Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 219
Offentligt
1439465_0001.png
NOTAT
Til:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
2014 -23972
Fra:
Emne:
Udenrigsministeriet
Dato:
18. december 2014
EU-Domstolen: Afgivelse af dansk indlæg i sag C-441/14, Ajos A/S, (forelagt af Hø-
jesteret) vedr. afvejning af generelle EU-retlige principper i tvister mellem private par-
ter
1. Baggrund
Højesteret har ved kendelse af 22. september 2014 i henhold til artikel 267 i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde forelagt EU-Domstolen to præjudicielle spørgsmål.
Spørgsmålene vedrører indholdet og rækkevidden af det EU-retlige princip om forbud mod
forskelsbehandling på grund af alder, som er kommet til udtryk i bl.a. Domstolens dom af 22.
november 2005, C-144/04, Mangold, og Domstolens dom af 19. januar 2009, C-555/07,
Kücükdeveci, og afvejningen af dette princip og den direkte virkning heraf i forhold til private
over for det retssikkerhedsprincip, som er kommet til udtryk i bl.a. Domstolens dom af 12. de-
cember 2013, C-362/12, Test Claimants.
Sagens baggrund er, at Dansk Formandsforening på vegne af Karsten Eigil Rasmussen (heref-
ter A) i marts 2012 – med henvisning til EU-Domstolens dom af 12. oktober 2010 i sag C-
499/08, Ole Andersen mod Region Syddanmark – rejste krav mod Ajos A/S om fratrædelses-
godtgørelse svarende til 3 måneders løn i medfør af § 2 a i funktionærloven (herefter FL) i for-
bindelse med afskedigelse af A i 2009.
Sø- og Handelsretten afsagde dom i sagen den 14. januar 2014 og gav boet efter A medhold i
kravet om godtgørelse i henhold til FL § 2 a, stk. 1. Sø- og Handelsretten fastslog, at det følger
af EU-Domstolens dom i Ole Andersen-sagen, at FL § 2 a, stk. 3, som denne bestemmelse er
blevet fortolket i retspraksis, er i strid med beskæftigelsesdirektivet
1
. Det bemærkes, at bestem-
melsen i FL § 2 a, stk. 3, indeholder en undtagelse til kravet om udbetaling af fratrædelsesgodt-
gørelse efter stk. 1. Sø- og Handelsretten fandt endvidere, at den tidligere danske fortolkning af
bestemmelsen dermed er i strid med det almindelige EU-retlige princip om forbud mod for-
skelsbehandling på grund af alder.
Sø- og Handelsrettens dom er indbragt for Højesteret af Ajos A/S med påstand om frifindelse.
Boet efter A har under anken gentaget sin påstand om betaling af godtgørelse i henhold til FL §
2 a og om betaling af godtgørelse i henhold til forskelsbehandlingsloven.
Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til
beskæftigelse og erhverv
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439465_0002.png
Det forelagte spørgsmål 1 drejer sig om, hvorvidt det almindelige EU-retlige princip om forbud
mod forskelsbehandling på grund af alder indeholder et forbud mod en ordning som den dan-
ske, hvorefter arbejdstagere under visse betingelser ikke er berettiget til fratrædelsesgodtgørelse
i henhold til FL.
Med det forelagte spørgsmål 2 har Højesteret anmodet EU-Domstolen om at tage stilling til,
om det vil være foreneligt med EU-retten, at danske domstole i en sag mellem en arbejdstager
og en privat arbejdsgiver om betaling af en fratrædelsesgodtgørelse, som arbejdsgiveren efter
national ret er fritaget for at skulle betale, men hvor dette resultat ikke er foreneligt med det
almindelige EU-retlige princip om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder, foretager
en afvejning af dette princip og den direkte virkning heraf over for retssikkerhedsprincippet og
efter en sådan afvejning kommer til den konklusion, at princippet om forbud mod forskelsbe-
handling på grund af alder må vige for retssikkerhedsprincippet, således at arbejdsgiveren i
overensstemmelse med national ret fritages for betaling af fratrædelsesgodtgørelsen.
Fristen for afgivelse af skriftligt indlæg i sagen for EU-Domstolen er den 5. januar 2015.
2. Sagens betydning for Danmark
Sagen rejser det principielle spørgsmål, om det EU-retlige princip om forbud mod forskelsbe-
handling på grund af alder kan anvendes som hjemmel til at pålægge en privat arbejdsgiver at
betale en fratrædelsesgodtgørelse, selv om den private arbejdsgiver er fritaget herfor i henhold
til national ret.
Regeringen vil i sit indlæg argumentere for, at det i en sag mellem to private parter (et såkaldt
horisontalt retsforhold) efter regeringens opfattelse er betænkeligt at lade det uskrevne EU-
retlige princip om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder veje tungere end retssik-
kerhedsprincippet og det hermed sammenhængende princip om beskyttelse af berettigede for-
ventninger. Regeringen vil således argumentere for, at det er foreneligt med EU-retten i en
konkret situation at lade princippet om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder vige
for retssikkerhedsprincippet og det dermed sammenhængende princip om beskyttelse af den
berettigede forventning. Desuden vil regeringen søge opklaret tvivl om rækkevidden af EU-
Domstolens retspraksis, idet regeringen vil argumentere for en begrænsning af den direkte
virkning i forholdet mellem private af generelle EU-retsprincipper om forbud mod diskrimina-
tion.
Udenrigsministeriet
- 2-