Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 73
Offentligt
1188302_0001.png
1188302_0002.png
1188302_0003.png
1188302_0004.png
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Notat om økonomisk fordeling og finansiering af udgifter i lovfors-lag L 731. Økonomisk fordeling og finansiering af udgifter for frie grund-skoler i L 731a. Nuværende tilskudsordning for specialundervisningEfter de gældende regler i friskoleloven skal en fri grundskole give speci-alundervisning eller anden specialpædagogisk bistand til elever, hvis ud-vikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte. Forpligtelsen gælderelever med behov for særlig støtte i såvel under som over 9 ugentligeundervisningstimer.I den nuværende tilskudsordning for specialundervisning forudsættes, aten del af udgifterne til specialundervisning finansieres indenfor den en-kelte skoles driftstilskud. Som udgangspunkt skal skolerne selv afholdeudgiften til 0,09 lektioners specialundervisning om ugen pr. elev indskre-vet på skolen (egendækning).Hvis en skoles egne midler ikke kan dække den nødvendige specialun-dervisning, kan skolen søge tilskud fra en tilskudspulje. Tilskudspuljenafsættes af driftstilskudsbevillingen til de frie grundskoler på de årligefinanslove.I 2012 er der af driftstilskudsbevillingen afsat ca. 221 mio. kr. på finans-loven til en fælles pulje til specialundervisning, støtteundervisning i danskfor tosprogede samt udgifter til svært handicappede. Udover specialun-dervisning gives der indenfor puljen tilskud til svært handicappede tilhjælpemidler, praktisk medhjælp og befordring, samt ekstra undervisningi dansk for tosprogede.Puljens størrelse fastsættes hvert år på finansloven på baggrund af enindstilling fra skoleforeningerne. Den normale praksis er, at puljen fast-
23. november 2012Sags nr.:015.27K.391
2sættes ud fra puljen for det foregående finansår reguleret efter udviklin-gen i elevtal og med finanslovens pris- og lønregulering.I tabel 1 er vist udviklingen i udgifterne til tilskud til specialundervisningunder og over 9 klokketimer (svarende til 9 ugentlige undervisningsti-mer) i skoleårene 2009-10, 2010-11 og 2011-12. Endvidere er vist etskønnet tal for skolernes udgifter til egendækningen på 0,09 lektioner pr.elev om ugen.Tilskudspuljens størrelse i forhold til støttebehovet betyder, at den tildel-te støtte er lavere end det ansøgte. I skoleåret 2011-12 udgjorde tilskud-det fra tilskudspuljen ca. 40 pct. af det ansøgte støttebeløb.Tabel 1: Udgifter til tilskudsordning for specialundervisning i skoleårene 2009-10, 2010-11 og 2011-12Mio. kr. (2013-prisniveau)Tilskud til specialundervisning under 9 klokketimerTilskud til specialundervisning over 9 klokketimerSkolernes egendækning (1)I alt2009-10 2010-11 2011-12114108103968187183183188393373378
(1) Skønnede tal.
1b. Ny tilskudsordning med særligt inklusionstilskud gældende fraskoleåret 2013-14Med lov nr. 379 af 28. april 2012 indførtes et nyt specialundervisnings-begreb, hvorefter specialundervisning og anden specialpædagogisk bi-stand gives til elever, hvis undervisning kun kan gennemføres med støttei mindst 9 undervisningstimer ugentligt. Som konsekvens heraf foreslåsmed L 73 indført en ny tilskudsordning med et særligt inklusionstilskudtil frie grundskoler i en midlertidig toårig støtteordning. Tilskuddet erberegnet på støtte til de elever, som ikke længere vil falde ind under spe-cialundervisningsbegrebet, men hvis deltagelse i den almindelige under-visning vil kræve supplerende undervisning eller anden faglig støtte.Det særlige inklusionstilskud ydes dels som et tilskud i skoleårene2013-14 og 2014-15 på henholdsvis 75 og 50 pct. af gennemsnittet af detilskud, som den enkelte skole for skoleårene 2009-10, 2010-11 og 2011-12 har modtaget til specialundervisning m.v. til elever med behov forstøtte i mindre end 9 ugentlige undervisningstimer. Dels ydes der et årligttilskud til hver skole på 70.000 kr. i skoleårene 2013-14 og 2014-15, samtet tilskud på 300 kr. pr. årselev i skoleåret 2014-15.I tabel 2 er angivet skøn for udgifterne til det særlige inklusionstilskud iskoleårene 2013-14 og 2014-15.
3Tabel 2: Skøn for udgifter til inklusionstilskud i skoleårene 2013-14 og 2014-15Mio. kr. (2013-prisniveau)2013-14 2014-15Tilskud på henholdsvis 50 og 75 pct. af gennem-snitligt støttebeløb i de 3 seneste skoleår8959Tilskud pr. skole på 70.000 kr.3737Tilskud pr. elev på 300 kr. pr. elev-32I alt126128
Midlerne til inklusionstilskud afholdes inden for den samlede driftstil-skudsbevilling til de frie grundskoler. Samtidig med indførelsen af inklu-sionstilskuddet udgår de hidtidige tilskud til specialundervisning m.v. forelever med et støttebehov på under 9 undervisningstimer ugentligt. Derer således tale om en overflytning af midler fra tilskudspuljen til special-undervisning m.v., så en del af midlerne fra puljen i stedet anvendes tilfinansiering af inklusionstilskuddet. Den nye tilskudsordning er derforudgiftsneutral for det offentlige.Den ny tilskudsmodel indebærer desuden, at reglen om egendækning af0,09 lektioners specialundervisning om ugen pr. elev udgår. Midlerne vilherefter bl.a. kunne anvendes til inklusionsindsatsen for elever med be-hov for støtte i mindre end 9 undervisningstimer pr. uge.2. Økonomisk fordeling og finansiering af udgifter for frie kostsko-ler i L 732a. Nuværende tilskudsordning for specialundervisningMed den nuværende tilskudsordning for tilskud til specialpædagogiskstøtte på frie kostskoler ydes der:1. Tilskud tilspecialundervisning og anden specialpædagogisk bistandforelever med særlige behov. Tilskuddet ydes med en takst pr. års-elev, der fastsættes på de årlige finanslove2. Tilskud til dækning afekstraudgifter, lærertimer, praktisk medhjælp oghjælpemidlertil elever med svære handicap. Tilskuddet fastsættespå de årlige finanslove og reguleres ud fra de faktisk ydede til-skud. Tilskuddet ydes for den enkelte elev på baggrund af envurdering af elevens konkrete behov.Tabellen nedenfor viser fordelingen af tilskud på de to skoleformer, somdet fremgår af forslag til Finanslov for 2013.
4Tabel 3: Tilskud til specialpædagogisk støtte på frie kostskoler, FFL2013
Mio. kr. (2013-prisniveau)

Efterskoler

§ 20.22.11.30Tilskud til svært handicappede§20.22.11.35Tilskud til specialundervisning

I alt

Husholdnings- og håndarbejdsskoler

§ 20.71.11.30Tilskud til svært handicappede§ 20.71.11.35Tilskud til specialundervisning

I alt

R

2010

129,774,4

204,1

12,14,4

16,5

R

2011

144,466,7

211,0

13,44,2

17,6

B

2012

149,275,1

224,3

13,24,5

17,6

B

2013

147,065,6

212,6

16,04,5

20,5

2b. Omlægning af tilskudsordningen for elever med et ugentligtstøttebehov på mindre end 9 undervisningstimerOmlægningen af tilskudsordningen, som den foreslås med L 73, indebæ-rer, at elever med et ugentligt støttebehov på mindre end 9 undervis-ningstimer i stedet for de nuværende tilskud udløser et inklusionstilskud.Inklusionstilskuddet fastsættes som en takst på de årlige finansloven, ogtilskuddet beregnes som aktivitet*takst.For finansåret 2014 fastsættes bevillingen til inklusion som de samledeudgifter til elever med et ugentligt støttebehov på mindre end 9 under-visningstimer i skoleåret 2012/13 (der er aftalt en overgangsordning forfinansåret 2013, der indebærer, at der ikke fastsættes en inklusionstakst).Bevillingen i de efterfølgende finansår er lig med bevillingen i finansåret2014 opregnet til det pågældende finansårs priser. Bevillingen i 2014 erderfor ukendt på nuværende tidspunkt. Såfremt der ikke sker store ud-sving i aktiviteten, forventes bevillingsniveauet i 2014 at være på niveaumed 2013.På baggrund af en opgørelse af fordelingen af aktivitet og tilskud i for-hold til antal støttetimer for skoleåret 2009/10 vurderes det, at inklusi-onstilskuddet for elever med et ugentligt støttebehov på mindre end 9timer på efterskoler årligt vil udgøre ca. 25 mio. kr. af ovenstående bevil-ling. For elever på husholdningsskoler og håndarbejdsskoler forventesdet, at inklusionstilskuddet vil udgøre ca. 9 mio. kr. af ovenstående bevil-ling. Den restende andel af bevillingerne vedrører specialpædagogiskstøtte til skoler med et samlet særligt tilbud samt specialpædagogisk støt-te til elever med et ugentligt støttebehov på mere end 9 undervisningsti-mer.