Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 74 Bilag 2
Offentligt
1183904_0001.png
1183904_0002.png
1183904_0003.png
1183904_0004.png
1183904_0005.png
1183904_0006.png
1183904_0007.png
1183904_0008.png
1183904_0009.png
1183904_0010.png
1183904_0011.png
1183904_0012.png
1183904_0013.png
1183904_0014.png
1183904_0015.png
1183904_0016.png
1183904_0017.png
1183904_0018.png
1183904_0019.png
1183904_0020.png
1183904_0021.png
1183904_0022.png
1183904_0023.png
1183904_0024.png
1183904_0025.png
1183904_0026.png
1183904_0027.png
1183904_0028.png
AMSFremsendt pr. mail til Lone Pontoppidan, [email protected]
Høring over lovforslag om uddannelsesordning til ledige,der opbruger dagpengerettenAC har modtaget lovforslag om uddannelsesordning for ledige, som haropbrugt deres dagpengeret til høring.AC finder det positivt, at regeringen og forligspartierne med lovforslagetsikrer de udfaldstruedes forsørgelse i et halvt år, samtidig med at desikres en ret til uddannelse.Det er dog afgørende, at retten til uddannelse ikke bliver begrænset afen uhensigtsmæssig indsnævring af mulighederne for at få adgang til enrelevant uddannelse.Det er derfor afgørende for AC, at listen over uddannelser omfattet afordningen også rummer uddannelser, som er målrettet akademikere.AC ønsker derfor, at det præciseres, at uddannelser med videregåendeelementer skal omfattes af ordningen. Det gælder det kompetencegi-vende niveau som akademi-, diplom- og masterfag. Her er det vigtigt,at der kan dispenseres for, at en del af disse fag/kurser forudsætter, atman har 2 års relevant erhvervserfaring i og med, at mange omfattet afmålgruppen ikke vil have en sådan erhvervserfaring. Endvidere bør alledele af universitetsuddannelserne - uanset om de udbydes som ordinæ-re uddannelser eller som åben uddannelse - være omfattet af ordningen.Det er endvidere afgørende for AC, at der også gives mulighed for, atmere praksisnære kurser omfattes af listen - uanset om de udbydes afoffentlige eller private uddannelsesudbydere. Det kan fx være kurser,der skal hjælpe akademikere med at skifte fra offentlig til privat sektor,kurser i forretningsforståelse, økonomi, strategi, regnskab, markedsfø-ring, fundraising og HR.
Den 23. november 2012Sagsnr. S-2012-741Dok.nr. D-2012-19079jm/av
AKADEMIKERNESCENTRALORGANISATIONTHE DANISH CONFEDERATIONOF PROFESSIONAL ASSOCIATIONS
Postboks 2192Nørre Voldgade 29DK – 1017København K.TFEW+45 3369 4040+45 3393 8540[email protected]www.ac.dk
AC ønsker generelt, at det ikke kun skal kunne være offentlige instituti-oner, der skal kunne udbyde videregående- og voksenuddannelse i for-hold til målgruppen, men også en fortsættelse af gældende ordninger,hvor også private udbydere i samarbejde med offentlige institutionerkan fortsætte med at kompetenceudvikle højtuddannede.Det er AC's vurdering, at en stor del af målgruppen for ordningen vilbevare deres medlemskab af A-kassen, hvorfor det vil være naturligt, ata-kasserne fortsat har rollen som de primære rådgivere for denne mål-gruppe.Endeligt er der behov for en præcisering af, hvad der menes med hel-tidsundervisning. Mange af de kurser og uddannelsesforløb, der vil værerelevante for akademikere at gennemføre, vil ikke ud fra en snæver de-finition kunne betegnes som heltidsundervisning. Dette bør imødekom-mes i den administrative definition af heltidsundervisning, så både ud-dannelser med videregående elementer og mere praksisnære kurseromfattes af definitionen.Med venlig hilsenJens MølbachD: 22495857E: [email protected]
Side 2 af 2
ArbejdsmarkedsstyresenHolmens Kanal 201016 København KSendt til:[email protected][email protected][email protected][email protected]23. november 2012
Høringssvar vedr. forslag til lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deresdagpengeret - L 74.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at retten til uddannelse og opkvalificering skalmedvirke til at bringe langtidsledige dagpengemodtagere tættere på arbejdsmarkedet.AK-Samvirke finder det derfor vigtigt, at disse medlemmer bevarer deres medlemskab af a-kassen. Vi skal derfor foreslå, at der gives mulighed for at fritage ledige, der omfattes af uddan-nelsesordningen, for betaling af medlemsbidrag til a-kassen til trods for at de modtager en for-sørgelsesydelse.AK-Samvirke har herudover ingen bemærkninger til lovforslaget.Med venlig hilsen
Helmer Baadsgaard
Arbejdsløshedskassernes SamvirkeNørre Farimagsgade 431364 København KTelefon 35 86 66 00Telefax 35 86 66 33[email protected]www.ak-samvirke.dk
Arbejdsmarkedsstyrelsen[email protected][email protected][email protected][email protected]
Om høring af udkast til forslag til lov om uddannelsesordning forledige, som har opbrugt deres dagpengeret (LF 74)Ankestyrelsen har følgende bemærkninger:Ankestyrelsen bemærker, at det med fordel kunne fremgå af loven ellerbemærkningerne hertil, om uddannelsesordningen omfatter uddannelser,der påbegyndes i den periode, hvor den pågældende er omfattet afordningen, men som efter sin varighed vil blive afsluttet senere end 6måneder fra det tidspunkt, hvor den pågældendes dagpengeret er opbrugt.Ankestyrelsen har ikke yderligere bemærkninger.
22. november 2012J.nr. 0001492-12Cpr.nr. 1780AnkestyrelsenAmaliegade 25Postboks 90801022 København KTel +45 3341 1200Fax +45 3341 1400[email protected][email protected]
Venlig hilsen
www.ast.dkEAN-nr:
Anne Ladefoged Samuelsen
57 98 000 35 48 21Åbningstid:man-fre kl. 9.00-15.00
VS: Høring ang. lovforslag om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret. - L 74
Med venlig hilsenAnnette SchrumSpecialkonsulentArbejdsmarkedsstyrelsen, 1. kontorMail:[email protected]Direkte tlf.: 35288337
Fra:Flemming Thyge Andersen [mailto:[email protected]]Sendt:22. november 2012 11:08Til:Anne Marie Møller Larsen; Annette Schrum; Birgitte Staffeldt; Leo TorpEmne:Høring ang. lovforslag om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret.
TilArbejdsmarkedsstyrelsenAtt.AnneMarieMøllerLarsen,AnnetteSchrum,BirgitteStaffeldtogLeoTorp.PåvegneafASEskaljeghermedbekræftemodtagelsenafovennævntehøring.Idetvitakkerforhøringsadgangen,kandetoplyses,atASEikkehardirektebemærkningertilselvelovforslaget.Vihardognoteretos,atdetikkefremgåraflovforslaget,atmodtagereafuddannelsesydelsenskalbibeholdederesmedlemskabafena‐kasse.Dervilderforværeenrisikofor,atnoglemodtagereafuddannelsesydelsevælgeratforladeA‐kassen.Ydelsenerefterlovforslagetikkeendagpengeydelse,ogdemedlemmerafa‐kasserne,dereromfattetafuddannelsesydelse,vilefter§8,stk.1,nr.2ibekendtgørelsenr.113af27.dec.2008,medtilhørendeændringsbekendtgørelsertilbl.a.§8,somudgangspunktværeberettigettilatblivekontingentfritagetia‐kasserne.Efter§8,stk.5kanetmedlemdogikkeblivefritagetforkontingentet,hvismedlemmetmodtagethjælptilforsørgelseefterlovomaktivsocialpolitikellerlignendelovgivning.ASEmener,atdetifølgelovgivningenbørangivesomdissemedlemmerneharrettilkontingentfritagelseelleromuddannelsesydelseneromfattetafbegrænsningenistk.5i§8.Erdissemedlemmeromfattetafrettentilkontingentfritagelse,erdetenbetingelse,atetmedlemselvansøgera‐kassenomkontingentfritagelse,jf.§8,stk.2.Tilsvarendevildemisterettentilkontingentfritagelsefordeperioder,hvordeharalm.beskæftigelse,ogkontingentetskaldenneperiodeskalefterbetales.
ASEvilderforforeslå,athvisdissemedlemmerharrettilkontingentfritagelse,skalkommunerneorienterea‐kasserne,nåreta‐kassemedlemstarterpåydelsenogefterfølgendeoplyseommedlemmetharperiodermedalm.beskæftigelse.Medvenlighilsen
A-kassen ASELa Cours vej 72000 Frederiksberg
KontorchefFlemming Thyge AndersenDirektionssekretariatetTlf 70137013Fax 39167497Mail[email protected]
Beskæftigelsesrådets sekretariat
Svar på høring om lovforslag om uddannelsesordning tilledige, der opbruger dagpengerettenArbejdsmarkedsstyrelsen har den 16. november 2012 sendt et udkast til lov-forslag om uddannelsesordning til ledige, der opbruger dagpengeretten tilskriftlig høring i Beskæftigelsesrådet.Lovforslaget udmønter en politisk aftale indgået i forbindelse med finanslovenfor 2013.I den anledning har DA følgende bemærkninger:Efter DA’s vurdering er forslaget om en uddannelsesordning til ledige, som haropbrugt deres dagpengeret et unødvendigt skridt, som samtidig giver en of-fentlig ydelse til personer, som allerede har et forsørgelsesgrundlag og dermedkan klare sig selv.Hertil kommer, at initiativet er med til at undergrave effekterne på beskæfti-gelse og arbejdsudbud af den toårige dagpengeperiode og akutpakkerne. Ini-tiativet vil betyde en mindre intensiv og mere snæver faglig og geografisk job-søgning hos målgruppen for initiativet i kraft af en endnu længere periode meden offentlig forsørgelse.DA har dog samtidig som noget positivt noteret sig, at målgruppen er forpligtettil en aktiv jobsøgning og deltagelse i kontaktforløb med jobcentret som betin-gelse for at kunne modtage den særlige uddannelsesydelse. DA har endviderenoteret sig, at arbejdsindtægter m.v. efter de sædvanlige regler vil blive fra-trukket den særlige uddannelsesydelse.Konkrete bemærkningerEfter lovforslagets § 8 kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler om ud-dannelsesinstitutionernes pligt til at underrette og afgive oplysninger til kom-munen om personernes deltagelse i uddannelsen.Efter DA’s vurdering bør ”kan” i lovteksten ændres til et ”skal”, således at derer sikkerhed for, at uddannelsesinstitutionerne ikke er i tvivl om, hvordan deskal forholde sig.DA skal samtidig anbefale, at de regler, der er fastsat i medfør af § 108 omuddannelsesaktivitet og indberetningspligt, tydeliggøres over for uddannelses-institutionerne og samtidig skærpes for så vidt angår de krav, der stilles efter §45 i bekendtgørelsen om en aktiv beskæftigelsesindsats.Det bør for deltagelsen i alle uddannelser for målgruppen gælde – uanset omDANSK ARBEJDSGIVERFORENINGVester Voldgade 113Tlf. 33 38 90 00DK-1790 København Vwww.da.dk23. november 2012JBPDok ID: 22250
CVR 16834017E-mail [email protected]
Side 2de deltager i en videregående uddannelse – at uddannelsesinstitutionen skalkontrollere, om en person, der er omfattet af uddannelsesordningen, deltageraktivt i uddannelsen m.v. Alle uddannelsesinstitutioner bør forpligtes til straksat give meddelelse til jobcentret, hvis en person ikke aktivt deltager i uddan-nelsen, ikke møder eller opfylder de aftalte begyndelses- og sluttidspunkter.Hermed gøres det også praktisk muligt for jobcentret, jf. § 6, at påse at depersoner, som er tilmeldt uddannelsesordningen aktivt, udnytter deres uddan-nelsesrettigheder.Med venlig hilsenDANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Jørgen Bang-Petersen
ArbejdsmarkedsstyrelsenHolmens Kanal 20Postboks 21501060 København KSendt til:[email protected], [email protected],[email protected]og[email protected]
23. november 2012DatatilsynetBorgergade 28, 5.1300 København KCVR-nr. 11-88-37-29Telefon 3319 3200Fax 3319 3218E-mail[email protected]www.datatilsynet.dkJ.nr. 2012-112-0137SagsbehandlerHelle Ginnerup-NielsenDirekte 3319 3211
Høring over forslag til lov om uddannelsesordning for ledige, som haropbrugt deres dagpengeretVed e-mail af 16. november 2012 har Arbejdsmarkedsstyrelsen fremsendtovennævnte lovforslag og anmodet om Datatilsynets eventuelle bemærknin-ger hertil.Henset til den korte høringsfrist har Datatilsynet alene følgende generelle be-mærkninger:Persondatalovens bestemmelser skal iagttages i forbindelse med en-hver behandling af personoplysninger.Datatilsynet forbeholder sig sin stillingtagen til behandlinger af per-sonoplysninger som følge af lovforslaget i forbindelse med konkreteklage- eller tilsynssager.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriet, Lovafdelingen, til orientering.
