Miljøudvalget 2012-13
L 97 Bilag 4
Offentligt
1216697_0001.png
1216697_0002.png

Forslag

til ændring af lovforslag L 97,

Forslag til lov om ændring af lov om kemikalier og lov om afgift af bekæmpelsesmidler

(Ændringer som følge af biocidforordningen, digital kommunikation, indhentelse af

oplysninger om andre varer og oprettelse af registre over stoffer, blandinger og andre varer)

Til § 1Af miljøministeren, tiltrådt af …:

x)

Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 32 a, stk. 1,ændres ”§ 38” til: ”regler udstedt i medfør af § 35”.[Manglende konsekvensrettelse]

y)

Iindledningen til nr. 23ændres»§§ 54 a-57«til:»§§ 54-57«.[Rettelse af trykfejl i lovforslaget]

z)

Nr. 24affattes således:”24.I§ 59, stk. 1, nr. 1,udgår ”§ 34, stk. 2, § 35 d, stk. 1,”.”[Manglende konsekvensrettelse]

æ)

Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:”02. I§ 59, stk. 4,udgår ” 38, stk. 3,”.[Manglende konsekvensrettelse]BemærkningerTil nr. x)Det foreslås at ændre ”§ 38” til: ”regler udstedt i medfør af § 35” i § 32 a, stk. 1, om påbud omtilbagekaldelse af et stof, blanding eller vare i forbindelse med et forbud mod salg eller anvendelse.Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af den foreslåede ophævelse af § 38 og denforeslåede ændring af § 35. Det er hensigten at fastsætte regler svarende til § 38 i medfør af denforeslåede § 35. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 10 og 15.Til nr. y)Med ændringsforslaget bliver også § 54 omfattet af ændringen i lovforslagets § 1, nr. 23. Da lov-forslaget indeholder en ny affattelse af § 54, er det en fejl, at denne bestemmelse var udeladt iindledningen.Til nr. z)
I § 59, stk. 1, nr. 1,foreslås det at lade § 34, stk. 2, om underretningspligt for en indehaver af engodkendelse, og § 35 d, stk. 1, udgå. I den oprindeligt foreslåede affattelse af § 1, nr. 24, udgåralene § 35 d, stk. 1.Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af de foreslåede ændringer af §§ 34 og 35. Derhenvises til bemærkningerne til § 1, nr. 8 og 10.For så vidt angår en godkendelse efter den nationale godkendelsesordning vil underretningspligt foren indehaver af en godkendelse kunne fastsættes med hjemmel i den foreslåede § 35.Tilsidesættelse heraf vil dermed kunne strafbelægges med hjemmel i § 59, stk. 4, der med denændring, som foreslås ved lovforslagets § 1, nr. 29, henviser til regler udstedt i medfør af denforeslåede § 35. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 10 og 29.Tilsidesættelse af biocidforordningens artikel 47, om underretningspligt for en indehaver af engodkendelse efter biocidforordningen, er allerede omfattet af henvisningen i § 59, stk. 1, nr. 1, tilovertrædelse af EU-forordninger.Til nr. æ)I § 59, stk. 4, om hjemmel til fastsættelse af strafbestemmelser i regler og forskrifter udstedt imedfør af nærmere angivne bestemmelser i kemikalieloven, foreslås det at lade ”§ 38, stk. 3,”, ommidlertidigt forbud mod import, salg og anvendelse af et biocidmiddel, hvor aktivstoffet er optagetpå et eller flere af bilag I, I A eller I B til biociddirektivet, udgå.Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af den foreslåede ophævelse af § 38 og denforeslåede ændring af § 35. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 10 og 15.For så vidt angår en godkendelse efter den nationale godkendelsesordning vil overtrædelse afmidlertidige forbud fremover kunne strafbelægges med hjemmel i § 59, stk. 4, der med denændring, som foreslås ved lovforslagets § 1, nr. 29, henviser til regler udstedt i medfør af denforeslåede § 35. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 10 og 29.Overtrædelse af biocidforordningens (og plantebeskyttelsesmiddelforordningens) bestemmelser ogforskrifter udstedt i medfør heraf er allerede omfattet af henvisningen i § 59, stk. 1, nr. 1, tilovertrædelse af EU-forordninger.