Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
L 113 Bilag 1
Offentligt
1490841_0001.png
Til lovforslag nr.
L 113
Folketinget 2014-15
Skriftlig fremsættelse (29. januar 2015)
Finansministeren
(Bjarne Corydon):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2014
(Lovforslag nr. L 113)
Tillægsbevillingslovforslaget (FTB) formaliserer de be-
villingsændringer, som i finansårets løb er foretaget på for-
ventet efterbevilling. FTB har dermed en bevillingsretlig og
ikke en statsfinansiel funktion.
Bevillingsændringer på FTB for 2014
En stor del af ændringerne i forhold til finansloven for
2014 har enten tidligere været forelagt Folketinget i form af
lovforslag eller aktstykker eller har karakter af udgiftsneu-
trale overførsler mellem bevillinger efter reglerne herom.
FTB for 2014 indeholder nettobevillingsændringer for i
alt 2.320,4 mio. kr. i forhold til finansloven for 2014. Bevil-
lingsændringerne skyldes bl.a. ny lovgivning og aktstykker,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Fordeling af nettoudgifter på kategorier på FTB14
TB-kategorier
Ny lovgivning
Aktstykker
Overførsel mellem ministerområder
Overførsel mellem hovedkonti
Dispositionsbegrænsninger
Direkte efterbevilling
Andre bevillingsforslag
I alt
Ændringer der ikke optages på FTB for 2014
Økonomiske dispositioner i finansåret, der foretages in-
den for allerede givne bevillingsmæssige hjemler, optages
som udgangspunkt ikke på FTB.
Blandt de væsentligste dispositioner, der således ikke op-
tages på FTB, kan nævnes ændrede skøn for lovbundne ud-
gifter og skatter mv. samt ikke-fradragsberettiget købs-
moms.
Folketinget er løbende blevet orienteret om statsfinanser-
nes udvikling i de tre budgetoversigter, som Finansministe-
Mio. kr.
15,0
-744,3
0,0
0,0
0,0
-1.006,7
-584,4
-2.320,4
riet har udsendt i 2014. Der er heri blandt andet redegjort for
ændringerne i skønnene for statens udgifter og indtægter på
de lovbundne områder.
Da ændrede skøn mv. ikke medtages på FTB, er der ikke
nogen direkte sammenhæng mellem DAU-saldoen på FTB
og det endelige resultat i statsregnskabet,
jf. tabel 2.
I tabel-
len fremgår forskellen i DAU-saldoen mellem FTB, stats-
regnskabet samt det seneste skøn i december-budgetoversig-
terne fra 2004 til 2014.
Tabel 2. DAU-saldoen i 2003-2014 på FTB, decemberskøn samt statsregnskabet
Mia. kr.
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
FTB
4,5
29,8
42,6
75,1
71,3
-11,2
-81,8
Skøn, december
10,6
68,2
83,7 95,51
59,1
-52,5
-95,3
Statsregnskab
27,7
80,6
98,6 106,2
72,3
-29,8
-88,7
2011
-35,1
-49,3
-33,1
2012
-89,5
-67,7
-75,7
2013
-16,1
-11,9
5,8
2014
-11,1
-2,1
-2
1) Der blev ikke udarbejdet skøn for DAU-saldoen i december 2007 pga. folketingsvalget den 13. november 2007. I stedet er anført skønnet fra
Budgetoversigt 1,
februar 2008.
2) Statsregnskabet for 2014 planlægges offentliggjort ultimo marts 2015.
AE002151
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490841_0002.png
2
Nationalbankens opgørelse af statens nettokassesaldo,
der blev offentliggjort den 5. januar 2015, viser en saldo på
23,8 mia. kr. i 2014. Nettokassesaldoen er dermed 9,4 mia.
kr. bedre end skønnet i
Budgetoversigt 3
fra december 2014.
Forskellen i skønnet for statens nettokassesaldo samt sal-
doens betydning for statens finanser, herunder DAU-sal-
doen, kan der redegøres for, når statsregnskabet for 2014
foreligger ultimo marts 2015.
Specifikation af bevillingsændringer på FTB 2014
Forslaget til lov om tillægsbevilling for 2014 udviser net-
tomindrebevillinger på 1.964,4 mio. kr. under delloftet for
driftsudgifter, nettomindrebevillinger på 60,5 mio. kr. under
delloftet for indkomstoverførsler, nettomindrebevillinger på
289,2 mio. kr. på udgifter uden for loft samt nettomindreind-
tægter på 9,8 mio. kr. på indtægtsbudgettet,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Hovedoversigt over nettoudgifter fordelt på udgiftslofter, FTB 2014
Mio. kr., 2014-pl
Delloftet for
Delloftet for
Udgifter
driftsudgifter indkomstover- uden for
førsler
loft
§ 1. Dronningen
§ 2. Medlemmer af det kongelige hus m. fl.
