Miljøudvalget 2012-13
L 70 Bilag 6
Offentligt
1194575_0001.png
1194575_0002.png
1194575_0003.png
Til lovforslag nr.L 70
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Miljøudvalget den 12. december 2012
Betænkningover
Forslag til lov om udbyttedeling ved anvendelse af genetiske ressourcer[af miljøministeren (Ida Auken)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 15. november 2012 og vartil 1. behandling den 21. november 2012. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Miljøudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og miljøministeren sendte den 6. september2012 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2011-12,MIU alm. del – bilag 474. Den 15. november 2012 sendtemiljøministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget. Den 3. december 2012 sendte miljøministerenyderligere høringssvar til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 2 spørgsmål til miljøministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.2. Udtalelse fra miljøministerenMiljøministeren har over for udvalget oplyst følgende:I bemærkningerne til lovforslaget omtales det, at Na-goyaprotokollen kræver, at der oprettes mindst ét kontrol-punkt i hvert land til opsamling af oplysninger om den lega-le status af genetiske ressourcer, der anvendes til forskning,udvikling eller markedsføring af produkter baseret på gene-tiske ressourcer. Det forudses i bemærkningerne, at dette vilske i forbindelse med patentansøgninger.Med fremsættelsen af Europa-Kommissionens forslag tilforordning om rettidig omhu ved omgang med genetiskeressourcer vil der også skulle oprettes kontrolpunkter. For atlette byrden ved kontrolarbejdet hos såvel brugere som myn-digheder vil det være nødvendigt at samordne kontrollen.Det indebærer, at det ikke som forudsat i lovforslagets be-mærkninger nødvendigvis vil være hensigtsmæssigt at ladekontrollen udføre i forbindelse med patentansøgninger.Jeg vil underrette udvalget om valget af kontrolpunkter iforbindelse med forhandlingerne om forordningsforslaget.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Socialdemokratiets, Radikale Venstres, Socialistisk Fol-kepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget anser Na-goyaprotokollen for at være et helt afgørende instrument iden globale kamp for at forhindre tyveri af især udviklings-landenes genetiske ressourcer. En vedtagelse af lovforslagetgør det muligt for Danmark at ratificere Nagoyaprotokollenunder konventionen om biologisk mangfoldighed, som varet af resultaterne af topmødet i Rio i 1992.Protokollen skal forhindre biopirateri, dvs. indsamling ogudnyttelse af især udviklingslandenes genetiske ressourcer,uden at oprindelseslandet har givet tilladelse til det eller fåetandel i udbyttet fra ressourcerne. Når det nu bliver sværereat foretage tyveri af plante- og dyrearter, vil det samtidig be-tyde, at udviklingslandene sikrer sig indtægter, når der er gi-vet tilladelse til, at et selskab bruger deres natur til at udvik-le f.eks. medicin, kosmetik eller enzymer, der kan anvendestil udvinding af energi fra restprodukter fra byer, skove oglandbrug.Det er selvfølgelig helt banalt, at landene skal have ind-tægter fra salg. Men der er også det vigtige perspektiv, atnye indtægter gør det muligt for landene, der ofte ud overansvaret for en meget rig natur også har sociale udfordrin-ger, at investere i både natur- og ressourcebevarelse og sko-ler, sundhedsvæsen, infrastruktur osv.For virksomheder, der gerne vil bruge de genetiske res-sourcer til at udvikle ny medicin, enzymer eller andet, er derogså en fordel i, at retssikkerheden styrkes. Ærlige virksom-heder risikerer ikke at blive beskyldt for tyveri, hvis reglernefølges.Regeringen har været førende i EU-forhandlingerne omNagoyaprotokollen, og regeringen har under det danske for-mandskab arbejdet for en hurtig gennemførelse af protokol-
AX014575
2
len, herunder en hurtig ratifikation fra EU. Der er fremsatforslag til EU-forordning om gennemførelse af protokollen,og en vedtagelse af lovforslaget betyder samtidig, at Dan-mark kan gennemføre forordningsforslaget i dansk ret.Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og DetKonservative Folkepartis medlemmer af udvalget støtter opom effektive tilsyn og er klar over, at man i visse tilfælde ernødsaget til at komme på uanmeldt besøg uden retskendelsefor at sikre effektiviteten. Der skal dog tages hensyn til, at etsådant tilsyn er krænkende for de private virksomhedersretssikkerhed. V, DF, LA og KF mener derfor, at et tilsynuden retskendelse kun bør kunne foretages, når der forelig-ger begrundet mistanke om overtrædelse af reglerne, ellernår der er risiko for det effektive tilsyns udførelse. V, DF,LA og KF finder generelt, at der bør ske en proportionali-tetsafvejning mellem mål og middel, når der foretages tilsynuden retskendelse. V, DF, LA og KF finder ikke i denne
sag, at midlet står i forhold til målet. Derfor bør den overve-jende hovedregel være, at tilsynet ikke kan foretages udenretskendelse.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det der-udover positivt, at man med lovforslaget prøver at forhindrebiopirateri og sikre en større gennemsigtighed omkring op-rindelsen af de forskellige materialer. Det er samtidig vig-tigt, at lovforslaget giver større sikkerhed for, at man ikkeudnytter udviklingslandenes ressourcer uden kompensation.Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteretmed medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang tilat komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-tænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S) Mette Reissmann (S)Torben Hansen (S) Simon Kollerup (S) Lone Loklindt (RV)fmd.Andreas Steenberg (RV) Lotte Rod (RV)Eigil Andersen (SF) Steen Gade (SF) Per Clausen (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Sara Olsvig (IA) Erling Bonnesen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik Høegh (V) Birgitte Josefsen (V) Hans Christian Schmidt (V)Anni Matthiesen (V)nfmd.Hans Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF) René Christensen (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Benedikte Kiær (KF)Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 70Bilagsnr.12345TitelHøringssvar og høringsnotat, fra miljøministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetOversendelse af yderligere høringssvar, fra miljøministeren1. udkast til betænkningUdtalelse fra miljøministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 70Spm.nr.12TitelSpm. om, hvorfor lovforslaget ikke gælder for Grønland og Færøerne,til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor det i lovforslaget er nødvendigt at give adgang tilprivate boliger uden retskendelse, til miljøministeren, og ministerenssvar herpå