Med venlig hilsen
Lena AndersenKontorchef
ArbejdsmarkedsstyrelsenHolmens Kanal 201016 København KAtt.:[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Hvidovre, den22. november 2012Sag 2-2012-01493– Dok. 104621/me
Høringssvar vedr. lov om uddannelsesordning til ledige deropbruger dagpengerettenDanske Handicaporganisationer har modtaget ovennævnte lovforslag i høring og afgiverhermed bemærkninger hertil.
Generelle bemærkningerDen gruppe af ledige, som mister retten til dagpenge efter to år, omfatter også menneskermed handicap. Nogle af dem vil have særlige udfordringer med at finde beskæftigelse. Detvil derfor være afgørende for denne gruppes muligheder for at komme nærmerebeskæftigelse, at der fokuseres på at give de rette tilbud også til mennesker, som har særligebehov i forhold til at komme i beskæftigelse på grund af en funktionsnedsættelse.
Specifikke bemærkninger§4Det bør præciseres, at personer, som deltager i de nævnte uddannelsestilbud, omfattes afloven for de respektive uddannelser, således at de er omfattet af de bestemmelser ommulighed for at få specialpædagogisk støtte, som gælder på de enkelte uddannelser. Der skalunder alle omstændigheder sikres mulighed for at give specialpædagogisk støtte til personer,der deltager i uddannelsestilbud efter denne lov.De nævnte tilbud omfatter ikke højskoleophold eller dansk for udlændige, eller den særligttilrettelagte ungdomsuddannelse (STU), som også kunne være relevante uddannelsestilbudfor nogle i målgruppen.For uddybning af ovenstående, kontakt konsulent Malene Eskildsen ([email protected])Med venlig hilsen
Stig LangvadFormand
ArbejdsmarkedsstyrelsenAtt. Anne Marie Møller LarsenAnnette SchrumBirgitte StaffeldtLeo Torp
Den 22. november 2012
DOK. NR.:
Høring over lovforslag om uddannelsesordning for ledige, som haropbrugt deres dagpengeretFA takker for modtagelsen af høring over lovforslag om uddannelsesordningfor ledige, som har opbrugt deres dagpengeret.FA har følgende bemærkninger:FA kan ikke tilslutte sig et lovforslag, hvor der indføres et nyt tiltag, hvormedoffentlige midler anvendes til uddannelse og kontanthjælp uden modregningfor egen formue eller ægtefælles indtægts- og formueforhold, og uden at derer sikkerhed for arbejdsmarkedsrelevansen af uddannelsen. Det er ikke denrette vej til at få flere ledige i ordinær beskæftigelse. FA er bekymret for, attiltaget vil svække fokus på jobcentrenes indsats for at få ledige i arbejde ogsvække lediges motivation til at tage et job. Akutaftalerne bør i stedet havetid til at virke, og der bør iværksættes tiltag, der styrker virksomhederneskonkurrenceevne. Derved øges jobskabelsen, som kan få de ledige tilbage påarbejdsmarkedet.
FAID-6-10806SAG. NR:FAID-6-1973CEN
Med venlig hilsenCharlotte Enevoldsen
TilArbejdsmarkedsstyrelsenHolmens Kanal 201016 København K
23. november 2012
Høring om ”Lovforslag om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpenge-ret.FDS har umiddelbart ingen bemærkninger til det fremsendte forslag, selvom det dog skal bemær-kes, at vi på flere punkter stiller os undrende overfor sammenblandingen mellem kontanthjælpslov-givningen og A-kasselovgivningen.
