Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 118
Offentligt
1515604_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 7 ad L 118 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 26. marts 2015 efter ønske fra Henning Hylle-
sted (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes levere teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsfor-
slag der medfører, at størrelserne af de gebyrer, som forbrugere og er-
hvervsdrivende skal betale i forbindelse med behandling af sager ved for-
brugerklagenævnet, fastsættes direkte i loven frem for via bemyndigel-
sesbestemmelser, og at det gebyr forbrugerne skal betale fastsættes til 150
kr., mens det gebyr erhvervsdrivende skal betale fastsættes i loven med
de beløbsstørrelser, der er gældende i dag (det vil sige op til 13.600 kr.).
Svar:
Et ændringsforslag kan affattes som følgende:
Til § 27
1.
Stk. 3
affattes således: »Gebyret efter stk. 1 fastsættes til 150 kr.«.
[fastsættelse af forbrugergebyr]
Til § 28
2.
Stk. 2
affattes således: »Størrelsen på den erhvervsdrivendes gebyr ef-
ter stk. 1 afhænger af sagens karakter. Sagerne inddeles i tre omkost-
ningsgrupper, der fastsættes ved bekendtgørelse. Hvis forbrugeren får
medhold i sin klage udgør gebyret efter stk. 1:
1) maksimalt 4.400 kr. for sager i omkostningsgruppe 1
2) maksimalt 8.300 kr. for sager i omkostningsgruppe 2 og
3) maksimalt 13.600 for sagerne i omkostningsgruppe 3.«.
3.
Efter
stk. 3
indsættes som nyt stykke:
»Stk.
4.
Hvis sagen forliges, udgør gebyret efter stk. 1 maksimalt 3.100
kr. uafhængigt af omkostningsgruppe«. [fastsættelse af gebyrer for er-
hvervsdrivende]
Bemærkninger
Til nr. 1
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
Med ændringsforslag nr. 1 foreslås det, at der i loven fastsættes et gebyr
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
på 150 kr., som forbrugeren skal betale for at få behandlet en klage i For-
brugerklagenævnet. En forbruger vil dermed samlet skulle betale i alt 250
kr., hvis forbrugeren efter mediationsfasen ønsker at bringe en sag videre
til Forbrugerklagenævnet.
Til nr. 2
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det at fastholde de nuværende geby-
rer, som en erhvervsdrivende skal betale, hvis den pågældende taber en
sag ved Forbrugerklagenævnet, eller hvis sagen forliges til forbrugerens
fordel. I dag er klagesagerne inddelt i tre sagsgrupper, der afspejler sa-
gernes kompleksitet, og for hver gruppe er der fastsat et standardbeløb
foruden et særskilt gebyr for forlig. Med ændringsforslaget fastsættes ge-
byrerne direkte i loven, modsat hvad der gælder i dag, hvor gebyrerne
fastsættes ved bekendtgørelse.
Til nr. 3
Med ændringsforslag nr. 3 foreslås det, at gebyret som en erhvervsdri-
vende skal betale fortsat skal være 3.100 kr.
4.
Regeringen kan ikke tiltræde ændringsforslaget.
Lovforslaget indeholder en udtrykkelig hjemmel for erhvervs- og vækst-
ministeren til at fastsatte gebyrer for forbrugere og erhvervsdrivende ved
bekendtgørelse. Derved sikres en vis fleksibilitet i forhold til en eventuel
efterfølgende regulering af gebyrets størrelse. Ændringsforslaget fraviger
dette udgangspunkt og indebærer, at en eventuel regulering kun kan ske
ved en lovændring, hvilket ikke er hensigtsmæssigt
Ændringsforslaget fraviger herudover den aftale, der er indgået mellem
regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre og Det
Konservative Folkeparti i november 2014 om modernisering af det of-
fentlige forbrugerklagesystem og den offentlige klagebehandling. I den
politiske aftale er forbrugergebyret for at få behandlet en sag i Forbruger-
klagenævnet fastsat til 400 kr., mens de erhvervsdrivendes gebyrer for
tabte sager er fastsat til 6.000 kr. for tabte sager og 1.000 kr. for forligte
sager.
Gebyrstrukturen skal være med til at give parterne et incitament til at få
løst deres sager i mediationsfasen. Forbrugergebyret kan herudover med-
virke til, at forbrugeren i højere grad overvejer, om der er hold i sagen,
inden der klages. Dette skal ses i lyset af, at de offentlige udgifter ved at
behandle en sag i gennemsnit er ca. 10.500 kr. Det er regeringens opfat-
telse, at der med gebyrstrukturen er skabt en rimelig balance mellem de
gebyrer, som parterne skal betale for en tabt sag, og det offentliges om-
kostninger i forbindelse med forbrugerklager.