By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 161 Bilag 1
Offentligt
1506195_0001.png
NOTAT
Dato: 9. marts 2015
Kontor: Almene boliger
Sagsnr.:2015-34
Sagsbeh.: Eva Berthram
Dok id: 578270
Høring over forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om
individuel boligstøtte (Kollektive bofællesskaber)
Lovforslaget blev sendt i høring den 30. januar 2015 med svarfrist den 18. februar 2015.
Der er modtaget 18 høringssvar.
Følgende organisationer m.v. har haft bemærkninger til lovforslaget:
BL, Danmarks Lejerforeninger, Danske Studerendes Fællesråd, Datatilsynet, KL og Rådet for Etniske
Minoriteter.
Følgende organisationer m.v. har svaret, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget:
Advokatsamfundet, Ankestyrelsen, ATP-ejendomme, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse,
Dansk Byggeri, Dansk Flygtningehjælp, Danske Seniorer, Danske Ældreråd,
Dommerfuldmægtigforeningen, Institut for Menneskerettigheder, Realkreditforeningen og
Rigsrevisionen.
Bemærkningerne falder i 2 hovedkategorier: Generelle bemærkninger og specifikke bemærkninger.
De specifikke bemærkninger kommenteres nedenfor.
Generelle bemærkninger
BL
bemærker, at foreningen i dag har et tæt samarbejde med landets kommuner bl.a. om løsning af
boligsociale opgaver. BL går ud fra, at de foreslåede lovændringer i fortsættelse heraf vil blive anvendt
af kommunerne i samarbejde med boligorganisationerne, når dette er en hensigtsmæssig løsning.
Danmarks Lejerforeninger
udtrykker sin støtte til de bestræbelser på at skabe flere boliger til
mindrebemidlede borgere, som dette lovforslag er udtryk for.
Datatilsynet
forudsætter, at behandlingen af personoplysninger som følge af lovforslaget vil ske under
iagttagelse af persondatalovens regler. Datatilsynet bemærker herefter for god ordens skyld, at det
følger af persondatalovens § 57, at der ved udarbejdelse af bekendtgørelser, cirkulærer eller lignende
generelle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelse af privatlivet i forbindelse med behandling af
personoplysninger, skal indhentes en udtalelse fra tilsynet.
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506195_0002.png
Specifikke bemærkninger
Danske Studerende Fællesråd
er positive over for lovforslaget, men mener dog, at det er ærgerligt at
begrænse muligheden for boligsikring i kollektive bofællesskaber til almene familieboliger. En
lovændring, der giver unge på SU-berettigede uddannelser de samme muligheder for at danne
kollektiver og modtage individuel boligstøtte som borgere over 55 år, ville øge denne gruppes
muligheder på et boligmarked, der er meget presset, især i storbyerne. Samtidig kunne man med
fordel sørge for, at ungdomsboliger – private som offentligt støttede – kunne give mulighed for tildeling
af boligstøtte, uagtet om beboerne har eget køkken.
Kommentar:
Reglerne om boligstøtte foreslås i dette lovforslag ændret som følge af ændringerne i lov om almene
boliger m.v. om at reducere mindstekravet til antallet af værelser i kollektive almene
familieboligbofælleskaber fra 5 til 3. Den foreslåede udvidelse af adgangen til kollektive
bofællesskaber for studerende vurderes derfor ikke at ligge inden for rammerne af lovforslaget.
Herudover bemærkes, at husstande med flere personer med lave indkomster vil kunne være berettiget
til boligstøtte efter de almindelige regler, hvor beboerne betragtes som en samlet husstand. De
almindelige regler for boligsikring gælder også for private lejeboliger.
Endelig bemærkes, at der til almene ungdomsboliger ydes ungdomsboligbidrag for at holde lejen
nede.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
KL
bemærker, at lovforslaget øger de muligheder, som kommunerne har med at løse boligopgaverne.
Derfor ser kommunerne lovforslaget som en positiv ændring og en udvidelse af de værktøjer, som
kommunerne har til rådighed. KL bemærker i denne forbindelse, at det er positivt, at de omhandlede
bofællesskaber henvender sig til alle boligsøgende og ikke kun til flygtninge, ligesom det bemærkes,
at et værelse i et bofællesskab betegnes som en
permanent bolig,
når der tales om boligplacering af
flygtninge.
For at øge fleksibiliteten foreslår KL, at der skal kunne indrettes bofællesskaber i boliger bestående af
2 værelser (plus et ekstra værelse) i stedet for de foreslåede 3 værelser (plus et ekstra værelse).
Foreningen anbefaler i øvrigt, at det bliver kommunen, som skal vurdere, om køkkenet er tilstrækkeligt
stort til, at beboerne kan spise sammen der m.v.
Herudover bemærkes det, at det kan give praktiske problemer i forhold til en række registre, f.eks.
oplysninger til Udbetaling Danmark i forbindelse med ansøgning om boligstøtte og indberetning til
huslejeregistret, når flere skal dele en bolig, som i BBR-forstand er én enhed. Det anføres i
sammenhæng hermed, at det er vigtigt, at boligstøttebestemmelserne administrativt tilpasses de nye
muligheder.
KL bemærker endvidere, at det aftalte investeringstilskud – hvis det besluttes at ombygge en stor
bolig, således at boligen bliver egnet til et bofællesskab – bør kunne anvendes til at finansiere
ombygningsudgifterne.
Endelig bemærker KL, at det aftalte ekstraordinære integrationstilskud bl.a. bør bruges til at dække
den større administrative byrde i kommunerne med at vurdere og anvise flygtninge til kollektive
bofællesskaber.
2
af
4
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506195_0003.png
Kommentar:
Det vurderes, at et bofællesskab med 3 værelser i højere grad end et bofællesskab med kun 2
værelser vil være et egentligt bofællesskab.
Det er kommunen, som foreslås tillagt kompetencen til at dispensere fra kravet om, at der – ud over
de mindst 3 værelser - skal være et ekstra værelse, som beboerne kan anvende som fællesrum.
Derfor er det kommunen, som skal vurdere, om køkkenet er stort nok til, at beboerne kan spise
sammen der osv. Dette er nu anført udtrykkeligt i bemærkningerne.
Lovforslaget indebærer ikke ændringer i den praktiske administration af selve boligstøtteudbetalingen
til lejere i kollektive bofællesskaber, men det forhold, at der formentlig bliver flere kollektive
bofællesskaber giver anledning til, at Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold
og Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter vil overveje, om der skal ske ændringer i forhold, som
understøtter den praktiske administration af boligstøtteudbetalingen.
Det er forudsat, at kommunerne som udgangspunkt vil anvende den hjemmel, som de har efter
almenboliglovens § 3, stk. 4, til at beslutte, at et antal almene familieboliger fremover skal udlejes som
almene familieboligbofællesskaber. Denne bestemmelse indeholder ikke hjemmel til, at kommunen
kan kræve ombygning af boligerne med henblik på, at de skal blive egnet/bedre egnet til at kunne
udlejes som bofællesskaber. Der er imidlertid intet til hinder for, at kommunen og boligorganisationen
bliver enige om, at der skal foretages bestemte arbejder i boligerne.
Lovforslaget vurderes ikke at give kommunerne større administrative byrder. Med lovforslaget bliver
det lettere for kommunerne at tilvejebringe det nødvendige antal permanente boliger til at anvise
nyankomne flygtninge og andre, som har behov for at få anvist en bolig af boligsociale grunde. Det
større antal boliger vurderes alt andet lige at mindske de administrative byrder ved at anvise boliger.
I forlængelse af forståelsen af 8. januar 2015 med KL om integrationsområdet vil regeringen udmønte
125 mio. kr. i 2015 til investeringer i kommunerne med henblik på de ekstraordinære udgifter, der
særligt kan være forbundet med en hurtig udvidelse af boligkapaciteten, herunder f.eks. midlertidig
indkvartering såvel som indretning af permanente boliger. Regeringen vil endvidere udmønte et
integrationstilskud på 200 mio. kr. til at håndtere det ekstraordinært høje antal flygtninge.
Tilskuddene ydes som generelle tilskud efter nærmere fastsatte fordelingsnøgler med henblik på at
håndtere det ekstraordinært høje antal flygtninge. Det skal bemærkes, at muligheden for tilskud ikke er
knyttet til afholdelse af udgifter på nærmere afgrænsede konkrete udgiftsområder. Det bemærkes dog,
at der, jf. forståelsen med KL, er enighed om, at de foreslåede iværksatte tiltag skal imødegå
kommunernes udfordringer med navnlig at finde eller etablere boliger og understøtte de kommuner,
som modtager et større antal flygtninge.
Høringssvaret har givet anledning til en mindre tilføjelse i bemærkningerne til lovforslaget, således at
det nu udtrykkeligt fremgår, at det er kommunen, som har kompetencen til at vurdere, om
bofællesskabets køkken er tilstrækkeligt stort til, at beboerne kan spise sammen der m.v., således at
kommunen kan godkende, at bofællesskabet ikke indeholder det ellers krævede ekstra værelse.
Rådet for Etniske Minoriteter
noterer med tilfredshed, at hensigten med lovforslaget er et led i
opfølgningen på den forståelse, som regeringen indgik med KL om at iværksætte tiltag, som kan
imødegå kommunernes udfordringer med at finde eller etablere boliger til de ca. 12.000 flygtninge,
som kommunerne forventes at skulle modtage i 2015.
3
af
4
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506195_0004.png
Rådet henleder opmærksomheden på, at det blev anført i bemærkningerne til L 87 (forslag til lov om
ændring af udlændingeloven fremsat den 3. december 2014) om justering af boligkravet i
familiesammenføringssager, at regeringen finder det integrationsfremmende at råde over en
selvstændig bolig.
Rådet bemærker herefter, at kommunerne fortsat bør søge at opfylde dette krav,
også fordi det kan få betydning for flygtningens mulighed for at få familiesammenføring efterfølgende.
Kommentar:
Det er ikke et krav efter integrationsloven, at en flygtning bliver anvist en selvstændig bolig. Det
forudsættes dog, at kommunerne så vidt muligt vil anvise flygtningene selvstændige boliger.
Det kan i øvrigt oplyses, at Udlændingestyrelsen kan fravige en eller flere af betingelserne for
ægtefællesammenføring, herunder boligkravet, hvis ganske særlige grunde taler imod, at kravet
stilles. Det kan f.eks. være, hvis den herboende ægtefælle er flygtning eller har beskyttelsesstatus og
fortsat risikerer forfølgelse i sit hjemland.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
4
af
4
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk