Vores erhvervsuddannelser har i alt for mange år lidt af både dårligt rygte, manglende praktikpladser, højt frafald og lav søgning.
Med det her lovforslag kan vi ikke rette op på det hele, men vi mener i Enhedslisten, at vi kommer et godt stykke ad vejen, bl.a.
på grund af nogle af de ting, som tidligere ordførere har været inde på, om en forkortelse af karensperioden, et løft af ledere og undervisere på erhvervsuddannelserne.
Jeg synes faktisk, at det, at vi overhovedet har lavet så stor og så bred en aftale på det her område, nærmest er et løft i sig selv.
For jeg kan da huske, at dengang jeg var formand for gymnasieeleverne, var det faktisk nærmest kun gymnasiepolitik, man diskuterede herinde, og man snakkede meget sjældent om teknisk skole og erhvervsuddannelserne.
Så et eller andet sted er det vel et lillebitte løft i sig selv, at vi nu er begyndt overhovedet at beskæftige os med teknisk skole.
Når det er sagt, vil jeg sige, at Liberal Alliances ordfører jo har haft fat i noget i sine spørgsmål, nemlig om, hvad aftalen handler om.
Det her er nemlig en aftale, som handler om styrket skolepraktik, og det synes vi i Enhedslisten bestemt er rigtig godt, men vi ser også skolepraktik som en nødløsning, fordi vi hellere så, at virksomhederne oprettede praktikpladser til alle eleverne.
Men vi mener selvfølgelig også, at når der er tale om en nødløsning, skal det være en nødløsning, som er så god som overhovedet muligt, og vi mener bestemt, at det her lovforslag er et skridt i den rigtige retning.
Med oprettelsen af praktikcentre er der ikke nogen tvivl om, at skolepraktikken styrkes, og at muligheden for at lave delaftaler forbedres.
Det betyder, at flere virksomheder kan deles om en lærling, og forhåbentlig vil det også betyde, at flere nye virksomheder vil bidrage til at løfte uddannelsesansvaret.
Men samtidig har vi i Enhedslisten en bekymring for, at der vil ske et boom i antallet af korte uddannelsesaftaler, og derfor er vi rigtig glade for, at det er en del af aftalen, som ligger til grund for lovforslaget, at vi også skal følge udviklingen i korte uddannelsesaftaler meget nøje, så vi sikrer, at der ikke er nogen elever eller nogen lærlinge, som bliver snydt for deres praktik.
Forslaget styrker, som flere har sagt, bestemt uddannelsesgarantien, og det er selvfølgelig en god idé for erhvervsuddannelseselever.
Men der er desværre ikke noget i den her aftale eller i det her forslag, som sikrer EGU-eleverne.
Der mener vi i Enhedslisten, at der bør være en vis parallelitet mellem EUD og EGU.
Jeg er klar over, at det ikke er en del af aftalen, men jeg synes alligevel, at det fortjener en lille kommentar, for vi har som politikere også et ansvar for at sikre, at når man starter på en erhvervsgrunduddannelse, har man også mulighed for at gøre den færdig.
Der er parallelitet i den midlertidige præmie- og bonusordning, og derfor bør der også være det i de andre aftaler, vi laver.
Et forslag, der styrker skolepraktikken i den rigtige retning, vil jeg understrege at vi i Enhedslisten er meget glade for.
Men når det er sagt, vil jeg også sige, at vi synes, at der er en meget væsentlig ting, som det her forslag ikke tager højde for, nemlig skolepraktikydelsen, altså det, man lever af, når man er i skolepraktik.
Vi skal alle sammen have i baghovedet, at skolepraktikydelsen for rigtig mange elever er en årsag til at fravælge skolepraktikken.
Og vi kan lave en nok så kvalitetsfyldt og god skolepraktik, men hvis eleverne alligevel ikke har råd til at tage den, er det jo en smule ligegyldigt.
Derfor er vi nødt til også at tænke det, eleverne skal leve af, altså elevernes levegrundlag, ind i det her; det synes jeg at vi skal have i baghovedet.
Jeg tænker især på de elever, som måtte have børn, og som alt andet lige skal gå ned i indtægt, hvis ikke der bliver oprettet et forsørgertillæg til SKP-ydelsen.
Det er der jo i dag til SU'en.
Det er vi nødt til at gøre noget ved, og i den sammenhæng vil jeg gerne bede ministeren kommentere på, om ministeren mener, at den nuværende SKP-ydelse er tilstrækkelig, og herudover, om det er muligt at igangsætte en undersøgelse af, i hvor høj grad skolepraktikydelsen spiller ind på elevernes beslutninger om fravalg af skolepraktik, eller om Erhvervsuddannelsesudvalget måske kommer til at drøfte dette på et tidspunkt.
Nu jeg er ved elevernes forsørgelsesgrundlag, vil jeg bare lige sige, at vi i Enhedslisten mener ligesom LO, at der bør findes en løsning på, hvad eleverne skal leve af i den måned, som karensperioden heldigvis – og jeg mener heldigvis – er kortet ned til.
For det er jo et problem her, at man ikke kan få SU, fordi man ikke er på sit grundforløb, og heller ikke kan få SKP-ydelse, fordi man ikke er startet i sin skolepraktik.
Alt i alt bakker Enhedslisten op om forslaget.
Det medfører en række store forbedringer.
Det støtter vi varmt.
Til sidst vil jeg bede ministeren kommentere høringssvaret fra Danske Erhvervsskoler, særligt med henblik på punkt 6 om en ny beregningsmetode, en ny beregningsmåde for dimensioneringerne.