Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
SUU Alm.del Bilag 278
Offentligt
1503680_0001.png
ANALYSE AF RADS´ VEJLEDNING VEDRØRENDE
PROSTAGLANDINER TIL IGANGSÆTTELSE AF FØDSEL
Rapport |
Lektor Jette Aaroe Clausen, MHH, Ph.d.
[email protected];
Lektor Eva Rydahl, Cand.Scient San.
[email protected]
Jordemoderuddannelsen;Professionshøjskolen Metropol
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Tak til statistiker Ole Olsen for assistance med udarbejdelse af metaanalyse vedrørende kejsersnit
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indhold
Analyse af RADS´ vejledning og baggrundsnotat vedrørende prostaglandiner til igangsættelse af fødsel.
Udgivet nov. 2014.............................................................................................................................................. 2
1.0 Indledning ................................................................................................................................................ 2
2.0 Det evidensbaserede grundlag for anbefalingerne ................................................................................. 3
2.1 Analysens konklusion om færre kejsersnit holder ikke ....................................................................... 4
2.2 Anvender Fagudvalget GRADE metoden som foreskrevet og holder evidensen? .............................. 5
2.3 Andre evidensproblematikker ............................................................................................................. 7
2. 4 Ingen evidens for ambulante hjemsendelser ..................................................................................... 9
3.0 Det legale grundlag for anvendelsen af Misoprostol ............................................................................ 10
4.0 Patientrettigheder ................................................................................................................................. 12
5.0 Udeladelser, fejl og optimistisk brug af kilder ....................................................................................... 14
6.0 Det særlige ved at anbefale magistrale/ikke godkendte lægemidler forbigås i notatet. ..................... 16
7.0 Behandlingsvejledningens konklusion................................................................................................... 17
8.0 Konklusion ............................................................................................................................................. 18
9.0 Referencer ............................................................................................................................................. 19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Analyse af RADS´ vejledning og baggrundsnotat vedrørende
prostaglandiner til igangsættelse af fødsel. Udgivet nov. 2014
1.0 Indledning
Nedenstående analyse tager afsæt den behandlingsvejledning og det baggrundsnotat, RADS
udgav nov.2014 vedrørende prostaglandiner til igangsættelse af fødsler (1,2).
Fagudvalget, der har undersøgt prostaglandiner til igangsættelse af fødsler, har haft en
ikke
helt
sædvanlig opgave. Det er første gang at RADS har nedsat et Fagudvalg, der anbefaler et
ikke
godkendt
lægemiddel (Misoprostol) til
rutinemæssig
brug til en
stor brugergruppe
i en situation
hvor der findes et
godkendt
lægemiddel (Minprostin). Opgaven er særlig skelsættende, idet
brugergruppen for en stor del består af
raske gravide
kvinder.
27 %
af fødslerne i Danmark
igangsættes, heraf er hovedparten medicinsk igangsættelser (3). Vi skønner, at ca. 10.000 kvinder
og deres ufødte børn bliver medicinsk igangsat. Langt de fleste vil fremover få Misoprostol.
Det ikke godkendte lægemiddel hedder Angusta (Misoprostol). Offentligt tilgængelige oplysninger
om Angusta er yderst sparsomme, for ikke at sige ikke eksisterende. Der findes intet
produktresume, og offentligt tilgængelige databaser indeholder kun oplysninger om
godkendte
lægemidler. Den engelske ”oplysningsseddel” i Angustapakken lever ikke op til dansk standard, og
den er kun tilgængelig på de fødesteder, hvor Angusta anvendes. Potentielle brugere af Angusta
er dermed helt afhængige af den information, de får fra den enkelte sundhedsprofessionelle, og de
sundhedsprofessionelle er afhængige af den information, de kan få fra RADS.
Baggrundsnotatet fra RADS lader imidlertid mange spørgsmål stå ubesvarede hen. I
baggrundsnotatets indledning (afsnit 3.1) nævnes det kort at ”[..] igangsættelse af fødsler har været
et omdebatteret emne” og ” hyppigheden og de anvendte metoder har været genstand for
diskussion”. Den uindviede læser får ingen viden om debattens kontroversielle indhold. f.eks.
uddyber de ikke baggrunden for at importere et ikke godkendt lægemiddel fra Indien, der ikke er
registeret i noget Europæisk land.
Kammeradvokaten har i sin rapport om off-label medicin (2011) beskrevet en række krav til
anvendelsen af lægemidler udenfor godkendt indikation og dermed også indirekte kravene til den
analyse og vurdering, der skal foreligge, når ikke godkendte lægemidler tages i brug (4). Han
understreger, at ”Behandlingsvejledningen bør indeholde en beskrivelse af Fagudvalgets kendskab
til bivirkninger ved den konkrete anvendelse af lægemidlet uden for dets godkendte indikation, hvis
bivirkningerne adskiller sig fra de bivirkninger, der er beskrevet i lægemidlets produktresumé” (4).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til de magistrelt fremstillede lægemidler anvendes Cytotec, et lægemiddel godkendt til mavesår,
som basis for produktionen. Fagudvalget anvender
ikke
produktresumeet eller indlægssedlen til
Cytotec i deres baggrundsnotat. Den Amerikanske indlægsseddel til Cytotec, nævner en række
obstetriske bivirkninger og Pfizers sikkerhedsrapporter (PSUR) beskriver, at de fleste bivirkninger
til Cytotec er obstetriske, men Fagudvalget benytter
ikke
disse kilder. Angusta er ikke registeret i
Europa og der forligger
ikke
noget produktresume. Dette forholder Fagudvalget sig ikke til og de
forholder sig heller ikke til, at der ikke er udført specifikke studier med Angusta med henblik på
sikkerhed eller dosering.
”Behandlingsvejledningen bør gøre læseren udtrykkelig opmærksom på, at den indeholder en
anbefaling af et lægemiddels anvendelse uden for dets godkendte indikation” sådan lyder
Kammeradvokatens vurdering i et notat om off-label medicinering (4). Hvad Kammeradvokaten
lægger i udtrykket ’udtrykkelig opmærksom’ er ikke nærmere specificeret, men vi læser det som en
understregning af, at problemet skal omtales eksplicit. Udsagnet er samtidig også en
understregning af, at off-label problematikken og dermed det faktum, at et lægemiddel bruges til et
formål, det
ikke
er godkendt til, skal tages alvorligt i en behandlingsvejledning.
Vi vil i denne rapport forsøge at tydeliggøre, at evidensgrundlaget og undersøgelsen af den
tilgængelige viden om Misoprostol’s effekt og bivirkningsprofil er mangelfuld. Vi vil også rette
opmærksomheden mod en række problemstillinger, der rejses, når patienter bliver tilbudt
behandling med et ikke godkendt lægemiddel. Vi finder, at Fagudvalgets anbefaling hviler på et
svagt grundlag. Vi vil i det følgende uddybe vores kritik. For at skabe overblik, fremhæver vi i
begyndelsen af nogle af afsnittene hvad det handler om. Vi håber at det hjælper læseren til at
bevare overblikket og gør det nemmere at genfinde argumenterne. Vi kan ikke redegøre for alle
forhold, men er der behov for en yderlige uddybning, står vi gerne til rådighed
.
2.0 Det evidensbaserede grundlag for anbefalingerne
Der følger nu 4 afsnit, der tager udvalgte aspekter af evidensproblematikken op. Vi gennemgår
evidensen for kejsersnit, om Fagudvalget anvender GRADE-metoden, den manglende evidens for
ambulante hjemsendelser og en række andre evidensproblematikker i Fagudvalgets arbejde.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503680_0006.png
2.1 Analysens konklusion om færre kejsersnit holder ikke
I baggrundsnotatet sammenlignes forskellige prostaglandiner, doser og dispenseringsformer
(Dinoproston, Misoprostol oralt og vaginalt og i høj vs. Lav dosis ). Dette leder frem til, at man
anbefaler et
ikke
godkendt produkt (oral Misoprostol 25 mcg hver 2 time). 3 andre prostaglandin
præparater ”kan anvendes”, hvoraf kun 1 (Minprostin) er godkendt.
Vi har specifikt valgt at gennemgå den evidens, der begrunder, at man vælger det ikke-godkendte
oralt anvendte Misoprostol fremfor det godkendte Minprostin.
Fagudvalget begrunder sin anbefaling i ”en klinisk betydende og statistisk signifikant reduktion i
risikoen for kejsersnit” (baggrundsnotat s.6). ). Ifølge Fagudvalget er der kun er
et
udfaldsmål,
kejsersnit, hvor der er fundet en statistisk signifikant forskel på oral anvendt Misoprostol og
Minprostin. På alle andre variable som vestorm (hyperstimulation), påvirkede børn mm er det
godkendte Minprostin og oral Misoprostol ens.
Konklusionen holder ikke:
Vi har gennemgået den evidens, som Fagudvalget henviser til når de
anbefaler det ikke-godkendte oral Misoprostol frem for det godkendte Minprostin. Vores analyse
viser at Fagudvalgets konklusion om færre kejsersnit ikke holder og det vil vi nu uddybe.
Fagudvalget henviser til analyse 5.3 i et Cochranereview om oral Misoprostol (5). En nærlæsning
af de 7 studier, afslører en fejl, der viser sig at ændre konklusionen på analysen, som nu ikke
længere viser signifikant forskel. To publiceringer i 2 forskellige tidsskrifter viser sig at anvende
dele af samme population, hvilket vil sige, at de samme kvinder og der til hørende kejsersnit tæller
med 2 gange. Begge studier finder færre kejsersnit blandt de, der får Misoprostol. Konsekvensen
bliver en overestimation af Misoprostol's effekt (færre kejsersnit).
Når data omregnes uden dubletter, er
der ikke længere en statistisk forskel i antallet af kejsersnit
(se figur 1). Statistiker Ole Olsen, der har erfaring med Cochrane analyser, har gennemset og
bekræftet vores analyse. Vi vil selvfølgelig fremsende vores observation og beregning til Cochrane
samarbejdet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503680_0007.png
Figur 1.
Udregning efter at dubletter er trukket ud af materialet. Analysen viser ingen statistisk forskel på kejsersnit i de
to grupper.
2.2 Anvender Fagudvalget GRADE metoden som foreskrevet og holder evidensen?
Ifølge et rammenotat fra RADS anvender alle fagudvalg GRADE og i baggrundsnotatet nævnes
GRADE-metoden også. Fordelen ved denne systematiske gennemgang af evidens er at sikre, at
ligeværdige lægemidler analyseres systematisk, og at beslutningsgrundlaget er transparent (6). I
baggrundsnotatet er det ikke muligt at identificere, hvor Fagudvalget har anvendt GRADE
metoden. Baggrundsnotatet fremstår overfladisk og i flere forhold biased.
I det følgende går vi mere i dybden med de enkelte studier, der indgik analysen om kejsersnit. Ud
over de problemer med evidensen som vi omtalte tidligere, vil vi nu vise, at Fagudvalgets arbejde
afviger fra GRADEmetodens 5 grundelementer
1: Hvilke grupper sammenlignes?
Første element i GRADE er at finde relevante empiriske
studier, der belyser den relevante problemstilling. En PICO analyse er første skridt i en GRADE
analyse, hvor man definerer
Populationen
(hvem gælder rekommandationen for?),
Interventionen
(Misoprostol),
Comparator
(her Minprostin),
Outcomes
(her kejsersnit). Fagudvalget definerer sin
PICO.
2: Systematisk litteratursøgning:
Ifølge GRADE bør man identificere studier, der kan bidrage til
besvare den problemstilling, der er defineret i PICO’en. Dette grundlæggende princip har
Fagudvalget ikke anvendt. Fagudvalget refererer frem for egen litteratursøgning i stedet til 2
metaanalyser fra Cochrane databasen, en om oral brug af Misoprostol og den anden om vaginal
brug af Misoprostol. Fagudvalget søger og finder endvidere enkelte empiriske studier, der er
udgivet senere end Cochrane analyserne. I den endelige analyse af kejsersnit indgår 7 studier, der
alle er identiske med analysen i Cochrane reviewet om oral Misoprostol (analyse 5.3). Disse 7
studier afviger imidlertid på en række punkter fra den danske problemstilling.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3: Vurdering af evidens:
Baseret på de 7 udvalgte studier konkluderer Fagudvalget at oral
Misoprostol 25 mcg giver færre kejsersnit end Minprostin (19 % vs. 25 % med en RR=0.83 95 %
CI [0,72-0,96]). Vi har gennemgået de syv studier, og i det følgende identificerer vi en række
problematikker, der følger af at Fagudvalget har bygget sin konklusion på en ukritisk brug af
Cochraneanalysen af oral Misoprostol frem for at selektere mere passende studier.
Kan man sammenligne populationen (PICO)?:
I Danmark har vi en høj igangsættelsesfrekvens
(27 % i 2013) og relativt mange raske kvinder får fødslen sat i gang omkring termin. De 7 studier i
Cochranereviewet inddrager imidlertid kvinder helt ned til 26.graviditetsuge og helt frem til
46.graviditetsuge - dvs. 3 måneder før og en måned efter terminen. Tidlige fødsler og fødsler der
går langt over terminsdatoen er mere komplicerede. Kvinder der går til 46.uger ses ganske enkelt
ikke i Danmark. Fire af de syv studier er gennemført i Sydafrika og Zimbabwe, hvor
børnedødeligheden er 8-10 gange højere end i Danmark, og kvinderne har mange sygdomme
såsom HIV. Resultaterne fra disse studier kan derfor ikke overføres direkte til Danmark, idet både
population, komplikationer og svangresomsorg er afgørende forskellig. I Fagudvalgets rapport kan
man ikke se, at man har forholdt sig til den manglende sammenlignelighed mellem studiernes
population og danske kvinder.
Sammenlignelighed de anvendte medikamenter (PICO):
Ingen af de 7 studier anvender
Minprostin og oral anvendt Misoprostol i doser, der er sammenlignelig med de doser, der
anvendes i Danmark. Kun to studier anvender en dosis af Minprostin, der kan sammenlignes med
danske forhold, men med stigende doser (dvs. højere) dosis Misoprostol for hver behandling
kvinden får. Begge de to studier har mange metodiske svagheder, og resultatet peger i hver sin
retning. I det ene studie får Minprostin gruppen færre kejsersnit, og i det andet studie, falder
resultatet ud til fordel for Misoprostol.
Effekt og bivirkninger er dosisafhængige, hvorfor det er afgørende, at studierne rent faktisk er
sammenlignelige med danske forhold. Anvendes studier med for høje doser, vil man overestimere
effekt/bivirkninger og omvendt; hvis studierne anvender for lave doser, vil man underestimere
bivirkninger/uønskede outcomes. Vi kan ikke se i Fagudvalgets rapport, at de har forholdt sig til
denne problematik.
I en GRADE analyse vil man normalt vurdere studiets kvalitet og overførbarhed til danske forhold.
Har de inkluderede studier indbyggede svagheder, så kan man i en GRADE analyse nedjustere
evidensen, f.eks. fordi studierne er dårligt udført, populationen ikke passer og doseringen er
anderledes end den, der anvendes i dansk praksis. Havde Fagudvalget foretaget en sådan
analyse, er det vores vurdering, at der er en høj sandsynlighed for, at man i GRADE terminologien
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ville konkludere, at evidensen var lav eller meget lav. Fagudvalget når imidlertid frem til
vurderingen ”Moderat evidens”.
Af hensyn til at læsere af behandlingsvejledninger og guidelines kan forstå vurderingsgrundlaget,
er transparens afgørende og helt central i GRADE-konceptet. Det er normalt at vedlægge tabeller
over, hvordan man er kommet frem til ”Moderat evidens”. Dette gøres i Evidens Profil- og SOF-
tabeller. Intet af dette indgår i Faggruppens rapport, og det er derfor ikke gennemskueligt om
Fagudvalget har gennemført en egentlig vurdering af de inkluderede studier efter de kriterier, der
gælder for en GRADE analyse.
4: Afdækning af værdier og præferencer.
GRADE analyser indeholder normalt også en analyse
af patient / behandler værdier, præferencer og økonomi. Sådanne analyser indgår ikke i
Fagudvalgets rapport.
5: Rekommandationer:
I GRADE anvendes
standardiserede rekommandationer
der bygger på en
samlet vurdering af evidens, præferencer og økonomi. Sådanne rekommandationer betegnes
”svage” eller ”stærke”. Fagudvalget
anbefaler
oral Misoprostol 25 mcg hver 2 time, og anvender
dermed ikke GRADE terminologien. Læseren får derfor ikke oplyst om rekommandationen er stærk
eller svag.
Det, at Fagudvalget ”anbefaler” og ikke bruger de standardiserede rekommandationer, får
formentligt Fagudvalgets konklusion til at fremstå stærkere, end det er rimeligt (jvf. fejlende i
analysen om kejsersnit) når man tager de små studier af ringe kvalitet og udeladelse af analysen
vedr. patienters præferencer og det totale fravær af økonomiske beregninger i betragtning.
2.3 Andre evidensproblematikker
Vi har nu vist, at GRADEanalysen er ufuldstændig, men der er også andre problematikker der gør,
at grundlaget for Fagudvalgets anbefaling er svag.
Ingen litteratursøgning på bivirkninger:
Det er det afgørende, at man forholder sig til ikke alene
at se på effekt, men også er omhyggelig med at indsamle viden om bivirkninger- både de hyppigt
forekommende og de sjældne men alvorlige. Såvel oral som vaginal anvendt Misoprostol er ikke-
godkendte lægemidler. De har derfor ikke været igennem almindelige sikkerhedsforsøg, og der er
ikke et sufficient indberetningssystem for bivirkninger. Viden om sjældne og alvorlige bivirkninger
er derfor sparsom.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fagudvalget afviser at forholde sig til ” spontant indberettede cases”. Man skriver ydermere i
baggrundsnotatet, at der ikke findes klinisk randomiserede undersøgelser, der har styrke til at
undersøge dette (30.000 individer). Ser man i GRADES anbefalinger, løses dette problem med at
finde større pro-eller retrospektive kohorteundersøgelser eller case-kontrol studier. I et af de
Cochrane review, som Fagudvalget bruger, understreges, at
”alternative research methods are
necessary
[..]”(7). Fagudvalget beskriver ikke at de har foretaget en sådan søgning. Man vælger
på trods af GRADE anbefalingerne”
at vurdere sikkerheden på basis af de randomiserede
undersøgelser, selvom det krævede patienttal ikke er opnået i disse”
(s.4). Dette er jo det samme
som at sige, at ”vi ikke kan bruge de randomiserede studier, men vi gør det alligevel.”
Konsekvensen er, at der eksempelvis kun indgår 1 studie med 741 kvinder i vurderingen af alvorlig
påvirkning af barnet (analyse 5.4). Dette er ikke et rimeligt grundlag for at anbefale et ikke-
godkendt lægemiddel. Der kan i rapporten ikke findes tegn på, at Fagudvalget har taget forbehold
for begrænsninger i datamateriale.
