Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 118
Offentligt
1516025_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
8. april 2015
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 ad L 118 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 19. marts 2015 efter ønske fra Henning Hylle-
sted (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes forholde sig til, hvorvidt der er overensstemmelse mel-
lem det fremsatte lovforslag og ministerens bidrag til justitsministerens
besvarelse af L 54 - spm. 19 (Folketingsåret 2013-14), og herunder bedes
ministeren konkret svare på følgende: a) Kan ministeren bekræfte, at kla-
genævn vedrørende parkeringsafgifter på det private område vil være om-
fattet af direktiv nr. 2013/11/EU om alternativ tvistbilæggelse (ADR-
direktivet)? b) Kan ministeren bekræfte, at det heraf følger, at der skal
etableres en klageadgang i forhold til parkeringsafgifter på det private
område? Kan ministeren bekræfte, at parkeringsafgifter falder under ba-
gatelgrænsen for Forbrugerklagenævnets kompetence i det nu fremsatte
lovforslag, da parkeringsafgifter som bekendt ligger under grænsen på
1.000 kr.? d) Har ministeren på denne baggrund taget initiativ til drøftel-
ser med relevante parter, herunder parkeringsvirksomhederne, FDM og
Forbrugerrådet TÆNK med henblik på etablering af et privat klagenævn
på området for privat parkering?
Svar:
ADR-direktivet omfatter forbrugerklager over alle varer og tjenesteydel-
ser, bortset fra tjenesteydelser af almen interesse og sundhedsydelser. Di-
rektivet giver samtidig medlemsstaterne mulighed for at fastsætte mini-
mumsgrænser.
Med det fremsatte lovforslag er minimumsgrænsen fastsat til 1.000 kr. for
klager over alle varer og tjenesteydelser, bortset fra tøj og sko. Lovforsla-
get er baseret på den politiske aftale om modernisering af det offentlige
forbrugerklagesystem, som regeringen indgik med Venstre og Det Kon-
servative Folkeparti i november 2014.
Dermed kan der klages over private parkeringsafgifter, når det samlede
beløb for parkeringen og en evt. kontrolafgift overstiger den fastsatte un-
dergrænse på 1.000 kr. Det kunne fx være i forbindelse med langtidspar-
kering i en lufthavn. Klager over parkeringsafgifter udstedt af private
parkeringsselskaber på mindre end 1.000 kr. kan ikke behandles af det of-
fentlige forbrugerklagesystem.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
Hvis klager over private parkeringsafgifter skal behandles af det offentli-
ge vurderes udgifterne af parkeringsbranchen at være ca. 20 mio. kr. om
året. Det kan ikke holdes inden for den afsatte bevilling til Forbrugerkla-
genævnet, som i 2015 er på 25,4 mio. kr.
ADR-Direktivet forhindrer imidlertid ikke branchen i selv at etablere et
klagenævn. Da klager over parkeringsafgifter adskiller sig fra øvrige for-
brugerklager, hvor forbrugeren typisk klager over kvaliteten af et produkt
eller en tjenesteydelse, er der meget, der taler for, at branchen selv etable-
rer et klagenævn. Det har andre brancher gjort, fx har bilbranchen etable-
ret bilankenævnet og finansieringsselskaberne har etableret ankenævnet
for finansieringsselskaber. Parkeringsområdet henhører i øvrigt under
Justitsministeriet.