-3,2
§ 3. Folketinget
-31,3
§ 5. Statsministeriet
248,8
§ 6. Udenrigsministeriet
-907,9
1.891,0
§ 7. Finansministeriet
-37,4
448,6
§ 8. Erhvervs- og Vækstministeriet
13,0
§ 9. Skatteministeriet
6,1
-457,6
§ 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet
23,2
§ 11. Justitsministeriet
-22,0
-132,4
§ 12. Forsvarsministeriet
-39,7
-407,7
§ 14. Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
§ 15. Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integra-
136,2
5,7
tion og Sociale Forhold
-109,0
-392,4
§ 16. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
-197,4
-85,5
518,5
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
-337,1
23,9
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
152,5
-92,1
§ 20. Undervisningsministeriet
6,9
§ 21. Kulturministeriet
-52,7
§ 22. Kirkeministeriet
144,1
139,8
§ 23. Miljøministeriet
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fis-
-37,2
keri
-142,3
1,1
-232,2
§ 28. Transportministeriet
6,3
§ 29. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
-787,5
-1000,0
§ 35. Generelle reserver
§ 36. Pensionsvæsenet
§ 37. Renter
§ 38. Skatter og afgifter
§ 40. Genudlån mv.
I alt
De væsentligste bevægelser under delloftet for driftsud-
gifter, delloftet for indkomstoverførsler, udgifter uden for
loft samt indtægtsbudgettet gennemgås i det følgende.
Indtægtsbudget
-30,6
4,5
216,2
12,6
-212,5
-1.964,4
-60,5
-575,2
-289,2
-9,8
1. Oversigt over væsentlige bevægelser under delloftet
for driftsudgifter
Nettomerbevillingen på
§ 6. Udenrigsministeriet
248,8 mio. kr. kan primært henføres til fremrykning af bi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490841_0003.png
3
drag under udviklingsbistanden, der følger af Aftale om fi-
nansloven for 2015 af november 2014.
Nettomindrebevillingen på
§ 7. Finansministeriet
907,9 mio. kr. kan primært henføres til mindreudgifter på
935,6 mio. kr. som følge af ændret metode til opgørelse af
EU-medlemsstaternes BNI i perioden 1995-2013.
Nettomerbevillingen på
§ 15. Ministeriet for Børn, Lige-
stilling, Integration og Sociale Forhold
på 136,2 mio. kr.
kan blandt andet henføres til merudgifter på 49,9 mio. kr.
som følge af VISOs overtagelse af specialrådgivningsydel-
serne, jf. akt. 125 af 19. juni 2014, merudgifter på 53,8 mio.
kr. som følge af overtagelse af ligestillingsområdet, jf. kon-
gelig resolution af 3. februar 2014, og merudgifter på 37,5
mio. kr. som følge af berigtigelser af kommunernes refusi-
onsberettigede udgifter til sociale ydelser.
Nettomindrebevillingen på
§ 16. Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse
på 109,0 mio. kr. kan primært henføres til
overførsler i forbindelse med bloktilskudsaktstykket, jf. akt
70 af 20. februar 2014, på 94,5 mio. kr. og overførsel af 14,6
mio. kr. til § 15 Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integra-
tion og Sociale Forhold vedr. sociale tilbud til personer med
sindslidelser.
Nettomindrebevillingen på
§ 17. Beskæftigelsesministeri-
et
på 197,4 mio. kr. kan primært henføres til mindreudgifter
i forbindelse med udmøntning af kommunal reserve på
210,5 mio. kr. på
§ 19.19.79. Reserver og budgetregulering,
samt mindreudgifter på samlet 61,9 mio. kr. som følge af
Akt 117 af 4. juni 2014
om udmøntning af
Aftale om en re-
form af sygedagpengesystemet – Økonomisk sikkerhed for
sygemeldte samt en tidligere og bedre indsats af 18. decem-
ber 2013.
Der er optaget modgående merudgifter på i alt
131,8 mio. kr. som følge af nedskrivning af PROASK og fi-
nansiering af underskud i Arbejdsskadestyrelsen,
jf. hhv.
Akt. 125 af 19. juni 2014 og Akt. 114 af 4. juni 2014.
Nettomindrebevillingen på
§ 19. Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet
på 337,1 mio. kr. kan primært henføres til
mindreudgifter på 315,8 mio. kr. til uddannelsesinstitutio-
nerne vedrørende regulering af taxametertilskud som følge
af aktivitetsændringer.