Ukritisk anvendelse af resultaterne fra Cochrane:
Et generelt og stort problem er, at
Fagudvalget ikke forholder sig til hvilke studier, der indgår i de forskelle analyser, men man
kopierer direkte fra den anvendte metaanalyse. Ifølge Fagudvalget føder kvinder med vandafgang
eksempelvis oftere inden for 24 timer, hvis de har fået oral Misoprostol (analyse 7.1). En
nærlæsning af analysen afslører imidlertid, at der i denne subanalyse kun indgår 2 studier, som
begge har anvendt Misoprostol i meget
højere
døgndoser end dem, der anvendes i Danmark og
Minprostin tilsvarende i
lavere
doser end normalt. Når man anvender studier med
højere
dosis, så
får man selvfølgelig større effekt, men konklusionen, om at det er mere effektivt, bliver heraf
ubrugelig i en dansk kontekst, hvor man ikke vil bruge så høje doser. Samme problematik med
usammenlignelige studier genfindes i en række andre analyser.
Uterusruptur (bristet livmoder) er en alvorlig og potentiel livstruende bivirkning. Fagudvalget
nævner, at der er få af disse i de inkluderede studier. Små studier som dem, der er inkluderet
i den anvendte metaanalyse, vil sjældent bruge udfaldsmål, hvor udfaldet sjældent
forekommer (uterusruptur). Små studier har ikke statistisk styrke til at måle sjældent
forekomne udfald. Fraværet af uterusrupturer i Cochrane analysen siger således mere om
forskningsmetodologiske overvejelser, og er således ikke data, hvorfra man kan ekstrapolere
viden om forekomsten af uterusruptur. Viden om sjældent forekomne bivirkninger kan kun
generes gennem spontane indberetninger, case reports, case-control studier eller meget
store kohorteundersøgelser.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ingen forrang til godkendt medicin:
Fagudvalgets anbefaler oral anvendt Misoprostol 25 mcg
hver 2 time. Ud over dette peger Fagudvalget på 3 præparater, der ”kan anvendes”. Evidensen for
de tre behandlingers effekt og bivirkninger angives at være ens. Af disse er det ene godkendt
(Minprostin), og de to andre er forskellige ikke-godkendte Misoprostol præparater.
Det undrer os, at man sidestiller 2 Misoprostol præparater (50 mcg oral og 25 mcg vaginalt) med
det godkendte Minprostin. Hvis præparaterne er ligeværdige, hvorfor så ikke anbefale det
godkendte Minprostin? Oven i købet anbefaler man 25 mcg vaginalt, der ikke kan købes i
Danmark, fordi ingen sygehusapoteker ønsker at efterleve de krav til sikkerhed ved den magistrelle
produktion, som Sundhedsstyrelsen har stillet.
2. 4 Ingen evidens for ambulante hjemsendelser
Fagudvalget undersøger ud over igangsættelses præparater også sikkerheden ved ambulant
igangsættelse og selvadministration af medicin. De finder ikke evidens for, at man kan hjemsende
kvinder med oral Misoprostol til ambulant regi. Der henvises til 3 metaanalyser, der indeholder 3
små studier med i alt 105 kvinder inkluderet. Der er ingen henvisning til studier vedrørende
kvinders præferencer og økonomi. WHO, Pfizer og producenten af Angusta advarer om ambulant
brug. Disse advarsler er dog ikke omtalt i baggrundsnotatet, og konklusionen fra RADS er derfor
overraskende:
”RADS
finder ikke nok data til at kunne anbefale den ene fremgangsmåde
frem for den anden. Et ambulant forløb kan overvejes, når fødsler skal
igangsættes på grund af fx gestationsalder. Beslutningen om ambulant
igangsættelse bør løbende revurderes frem til fødslen er i gang [..]”.
(Vejledning s.2).
Med udsagnet ”den ene praksis frem for den anden” mener Fagudvalget formentlig, at afdelingerne
kan sende kvinderne hjem ambulant eller ambulant hjem med selvadministration af Misoprostol.
Det er bemærkelsesværdigt at Fagudvalget ikke er fremkommet med en entydig konklusion, men
overlader beslutningen til ledelsen på de enkelte obstetriske afdelinger. Den manglende evidens
burde imidlertid ifølge GRADE's standardiserede rekommandationer lyde således:
Fagudvalget/
RADS rekommanderer ikke, at kvinder kan igangsættes i ambulant regi.
Det giver ikke meget
mening at gennemføre evidens-baserede GRADE-analyser, når man ikke vil tage konsekvensen af
dem (6).
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.0 Det legale grundlag for anvendelsen af Misoprostol
Vi har nu fremlagt en række mangler ved det evidensbaserede grundlag. I det følgende vil vi se lidt
nærmere på det legale grundlag, der ikke får meget opmærksomhed i baggrundsnotatet.
Amgros I/S anmodede som sekretariat for Rådet for Dyr Sygehusmedicin (RADS) i 2011
Kammeradvokaten om at undersøge ”de retslige forhold, der knytter sig til RADS
behandlingsvejledninger, der retter sig mod det danske sygehusvæsen, og vedrører brugen af
lægemidler, der anvendes uden for de indikationer, der er beskrevet i produktresumeet.”(4)
Kammeradvokatens rapport er ikke nævnt i Fagudvalgets behandlingsvejledning.
Behandlingsvejledningen anbefaler magistrelt fremstillet Misoprostol som et af alternativerne til
Angusta. Denne anbefaling gør umiddelbart Kammeradvokatens rapport relevant, idet magistrelt
Misoprostol produceres på baggrund af det godkendte lægemiddel Cytotec, og det ligger derfor
klart inden for det genstandsområde, som Kammeradvokaten undersøger.
Hvilke lovmæssige krav der gælder for Angusta, dvs. det præparat som Fagudvalget anbefaler, er
et åbent spørgsmål. Angusta en ganske særlig case bl.a. fordi, der ikke foreligger et
produktresume. Manglen på et produktresume er bl.a. en konsekvens af, at Angusta ikke er
godkendt i Danmark eller andre Europæiske lande. Angusta adskiller sig fra godkendte
lægemidler, der anvendes off-label, idet disse er godkendte lægemidler. Det væsentlige er
imidlertid, at Angusta ikke er godkendt hverken i Danmark eller andre Europæiske lande, og der er
ikke foretaget specifikke undersøgelser af lægemidlets sikkerhed og effektivitet. Angusta har
mindst et væsentligt fælles træk med traditionelle off-label lægemidler: begge typer er ikke-
godkendt lægemidler, men der er også afgørende forskelligheder – blandt andet at krav til og
overvågning af produktionen er særlig udfordret, når lægemidlet produceres under forhold, der ikke
svarer til Europæiske lægemiddelstandard.
Off-label problematik udelades:
Kammeradvokatens analyse undersøger grundlaget for, at
tilbyde patienter lægemidler, der anvendes off-label. Kammeradvokaten beskriver en række krav,
der skal opfyldes; herunder at off-label kun må anvendes med
skærpet informationspligt
enkeltindivider
og
patienten har krav på at blive oplyst, om der foreligger behandlinger godkendt til
behandling.
I dette tilfælde findes et ligeværdigt godkendt alternativ Minprostin. Fagudvalget i
RADS beskriver ikke, hvordan de har arbejdet med disse aspekter. Disse overvejelser er også
fraværende i rapporten. I lyset af, at det er RADS, der har bedt Kammeradvokaten om at analysere
det legale grundlag for off-label brug, undrer vi os over, at RADS ikke har stillet krav til Fagudvalget
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503680_0013.png
vedrørende prostaglandiner på dette område. Fagudvalget blev nedsat efter en længere offentlig
debat om sikkerheden ved Misoprostol og ikke-godkendte lægemidler.
På et møde afholdt i Sundhedsstyrelsen den 30. januar 2105, dvs. måneder efter RADS-
rapportens offentliggørelse, blev det bekræftet, at Fagudvalget i deres arbejde ikke har skelnet
mellem godkendte og ikke-godkendte lægemidler. Med Kammeradvokatens rapport for øje, er det
bemærkelsesværdigt, at Fagudvalget og RADS har forholdt sig så overfladisk til
bivirkningsproblematikken og til problematikker, der relater sig til Angusta’s legale status.
Udleveringtilladelser:
Fagudvalgets anbefaling forudsætter, at de obstetriske afdelinger har en
udleveringstilladelse fra Sundhedsstyrelsen. Udleveringstilladelser opfattes, omend fejlagtigt af
nogle obstetrikere og jordemødre, som en slags godkendelse af Angusta. Ifølge danske
obstetrikeres faglige selskab DSOG
1
er Angusta’s status helt central. DSOG skriver i deres
guideline, at ”[..]
betegnelsen ’off label’ er derfor ikke længere korrekt, idet dette betegner
anvendelse udenfor godkendt indikationsområde.” (8
side 24). DSOG har haft en ganske
afgørende stemme i Fagudvalget, idet den bestod af syv obstetrikere, en jordemoder og en Cand.
Pharm.
Argumentet om Angusta's manglende off-label status er populær. Betegnelsen off-label er retorisk
forstyrrende, det minder sundhedspersonale og brugere om, at magistral Misoprostol / Angusta
ikke er som de fleste (godkendte) lægemidler. Kombinationen udleveringstilladelse+
Sundhedsstyrelse giver langt bedre konnotationer.
Det er muligt, at DSOG har identificeret et hul i dansk lovgivning, hvilket vi kan ikke vurdere. Det
bør imidlertid ikke være op til den enkelte sundhedsprofessionelle eller et enkelte lægefaglige
selskab (DSOG) at afgøre hvilken status ikke godkendte lægemidler i forskellige former har.
Spørgsmålet er komplekst, situationen med Angusta burde være uddybet i baggrundsnotatet og
Kammeradvokaten burde have været konsulteret. Vi forstår ikke, at dette vigtige spørgsmål ikke er
rejst af Sundhedsstyrelsen eller RADS´ overordnede ledelse, idet lægemidlets status har relevans
både for lægemiddelsikkerhed, men også i forhold til patientrettigheder f.eks. lægemiddelskade-
erstatninger.
Kan fødeafdelinger bruge det godkendte lægemiddel?
Kan fødeafdelinger vælge at bruge et
godkendt lægemiddel f.eks. Minprostin når RADS anbefaler Angusta? Hvilken
beslutningsmyndighed har den enkelte læge, der arbejder i en afdeling, der anvender Angusta?
Kammeradvokaten har en længere redegørelse om forholdet mellem den enkelte læges fagansvar
1
Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og retningslinjer udstedt af RADS. Samlet vurderer Kammeradvokaten ”[..] at det efter
omstændighederne kan være berettiget, at en region lader det få ansættelsesretlige konsekvenser
for en sygehuslæge, hvis denne - uden at have en faglig begrundelse - nægter at følge en af
RADS udarbejdet behandlingsvejledning med rekommandationer” (4)28). Kammeradvokaten
diskuterer ikke om dette også gælder ikke godkendte lægemidler uden produktresume jvf.
Angusta. Umiddelbart understreger Kammeradvokatens vurdering, at anbefalingen fra RADS bør
overvejes nøje.
4.0 Patientrettigheder
Skærpet informationspligt:
Ifølge Kammeradvokaten er der skærpet informationspligt ved brug
af ikke-godkendt medicin. Dette gælder også oplysninger om bivirkninger. Fagudvalgets forslag til
patientinformation (Behandlingsvejledningens bilag 1) nævner kun to obstetriske bivirkninger, dvs.
langt færre end der er beskrevet i faglitteraturen og i oplysningssedlen i Angustapakken. I
patientinformationen står:
” Der er desuden en meget lille risiko for, at livmoderen reagerer kraftigt
på igangsættelsesmedicinen med voldsomme eller hyppige veer, så livmoderen brister. Denne
risiko er mindre end 1:10.000”
(Baggrundsnotatets Bilag 1). Incidensen for uterusruptur angives til
1:10.000. Rapporten angiver ingen reference. Vi overvejer, om forfatterne har anvendt tallet fra det
godkendte præparat Minprostin, hvor incidensen netop opgives til 1: 10.000, idet omfanget af
uterusrupturer ved Angusta ikke er kendt. Incidens for hyperstimulation er heller ikke angivet til
trods for, at det er den hyppigst forekommende risiko ved igangsættelsesmidler. I de studier
Fagudvalget anvender, opgives incidensen til at ligge mellem 1 % - 9 %. Yderligere angiver
producenten af Angusta under ”occasional” obstetriske bivirkninger en række bivirkninger, der ikke
er nævnt i Fagudvalgets rapport f.eks. unormal uterin aktivitet (unormal styrke, varighed og
frekvens) med eller uden hjertelydsforandringer, for tidlig løsning af moderkagen, amnionitis,
lungeemboli og vaginal blødning (oversat fra Angusta's oplysningsseddel).
Den fattige beskrivelse af Misoprostol's mulige bivirkninger i patientinformationen er
bemærkelsesværdig, ikke kun fordi der er udvidet informationspligt, men fordi denne viden også er
helt central for patientsikkerheden. Kvinder har brug for viden om bivirkninger, ikke mindst de
kvinder, der selvadministrerer medicinen i hjemmet. Der er beskrevet langt flere bivirkninger til
Misoprostol end dem, der nævnes i baggrundsnotatet og i patientinformationen.
Hvis et
informeret samtykke
skal give mening, så er udtømmende information om effekt,
bivirkninger og alternative metoder helt central. Skal kvinder, der afslår at blive behandlet med ikke
godkendt lægemiddel, have tilbudt et alternativ? I RADSnotatet diskuteres denne problemstilling
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503680_0015.png
ikke.
Vi ved, at der er danske fødeafdelinger, hvor der ikke er adgang til det godkendte præparat
Minprostin. Hvordan forestiller Fagudvalget sig, at patienters ret til at undsige sig behandling med
Angusta kan imødekommes i den daglige praksis på en afdeling, der ikke har Minprostin? Nogle
afdelinger anvender ballonkateter, men denne metode er ikke brugbar ved meget umodne vaginale
forhold, og får kvinden valget mellem et kejsersnit og Angusta, så vil ganske mange formentlig føle
sig nødsaget til at acceptere Angusta.
Massefremstilling:
Kammeradvokaten understreger, med en henvisning til forarbejdet til
Lægemiddelloven, at “det er et grundlæggende princip i lægemiddellovgivningen, at der kun kan
markedsføres lægemidler såfremt myndighederne har foretaget en vurdering af lægemidlernes
kvalitet, sikkerhed og effekt” og ”[d]et har ikke været hensigten med adgangen til fremstilling af
magistrale lægemidler efter lægeordination, at der skulle ske en massefremstilling af ikke-
godkendte lægemidler, når der samtidig har været industrifremstillede godkendte lægemidler til
behandlingen af den pågældende sygdom.” (4). Det afgørende her er lægemiddelsikkerhed. Det
bemærkes at udgangspunktet er behandling med godkendte lægemidler og at magistrale
lægemidler kun skal fremstilles, når der er en
mangeltilstand.
Spørgsmålet er om det, at
Sundhedsstyrelsen med rund hånd har godkendt udleveringstilladelser til Angusta, ikke udfordrer
ånden i lægemiddelloven? Hvilken betydning vurderer Kammeradvokaten, at det manglende
produktresume vil have f.eks. i klagesager og i sager om lægemiddelerstatning? Disse spørgsmål
bør behandles af Kammeradvokaten.
Fagudvalget begrunder deres valg af Angusta således: ”det
er i den konkrete situation nødvendigt
at træffe et valg mellem den bedste behandling af den fødende og de regulatoriske hensyn. Her har
RADS valgt at lade hensynet til de fødende være tungestvejende.”(Behandlingsvejledningen
s.13).
Påstanden er overraskende, idet godkendelse af lægemidler er tæt forbundet med lægemiddel-
sikkerhed og patientrettigheder og dermed også kvindernes interesse.
Indikationsområdet udvides:
Fagudvalget vælger yderligere at
udvide
indikationsområdet for
Angusta til at
inkludere
kvinder, hvor der faktisk ikke findes evidens for, at Misoprostol er en fordel.
Fagudvalget referer til, at en andel kvinder, der ikke har vandafgang og med favorabel cervix
2
vil få
signifikant flere hyperstimulationer (der kan medføre iltmangel hos barnet) ved at anvendelse af
Misoprostol.
Beslutningen fra Fagudvalget om at behandle denne gruppe bryder afgørende med hidtidig god
praksis omkring off-label brug. Kammeradvokaten anbefaler f.eks. at, ”[..] behandlings-
2
Hvilket betyder, at livmoderhalsen ikke er afkortet og dermed virker kroppen generelt mindre parat til at reagere på
igangsættelsespræparater.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vejledningens anbefaling af et lægemiddels anvendelse uden for dets godkendte indikation bør
være
nøje afgrænset,
så omfanget af anbefalingen står klart for de fagfolk, der læser
behandlingsvejledningen.” (vores fremhævning) (4). Denne anbefaling læser vi som en
understregning af, at off-label behandling skal være
begrundet
i, at interventionen er til gavn for
den specifikke patientgruppe. Det er derfor tvivlsomt, om indikationsområdet kan udvides med
henvisning til forhold, der ikke omhandler den
specifikke
patientgruppe.
Fagudvalget begrunder sin anvendelse af oral Misoprostol til alle kvinder uanset, om de må få
forventet fordel eller ej med, at der er ”øget risiko for utilsigtede hændelser ved brug af 2 forskellige
præparater til samme indikation” og at Minprostin ”skal opbevares på køl” (baggrundsnotat s.15).
Styrken af Fagudvalgets argument synes svagt, eftersom en utilsigtet hændelse ved forkert
medicingivning her ville være, at patienten blev behandlet med et godkendt lægemiddel
(Minprostin)(!). I øvrigt er køleskabe alligevel tilgængelige på alle fødegange.
Ovenstående argumentation og anbefaling rejser en række spørgsmål til patientrettigheder i
forbindelse med brug af ikke godkendte lægemidler. Når en patient tilbydes et
ikke
godkendt
præparat, skal dette så ikke netop begrundes i denne
specifikke
patients behov? Og skal
godkendte lægemidler ikke generelt have forrang? Hvis dette ikke er tilfældet, har de kvinder, der
behandles med ikke godkendt præparat ret til at blive informeret om, at der findes et godkendt
lægemiddel, der er mere eller lige så hensigtsmæssigt?
Hvilke rettigheder har disse patienter, hvis de ikke ønsker at blive behandlet med Angusta? Er en
sådan anbefaling overhovedet lovlig?
Spørgsmål som disse er aktuelle og relevante i klinisk praksis, men Fagudvalget diskuterer
ikke
det lovmæssige grundlag for at behandle patientgrupper med ikke godkendt medicin, hvor der er
manglende
evidens for positiv effekt, og hvor den godkendte medicin er mere fordelagtigt eller ens
mht. virkning. RADS har ved publiceringen af Fagudvalgets rapport accepteret at Fagudvalget ikke
har berørt disse vigtige spørgsmål, og de har dermed undladt at gøre de fagprofessionelle
opmærksom på problemstikker og patientrettigheder, der knytter sig til brug af ikke godkendte
lægemidler.
5.0 Udeladelser, fejl og optimistisk brug af kilder
Vi har tidligere understreget, at rapporten er selektiv i forhold til kilder, jævnfør, at vi har nævnt en
række relevante kilder som ikke er inkluderet i Fagudvalgets analyse. Der er imidlertid flere oplagte
kilder, der
ikke
anvendes eller kilder, der anvendes vel optimistisk.
