Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 101 Bilag 8
Offentligt
1498180_0001.png
Til lovforslag nr.
L 101
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 18. februar 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Forsøg vedrørende fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde)
[af beskæftigelsesministeren (Henrik Dam Kristensen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. december 2014 og var
til 1. behandling den 15. januar 2015. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesud-
valget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring, og be-
skæftigelsesministeren sendte den 18. december 2014 dette
udkast til udvalget, jf. bilag 1. Den 18. december 2014 send-
te beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et hø-
ringsnotat og en ligestillingsvurdering til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Spørgsmål 1 og ministerens svar herpå er optrykt som bi-
lag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det vig-
tigt, at der gøres opmærksom på forsikringsreglerne for fri-
villige. Derfor er svaret på spørgsmål 1 om forsikringsregler
optrykt i betænkningen. Desuden mener Dansk Folkeparti,
at det skal sikres, at de frivillige ikke kommer i klemme i
forbindelse med deres frivillige arbejde, og at de derfor skal
oplyses om, hvorvidt de er forsikret, eller om de selv skal
sørge for en forsikring, førend de påbegynder det frivillige
arbejde.
Et
mindretal
i udvalget (EL) vil redegøre for sin stilling
til lovforslaget ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan tilslutte sig
hensigten med lovforslaget, nemlig at øge muligheden for at
arbejde frivilligt i frivillige organisationer for dagpenge-
modtagere og modtagere af efterløn og fleksydelse, så længe
den frivillige indsats ikke erstatter lønnet arbejdskraft.
Enhedslisten er imidlertid bekymret over, at lovforslaget
ikke tydeligt nok sikrer mod fortrængning af ordinært arbej-
de og mod, at almindeligt lønnet arbejde bliver udbudt som
frivilligt arbejde. En udvidelse fra 4 til 15 timer er en udvi-
delse fra en næsten symbolsk indsats til noget, der tidsmæs-
sigt svarer til et almindeligt deltidsjob.
Enhedslisten så gerne, at de faglige organisationer fik en
rolle at spille, hvis frivilligt arbejde udføres i en organisation
eller forening, der i forvejen har lønnet arbejdskraft. Det vil-
le være den bedste sikkerhed mod fortrængning af ordinært
arbejde.
På baggrund af en nærmere vurdering af svarene på
spørgsmålene 2-6 vil Enhedslisten meddele sin endelige stil-
ling ved 3. behandling af lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Jacob Lund (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)
AX017073
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498180_0002.png
2
Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Trine Mach (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Peter Juel Jensen (V) Peter Christensen (V) Jens Ejner Christensen (V) Fatma Øktem (V)
Bent Bøgsted (DF)
nfmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF)
Joachim B. Olsen (LA) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498180_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 101
Bilagsnr. Titel
1
Lovudkast, fra beskæftigelsesministeren
2
Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelses-
ministeren
3
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Udkast til revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
6
Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
7
Udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 101
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om frivilliges forsikringsmæssige dækning, til beskæftigelsesmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om den øgede risiko for fortrængning, når timetallet for ulønnet
arbejde øges fra 4 til 15 timer, til beskæftigelsesministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvad ministeren vil gøre for at imødekomme høringssvarene
fra LO og AK-Samvirke, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren vil bidrage til en opstramning af bekendtgørelse
og vejledning vedr. arbejdet på pleje- og omsorgsområdet, til beskæf-
tigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ulønnet arbejde på arbejdspladser med lønnede ansatte om-
fattes af rimelighedskravet i andre love, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om rimelige forhold mellem ordinært ansatte og personer i uløn-
net arbejde, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at ulønnet arbejde på offentlige arbejdspladser ikke aftales
mellem den enkelte ledige og den kommunale arbejdsplads, til be-
skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
3
4
5
6
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498180_0004.png
4
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til beskæftigelsesministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålet og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra Dansk Folkeparti.
Spørgsmål nr. 1:
»I forlængelse af 1. behandling af lovforslaget bedes ministeren redegøre for den frivilliges forsikrings-
mæssige dækning, hvis den frivillige eksempelvis går tur med en ældre person. Er det den frivilliges egen
forsikring der dækker, er det fx den forening, der organiserer det frivillige arbejde eller det kommunen,
der dækker? Er den frivillige både dækket for så vidt angår af egen skade og vedrørende et evt. ansvar? «
Endeligt svar:
Med dette lovforslag muliggør vi, at dagpenge-, efterløns- og fleksydelsesmodtagere i en toårig forsøgs-
periode kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde i frivillige organisationer, foreninger mv. i op til 15 timer om
ugen, uden at det medfører fradrag i ydelsen.
Der er tale om udvidelse af den nuværende 4-timers begrænsning i lov om arbejdsløshedsforsikring mv.
Denne udvidelse vedrører ikke spørgsmålet om arbejdsskadeforsikring, og lovforslaget ændrer således ik-
ke på de nuværende regler på arbejdsskadeforsikringsområdet.
Under 1. behandling af lovforslaget blev der rejst en debat om forsikring af frivillige. Jeg har derfor
bedt Arbejdsskadestyrelsen om kortfattet at oplyse om gældende regler for frivilliges forsikringsdækning.
Arbejdsskadestyrelsen har oplyst følgende:
»Personer, der udfører frivilligt, ulønnet arbejde, er sikret efter lov om arbejdsskadesikring på lige fod
med personer, der udfører lønnet arbejde. Dette følger af § 2 i arbejdsskadeforsikringsloven, som udtryk-
keligt medtager ulønnet arbejde. Det er imidlertid en forudsætning, at der er tale om arbejde i lovens for-
stand. Det vil sige reelt arbejde i en arbejdsgivers tjeneste. Arbejdsgiveren kan være en virksomhed eller
en forening.
Hvis man udfører en frivillig aktivitet – det vil sige opgaver, der ikke udbydes som lønarbejde – som for
eksempel at være besøgsven og dermed besøge og gå tur med ældre medborgere, sådan som det er be-
skrevet i spørgsmålet, anses aktiviteten ikke for arbejde i arbejdsskadesikringslovens forstand. Hvis be-
søgsvennen kommer til skade under sådanne omstændigheder, vil skadens følger eventuelt kunne erstattes
af besøgsvennens private ulykkesforsikring.
Hvis man udfører frivilligt arbejde – det vil sige opgaver, der kan udbydes som egentligt lønarbejde –
som for eksempel det at være socialrådgiver på et krisecenter eller jurist i retshjælpen, anses arbejdsind-
satsen for arbejde i arbejdsskadesikringslovens forstand.
Det er den arbejdsgiver, i hvis tjeneste arbejdet udføres, der skal foretage arbejdsskadeforsikringen. Ar-
bejder man som frivillig for en frivillig organisation, der sender frivillige ud på arbejdspladser – fx et
kommunalt plejehjem – skal man således forsikres af den frivillige organisation, ikke af kommunen.«
Jeg kan henholde mig til Arbejdsskadestyrelsens svar.
Jeg vil også gerne understrege, at lovforslaget alene vedrører frivilligt arbejde i frivillige organisationer
og foreninger. Jeg er dog opmærksom på, at der pågår en generel debat om mulighederne for at forsikre
de personer, der gør en frivillig indsats i kommunerne.
Det er regeringens holdning, at det er en relevant debat, der bestemt er grund til at se nærmere på. Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet og Beskæftigelsesministeriet vil på den baggrund undersøge problemstillin-
gen nærmere.