Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 116
Offentligt
1503628_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 17. februar 2015 stillet mig
følgende spørgsmål 2 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af
Danmarks undergrund (L 116), stillet efter ønske fra Steen Gade (SF), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål 2
"Sikrer lovændringen, at Staten aldrig vil hæfte for mere end de 20 %, som udgøres
af Nordsøfonden, i tilfælde af uheld (olieudslip, grundvandsforurening m.v.), og når
anlæg skal nedtages. Hvordan sikres dette?"
Svar
Nordsøfonden er kun deltager i tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og
gas. Lovforslaget vedrører en række forskellige tilladelser efter undergrundsloven,
f.eks. tilladelser til efterforskning og indvinding af olie og gas, til udnyttelse af
geotermi, til udnyttelse af salt og til lagring af gas m.v. Lovforslagets formål er blandt
andet at reducere risikoen for, at staten kommer til at betale for mere end
Nordsøfondens andel af tilladelser. Forslaget kan ikke give fuldstændig sikkerhed for,
at staten ikke kommer til at betale større udgifter end svarende til Nordsøfondens
andel i forbindelse med uheld eller til gennemførelse af afviklingsplaner i forbindelse
med tilladelser meddelt efter undergrundsloven.
Det bemærkes, at Nordsøfonden, som led i sikring af statens andel af overskuddet
ved indvinding af olie og gas, deltager i alle tilladelser meddelt efter 2004 samt
enkelte ældre tilladelser. Deltagelsen sker på lige fod med de øvrige deltagere. Det
betyder, at Nordsøfonden hæfter solidarisk med de andre selskaber for forpligtelser i
medfør af tilladelserne.
Reduktionen af risikoen sker ved præcisering af hjemlen til at stille krav om forsikring
af ansvar efter undergrundsloven. Forsikringen skal give en rimelig dækning ud fra
hensynet til risikoen ved virksomhedens udøvelse og præmieomkostningerne. I visse
tilfælde er det ikke muligt at tegne forsikringer med ubegrænset dækning, f. eks. i
forbindelse med olie- og gasvirksomhed. Også i forbindelse med anden virksomhed
vil reguleringen ske ved fastsættelse af mindstekrav til forsikringsmæssig dækning.
Lovforslaget stiller krav om udarbejdelse af afviklingsplaner og sikring af midler til
gennemførelse af disse. Endelig indføres subsidiær hæftelse for omkostninger til
gennemførelse af afviklingsplaner for selskaber, som sælger en andel i en tilladelse
til efterforskning og indvinding af olie og gas. Det reducerer risikoen for, at selskaber
med andel i en tilladelse kommer til at betale for partnere, som ikke er i stand til at
Ministeren
6. marts 2015
J nr. 2014-1648
/
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
betale deres andel. Det giver imidlertid ingen sikkerhed for, at subsidiært hæftende
selskaber er i stand til dette.
Lovforslaget indebærer, at de deltagende selskabers tekniske og finansielle kapacitet
skal vurderes ved overgangen til en ny fase for en tilladelse, eksempelvis boring af
en efterforskningsbrønd, udbygning af et felt osv. Dette reducerer ligeledes risikoen
for manglende betaling af udgifter.
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen