Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 74 Bilag 8
Offentligt
1192358_0001.png
1192358_0002.png

Beskæftigelsesministeriet

Arbejdsmarkedsstyrelsen, j.nr. 2012-0018460Udkast af 29.11.2012

Ændringsforslag

til

Lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret

[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]

Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af …:Til § 1

1)

Somstk. 2indsættes :”Stk. 2.En person, der ikke ønsker at benytte retten til uddannelse med særlig uddannelsesydelse,jf. stk. 1, kan uanset § 11, stk. 2, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik modtage kontanthjælp eftersamme lov, hvis personen i øvrigt opfylder betingelserne herfor.”[Præcisering af, at uddannelsesordningen er frivillig]Til § 17

2)

Stk. 2, sidste punktum,udgår.[Præcisering af anvendelsen af partshøring i forbindelse med sanktioner]
BemærkningerTil nr. 1For at få hjælp i form af kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik er det en betingelse, atændringen i en persons forhold (”den sociale begivenhed”) medfører, at personen får behov forhjælp til at kunne forsørge sig selv og sin familie, og at dette behov ikke dækkes gennem andreydelser, jf. § 11, stk. 2, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik. Dette er en konsekvens af, atkontanthjælpen er subsidiær til i forhold til andre private og offentlige forsørgelsesmuligheder.Hvis kontanthjælpen også skal være subsidiær i forhold til uddannelsesordningen, vil ledige skullehenvises til først at søge at udnytte deres ret til uddannelse under uddannelsesordningen med særliguddannelsesydelse, selvom den enkelte reelt ikke ønsker at være i ordningen.Formålet med uddannelsesordningen er at give de ledige, som har opbrugt deres dagpengeret,mulighed for at gå i en gang med en uddannelse med en forsørgelsesydelse, hvis de ønsker det. Deter frivilligt for den enkelte, om pågældende ønsker at benytte sig af retten til at blive omfattet afuddannelsesordningen. Der er derfor tale om et sammenstød mellem forslaget til lov omuddannelsesordning for ledige, som har opbrug deres dagpengeret og lov om aktiv socialpolitik.
Det foreslås derfor at indsætte etstk. 2ilovforslagets § 1,hvoraf fremgår, at personer, der ikkeønsker at benytte sig af retten til uddannelse med særlig uddannelsesydelse efter lovforslagets § 1,stk. 1, kan modtage kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik, hvis de i øvrigt opfylderbetingelserne for det. Forslaget skal sikre, at personer, som ikke ønsker at benytte sig af deres ret tiluddannelse med særlig uddannelsesydelse, kan modtage kontanthjælp, hvis de ellers er berettigethertil, selv om de – hvis de havde benyttet sig af uddannelsesordningen – ville kunne dække deresbehov for forsørgelse derigennem.Til nr. 2Det foreslås, at sidste punktum i forslaget til § 17, stk. 2, udgår.Baggrunden for ændringsforslaget er, at partshøring ikke altid kan afvente den samlede månedligeopgørelse af sanktioner.Efter kontanthjælpsreglerne kan kommunen vælge, at opgørelse af udeblivelse fra tilbud sker somen samlet opgørelse en gang om måneden, og partshøring skal så foretages i forbindelse med dennemånedlige opgørelse. For øvrige udeblivelser eller undladelser, der kan medføre sanktioner efterkontanthjælpsreglerne, skal der ske partshøring og træffes afgørelse umiddelbart efter hændelsen.Personer, der er omfattet af uddannelsesordningen, skal ikke stå til rådighed for tilbud efter lov omen aktiv beskæftigelsesindsats, som kontanthjælpsmodtagere skal, og kan derfor ikke givessanktioner for udeblivelser fra tilbud.Der er på den baggrund ikke grundlag for at have en særlig adgang til at kunne samle opgørelsen afsanktioner ved udgangen af måneden.Der skal således altid parthøres over de sanktioner,uddannelsesordningen kan få, umiddelbart efter hændelsen.somenpersonomfattetaf
For så vidt angår partshøring kommer sanktionsreglerne i uddannelsesordningen dermed til at svaretil de tilsvarende sanktionsregler i kontanthjælpssystemet.