Skatteudvalget 2012-13
L 67 Bilag 6
Offentligt
1190707_0001.png
1190707_0002.png
1190707_0003.png
1190707_0004.png
1190707_0005.png
1190707_0006.png
1190707_0007.png
1190707_0008.png
1190707_0009.png
1190707_0010.png
1190707_0011.png
1190707_0012.png
1190707_0013.png
1190707_0014.png
J.nr. 12-0173537Dato: 5. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 67– Forslag til lov om ændring afskattekontrolloven, kilde-skatteloven og forskellige andre love (Udvidelse af årsopgørel-sesordningen, indberetning af udbytter m.v.)
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. be-handlingen af ovennævnte lovforslag.
Holger K. Nielsen/Henrik Ludolph
ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kildeskatteloven og forskellige andre lo-ve (Udvidelse af årsopgørelsesordningen, indberetning af udbytter m.v.) (L 67)
Til § 21)Inr. 2ændres ”§ 61, stk. 1” til: ”§ 55, stk. 1, § 61, stk. 1”.[Yderligere konsekvensændring i forbindelse med justeringen som følge af NemKonto]
Til § 32)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:”01.I§ 46, stk. 10,ændres to steder og istk. 11,ændres ”investeringsbeviser” til: ”in-vesteringsforeningsbeviser”.[Ændring af ord, da den tidligere betegnelse fortsat skal gælde i § 46]
Til § 53)Nr. 3affattes således:”3. I§ 41, stk. 1, nr. 2,ændres ”i denne lov.” til: ”i denne lov eller”.”
4)I det undernr. 4foreslåede§ 41, stk. 1, nr. 3,ændres ”stk. 4” til: ”stk. 4.”[Tekniske ændringer]
Ny paragraf5)Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
Ӥ 01
I dødsboskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 333 af 2. april 2012, foretages følgende æn-dringer:”1) I§ 12, stk. 1,ophæves2. pkt.Side 2
2)I§ 15, stk. 1,og§ 30 A, stk. 1,udgår ”og med fradrag af eventuelt overført beløb efterkildeskattelovens § 62 C, stk. 2, 2. pkt.”.”[Yderligere konsekvensændring i forbindelse med justeringen som følge af NemKonto]Til § 136)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 9, stk. 1,ændres ”udlandet” til: ”andre EU-lande”.”[Rettelse af fejl fra tidligere lovgivning]
Til § 147)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:”01.I §17, stk. 1,indsættes som4.-6. pkt.:”Ved overførsel, herunder konvertering, efter pensionsbeskatningslovens § 41 A, stk. 2,nedsættes den negative skat efter 1. pkt. på tidspunktet for overførslen, herunder konverte-ringen, forholdsmæssigt. Den forholdsmæssige nedsættelse beregnes som forholdet mellemafgiften af det beløb, der overføres, herunder konverteres, og det beløb, der overføres, her-under konverteres. Beskatningsgrundlag i det indkomstår, hvor overførslen, herunder kon-verteringen, finder sted, der har forøget eller formindsket den negative skat efter 4. pkt.,medregnes herefter ikke ved opgørelsen af indkomstårets samlede beskatningsgrundlag.”[Fjernelse af pensionsafkastskattens betydning for afgiftsberegningen ved overførsel, her-under konvertering]8)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:”02. I§ 21, stk. 2,ændres ”§ 27, stk. 5, 2. pkt.” til: ”§ 27, stk. 5”.[Ændret henvisningsbestemmelse som følge af lovforslagets § 14, nr. 6]
Til § 159)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 21 A, stk. 1, 3. pkt.,der bliver 4. pkt., ændres ”1. og 2. pkt. finder tilsvarende an-vendelse” til: ”1. og 3. pkt. finder tilsvarende anvendelse”.[Ændret henvisningsbestemmelse som følge af lovforslagets § 15, nr. 2]10)I det undernr. 4foreslåede§ 25, stk. 3,indsættes som7. pkt.:”Ved opgørelsen efter 1. pkt. af det beløb, der overføres, herunder konverteres, og af sær-lige bonushensættelser knyttet til ordningen kan årets skyldige skat efter pensionsafkastbe-skatningslovens §§ 3, 4, 4 a og 5 på tidspunktet for overførslen, herunder konverteringen,fradrages”.[Fjernelse af pensionsafkastskattens betydning for afgiftsberegningen ved overførsel m.v.]11)I det undernr. 6foreslåede§ 29 A, stk. 3,indsættes som7. pkt.:Side 3
”Ved opgørelsen efter 1. pkt. af det beløb, der overføres, herunder konverteres, og af sær-lige bonushensættelser knyttet til ordningen kan årets skyldige skat efter pensionsafkastbe-skatningslovens §§ 4, 4 a og 5 på tidspunktet for overførslen, herunder konverteringer, fra-drages”.[Fjernelse af pensionsafkastskattens betydning for afgiftsberegningen ved overførsel m.v.]12)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:”02.§ 33 A, stk. 1, 1. pkt.,affattes således:”Hvis ordningen er oprettet før den 1. januar 1972, beregnes afgiften på 60 pct. efter §29, stk. 1, 1. pkt., eller § 30, stk. 1, 1. og 2. pkt., og afgiften på 52 pct. efter § 28, stk. 1, §29, stk. 1, 2. pkt., eller § 30, stk. 1, 15. pkt., af den del af udbetalingen eller værdien, derhidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter den 31. december 1971.”[Konsekvensændring som følge af indførelsen af en ny afgiftssats på 52 pct. ved førtidigophævelse m.v. af kapitalpension og supplerende engangsydelse]
Til § 1813)Nr. 12affattes således:”12. I§ 25, stk. 5,ændres ”§ 18, stk. 1-3, 8 eller 10-13, udmåles en skærpet bøde” til: ”§10, stk. 1, 2. pkt., udmåles en skærpet bøde. Det samme gælder ved overtrædelse af § 18,stk. 1-4 eller 6-9”.”[Korrekt gengivelse af den lovtekst, der foreslås ændret]
Til § 2014)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 31, stk. 1,ændres ”§§ 11 og 12” til: ”§ 11”.”[Konsekvens af den foreslåede ophævelse af øl- og vinafgiftslovens § 12]Til § 2215)Nr. 1udgår.[Ændringen skal i stedet foretages i aktieavancebeskatningsloven § 46]
Til § 23
16)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:”01.§ 13, stk. 6, 4.og5. pkt.,affattes således:”Ved udbetaling i 2013 fra kapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed i tilfælde,der ikke omfattes af pensionsbeskatningslovens §§ 25 og 27, og af supplerende engangs-Side 4
ydelse, der ikke omfattes af pensionsbeskatningslovens § 29 A, udgør afgiften som nævnt ipensionsbeskatningslovens § 28, stk. 1, og § 29, stk. 1, 2. pkt., 49,84 pct. Ved udbetaling i2013 efter den tidligere ejers død udgør afgiften som nævnt i pensionsbeskatningslovens §29, stk. 1, 3. pkt., 37,3 pct.”02.I§ 13, stk. 7,ændres ”betales en afgift på 49,84 pct. af det beløb, som på tidspunktet fordispositionen m.v. kunne være udbetalt ved ordningens ophævelse, eventuelt af kapitalvær-dien af fripolice el.lign., jf. dog pensionsbeskatningslovens § 30 B.” til: ”jf. pensionsbe-skatningslovens § 30, stk. 1, 15. pkt., udgør afgiften som nævnt i pensionsbeskatningslo-vens § 30, stk. 1, 15. pkt., 49,84 pct.”[Afgiftssatser ved førtidig udbetaling m.v. af kapitalpension m.v. i 2013]
Til § 24
17)Istk. 5indsættes efter ”9 og 11,”: ”og § 01”[Konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen]
18)Istk. 9ændres ”nr. 1-4” til: ”nr. 1-4,01”.[Virkningsbestemmelse for ændringsforslag nr. 7]
19)Istk. 10ændres ”nr. 2” til: ”nr. 2 og01”.[Virkningsbestemmelse for ændringsforslag nr. 9]
Side 5
Bemærkninger
Til nr. 1Der er tale om en yderligere konsekvensændring, som nu tilføjes.
Til nr. 2Ved lov nr. 433 af 16. maj 2012 om enklere beskatning af udlodninger fra investeringsforenin-ger og udvidet adgang til udnyttelse af tab ved fraflytning m.v. blev bl.a. begrebet investe-ringsforeningsbeviser ændret til investeringsbeviser. Der er tale om en rettelse, da begrebet ikkeskal ændres i § 46, som er en overgangsregel, som vedrører beviser, som også var ejet tidligere.
Til nr. 3 og 4Der er tale om tekniske ændringer.
Til nr. 5Der er tale om en yderligere konsekvensændring, som nu tilføjes.
Til nr. 6Som følge af en fejl i lov nr. 277 af 27. marts 2012 blev udtrykket ”andre EU-lande” ændret til”udlandet” i opkrævningslovens § 9, stk. 1. Det foreslås at rette fejlen ved at ændre ”udlandet”til ”andre EU-lande” i opkrævningslovens § 9, stk. 1.
Til nr. 7Bl.a. Finansrådet har i høringssvaret anført, at der ved afgiftsberigtigelsen af en kapitalpensionved overførsel, herunder konvertering, til en aldersopsparing m.v. betales afgift af den skyldigepensionsafkastskat, der er oparbejdet i indkomståret. Det medfører ifølge høringssvarene, at detvil være mest fordelagtigt for pensionskunderne at overføre m.v. i begyndelsen af indkomståret.Skatteministeren har i kommentaren til høringssvarene tilkendegivet, at der vil blive udarbejdetet ændringsforslag herom. Der henvises til ændringsforslag nr. 10 og 11.Skatteministeren har endvidere i kommentaren til høringssvaret fra bl.a. Finansrådet tilkende-givet, at der knyttet hertil er en helt analog problemstilling, bare med modsat fortegn. Lovfors-laget tager således heller ikke højde for, at eventuel negativ pensionsafkastskat kan udbetalesved en udbetaling af en kapitalpension, og at også denne udbetalte negative pensionsafkastskater afgiftspligtig. Som lovforslaget er udformet, påvirker en eventuel negativ pensionsafkastskatpå tidspunktet for overførslen m.v. ikke afgiftsberegningen.
Side 6
Negativ pensionsafkastskat er et skatteaktiv, som har en positiv værdi for den enkelte pensions-opsparer, idet den negative pensionsafkastskat enten kan modregnes i senere indkomstårs posi-tive pensionsafkastskatter eller eventuelt udbetales ved ordningens udbetaling eller ophævelse.Som alle andre værdier tilknyttet en kapitalpension bør der derfor også betales afgift af denneværdi ved konverteringen m.v. til en aldersopsparing m.v.Det har været overvejet at foretage afgiftsberegningen af negativ pensionsafkastskat i den nor-male afgiftsberegning efter pensionsbeskatningslovens §§ 25, stk. 3, og 29 A, stk. 3.Denne løsning er efter en dialog med pensionsbranchen fravalgt, idet der efter konverteringenm.v. til aldersopsparing m.v. vil være et mindre skattepligtigt afkast at modregne den negativepensionsafkastskat i, idet ordningen er reduceret med et beløb svarende til afgiften. Endviderevil en sådan afgiftsberegning for pengeinstitutkunder medføre et yderligere behov for at realise-re værdipapirer tilhørende pensionsordningen for at betale den yderligere afgift, netop i en situ-ation, hvor der formentlig vil være urealiserede kurstab på disse værdipapirer. Endvidere skalen kapitalpensions tilhørende negative pensionsafkastskat på tidspunktet for konverteringenm.v. reduceres med afgiftssatsen for at opnå, at pensionsopspareren vil få præcis det sammeudbetalt ved udbetaling af ordningen uanset, om ordningen overføres, herunder konverteres, tilaldersopsparing m.v., eller om den nuværende kapitalpension bibeholdes og senere udbetales tilden afgift, der pålægges ved normal udbetaling af kapitalpension.Det foreslås derfor, at afgiftsberegningen af skatteaktivet ”negativ pensionsafkastskat” foreta-ges på en mere lempelig og indirekte måde i pensionsafkastbeskatningsloven. Derved sikres deret mindre likviditetspres på pengeinstitutordningerne samtidig med, at den enkelte pensionsop-sparer stilles ens, uanset om ordningen overføres, herunder konverteres, til aldersopsparingm.v. eller ikke.Forslaget ændrer ikke på, at pensionsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 4, fortsat finder anven-delse. Det indebærer, at der fortsat skal beregnes pensionsafkastskat ved udgangen af ind-komståret vedrørende hele indkomstårets beskatningsgrundlag, og at en eventuel skat først skaltilbageholdes, indbetales og indberettes på dette tidspunkt.Det foreslås, at ved overførsel, herunder konvertering, efter pensionsbeskatningslovens § 41 A,stk. 2, reduceres den negative pensionsafkastskat efter pensionsafkastbeskatningslovens § 17,stk. 1, på tidspunktet for konvertering m.v. forholdsmæssigt. Den forholdsmæssige nedsættelseforeslås beregnet som forholdet mellem afgiften af det overførte beløb og det overførte beløb.Forslaget indebærer, at pensionsinstitutterne m.v. på tidspunktet for overførsel m.v. til alders-opsparing m.v. skal foretage en endelig beregning af pensionsafkastskatten, og såfremt der eren negativ pensionsafkastskat på kapitalpensionen, skal denne negative skat reduceres for-holdsmæssigt. Der er efter forslaget tale om en PAL-beregning, der udelukkende og alene skalbruges ved opgørelsen af den negative pensionsafkastskat, der efter tidspunktet for overførseltil aldersopsparing m.v., kan fremføres efter pensionsafkastbeskatningslovens § 17, stk. 1. Pen-sionsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 4, finder fortsat anvendelse, hvorfor der ikke på tids-punktet for overførsel, skal ske opgørelse af eventuel negativ skat m.v. til udbetaling, jf. pensi-onsafkastbeskatningslovens § 25.
Side 7
Det foreslås dog, at beskatningsgrundlaget i det indkomstår, hvor overførslen, herunder konver-teringen, finder sted, der har reduceret eller forøget den negative skat ved ovennævnte bereg-ning, ikke skal videreføres efter reglerne i pensionsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 4, vedopgørelsen af indkomstårets samlede beskatningsgrundlag. Der gøres efter forslaget endeligt opmed et beskatningsgrundlag i det aktuelle indkomstår, der har påvirket opgørelsen af den nega-tive skat, der efter forslaget skal reduceres forholdsmæssigt. Herved sikres det, at det sammebeskatningsgrundlag ikke beskattes to gange, hvilket ville medføre dobbeltbeskatning ellerdobbelt fradrag.Det bemærkes, at der ved overførsel, herunder konvertering, til en aldersopsparing m.v. kanindgå beløb, der afgiftsbelægges med en lavere afgiftssats end 40 pct., dog 37,3 pct. i 2013.Dette er tilfældet, når en del af opsparingen er foretaget før 1980. I disse tilfælde vil den sam-mensatte afgiftssats blive lavere end 40 pct. eller 37,3 pct. i 2013. Den forholdsmæssige ned-sættelse af den negative pensionsafkastskat sker med den sammensatte afgiftssats.Eksempel 1Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdel af indkomståret 2013 optjent et nega-tivt formueafkast på 6.536 kr., der resulterer i en negativ pensionsafkastskat på konverterings-tidspunktet på 1.000 kr.Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000 kr.Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 37.300 kr.Forholdet mellem betalt afgift og overført beløb er = (37.300/100.000) *100 = 37,3 pct.Den negative pensionsafkastskat på konverteringstidspunktet skal efter forslaget reduceres med37,3 pct., hvorefter den negative pensionsafkastskat efter overførsel, herunder konvertering, tilaldersopsparing m.v. udgør 627 kr. Den negative pensionsafkastskat på 627 kr. kan udnyttes ogmodregnes i indkomstårets eller kommende indkomstårs positive pensionsafkastskat på alders-opsparingen m.v.Det negative beskatningsgrundlag i indkomståret 2013 på 6.536 kr. frem til den 1. juli 2013 vi-dereføres ikke efter forslaget, og det indgår derfor ikke i indkomstårets samlede beskatnings-grundlag. Det er efter forslaget omdannet til en negativ skat.Eksempel 2Som i eksempel 1 er der i første halvdel af indkomståret 2013 optjent et negativt formueafkastpå 6.536 kr., der resulterer i en negativ pensionsafkastskat på konverteringstidspunktet på 1.000kr. Der er til kapitalpensionen endvidere uudnyttet negativ pensionsafkastskat vedrørende ind-komstårene 2011 og 2012 på i alt 1.000 kr., fordelt med 500 kr. i 2012 og 500 kr. i 2011. Densamlede saldo for uudnyttet negativ pensionsafkastskat på konverteringstidspunktet er 2.000 kr.Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000 kr.Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 37.300 kr.Forholdet mellem betalt afgift og overført beløb er = (37.300/100.000) *100 = 37,3 pct.Den negative pensionsafkastskat på konverteringstidspunktet skal efter forslaget reduceres med37,3 pct., hvorefter den negative pensionsafkastskat efter konverteringen til aldersopsparingSide 8
m.v. udgør 1.254 kr. Den negative pensionsafkastskat på 1.254 kr. kan udnyttes og modregnes iden resterende del af indkomstårets eventuelle positive pensionsafkastskat eller i kommendeindkomstårs positive pensionsafkastskat på aldersopsparingen m.v. Nedsættelsen af saldoen fornegativ pensionsafkastskat med i alt 746 kr. skal fordeles forholdsmæssigt på alle de indkomst-år, der har negativ pensionsafkastskat på tidspunktet for overførsel, herunder konvertering.Saldoen for negativ pensionsafkastskat på i alt 1.254 kr. på aldersopsparingen m.v. fordeler sigderfor med 313,50 kr. i 2011, 313,50 kr. i 2012 og 627 kr. i 2013.Der er med forslaget gjort endeligt op med det negative beskatningsgrundlag i indkomståret2013, frem til den 1.7.2013. Dette negative beskatningsgrundlag videreføres ikke efter forsla-get, og det indgår derfor ikke i opgørelsen af indkomstårets samlede beskatningsgrundlag. Deter efter forslaget omdannet til en negativ skat.Eksempel 3Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdel af indkomståret 2013 optjent et posi-tivt formueafkast 6.536 kr., der resulterer i en positiv skyldig pensionsafkastskat på konverte-ringstidspunktet på 1.000 kr. Der er vedrørende indkomståret 2012 en negativ pensionsafkast-skat på 2.000 kr. Der er derfor på konverteringstidspunktet netto en negativ pensionsafkastskatpå 1.000 kr.Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000 kr.Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 37.300 kr.Forholdet mellem betalt afgift og overført beløb er = (37.300/100.000) *100 = 37,3 pct.Den beregnede negative pensionsafkastskat på konverteringstidspunktet (1.000 kr.) skal efterforslaget reduceres med 37,3 pct., hvorefter den negative pensionsafkastskat efter konverterin-gen til aldersopsparing m.v. reduceres med 373 kr. til 627 kr. Efter overførsel, herunder konver-tering, til aldersopsparing m.v., er der derfor en negativ skat efter pensionsafkastbeskatningslo-vens § 17, stk. 1, på i alt 627 kr., som kan udnyttes og modregnes i senere positive pensionsaf-kastskatter på aldersopsparingen m.v.Det positive beskatningsgrundlag på 6.536 kr. frem til konverteringstidspunktet vedrørende 1.halvdel af 2013, videreføres dog ikke efter forslaget, og det indgår derfor ikke i beregningen afhele indkomstårets beskatningsgrundlag.Eksempel 4Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdel af indkomståret 2013 optjent et posi-tivt formueafkast, der resulterer i en positiv skyldig pensionsafkastskat på konverteringstids-punktet på 1.000 kr. Der er vedrørende indkomståret 2012 og tidligere år ingen uudnyttede ne-gative pensionsafkastskatter.Forslaget finder ikke anvendelse.Eksempel 5Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdel af indkomståret 2013 optjent et posi-tivt formueafkast på 10.000 kr., der resulterer i en positiv pensionsafkastskat på konverterings-tidspunktet på 1.530 kr. Der er fra indkomståret 2012 en negativ pensionsafkastskat på 1.000Side 9
kr., hvilket resulterer i, at der netto er en skyldig pensionsafkastskat på tidspunktet for overfør-sel, herunder konvertering, på 530 kr.Forslaget finder ikke anvendelse.Til nr. 8Med ændringsforslaget ændres en henvisningsbestemmelse.Efter lovforslagets § 14, nr. 6, ændres beregningsmetoden af renten i pensionsafkastbeskat-ningslovens § 27, stk. 5, og selve opgørelsen af denne flyttes fra pensionsafkastbeskatningslo-vens § 27, stk. 5, 2. pkt., til pensionsafkastbeskatningslovens § 27, stk. 5, 3. pkt.Med ændringsforslaget ændres henvisningen i pensionsafkastbeskatningslovens § 21, stk. 2, tilpensionsafkastbeskatningslovens § 27, stk. 5, således, at henvisningen til rentebestemmelsen erden samme overalt i pensionsafkastbeskatningsloven.Til nr. 9Med ændringsforslaget ændres en henvisningsbestemmelse.Efter lovforslagets § 15, nr. 2, indsættes et nyt punktum i pensionsbeskatningslovens § 21 A,stk. 1. I pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 1, 3. pkt., der bliver 4. pkt., henvises til 2. pkt.,der bliver 3. pkt. Det foreslås at ændre denne bestemmelse, således at der henvises til 3. pkt.Det bemærkes i denne forbindelse, at muligheden for tilbagebetaling eller overførsel af beløbefter § 21 A, stk. 1, i samme indkomstår, hvori indbetalingen er sket, jf. lovforslagets § 15, nr.2, dermed ikke vil gælde den særlige situation, der er nævnt i pensionsbeskatningslovens § 18,stk. 2, 3. og 4. pkt., hvorefter fradrag for bidrag m.v. til kapitalpension m.v. ikke kan overstigedet beløb, som ejerens personlige indkomst i det pågældende indkomstår udgør uden fradragfor bidragene.Til nr. 10 og 11Bl.a. Finansrådet har i høringssvaret anført, at der ved afgiftsberigtigelsen af en kapitalpensionved overførslen, herunder konverteringen, til en aldersopsparing m.v. betales afgift af den skyl-dige pensionsafkastskat, der er oparbejdet i indkomståret. Det medfører ifølge høringssvarene,at det vil være mest fordelagtigt for pensionskunderne at konvertere i begyndelsen af indkomst-året. Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 4, skal pensionsinstitutterne ikke foretageen endelig opgørelse af pensionsafkastbeskatningsgrundlaget, når en kapitalpension m.v. over-føres, herunder konverteres, til en aldersopsparing m.v. efter pensionsbeskatningslovens § 41A, stk. 2. Det er derfor korrekt, at der kan henstå skyldig pensionsafkastskat på en kapitalpensi-on på tidspunktet for overførsel m.v., og at der betales afgift af denne skyldige pensionsafkast-skat. Skatteministeren har derfor i kommentaren til høringssvarene tilkendegivet, at der vil bli-ve fremsat et ændringsforslag herom.Det foreslås på denne baggrund, at der i afgiftsberegningen i pensionsbeskatningslovens §§ 25,stk. 3, og 29 A, stk. 3, indsættes en valgfri regel om, at den skyldige pensionsafkastskat efterpensionsafkastbeskatningslovens §§ 3, 4, 4 a og 5 i konverteringsåret på tidspunktet for over-førsel, herunder konvertering, kan fradrages i afgiftsgrundlaget. Der kan ved overførsel m.v. ibegyndelsen af indkomståret være tale om skyldig pensionsafkastskat fra det foregående ind-komstår, som endnu ikke er afregnet og trukket fra pensionsordningen. Der kan ved overførsel,Side 10
herunder konvertering, senere i indkomståret være tale om skyldig pensionsafkastskat, der kanhenføres til indkomstårets positive skattepligtige afkast frem til tidspunktet for overførslen m.v.Forslaget indebærer, at pensionsinstitutterne m.v. på tidspunktet for overførsel m.v. til alders-opsparing m.v. skal foretage en endelig beregning af pensionsafkastskatten, og såfremt der eren skyldig pensionsafkastskat på kapitalpensionen, kan denne skyldige skat fradrages i afgifts-grundlaget. Der er efter forslaget tale om en PAL-beregning, der udelukkende og alene skalbruges ved afgiftsberegningen efter pensionsbeskatningslovens §§ 25, stk. 3, og 29 A, stk. 3.Pensionsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 4, finder fortsat anvendelse, hvorfor der fortsat ikkeskal afregnes pensionsafkastskat på tidspunktet for overførsel, herunder konvertering, til en al-dersopsparing m.v.Efter forslaget er det en valgfri regel. Baggrunden herfor er, at den skyldige pensionsafkastskati nogle tilfælde antages at være lille i forhold til det overførte beløb. Der kan derfor være en ri-siko for, at de administrative omkostninger ved at finde og isolere den skyldige pensionsafkast-skat ved afgiftsberegningen overstiger den afgiftsbesparelse, som den enkelte pensionsopsparervil få. Det er alene det indeholdelsespligtige pensionsinstitut m.v., der træffer valg om, hvorvidtdet vil foretage beregning af skyldig pensionsafkastskat på tidspunktet for overførsel, herunderkonvertering, til aldersopsparing m.v., og fradrage denne skyldige pensionsafkastskat i afgifts-grundlaget, idet det alene er pensionsinstitutterne m.v., der kan vurdere, hvilke administrativeomkostninger, der er forbundet hermed.Det bemærkes, at for forsikringer med ret til rentebonus (gennemsnitsrenteprodukter) i pensi-onskasser og livsforsikringsselskaber skal livsforsikringsselskabet m.v. indeholde skatten indentilførsel af midler til depotet m.v. Der indgår for disse produkter derfor som udgangspunkt in-gen skyldig pensionsafkastskat i det overførte beløb ved overførslen, herunder konverteringen,til en aldersforsikring m.v. Bestemmelsen har således som udgangspunkt ingen praktisk betyd-ninger for disse produkter.Eksempel 1Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdel af indkomståret 2013 optjent et posi-tivt formueafkast på 10.000 kr., der resulterer i en positiv skyldig pensionsafkastskat på konver-teringstidspunktet på 1.530 kr.Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000 kr.Afgiftspligtigt beløb = 100.000 kr. -1.530 kr. = 98.470 kr.Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 36.729 kr.Eksempel 2Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdel af indkomståret 2013 optjent et posi-tivt formueafkast på 10.000 kr., der resulterer i en positiv pensionsafkastskat på konverterings-tidspunktet på 1.530 kr. Der er fra indkomståret 2012 en negativ pensionsafkastskat på 1.000kr., hvilket resulterer i, at der netto er en skyldig pensionsafkastskat på tidspunktet for overfør-sel, herunder konvertering, på 530 kr.Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000 kr.Afgiftspligtigt beløb = 100.000 kr. - 530 kr. = 99.470 kr.Side 11
Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 37.102 kr.
