Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 123
Offentligt
1501440_0001.png
27. februar 2015
J.nr. 14-3930511
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Forslag til Lov om ændring af momsloven (Importmoms på dansk-
sprogede magasiner sendt fra lande uden for EU og bemyndigelse til lempelse og fritagel-
se for faktureringspligten).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 19. februar 2015.
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501440_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. februar 2015 fra Bonnier Publications
International, jf. L123 – bilag 4.
Svar
Henvendelsen fra Bonnier Publications International (BPI) omhandler L 123 vedrørende
importmoms på dansksprogede magasiner sendt fra lande uden for EU.
BPI anfører, at der i forbindelse med 1. behandlingen af L 123 er opstået nogle misfor-
ståelser, som de ønsker at rette.
BPI trykker nogle af Illustreret Videnskabs sprogvarianter i Danmark. Trykningen foreta-
ges ikke i Danmark pga. prisbesparelser, men fordi BPI ønsker at have fast adgang til
trykkapacitet tæt på de lande, hvor deres magasiner udkommer. En flytning af trykningen
til Estland vil umiddelbart medføre en besparelse på 600.000 kr. om året.
BPI anfører, at de benytter sig af 8 forskellige europæiske trykkerier for at sikre tilstræk-
kelig kapacitet og risikospredning. Ved at benytte forskellige trykkerier sikres konkurren-
cen på det europæiske trykmarked.
Det bemærkes af BPI, at deres andel af trykopgaver har været den samme i Danmark før
og efter det såkaldte trykforbehold fra 2004. En vedtagelse af L 123 vil ikke øge BPI’s
andel af trykkeriopgaver i Danmark, snarere omvendt, da virksomheden vil blive tvunget
til at finde omfattende besparelser.
Hertil bemærkes
En virksomheds konkurrencedygtighed afhænger ikke kun af prisen. Som BPI anfører, er
det også væsentligt, hvilken service virksomheden kan tilbyde. At BPI vælger at placere en
del af deres trykkeriopgaver i Danmark indikerer, at den grafiske branche i Danmark kan
levere et produkt, som er konkurrencedygtigt.
Side 2 af 2