Med venlig hilsenOle PassFormand
Rødovre Kommune,Social- og Sundheds- forvaltningen,Gunnekær 64,2610 RødovreAtt.: FSD
Tlf. 36 377343Fax 36 377750e-mail: [email protected]www.socialchefforeningen.dk
ArbejdsmarkedsstyrelsenHolmens Kanal 201016 København K
Att.: Anne Marie Møller Larsen ([email protected]), Annette Schrum ([email protected]), Birgitte Staffeldt([email protected]) og Leo Torp, ([email protected])
Frederiksberg 22. november 2012
Høring ang. lovforslag om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret (L 74)Jobrådgivernes Brancheforening har gennemgået ovennævnte lovforslag og skal hertil knytte følgendebemærkninger.Det er principielt positivt, at der gøres en særlig indsats for de ledige, der er på vej til at opbruge deresdagpengeret. Det er dog svært at se det saglige rationale i, at den særlige indsats kun gælder for ledige,der mister deres dagpengeret i 1. halvår 2013.Man bør også være opmærksom på, at selve det forhold, at de udfaldstruede ledige nu stilles enuddannelse på offentlig forsørgelse i udsigt, i sig selv kan have negative beskæftigelseseffekter.Vi er skeptiske over for, at indsatsen kun består af én ting, nemlig uddannelse, uanset målgruppen. Forufaglærte kan korte, erhvervsrettede uddannelser utvivlsomt bidrage til at bringe de ledige hurtigere ibeskæftigelse. Men for andre målgrupper er vores erfaring den, at uddannelsesaktivering tværtimodbidrager til at forlænge ledighedsperioden.Under alle omstændigheder burde uddannelsesindsatsen kunne kombineres med de virksomhedsrettedeinstrumenter, som man ved virker, nemlig virksomhedspraktik og ansættelse med løntilskud. Man vilherved øge sandsynligheden for flere positive beskæftigelseseffekter.Endelig finder vi det betænkeligt, at det er borgeren selv, som skal rette henvendelse til jobcenteret ogtilkendegive, at vedkommende ønsker at blive omfattet af uddannelsesordningen. Vi har igennem tidendesværre set mange eksempler på, at ledige ikke er blevet oplyst ordentligt om deres rettigheder, nårkommunen derved pådrog sig ekstra udgifter.Med venlig hilsenJobrådgivernes Brancheforening
Jørgen Borre LarsenDirektørPostboks 412000 FrederiksbergMobil: 20 58 12 33Mail: [email protected]
Arbejdsmarkedsstyrelsen
Svar på høring om forslag til lov om uddannelsesordning for ledi-ge, som har opbrugt deres dagpengeretArbejdsmarkedsstyrelsen har den 16. november 2012 bedt om bemærk-ninger til ovennævnte lovforslag.Lederne har noteret sig, at forslaget udmønter en politisk aftale indgåetsom led i Finansloven for 2013.Lederne anerkender, at der er tale om en ekstraordinær situation, somnødvendiggør ordningen.Lederne finder, at det er positivt, at rådighedsforpligtelsen fastholdes,blandt andet at målgruppen skal være aktivt jobsøgende og deltage i etkontaktforløb.Konkret i forhold til a-kassernes rolle fremgår det af bemærkningerne, ata-kassen skal vejlede sine medlemmer om ordningen og understøtte deledige i at finde relevante uddannelsestilbud, som kan bidrage til at øgede lediges muligheder for at komme i ordinært arbejde. Det er ikke heltklart, hvilke forventninger, der er til a-kassens indsats og medvirken iforbindelse med ordningen. Ligeledes er det uklart hvilke konsekvenser,det har for henholdsvis den ledige og a-kassen i en situation, hvor denledige ved en fejl ikke bliver vejledt om ordningen, og dermed ikke fårsøgt om ret til at deltage.Københavnden 23. november 2012
Med venlig hilsenLederne
Kim Møller LaursenVermlandsgade 652300 København STelefon 3283 3283Telefax 3283 3284[email protected]www.lederne.dk
ArbejdsmarkedsstyrelsenHolmens Kanal 201016 København K
Sagsnr. 12-126Vores ref. EKH/MBS/akpDeres ref. 2012-000Den 23. november 2012
Sendt på e-mail til[email protected], [email protected], [email protected]og[email protected]
LO’s høringssvar vedr. uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deresdagpengeret
LO kvitterer for initiativet, som bidrager til, at en større gruppe af ledige i risiko for atmiste dagpengeretten efter årsskiftet får mulighed for at forbedre deres beskæftigel-sesmuligheder.Samtidig får de ledige i risiko for at miste deres dagpengeret et ekstra halvt års ind-komst – omend på et reduceret niveau. Fastlæggelsen af niveauet for den særlige ud-dannelsesydelse til henholdsvis 13.884 kr. eller 10.413 kr. (afhængig af forsørger-pligt), som således svarer til kontanthjælpsniveauet, indebærer et væsentligt indtægts-tab for medlemmet i forhold til højeste dagpengesats. Omvendt medfører aftalen dogen indtægtsgevinst for de medlemmer, som efter tab af dagpengeret ville stå helt udenforsørgelsesgrundlag på grund af formue eller ægtefælles indkomst. Denne gruppe vilmed aftalen få mulighed for et halvt år med en indkomst, omend reduceret. Det erendvidere positivt, at der ikke er formue- eller ægtefælleafhængighed på ydelsen, somder er på kontanthjælp.LO mener således, at der er tale om et godt initiativ, men mener fortsat, at der er etstærkt behov for en generel aktiveringsreform, som skal forbedre hele arbejdsmar-kedsindsatsen og grundlæggende sikre et større og mere vedvarende fokus på uddan-nelse og opkvalificering. Samtidig mener LO, at der fortsat er behov for en forkortel-se af genoptjeningskravet og for bedre muligheder for at modtage supplerende dag-penge.LO har følgende bemærkninger til lovforslagets enkelte dele:LO forventer, at de uddannelsesmuligheder, som fremgår af § 4, også indebærer til-bud om kompetenceafklaring og tilrettelæggelse af en individuel uddannelsesplan, dadisse tilbud kan være meget relevante i forhold til målgruppens behov. Af sammegrund bør listen suppleres med uddannelsesmuligheder i forhold til danskkurser forindvandrere.LO forventer, at § 4 nr. 10 betyder, at uddannelsestilbud somVVU/akademiuddannelser og diplomuddannelser er omfattet heraf.
LO er bekymret for, om det nødvendige udbud af forskellige typer af uddannelser vilvære til rådighed i januar 2013. LO mener, at det bør overvejes, hvordan jobcentre,VEU-centre, a-kasser og fagforeninger så hurtigt som muligt etablerer det nødvendigesamarbejde herom.Af lovens bemærkninger fremgår:”Dog skal de ledige i ordningen ikke deltage i ak-tivering…”.LO forventer, at modtagere af uddannelsesydelsen i perioden har mulig-hed for i kombination med det pågældende uddannelsestilbud at modtage ordinærebeskæftigelsestilbud, som f.eks. virksomhedspraktik, og således i denne sammen-hæng at ligestille med ledige selvforsørgendes ret til tilbud, som beskrevet i LAB-lovens kapitel 13a.LO finder det centralt, at jobcentrene oplyser de ledige om, at uddannelsesordningener en ret for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret. Dette skal medvirke til, atordningens udbredelse ikke begrænses af de enkelte jobcentres økonomiske overve-jelser, men bestemmes af de lediges behov for ordningen.Af lovens bemærkninger fremgår, at det er en betingelse, at den enkelte uddannelsesom udgangspunkt er tilrettelagt som heltidsundervisning, men at det administrativtvil blive fastlagt, i hvilke tilfælde kravet om fuldtidsundervisning kan fraviges. Det erLO’s holdning, at fuldtidstilbud er at foretrække, men såfremt den enkelte uddannelseikke udbydes som en heltidsuddannelse, men kun som deltidsuddannelse, bør det væ-re muligt for den pågældende at deltage i tilbuddet under ordningen.Af § 9 stk. 4 fremgår, at perioden med uddannelsesydelse ikke forlænges ved barseleller sygdom. LO mener, at personer der på grund af sygdom eller barsel ikke harmulighed for at deltage i det relevante tilbud bør sikres et relevant tilbud senere hen.LO mener, at ordningens størrelse og på nogle punkter nyskabende karakter bør med-føre overvejelser om, hvordan ordningen efterfølgende evalueres – herunder ogsåhvordan effekterne af ordningen evalueres.Med venlig hilsen
Ejner K. Holst
2
Forbundet af It-professionelle20121122/MIT
Høring: L74, forslag til lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugtderes dagpengeret.GenereltDet er godt at der bliver lavet en ekstraordinær indsats for at hjælpe de tusinder der er påvej til at falde ud af dagpengesystemet. Nærværende forslag der udspringer affinanslovsaftalen vil kunne hjælpe nogen, men vil under ingen omstændigheder væretilstrækkelig til at hjælpe hele målgruppen. Målgruppen er ikke skyld i at der erlavkonjunktur, og det som følge heraf er væsentligt større udbud af arbejdskraft end der erefterspørgsel efter den.§2Der nævnes at den ledige har ret ”til at deltage i uddannelse efter §4…”. I forligstekstenstår der at den ledige har ret til uddannelse og opkvalificering. Lovforslaget er såledesmere begrænsende end forligsteksten. I det efterfølgende nævnes der konsekvent kunuddannelse. Der bør i alle tilfældene tilføjes opkvalificering.§3, stk. 3Her gives jobcenteret mulighed for at træffe afgørelse om at den ledige ikke har ret til etgivent uddannelsesforløb (eller opkvalificering), ud fra en vurdering af, at det ikke styrkerden lediges mulighed for at komme i beskæftigelse.Med den målgruppe det omhandler, har jobcenteret haft 2½ - 4 år til at foretage vurderingog sikre den ledige et tilbud, der virker. Det er ikke lykkedes for jobcenteret. Det erPROSA’s holdning, at vi i denne situation ikke skal lægge den store vægt på jobcenteretsvurdering, da