Til nr. 12Pensionsbeskatningslovens § 33 A regulerer, med hvilke satser afgiftspligtige ophævelser ogdispositioner sker.Hvis en pensionsordning er oprettet før den 1. januar 1972, beregnes afgiften på 60 pct. efterpensionsbeskatningslovens § 28, § 29, stk. 1, 1. pkt., eller § 30, stk. 1, 1. og 2. pkt., alene af dendel af udbetalingen eller værdien, der hidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter den 31. de-cember 1971, jf. pensionsbeskatningslovens § 33 A, stk. 1. For resten af udbetalingen ellerværdien gælder lavere afgiftssatser, jf. pensionsbeskatningslovens § 34.Ved lov nr. 922 af 18. september 2012 om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskelligeandre love (Afskaffelse af fradragsret m.v. for indbetalinger til kapitalpension) blev afgiftssat-sen ved førtidige ophævelser og dispositioner over kapitalpensioner m.v. nedsat fra 60 til 52pct.Baggrunden var, at det fra 2013 bliver muligt at overføre, herunder konvertere, en kapitalpensi-on m.v. til en aldersforsikring m.v. mod en fremrykket betaling af en afgift på 40 pct. (37,3 pct.i 2013). Hvis aldersopsparingen eller aldersforsikringen efter overførslen, herunder konverte-ringen, ophæves førtidigt, vil det ske mod betaling af en afgift på 20 pct. af det udbetalte beløb.Dermed vil den oprindelige kapitalpension være blevet afgiftsbelagt med 40 pct. i forbindelsemed overførslen/konverteringen og yderligere med 20 pct. af resten i forbindelse med ophævel-sen af aldersopsparingen eller aldersforsikringen. Dette svarer til, at den oprindelige kapitalpen-sion var blevet afgiftsbelagt med kun 52 pct.Ved i forbindelse med en planlagt førtidig ophævelse af eller disposition over en kapitalpensionat overføre eller konvertere den til en aldersopsparing eller aldersforsikring ville man dermedkunne spare 8 procentpoint i afgift. For at undgå sådan trafik, hvilket må anses for en dispositi-on, der dels både er besværlig og forbundet med omkostninger, dels er overflødig, ændredespensionsbeskatningsloven, således at der ved førtidig ophævelse af eller disposition over kapi-talpensioner alene skal betales en afgift på 52 pct.I den forbindelse blev pensionsbeskatningslovens § 33 A, stk. 1, ikke konsekvensændret. Be-stemmelsen henviser således fortsat kun til afgiften på 60 pct.Det foreslås på den baggrund at ændre pensionsbeskatningslovens § 33 A, stk. 1, således at hvisder er tale om en kapitalpension m.v., der er oprettet før den 1. januar 1972, beregnes afgiftenpå 52 pct. alene af den del af udbetalingen eller værdien, der hidrører fra indbetalinger, der for-faldt efter den 31. december 1971. For resten af udbetalingen eller værdien gælder lavere af-giftssatser, jf. pensionsbeskatningslovens § 34.Hvis der ikke er tale om en kapitalpension m.v., medfører pensionsbeskatningslovens § 33 A,stk. 1, i den ændrede formulering fortsat, at afgiften på 60 pct. alene beregnes af den del af ud-betalingen eller værdien, der hidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter den 31. december1971.
Side 12
Til nr. 13En del af den gældende lovtekst i tobaksafgiftslovens § 25, stk. 5, der foreslås ændret, er ikkekorrekt gengivet. Det sker nu ved en ny affattelse af lovforslagets § 18, nr. 12.
Til nr. 14Som konsekvens af den foreslåede ophævelse af øl- og vinafgiftslovens § 12 foreslås det, at deri øl- og vinafgiftslovens § 31, stk. 1, alene henvises til § 11.
Til nr. 15Der er tale om en rettelse, da ændringen i stedet skal foretages i aktieavancebeskatningsloven.
