Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
B 39
Offentligt
1507737_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
København, 16.marts 2015
Sagsnr.: 28819
Dok.nr.: 788292
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 21. januar 2015 stillet
spørgsmål nr. 2 til B 39, forslag til folketingsbeslutning om en fødevare- og
landbrugspakke, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Orla Hav
(S)
Spørgsmål nr. 2 (B 39):
”Ministeren bedes redegøre for de dyrevelfærdskonsekvenser i Danmark af lovforslag, der
indebærer, at implementering af EU-regler inden for landbrug og fødevareområdet ”så vidt muligt
fastlægges på niveau med den mindst restriktive implementering i vores nabolande” set i forhold til
den gældende lovgivning, herunder Lov nr. 83 af 28/01/2014 og LBK nr. 470 af 15/05/2014, jf.
bemærkninger til beslutningsforslaget s. 3. Redegørelsen bedes bl.a. indeholde tal for omfanget af
fikseringen af grise, herunder antallet af dyr og udstrækning over tid ved de gældende regler og
ved en minimumsimplementering af EU-regler. Der ønskes ligeledes tal for omfanget af køer med
lovpligtig adgang til en sengebås ved de gældende regler og ved en minimumsimplementering af
EU-regler.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Fødevarestyrelsen, som jeg
kan henholde mig til:
”Svin: Med lov nr. 83 af 28. januar 2014 blev der i Danmark indført et krav om løsdrift i løbe- og
kontrolafdelingen. Indtil da var der alene krav om løsdrift i drægtighedsstalden. Sidstnævnte
krav er baseret på reglerne i Rådets Direktiv 2008/120/EF af 18. december 2008 om fastsættelse
af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin (kodificeret udgave). Kravet om løsdrift i løbe-
og kontrolafdelingen er et dansk krav, der går videre end reglerne i direktivet. Reglerne om løsdrift
i løbe- og kontrolafdelingen trådte i kraft den 1. januar 2015 med en overgangsordning frem til
2035 for eksisterende stalde.
Kravet, der indebærer et forbud mod fiksering af dyrene i løbe- og kontrolafdelingen, betyder, at
søer og gylte vil komme til at gå i løsdrift i 80 % af deres produktive liv mod ellers 55 % af tiden.
Uden kravet ville dyrene fortsat kunne være opstaldet som fikserede i enkeltdyrsbokse i løbe- og
kontrolafdelingen.
Fødevarestyrelsen er ikke i besiddelse af tal for omfanget af den nuværende fiksering af svin i
løbe- og kontrolafdelingen eller tal, der viser forventningen til skift af antal svin fra fiksering
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507737_0002.png
(opstaldning i enkeltdyrsbokse) til løsdrift over tid, indtil de nye regler om løsdrift i løbe- og
kontrolafdelingen er fuldt implementeret. Der vil ske en løbende omlægning af staldsystemerne til
kravet er fuldt implementeret i 2035, men da det ikke registreres, hvilke staldsystemer dyr er
opstaldet i, kan status for omlægning til en hver tid kun registreres via en manuel optælling.
Malkekøer:
Der er på EU-niveau kun de generelle regler i Rådets direktiv 98/58/EF af 20. juli
1998 om beskyttelse af dyr, der holdes til landbrugsformål. Med hensyn til kravet om, at der i
sengebåsestalde skal være mindst én sengebås pr. ko, jf. lovbekendtgørelse nr. 470 af 15. maj
2014, er der tale om et nationalt krav, der gælder alle danske malkekøer.
Kalve:
De danske regler findes navnlig i bekendtgørelse nr. 999 af 14. december 1993
om beskyttelse af kalve, som gennemfører Rådets direktiv 2008/119/EF om fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til beskyttelse af kalve (kodificeret udgave). Der er desuden fastsat
regler for kalve i bekendtgørelse nr. 756 af 23. juni 2010 om hold af malkekvæg og afkom af
malkekvæg. På nogle områder er de danske krav strengere end EU-reglerne. F.eks. er der
strengere krav til mængden af grovfoder (fiberholdigt foder) til kalve, ligesom der er krav om, at
kalve, som er afkom af malkekvæg, i mindst 20 timer af døgnet skal have adgang til grovfoder
med tilstrækkeligt fiberindhold til at sikre en normal drøvtygning.
