Ligestillingsudvalget 2014-15 (1. samling)
B 48
Offentligt
1507491_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Ligestillingsudvalget har i brev af 20. februar 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 1
(B 48 - bilag 1), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem
Sara Cekic.
16. marts 2015
Sagsnr. 2015-200
Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren bedes kommentere pressemeddelelsen af 20/2-15 fra Foreningen
Far, jf. B 48 - bilag 1.”
Endeligt svar:
Foreningen Far rejser i deres pressemeddelelse en række spørgsmål omkring bar-
sels- og familielovgivningen i forlængelse af 1. behandlingen af B 48 om øremær-
ket barsel til fædre.
Dem vil jeg gerne kommentere på og give min vurdering af. Jeg vil undlade at for-
holde mig til de øvrige udtalelser.
Familieøkonomi i forbindelse med barsel
Foreningen Far skriver, at ”… rigtig mange fædre, der gerne vil holde barsel, tvin-
ges til at holde ferie, fridage eller arbejder hjemme for at omgås hindringerne i bar-
selslovgivningen, og optræder derfor ikke i barselsstatistikkerne.”
Jeg vil gerne understrege, at hver forælder i dag har ret til 32 ugers fravær i forbin-
delse med forældreorlov. Tilsammen har forældrene ret til 32 ugers barselsdagpen-
ge i forældeorlovsperioden. Jeg kan derfor ikke genkende foreningens gengivelse
af barselsreglerne.
Mulighed for at overføre barsel/ret til barselsdagpenge til den anden forælder
Det er korrekt, at en øremærket orlov til far vil kunne indfases gradvist.
Til det vil jeg sige, at regeringen i efteråret 2013 ud fra en samlet vurdering traf en
politisk beslutning om ikke at øremærke yderligere orlov til fædre. Derfor mener
jeg heller ikke, at det er relevant at gå ind i en diskussion om, hvordan en eventuel
ny øremærkning vil skulle udformes.
Forældrene er uenige om afholdelse af barsel/barselsbekendtgørelsens § 8, stk. 2
Det fremgår af Foreningen Fars pressemeddelelse, at foreningen forstår barselsbe-
kendtgørelsens § 8, stk. 2, som en bestemmelse, der giver alle barselsdagpengene
til mor, hvis forældrene ikke er enige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg vil gerne understrege, at det er barnets forældre, der sammen beslutter, hvordan
retten til barselsdagpenge under forældreorlov skal fordeles mellem dem.
Kan forældrene ikke blive enige om fordelingen af barselsdagpenge under foræl-
dreorloven (32 uger), kan hver af forældrene forbeholde sig ret til halvdelen af bar-
selsdagpengene. Det gælder både i de situationer, hvor de har fælles forældremyn-
dighed og lever sammen, og når forældrene har fælles forældremyndighed, men ik-
ke lever sammen, og barnet opholder sig lige meget hos begge forældre.
Det er alene i de tilfælde, hvor det kun er den ene forælder, der har forældremyn-
digheden, eller hvis der er fælles forældremyndighed, og barnet opholder sig mest
hos den ene forælder, at denne forælder kan forbeholde sig ret til barselsdagpenge
under hele forældreorloven.
Familielovgivningen, herunder samværsret i forbindelse med skilsmis-
se/retssikkerhed for skilsmissebørn og -forældre
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold har oplyst, at bar-
nets forbindelse med begge forældre søges bevaret ved, at barnet har ret til samvær
med den forælder, det ikke har bopæl hos, og at forældrene har et fælles ansvar for,
at der er samvær med denne forælder. Det følger af forældreansvarsloven. Hvis
forældrene ikke selv kan nå frem til enighed om samværet, kan de henvende sig til
statsforvaltningen for der at få hjælp til sammen at nå frem til den bedste løsning
for barnet. Er det til trods herfor ikke muligt for forældrene at nå til enighed, kan
statsforvaltningen træffe afgørelse.
Det er vigtigt at understrege, at forældreansvarsloven ikke skelner mellem mor og
far, men derimod har barnet i centrum og dermed også de løsninger, der er bedst
for det enkelte barn. Der vil derfor også være situationer, hvor det efter en grundig
behandling af sagen, må anses for bedst for barnet, at der ikke er kontakt. Det vil
eksempelvis kunne være situationer, hvor barnet påvirkes af et meget højt konflikt-
niveau mellem forældrene.
Ligestilling mellem mor og far i barselslovgivningen
Barselslovens regler skelner mellem:
graviditetsorlov (4 uger før forventet fødsel),
barselsorlov (14 uger efter fødslen),
fædreorlov (2 uger inden for de første 14 uger efter fødslen) og
forældreorlov (ret til 32 ugers orlov til hver forælder med en samlet ret til bar-
selsdagpenge i 32 uger).
Reglerne er et udtryk for, at kvinder, der har født et barn, har et særligt behov for
fravær umiddelbart efter fødslen til restitution, og hviler derudover på EU-reglerne
i graviditetsdirektivet (92/85/EØF) og forældreorlovsdirektivet (2010/18/EU).
Forældrene har den samme ret til forældreorlov og kan fordele retten til barsels-
dagpenge mellem sig. Som nævnt ovenfor, er der fastsat regler om fordeling af bar-
selsdagpengene, hvis forældrene er uenige om fordelingen af barselsdagpengene.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Medlemmerne i Udvalget om øremærket barsel
Udover arbejdsmarkedets parter og relevante ministerier deltog følgende interes-
senter i udvalget:
UdbetalingDanmark
Kvinderådet
Dansk Kvindesamfund
Foreningen Far
NEW/Network for Executive Women
Børns Vilkår
LGBT Danmark
Offentlige udvalg, kommissioner og lignende, der nedsat af en minister til at forbe-
rede fastsættelse af regler eller planlægning af samfundsmæssig betydning, bør ha-
ve en ligelig sammensætning af kvinder og mænd. Det følger af ligestillingslovens
§ 8.
Hver af de deltagende organisationer og myndigheder blev derfor bedt om at ind-
stille både en mand og en kvinde til at repræsentere dem i udvalget. På baggrund af
indstillingerne udpegede den daværende beskæftigelsesminister udvalgsmedlem-
merne.
At valget faldt på den kvinde, som Foreningen Far indstillede, er ikke et udtryk for,
at man ikke ønskede, at foreningen blev repræsenteret af en mand, men er sket ud
fra en samlet vurdering af kønssammensætningen i udvalget.
Modernisering af familielovgivningen
Regeringen er løbende opmærksom på behovet for at tilpasse lovgivningen nuti-
dens familiemønstre.
Regeringen har f.eks. fremsat forslag til ændring af bl.a. forældreansvarsloven for
at fremme begge forældres aktive og loyale medvirken til en samværssags behand-
ling og på at imødegå de problemer, der opstår, når sagens proces og afklaring for-
hales. Det er regeringens intention at sikre, at barnets kontakt med den ene forælder
ikke afbrydes, uden at der er en væsentlig grund hertil, og en eventuel afbrydelse er
til barnets bedste.
Jeg vil til slut minde om, at SF var med i regeringen, da beslutningen om ikke at
anvende lovgivning i spørgsmålet om øremærket barsel blev truffet.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
3