Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 157
Offentligt
1518770_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
15. april 2015
Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 157 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 19. marts 2015
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19/3-15 fra Öresunds-
komiteen, jf. L 157 – bilag 4.
Svar:
Som det fremgår af lovforslaget, ønskes det at fremme dansk turisme,
uden at dette får en negativ effekt på det eksisterende marked for teletje-
nester. Derfor er der lagt en række begrænsninger på forslaget om at stille
wifi gratis til rådighed til turismeformål. Det gælder bl.a. den tidsmæssige
begrænsning og kravet om, at wifi-tjenesten skal købes af private udbyde-
re.
Öresundskomiteen nævner en række eksempler på tilbud om gratis wifi. I
nogle tilfælde er der en direkte kommunal involvering ved, at kommunen
eller et kommunalt selskab ejer og driver wifi-nettet, som det fx er tilfæl-
det i Helsingborg. I andre tilfælde har kommunen ingen økonomisk in-
volvering i projektet. Det gælder fx The Cloud’s City WiFi i London, jf.
oplysninger givet af Londons bystyre til Erhvervsstyrelsen.
Lovforslagets § 60 b sigter mod tilfælde, hvor en kommune har en direkte
økonomisk involvering i tilbuddet om gratis wifi ved helt eller delvist at
finansiere etableringen af et wifi-net, som stilles gratis til rådighed. I så-
danne tilfælde er det vurderingen, at det er nødvendigt at begrænse mu-
ligheden for at give gratis adgang for at sikre, at kommuner ikke kan til-
byde gratis internetadgang i konkurrence med private udbydere.
For så vidt angår de svenske erfaringer fra Helsingborg, kan det oplyses,
at den svenske konkurrencemyndighed, Konkurrensverket (KKV) overfor
Erhvervsstyrelsen har oplyst, at de er ved at undersøge, om Helsingborg
Kommunes tilbud om gratis wifi overtræder nationale svenske regler om
offentlige myndigheders salg af produkter eller tjenester i konkurrence
med private selskaber. Undersøgelsen er ikke færdig, og KKV oplyser, at
de af samme årsag endnu ikke har gjort nogen antagelser om begrænsnin-
ger af gratis wifi.
Vedrørende spørgsmålet om statsstøtte henviser Öresundskomiteen til en
oplysning fra Kommissionen om, at den ikke har fundet anledning til at
gribe ind over for gratis wifi-net. Hertil bemærkes, at den enhed i Kom-
missionens Generaldirektorat for Konkurrence, som Öresundskomiteen
henviser til, har oplyst til Erhvervsstyrelsen, at Kommissionen ikke har
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
L 157 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/3-15 fra Öresundskomiteen, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
taget stilling til spørgsmålet om gratis wifi stillet til rådighed af kommu-
ner generelt, men at der findes to afgørelser fra henholdsvis 2007 vedr.
Prag og 2013 vedr. den polske Czestochowa-region. I begge tilfælde var
der tale om at tillade en begrænset adgang til internettet, nærmere bestemt
adgang til offentlige digitale tjenester.
Herudover henviser Kommissionen til retningslinjerne for statsstøtte til
bredbånd, som vedrører adgang til at etablere internetadgang, hvor der
ikke er eller planlægges dækning af private udbydere.
Den foreslåede bestemmelse indeholder derfor begrænsninger, som skal
forhindre en negativ effekt på konkurrencen på markedet for teletjenester
Öresundskomiteen foreslår, at lovforslaget ændres, så tidsbegrænsningen
fastlægges i en bekendtgørelse og dermed kan ændres uden ny lovgiv-
ning. Ved at fastsætte afgrænsningen i lovteksten gives private udbydere
af internetadgang en høj grad af sikkerhed for rammerne for deres inve-
steringer. Det gælder både mobilselskaber og wifi-udbydere, herunder de
butikker, hoteller, spisesteder mv., der investerer i wifi for at kunne tilby-
de deres kunder internetnetadgang som en del af deres samlede forret-
ningsplan.
Samlet er det min vurdering, at lovforslaget indeholder den rette balance
mellem turismehensyn og et markedsbaseret bredbåndsudbud.