Optimistisk brug af WHO-rapport:
Fagudvalget konkluderer, at:
”RADS finder det
veldokumenteret, at misoprostol som tablet har en forbedret effekt og sikkerhed i forhold til
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
alternativerne [..] RADS bestyrkes i sin opfattelse af WHO’s anbefaling af oral misoprostol til
igangsættelse af fødsler fra 2011.”
Fagudvalget undlader imidlertid at nævne helt relevante
forudsætninger for og begrænsninger ved WHO anbefalingen. WHO skriver, at ”The
primary
goal of the present guidelines is to improve the quality of care and outcomes for pregnant
women undergoing induction of labour in
under-resourced settings”
(vores fremhævning)
(9). WHO anbefaling er således ikke relevant for Danmark.
De mange igangsættelser udgør en stor udfordring for de obstetriske afdelinger, og RADS
notatet åbner op for, at kvinder kan administrere Angusta i hjemmet. I RADS notatet nævnes
det imidlertid ikke, at WHO forudsætter at ”Outpatient
induction of labour is not recommended
for improving birth outcomes. Women receiving oxytocin,
misoprostol
or other
prostaglandins
should never be left unattended.”
(vores fremhævning)(9). Ekspertgruppen
henter de argumenter hos WHO, som er opportune for deres konklusion, men udelader de
argumenter, der sætter kritiske spørgsmålstegn ved den etablerede danske praksis.
Ingen farmokinetik på fødende:
Rapporten henviser til en række farmakologiske studier. Et
enkelt af disse studier omhandler Misoprostol brugt efter fødslen (9); flere er udført på små grupper
af gravide i den tidlige graviditet (10,11,13,14) og enkelte på ikke gravide (12). Ingen af studierne
er udført på gravide til termin. Studiernes begrænsning diskuteres ikke af Fagudvalget. Det er
bemærkelsesværdigt, idet livmoderens følsomhed for prostaglandin tiltager i graviditetens
afslutning. Også optagelsen fra mavesækken er formentligt nedsat hos gravide og fødende.
Fejl i studiehåndtering:
De studier, Fagudvalget har fundet ved håndsøgning vurderes efter
andre
kriterier end de kriterier, der er anvendt i de inkluderede metaanalyser fra Cochrane
databasen. Fagudvalget
ekskluderer
nogle af de håndsøgte studier pga. manglende
sammenlignelighed med danske forhold, mens studier fra Cochrane analysen
bibeholdes
på trods
af deres manglende sammenlignelighed med danske forhold. Der indgår f.eks. lavkvalitetsstudier
fra Zimbabwe i Fagudvalgets analyser.
Optimistisk kildebrug:
I baggrundsnotatet henvises til et studie, der konkluderer, at ambulant
igangsættelse kan være et relevant valg ud fra den fødendes perspektiv. Denne kilde (kilde 29)
benævnes som et dansk kvalitativt studie, men viser sig at være et
bachelorprojekt
fra
Jordemoderuddannelsen ved UCN Ålborg. Bortset fra bachelorprojektets attraktive konklusion, er
det svært at forstå, hvorfor det har relevans. I projektet diskuteres risikokommunikation på et basalt
niveau, og det indeholder
ingen
selvstændig empiri, dvs. danske kvinders oplevelser er ikke
undersøgt.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På side 2 i behandlingsvejledningen henvises der til, at tal fra et nationalt kohortestudie
sandsynliggør, at risikoen for periantal fosterdød er nedsat. Studiet er publiceret i august 2014, og
formanden for RADS Fagudvalget er med i forfattergruppen. Studiet har ikke specifikt beskæftiget
sig med prostaglandinproblematikken, og Angusta var ikke i brug da studiets data blev indsamlet.
Fejllæsning:
Fagudvalget henviser til et mindre studie med et meget højt antal børn med
alvorlig morbiditet (sygelighed). Her er 8 ud af 80 børn i Dinoproston gruppen (generisk navn
for Minprostin) og 1 ud af 80 børn i oral Misoprostolgruppen alvorligt påvirkede ved fødslen.
Resultatet er ikke signifikant, men omtalen af de mange syge børn giver alligevel læserne
en fornemmelse af, at Misoprostol er mere sikkert end Dinoproston. En nærlæsning af
Cochranereviewet afslører imidlertid, at resultaterne faktisk er til fordel for Dinoproston, idet
Fagudvalget har byttet rundt på resultaterne (5). Der har imidlertid ikke været muligt at
genfinde tallene fra Cochraneanalysen i den reference (kilde 24), der henvises til. Selvom
Cochraneanalyser har stor autoritet, så forekommer der fejl. Det havde derfor været
hensigtsmæssigt, hvis Fagudvalget havde arbejdet med primær kilderne fremfor at kopiere
Cochranereviewet.
Udeladelse af eneste danske undersøgelse:
Det forekommer relevant, at RADS havde
kommenteret det eneste større nyere danske studie fra 2013. Studiet er et retrospektivt
studie, der undersøger 1.645 fødsler igangsat med hhv. Minprostin og Misoprostol vaginalt.
Forfatterne konkluderer, at Misoprostol er mindre effektivt og de finder ingen forskel i antal
kejsersnit
(10)
.
6.0 Det særlige ved at anbefale magistrale/ikke godkendte lægemidler forbigås i
notatet.
Fagudvalget beslutning om at afvise spontant indrapporterede bivirkninger og case reports som
grundlag for viden er yderst bemærkelsesværdig. På et møde i Sundhedsstyrelsen 30. januar 2015
bekræftede repræsentanter for Fagudvalget, at man har undladt at forholde sig til, at Misoprostol
ikke er godkendt og at man har behandlet alle inkluderede lægemidler i analysen, som om de var
godkendt.
Spontant indberettede bivirkninger er fundamentet i postmarketing surveillance. Uden
postmarketing surveillance får man ingen viden om overraskende, ukendte, sjældne og alvorlige
bivirkninger. Fagudvalget skriver, at ”Registrerede lægemidler er underlagt et system til
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503680_0019.png
indrapportering og vurdering af bivirkninger, samt forpligtelser om offentliggørelse heraf” (1, side
14). Fagudvalget undlader imidlertid en beskrivelse af, at systemet har mangler i forhold til at
monitorere bivirkninger til
ikke
godkendt medicin, herunder Misoprostol. Denne problematik
fremlagde vi for RADS i maj 2014. Vores pointe med at fremlægge indberetningssystemet var
netop at henlede Fagudvalgets opmærksomhed på, at der er alvorlige brister ved
indberetningssystemet, idet der i mange lande ikke kan indberettes bivirkninger til ikke-godkendte
lægemidler. Endvidere sker der ingen opsamling i EMA
3
fordi Angusta ikke er registeret i Europa.
