Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 256
Offentligt
Folketinget, Christiansborg
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
29. april 2015
Vedr. udvalgsmøde, torsdag den 7. maj 2015 kl. 14:00
Hovedkonklusioner og konsekvenser af sagen:
Nedennævnte hovedpunkter i sagen, danner grundlag undertegnedes oplæg til mødet i Klima-,
Energi- og Bygningsudvalget den 7. maj 2015, kl. 14.00 og refererer til skrivelse til Retsudvalget af
21. marts 2015 og sagens øvrige dokumentation.
Oplægget bygger primært på nedennævnte overskrifter, med uddybende undertekst:
BYGNINGSREGLEMENT OG ØVRIG LOVGIVNING:
At – bygningsreglementet jf. energistyrelsen, skal overholdes og at landets love i øvrigt skal følges
af såvel virksomheder, borgere, statslige og kommunale myndigheder.
HOVEDSAG:
At – jeg i 2006 underskriver byggekontrakt og køber et typehus, som nøglefærdigt totalprojekt
At – entreprenøren bevidst sælger et forældet og ulovligt produkt, hvor vitale bygningsdetaljer
ikke er optimeret til gældende krav, jf. bygningsreglement, DS-normer, SBi-anvisninger mv.
At – entreprenøren bevidst har indberettet fiktiv og misvisende byggesagsdokumentation, som på
vegne af min fuldmagt, vildleder Vordingborg kommune til at udstede en ulovlig brugerbetalt
byggetilladelse
At – entreprenøren bevidst har undladt, at søge kommune om tilladelse til anvendelse af særligt
brandforøgende bygningsdele-og materialer, som ikke opfylder brandsikringsmæssige krav
At – entreprenøren bevidst opfører og afleverer et ulovligt hus, som på flere områder afviger
væsentligt fra gældende krav og byggesagsdokumentation samt byggetilladelsens betingelser
At – Vordingborg kommune godkendte entreprenørens færdigmelding, uden at gøre indsigelser
mod manglende opfyldelse af brandsikringskrav samt tætheds-og miljøkrav og uden at pålægge
entreprenøren at færdiggøre bygningen og udstede lovpligtig energimærke, inden ibrugtagning
BYRETTENS KENDELSE I CIVIL REKLAMATIONSSAG:
At – Byretten, ved hovedforhandlingen i januar 2013, ignorerer og afskærer mine rettigheder for
afæskning af modparten og udelukkende, på baggrund af skønsmandens 3 inkompetente, halvfær-
dige og stærkt kritiserede skønserklæringer, afsiger kendelse i sagen, som bevirker at entrepre-
nøren frikendes for det fulde produkt- reklamations-og erstatningsansvar
STÆVNING AF SKØNSMAND:
At – Efterfølgende stævning af skønsmanden, for at have udøvet ansvarspådragende handlinger
og overtrædelser af regler for syn og skøn ved den civile reklamationssag, tilsidesatte Byretten
mine veldokumenterede påstande og beviser og dommeren afsagde en kendelse, som forhindrede
foretagelse af ny belysende realitetsbehandling af skønsmandens skønserklæringer
At – Civilstyrelsen og Procesbevillingsnævnet udøvede ensidig særbeskyttelse af skønsmanden,
ved at meddele afslag på ansøgning om fri proces og kæring af byrettens kendelse
KOMMUNALE MYNDIGHEDER:
At – Jeg på baggrund af mit ejeransvar, jf. byggelovens § 16, gentage gange har anmeldt mit hus
som værende ulovligt til Vordingborg kommunen
Side 1 – 2
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 256: Materiale til brug ved foretræde for udvalget den 7. maj 2015, fra Leif Boelskov
At – Vordingborg kommune, i strid med byggelovens bestemmelser på området, har afvist alle
anmeldelser og nægtet at foretage nærmere i sagen
Udover ovennævnte punkter i nærværende skrivelse, kan nævnes:
KOMMUNALE MYNDIGHEDER / JURIDISK LOVLIGGØRELSE:
At – flere kommuner har foretaget juridiske lovliggørelser af brandforøgende konstruktioner og
har dermed tilsidesat bygningsreglementets bestemmelser og krav til brandsikring, jf. nærmere
beskrivelse i sagens dokumenter og dermed frikendt sig selv for udstedelse af ulovlige byggetil-
ladelser samt dermed også frikendt entreprenørens lovovertrædelser
BEVIDST FORÆLDELSE:
At – entreprenøren har nægtet at vedkende det fulde produktansvar siden 2001 og bevidst har
spekuleret i forældelseslovens fordele, jf. nærmere beskrivelse i sagens dokumenter
At – Civilstyrelsen og Procesbevillingsnævnet har udøvet ensidig særbeskyttelse af entreprenøren,
ved at meddele afslag på ansøgning om fri proces til sagsanlæg om spørgsmålet
ØVRIGE BEMÆRKNINGER:
At – entreprenøren har opført et betydeligt stort antal ulovlige bygninger, udfra lignende praksis, i
mange kommuner på hhv. Sjælland, Lolland og Falster
INFORMATION AF STATSLIGE MYNDIGHEDER OG STYRELSER:
Som nævnt i sagens skrivelser, har jeg skriftligt orienteret en lang række relevante statslige-og
kommunale myndigheder og styrelser, som generelt har ignoreret og tilsidesat veldokumenterede
informationer om lovovertrædelser og dermed reelt har accepteret disse lovovertrædelser og
medvirket til ensidig partsbeskyttelse
JURIDISKE SPØRGSMÅL JF. SKRIVELSE TIL RETSUDVALGET AF 21. MARTS 2015:
Undertegnede imødeser nærmere juridisk redegørelse af disse
KONSEKVENSER:
At – jeg har betalt fuld pris for en vare, som har påført mig ekstraordinært uforskyldt ejeransvar,
utilsigtede dilemmaer, ekstraudgifter og modtaget et hus, hvor den reelle ejendoms-og pantværdi,
allerede ved afleveringstidspunktet i januar 2007, var betydeligt forringet
At – huset hverken kan sælges eller udlejes, uden der foretages lovlig-og færdiggørelse og at jeg
derfor har været udelukket fra boligmarkedet siden overtagelse af ejendommen i januar 2007
At – sagen og sagens karakter, gennem 8 år, har medført store personlige omkostninger samt
påført mit privat-og familieliv og eksistensgrundlag store ødelæggende konsekvenser.
KONKLUSION:
Der er sket væsentlig krænkelse af retssikkerheden og forbrugermæssige rettigheder, hvor
myndighedernes generelle afvisninger og passivitet, har medvirket til afskæring af muligheder for
retslig afgørelse af forbrugersager og lovfortolkningsspørgsmål.
Ovennævnte har utvivlsomt medført urimelig partsbeskyttelse af en virksomhed og en offentlig
beskikket skønsmand og dermed forhindret retslig redegørelse af disse parters ansvarspådragende
handlinger og særinteresser, hvilket ikke synes at være i overensstemmende med god praksis i et
demokratisk folkestyre og retssamfund.
Leif Boelskov
Solstien 8, Gl. Kalvehave
4771 Kalvehave
Side 2 - 2