Nettomerbevillingen på
§ 20. Undervisningsministeriet
på 152,2 mio. kr. kan primært henføres til
akt. nr. 125 af 19.
juni 2014,
hvor der overføres 98,2 mio. kr. til kommunerne,
primært som følge af
Aftale om bedre og mere attraktive er-
hvervsuddannelser.
Hertil kommer et merforbrug på 112,2
mio. kr. som følge af aktivitetsændringer på uddannelserne
under § 20. Undervisningsministeriet.
Nettomindrebevillingen på
§ 22. Kirkeministeriet
på 52,7
mio. kr. kan henføres til overførsel af 52,6 mio. kr. til § 15.
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forhold som følge af kongelig resolution af 3. februar 2014
vedrørende ligestillingsområdet.
Nettomerbevillingen på
§ 23. Miljøministeriet
på 144,1
mio. kr. kan primært henføres til en nettomerudgift på 91,0
mio. kr. som følge af overdragelsen af Kystdirektoratet fra
Transportministeriet til Miljøministeriet med kongelig reso-
lution af 3. februar 2014, en nettomerudgift på 9,3 mio. kr.
som følge af tilbagebetaling til Miljøministeriet af randzone-
kompensation fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri samt nettomerudgifter på 47,1 mio. kr. som følge af
aktstykker, hvoraf akt. 143 af 4. september 2014 om initiati-
ver vedr. ren luft er den væsentligste.
Nettomindrebevillingen på
§ 28. Transportministeriet
142,3 mio. kr. kan primært henføres til den bevillingsmæssi-
ge håndtering af bl.a. DSB’s indkøb af dobbeltdækkervogne
på 154,1 mio. kr., jf. akt. 84 af 10. april 2014, samt udmønt-
ning af en række politiske aftaler på transportområdet. I
modsat retning trækker overførsler fra anlægsbudgettet til
driftsrammen som led i udmøntningen af en række trans-
portpuljer og som led i den bevillingsmæssige håndtering af
et i tidligere år oparbejdet underskud på Vejdirektoratets
vintertjeneste.
Nettomindrebevillingen på
§ 35. Generelle reserver
787,5 mio. kr. kan primært henføres til udmøntningen af §
35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag på en række
ministerområder samt nulstilling af en række reserver.
2. Oversigt over væsentlige bevægelser for udgifter
under delloftet for indkomstoverførsler
Nettomindrebevillingen på
§ 17. Beskæftigelsesministeri-
et
på 85,5 mio. kr. kan primært henføres til mindreudgifter
på 131,8 mio. kr. på § 17.38.01. Dagpenge ved sygdom som
følge af akt. 117 af 4. juni 2014 i forbindelse med udmønt-
ningen af Aftale om en reform af sygedagpengesystemet –
Økonomisk sikkerhed for sygemeldte samt en tidligere og
bedre indsats af 18. december 2013. Der er endvidere opta-
get modgående merudgifter på 46,3 mio. kr. på § 17.31.41.
Berigtigelser vedrørende refusion af kommunale udgifter til
efterbetaling af kommunale ydelsesudgifter fra tidligere år.
3. Oversigt over væsentlige bevægelser for udgifter
uden for udgiftsloft
Nettomerbevillingen på
§ 8. Erhvervs- og Vækstministe-
riet
på 448,6 mio. kr. kan henføres til et træk på statsgaranti-
en bag stormflodsordningen på 400,0 mio. kr. i 2014. Træk-
ket skyldes ekstraordinære omkostninger til erstatningssager
i forbindelse med stormflod. Nettomerbevillingen vedrører
desuden en udgift på 33,6 mio. kr. til delvis indfrielse af en
garantiforpligtelse over for Den Nordiske Investeringsbank
(MIL-garantien) samt en udgift på 15,0 mio. kr. til et egen-
kapitalindskud i Danmarks Grønne Investeringsfond,
jf. lov
nr. 1285 af 9. december 2014 om Danmarks Grønne Inve-
steringsfond.
Nettomindrebevillingen på
§ 10. Økonomi- og Indenrigs-
ministeriet
på 457,6 mio. kr. kan blandt andet henføres til
mindreudgifter på 814,4 mio. kr. som følge af midtvejs- og
efterregulering af beskæftigelsestilskuddet til kommunerne,
merudgifter på 347,9 mio. kr. til regulering af de generelle
tilskud til kommunerne og merudgifter på 56,4 mio. kr. til
regulering af de generelle tilskud til regionerne, jf. akt. 125
af 19. juni 2014.