Slagtekyllinger:
Der er i EU med slagtekyllingedirektivet fra 2007 fastsat minimumsforskrifter for
beskyttelse af slagtekyllinger. Kravene skulle være opfyldt senest den 30. juni 2010. Danmark
havde imidlertid allerede i 2001 fastsat dyrevelfærdsregler for hold af slagtekyllinger. På grund af
direktivet blev de danske regler ændret i 2010. De nuværende danske regler gennemfører EU-
reglerne, men nogle få af reglerne er mere vidtgående end direktivets mindstekrav. Der er tale om
krav, der allerede var indeholdt i den danske lovgivning inden direktivets implementering. Et
eksempel er kravet om systematisk overvågning og opfølgning på trædepudesvidninger (ætsninger
på fødderne) hos alle hold kyllinger, der slagtes i Danmark. Antallet af svidninger er faldet
betydeligt, siden reglerne blev indført i Danmark i 2001, og kravet har betydet en væsentlig
velfærdmæssig forbedring for slagtekyllinger."
Med kravet om sengebåse til malkekøer og den løbende omlægning til løsdrift i de danske
svinestalde glædes jeg over, at de danske produktionsdyr har en højere dyrevelfærd, end der er på
EU-niveau. Hvis man følger logikken i VKO’s forslag om, at Danmark skal implementere EU-
lovgivningen på niveau med den mindst restriktive implementering i forhold til vores nabolande
1
,
bør danske regler, der går videre end kravene fra EU, vedrørende bl.a. løsdrift for svin og
sengebåse for køer, således afskaffes.
Tilsvarende gør sig gældende i forhold til kalve, hvor afskaffelse af de danske regler om f.eks. krav
til mængde og adgang til grovfoder ville kunne betyde en national produktion af sødmælkskalve.
Men i Danmark anser vi ikke sødmælkskalveproduktion, hvor kalve lever på en diæt med mælk
som hovedbestanddel, for at være i overensstemmelse med dyreværnsloven. I forhold til
slagtekyllinger ville f.eks. afskaffelse af kravet om systematisk overvågning og opfølgning på
trædepudesvidninger kunne indebære en velfærdsmæssig forringelse for slagtekyllinger.
1
I besvarelsen af spørgsmålet forudsat som værende svarende til EU reglerne på det enkelte område.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I øvrigt vedlægges oversigt over lovgivning for de seneste 5 år på dyrevelfærdsområdet, som
implementerer EU-lovgivning (Bilag 1).
I bilag 1 er punkt 1 en oversigt over lovforslag vedtaget de seneste fem år, som implementerer
EU-direktiver på dyrevelfærdsområdet. Direktivet om slagtekyllinger er et minimumsdirektiv, mens
direktivet om forsøgsdyr er et totalharmoniseringsdirektiv. I forbindelse med ikrafttrædelse af
forsøgsdyrsdirektivet notificerede Danmark visse strengere nationale regler, jf. direktivets artikel 2.
Punkt 2 er en oversigt over lovforslag på dyrevelfærdsområdet, hvori det er anført, at et direktiv,
der indebærer minimumsharmonisering, overopfyldes, jf. lovkvalitetsvejledningen.
I oversigten er følgende anført:
EU-krav
Danske krav, der går videre end et EU-krav på samme område
Rent danske krav i forhold til direktivets anvendelsesområde. Danske
særregler kan som udgangspunkt ikke betegnes som overopfyldelse af et
minimumsdirektiv.
Punkt 3 er en oversigt over administrative forskrifter, der er udstedt med hjemmel i en lov, hvor
den administrative forskrift indebærer en overopfyldelse af et direktiv, og hjemlen til dette er
anført i en lov på dyrevelfærdsområdet. Forordninger på dyrevelfærdsområdet er ikke medtaget,
da disse anvendes direkte i medlemsstaterne.
Punkt 4 er en oversigt over administrative forskrifter, der supplerer en forordning.
Det vedlagte bilag 2 er en oversigt over rene nationale regler (det vil sige regler, der ikke relaterer
sig til et EU-direktiv) for de seneste 5 år (fra januar 2010 til nu) på dyrevelfærdsområdet for
landbrugsdyr. Ved landbrugsdyr forstås hvirveldyr – bortset fra fisk, reptiler og padder – som
holdes med henblik på produktion af fødevarer, uld, skind eller pels eller med henblik på andre
landbrugsmæssige formål. Oversigten omfatter regler udstedt med hjemmel i
dyrevelfærdslovgivning.
I oversigten er bestemmelser om avl, transport, dyresundhed i øvrigt, veterinærmedicin, regler om
dyrlæger, veterinærsygeplejersker og veterinærteknikere og bestemmelser om kontrol og straf
ikke medtaget.
Afslutningsvis henvises til besvarelsen af spørgsmål 3 EUU alm. del 2014-15, besvarelsen af
spørgsmål 96-98 EUU alm. del 2013-14 samt den uddybende besvarelse af spørgsmål 26 EUU alm.
del 2014-15.
Dan Jørgensen
/ Cecilie Heerdegen Leth
3