denne har vist sig i en årrække at være uden virkning. PROSA vil læggestørre vægt på den enkelte lediges vurdering. Den ledige er lige gået fra dagpenge til enkontanthjælpslignende ydelse, og har kun een motivation, at finde et uddannelses- ogopkvalificeringsforløb der bringer den ledige tættere på jobmarkedet.Retsstillingen for den ledige vil blive uklar og vilkårlig, idet vi af erfaring ved at jobcentreneforetager vidt forskellige vurderinger af hvad der er relevant, idet de ofte er mere styret aføkonomiske hensyn end af objektive faglige hensyn.§4Her gives der en udtømmende liste over tilbud til den ledige. PROSA finder denne stærktmangelfuldt, og ikke i overensstemmelse med forligsteksten. Hvis det kun er denne liste,der er gældende, er det PROSA’s opfattelse, at dette vil være et stort set spildt tiltag, derkun marginalt kan bringe den ledige tættere på arbejdsmarkedet.Forligsteksten nævner uddannelse og opkvalificering. I lovforslaget er det udelukkendeuddannelse indenfor det ordinære uddannelsessystem med ects point, der fremgår. Heleformålet med tiltaget er at give et tilbud der giver ”… et målrettet og sammenhængende
Side 1PROSA– forbundet af It-professionelle
kvalifikationsløft for dermed at styrke mulighederne for, at den pågældende efterfølgendekommer i job” (citat aftale om finansloven 2013). PROSA har ledige indenfor it-området,der for så vidt angår dem i målgruppen har haft 2½ - 4 års ledighed bag sig. Der er ingenaf de nævnte tilbud i §4, der vil bringe dem tættere på job. Hvis de derimod kunne få ettilbud om opkvalificering inden for givne it-ormåder, hvor der er mangel på arbejdskraft, vilderes mulighed være markant bedre. Inden for it-området er især certificeringer i givneteknologier meget efterspurgte. Dette er ikke en mulighed, der er omfattet af §4. §4 børudvides til også at omfatte opkvalificerende tilbud, der er efterspurgte på arbejdsmarkedet,hvad enten det udbydes i det offentlige uddannelsessystem eller i det privateuddannelsessystem.Vedr. deltagerbetaling.I aftaleteksten er det nævnt at den ledige friholdes for eventuel deltagerbetaling. Dette kanvi ikke finde eksplicit beskrevet i lovforslaget.Vedr. omkostninger ved uddannelse.Ofte er der omkostninger ved at deltage i uddannelse, såsom litteratur og andet udstyr.Dette kan ofte være meget bekosteligt for den enkelte. Det fremgår ikke af lovforslaget atdenne omkostning bæres af jobcenteret. Det vil være helt urimeligt og i de fleste tilfældeumuliggøre uddannelsen eller opkvalificeringen, hvis den ledige med etforsørgelsesgrundlag der svarer til kontanthjælpsniveau selv skal betale for dette.For PROSAHanne Lykke JespersenNæstformand
Side 2PROSA– forbundet af It-professionelle
To:Cc:From:Subject:Sent:
PernilleHarden(Sagsbehandler,PS),IbenRønholt(Sagsbehandler,PS)[email protected] ([email protected])[email protected] [[email protected]]VS:Høringangåendelovforslagomuddannelsesordningforledige,somharopbrugtderesdagpengeret-L 7423-11-2012 12:27:38
Med venlig hilsen
Annette SchrumSpecialkonsulentArbejdsmarkedsstyrelsen, 1. kontorMail:[email protected]Direkte tlf.: 35288337
Fra:StatsforvaltningenSjælland[mailto:[email protected]]Sendt:23. november 2012 12:15Til:AnneMarieMøllerLarsen;AnnetteSchrum;BirgitteStaffeldt;LeoTorpEmne:Høringangåendelovforslagomuddannelsesordningforledige,somharopbrugtderesdagpengeret