Til nr. 16Ved førtidige udbetalinger i 2013 af fradragsberettigede kapitalpensioner og supplerende en-gangsydelser pålægges en afgift på 49,84 pct. (52 pct. i 2014 og frem), svarende til, at der vedoverførsel eller konvertering til aldersopsparing m.v. betales en afgift på 37,3 pct. og ved førti-dig ophævelse af denne 20 pct. af de resterende 62,7 pct. Det følger af § 13, stk. 6, i lov nr. 922af 18. september 2012.Som denne overgangsregel er formuleret, tages der imidlertid ikke højde for, at der kan væredele af kapitalpensionen m.v., der afgiftsbelægges med en lavere sats. Som reglen er formule-ret, afgiftsbelægges hele udbetalingen med 49,84 pct. Det er utilsigtet, og det foreslås derfor, atdet alene er den del af udbetalingen, der normalt, dvs. i 2014 og frem, vil blive afgiftsbelagtmed 52 pct., som i 2013 afgiftsbelægges med den reducerede sats på 49,84 pct.Resten af udbetalingen afgiftsbelægges med de normale lavere satser, der afhængig af pensi-onstype og historik kan udgøre følgende tre satser: 0, 25 og 35 pct.Det foreslås endvidere, at er der tale om en supplerende engangsydelse, der udbetales i 2013efter den tidligere ejers død, vil den del af udbetalingen, der normalt, dvs. i 2014 og frem, vilblive afgiftsbelagt med 40 pct., alene blive afgiftsbelagt med 37,3 pct. Det svarer i øvrigt til af-giften ved udbetaling i 2013 af en kapitalpension efter den tidligere ejers død, jf. pensionsbe-skatningslovens § 25, stk. 1, nr. 6, jf. § 13, stk. 6, i lov nr. 922 af 18. september 2012. De lavereafgiftssatser på 25 pct. og 35 pct. knyttet til den supplerende engangsydelse vil i denne situationvære reduceret til 23,31 pct., henholdsvis 32,63 pct., svarende til hvad der gælder ved rettidigudbetaling af en supplerende engangsydelse i levende live, jf. lovforslagets § 24, stk. 11.Tilsvarende foreslås det at ændre overgangsreglen i § 13, stk. 7, i lov nr. 922 af 18. september2012, der fastsætter afgiftssatsen til 49,84 pct. ved overdragelse eller anden overførsel til ejeeller pant og ved andre dispositioner m.v. i 2013 (52 pct. i 2014 og senere), der medfører, at enkapitalforsikring eller opsparing i pensionsøjemed ikke længere opfylder betingelserne i pensi-onsbeskatningslovens kapitel 1. Som § 13, stk. 7, er formuleret, tages der ikke højde for, at derkan være dele af kapitalpensionen m.v., der normalt afgiftsbelægges med en lavere sats end 52pct. Det er utilsigtet, og det foreslås derfor, at det alene er den del af værdien af ordningen, derSide 13
normalt, dvs. i 2014 og frem, vil blive afgiftsbelagt med 52 pct., som i 2013 afgiftsbelæggesmed den reducerede sats på 49,84 pct. Resten af udbetalingen afgiftsbelægges med de normalelavere satser.
Til nr. 17Der er tale om en konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af yderligerekonsekvensændringer i ændringsforslagets § 01, jf. ændringsforslagets nr. 5.
Til nr. 18Forslaget er en bestemmelse om virkningstidspunktet for ændringsforslag nr. 7. Det foreslås, atde foreslåede bestemmelser i pensionsafkastbeskatningslovens § 17 om overførsler, herunderkonverteringer, af kapitalpensioner, har virkning fra og med indkomståret 2013 svarende tilvirkningstidspunktet for de foreslåede ændringer af pensionsafkastbeskatningslovens §§ 8 og10 i det fremsatte lovforslag, jf. lovforslagets § 14, nr. 1-4.
Til nr. 19Forslaget er en bestemmelse om virkningstidspunktet for ændringsforslag nr. 9. Det foreslås, atden foreslåede konsekvensændring i pensionsbeskatningslovens § 21 A har virkning for indbe-talinger, der sker i indkomståret 2013 eller senere, svarende til virkningstidspunktet for den fo-reslåede ændring af pensionsbeskatningslovens § 21 A i det fremsatte lovforslag, jf. lovforsla-gets § 15, nr. 2.
BemærkningerTil nr. 7 og 10-11Provenumæssige konsekvenserÆndringen af reglerne for opgørelse af afgiftsgrundlaget i forbindelse med konvertering af fra-dragsberettiget kapitalpension til ikke-fradragsberettiget kapitalpension (aldersforsikring m.v.)og ændringen for opgørelse af negativ pensionsafkastskat til fremførsel i senere indkomstår sik-rer, at de bliver i overensstemmelse med den oprindeligt tiltænkte udformning. Forslaget harderfor ingen egentlige provenumæssige konsekvenser.
Side 14