Dermed er Fagudvalgets prioriteringer vanskelig at forstå.
Fagudvalget viser med dette eksempel manglende forståelse af betydningen af monitorering af
sjældne bivirkninger og de overser fuldstændig, at den
manglende
indberetning af bivirkninger
også er et argument
imod
rutinemæssig brug af Angusta og magistrale produkter.
7.0 Behandlingsvejledningens konklusion
Fagudvalgets konklusion er bemærkelsesværdig. Fagudvalget anbefaler et
ikke godkendt
lægemiddel (Angusta), når der findes et
godkendt
lægemiddel på markedet (Minprostin) ikke
mindst fordi, evidensen bag konklusionerne er svage, og effekten er ganske lille eller muligvis ikke
eksisterende. Det er ligeledes bemærkelsesværdigt, at Fagudvalget anbefaler magistrelt fremstillet
Misoprostol som alternativ, uden at nævne, at den magistrale produktion af Misoprostol er ophørt i
Danmark.
I konklusionen nævnes sikkerhedsaspektet overfladisk, og man henviser til, at der ikke er
dokumenteret sikkerhedsbrister i vestlige lande. Man undlader imidlertid at forholde sig til, at den
manglende dokumentation af sikkerhedsproblematikker i vestlige lande måske skyldes, at en
række lande ikke har et system, der tillader indberetning af alvorlige bivirkninger ved off-label brug.
Dette var jo f.eks. tilfældet da Misoprostol blev taget i brug i Danmark ved årtusindskiftet og med et
system, der først nu er ved at komme på plads. Der er med en nylig lovgivning med ændret
bivirkningsdefinition kommet et større fokus på off label-brugen af medicin, sikkerheden og
overvågningen af den (11). Et system til indberetning af bivirkninger til off-label medicin blev først
iværksat efter en pressedebat om Misoprostol i 2004 (12). Vi vurderer, baseret på de henvendelser
vi får, at der fortsat sker underrapportering af bivirkninger.
3
European Medicines Agency
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.0 Konklusion
Fagudvalget har ikke fremlagt en overbevisende argumentation for deres anbefaling.
Behandlingsvejledningens baggrundsnotat mangler transparens, og Fagudvalget har ikke afgivet
en rekommandation. Vi finder det meget usandsynligt, at en velgennemført GRADE analyse
vil fastholde Fagudvalgets konklusion om ”Moderat evidens”. Nedgraderes dette niveau, så har vi
”lav evidens”, et grundlag, der næppe kan begrunde brug af
ikke
godkendt medicin.
Dette skred i brug af ikke godkendte lægemidler nødvendiggør, at grundlaget for ibrugtagning får
en kritisk gennemgang, f.eks. bør krav til en sådan analyse ekspliciteres. Vi finder det
bemærkelsesværdigt, at hverken RADS’ ledelse eller Sundhedsstyrelsen har stillet krav til
Fagudvalget eller har skredet ind, da Fagudvalgets rapport blev offentliggjort.
Den omfattende brug af
ikke
godkendte lægemidler på danske fødegange rejser en mængde
uafklarede spørgsmål vedr. lægemiddelsikkerhed og patientrettigheder. Det bør ikke være overladt
til den enkelte læge/fødeafdeling/faglige selskab selv at tage stilling til disse spørgsmål. Vi
anbefaler, at de juriske spørgsmål sendes til Kammeradvokaten og vi anbefaler, at der inddrages
eksperter på videnskabelig metode med henblik på en kritisk gennemgang af dokumentationen for
Fagudvalgets anbefaling.
Vores kritiske analyse tager udgangspunkt i Fagudvalgets anbefaling og baggrundsnotat, vores
analyse peger imidlertid også på mere generelle problemer i RADS arbejdsmetode, bl.a. det, at
Fagudvalgene selv bedømmer deres arbejde. F.eks. er der ikke krav om en høringsrunde. Vi
opfordrer til, at der iværksættes en kritisk gennemgang af RADS arbejdsgange.
Misoprostol er det primære igangsættelsesmiddel på de fleste danske fødegange. En præcisering
og vurdering af den foreslåede patientinformation kan derfor ikke afvente et længere
udredningsarbejde. Lovligheden af den anvendte patientinformation bør afklares inden for ganske
kort tid, og de involverede sundhedsprofessionelle bør informeres om de regler, der gælder.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503680_0021.png
9.0 Referencer
(1) Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin. Baggrundsnotat for prostaglandiner til igangsættelse af
fødsler ; Baggrundsnotat for prostaglandiner til igangsættelse af fødsler. 2014.
(2) Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin. Behandlingsvejledning for prostaglandiner til
igangsættelse af fødsler. 2014.
(3) Statens Serum Institut. Fødselsregister. 2013; Available at:
http://www.ssi.dk/Sundhedsdataogit/Registre/Fodselsregister.aspx.
Accessed 11/26, 2013.
(4) Kammeradvokaten Advokatfirmaet Poul Schmith. Rådet for anvendelse af dyr sygehusmedicin:
Anbefalinger af anvendelse af lægemidler uden for deres godkendte indikation. 1 nov. 2011.
(5) Alfirevic Z, Aflaifel N, Weeks A. Oral misoprostol for induction of labour. Cochrane Database Syst Rev
2014 Jun 13;6:CD001338.
(6) Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin. Rammenotat; Anvendelse af GRADE i RADS Fagudvalg.
2012.
(7) Alfirevic Z, Weeks A. Oral Misoprostol for induction of labour. The Cochrane Library 2010(1).
(8) Abbas, S, Bjørn AB, Helming Rea. Igangsættelse af fødsel. 2013.
(9) WHO. WHO recommendations for induction of labour. 2011.
(10) Petersen JF, Bergholt T, Lokkegaard EC. Safe induction of labour with low-dose misoprostol, but less
effective than the conventional dinoprostone regimen. Dan Med J 2013 Sep;60(9):A4706.
(11) Sundhedsstyrelsen. Overvågning ved sikkerheds af off-label brug af medicin i Danmark. 2015.
(12) Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Bekendtgørelse om indberetning af bivirkninger ved lægemidler
m.m . 2005.
19