Nettomindrebevillingen på
§ 12. Forsvarsministeriet
132,4 mio. kr. kan henføres til merindtægtsbevillinger på
189,7 mio. kr. på § 12.23.42. Provenu ved afhændelse af
ejendomme samt modgående nettomerudgiftsbevillinger på
57,3 mio. kr. på § 12.23.41 Bygge- og anlægsarbejder som
følge af salg af diverse ejendomme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490841_0004.png
4
Nettomindrebevillingen på
§ 14. Ministeriet for By, Bolig
og Landdistrikter
på 407,7 mio. kr. kan overvejende henfø-
res til mindreudgifter på 434,3 mio. kr. for ydelsesstøtten til
almene boliger, hvilket skyldes et ændret aktivitetsniveau og
en lavere finansieringsrente for alment nybyggeri. Derudo-
ver optages en merudgift på 137,9 mio. kr. til ungdomsbo-
ligbidrag, hvilket skyldes flere tilsagn til opførsel af almene
boliger. Endelig optages en mindreindtægt på 116,5 mio. kr.
som følge af lavere refusion til ydelsesstøtten fra Landsbyg-
gefonden.
Nettomindrebevillingen på
§ 16. Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse
på 392,4 mio. kr. skyldes tilbageførsel af
kommunal medfinansiering til kommunerne, som kan hen-
føres til merproduktivitet i regionerne.
Nettomerbevillingen på
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
på 518,5 mio. kr. kan primært henføres til nulstilling af
kommunale reserver på bloktilskudsaktstykket på i alt 445,8
mio. kr. på § 17.19.78.10. Reserve vedrørende øvrige ind-
komstoverførsler, § 17.19.78.20. Reserve vedrørende bud-
getgaranti og § 17.19.78.30. Reserve vedrørende beskæfti-
gelsestilskud, jf. Akt 125 af 19. juni 2014.
Nettomindrebevillingen på
§ 20. Undervisningsministeri-
et
på 92,1 mio. kr. kan henføres til en overførsel på 92,1
mio. kr. fra anlægsbudgettet til driftsbudgettet, jf. akt. 65 af
11. december 2014.
Nettomerbevillingen på
§ 23. Miljøministeriet
på 139,8
mio. kr. kan primært henføres til et løft i nettoudgiftsbevil-
lingen på 119,1 mio. kr. som følge af overdragelsen af Kyst-
direktoratet fra Transportministeriet til Miljøministeriet med
kongelig resolution af 3. februar 2014. Hertil kommer netto-
merudgifter på 20,7 mio. kr. som følge af aktstykker.
Nettomindrebevillingen på
§ 28. Transportministeriet
232,2 mio. kr. kan primært henføres til overførsler fra an-
lægsbudgettet til driftsrammen som led i udmøntningen af
en række transportpuljer og som led i den bevillingsmæssige
håndtering af et i tidligere år oparbejdet underskud på Vejdi-
rektoratets vintertjeneste. Hertil kommer overførsler til § 23.
Miljøministeriet som følge af overdragelsen af Kystdirekto-
ratet fra Transportministeriet til Miljøministeriet med kon-
gelig resolution af 3. februar 2014.
Nettomindrebevillingen på
§ 35. Generelle reserver
1000,0 mio. kr. kan primært henføres til nulstilling af §
35.11.09. Midtvejs- og efterregulering af det kommunale
bloktilskud mv.
Nettomindreindtægten på
§ 40. Genudlån mv.
på 575,2
mio. kr. kan primært henføres til Vestjysk Banks beslutning
om at konvertere et statsligt kapitalindskud af hybrid kerne-
kapital svarende til en værdi af 587,8 mio. kr.
4. Oversigt over væsentlige bevægelser for under ind-
tægtsbudgettet
Nettomerindtægten på
§ 28. Transportministeriet
216,2 mio. kr. kan primært henføres til merindtægter på
200,0 mio. kr. vedr. aktieudbytte fra Sund og Bælt A/S.
Nettomindreindtægten på
§ 38. Skatter
på 212,5 mio. kr.
kan primært henføres til en mindreindtægt på 500,0 mio. kr.
som følge af tilbagerulningen af forsyningssikkerhedsafgif-
ten som følge af Aftale om tilbagerulningen af FSA og lem-
pelserne af PSO mv. af juli 2014. Omvendt er der merind-
tægter på 550,0 mio. kr. som følge gennemførelse af et ind-
greb mod utilsigtet udnyttelse af virksomhedsordningen mv.
som følge af lov nr. 992 af 16. september 2014.