TilArbejdsmarkedsstyrelsenvedrørendehøringangåendelovforslagomuddannelsesordningforledige,somharopbrugt deres dagpengeretStatsforvaltningenSjællandskalpåvegneafdefemregionalestatsforvaltninger,afgivefølgendehøringsvar:Det fremsendte lovforslag om uddannelsesordning til de ledige, der opbruger dagpengeretten i perioden 30.december2012 l30.juni2013,måforventesatmedføreetøgetantalsager lbehandlingibeskæ igelsesankenævnene,dererklageinstanspåområdet.Detskyldessærligt,at den potentielle personkreds omfattet af lovforslaget er forholdsvis stor -ifølgeBeskæ igelsesministerietvurderesdet,atmellem9.000og16.000personerpålandsplankanrisikereatmistederesdagpengeretogdermedbliveomfa etafdenneordning,samtatdetaflovforslagetfremgår,at8.250personervilbliveberørt.at de omfattede uddannelser er af kortere varighed, f.eks. AMU-kurser eller gymnasialesuppleringskurser,hvorforderformentligvilkommeenrækkeklagerfraborgere,somvilfinde,atderesforventninger til en uddannelse ikke kan indfries af de tilbud, de tilbydes,atdermåforventesetikkeubetydeligtantalklagesager,skønsmæssigtiomegnenaf1000sager,vedrørendeophørog lbagebetalingafuddannelsesydelsen.Statsforvaltningerneharnoteretsig,atdetfremgåraflovforslaget,atderikkeforventesøgedeadministra veudgi eristaten.Underhenvisning ldetøgedeantalsager,dermåforventesatskullebehandlesafbeskæ igelsesankenævnenesomankeinstans,måstatsforvaltningernetageforbeholdfordeøkonomiskekonsekvenser af lovforslaget.Med venlig hilsenSørenLangballeKontorchefTelefon: 7256 7672Mail:[email protected]
StatsforvaltningenSjællandDronningensgade 304800NykøbingF
To:Cc:From:Subject:Sent:Attachments:
PernilleHarden(Sagsbehandler,PS),IbenRønholt(Sagsbehandler,PS)AnneMarieMøllerLarsen([email protected]),[email protected]([email protected])[email protected] [[email protected]]VS:Høringoverlovforslagomuddannelsesordningtilledige,deropbrugerdagpengeretten-L 7423-11-2012 12:26:32Lovforslag_master_151112_endelig.pdf;Høringsliste161112.pdf;Følgebrevhøring161112.pdf;
Med venlig hilsen
Annette SchrumSpecialkonsulentArbejdsmarkedsstyrelsen, 1. kontorMail:[email protected]Direkte tlf.: 35288337
Fra:Marianne Borker [mailto:[email protected]]Sendt:23. november 2012 12:10Til:[email protected]; Annette Schrum; Birgitte Staffeldt; Leo TorpCc:Helle Varming; Gitte Lundgaard; Kresten OlesenEmne:VS:Høringoverlovforslagomuddannelsesordningtilledige,deropbrugerdagpengerettenSundhedskartelletharmodtagetlovforslagomuddannelsesordningforledige,somharopbrugtderesdagpengeretihøring.Sundhedskartelletfinderdetpositivt,atderpolitisknuertagetinitiativertilattagehåndomdeledige,derstårtilatmistederesdagpengeretiførstehalvåraf2013.Sundhedskartelletharikkeyderligerebemærkninger.Med venlig hilsenMarianne BorkerAdvokat[email protected]+45 4695 4077+45 2965 5341
SanktAnnæPlads30Postboks 2277DK-1025KøbenhavnK+45 4695 4060[email protected]|www.sundhedskartellet.dk
Fra:Pia Sommer [mailto:[email protected]]PåvegneafPOSTKASSEARBEJDSMARKEDSSTYRELSENSendt:16. november 2012 13:13Til:[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];Lise Pontoppidan;[email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; "pol.sekr."@krifa.dk; [email protected]; [email protected];[email protected];Sundhedskartellet - Officiel postkasse;[email protected]Emne:Høringoverlovforslagomuddannelsesordningtilledige,deropbrugerdagpengeretten
Hermedfølgerhøringoverlovforslagomuddannelsesordningtilledige,deropbrugerdagpengeretten.Bemærkvenligst,athøringsfristenerfredagden 23. november kl. 12.00.
Med venlig hilsenArbejdsmarkedsstyrelsen