Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 6
Offentligt
1176618_0001.png
SkatteudvalgetFolketinget, Christiansborg1240 København K
TBO/9. november 2012

Reklameafgiften

DRRB retter henvendelse til Skatteudvalget for at gøre opmærksom på, at det lovforslag om en reklameafgift, der erfremsat i Folketinget, skaber en række problemer. De problemstillinger har DRRB allerede redegjort for i dereshøringssvar til Skatteministeriet (vedlagt).Argumenterne er ikke tomme ord. DRRB har fået udarbejdet en analyse fra Copenhagen Economics. Analysen beskriverde konsekvenser, som reklameafgiften har på hhv. beskæftigelsessituationen i Danmark og forbrugerpriserne.Konklusionen er klar: begge dele påvirkes negativt. Dels vil forbrugerpriserne stige. Ifølge Skatteministeriet forventes etprovenu fra reklameafgiften i 2013 på 340 mio. kr. Hvis forbrugerne kommer til at betale fx bare 0,2 procent mere forderes varer, vil det betyde en ekstra udgift på 500 mio. kr. Desuden viser rapporten, at hvis priserne på fødevarer bliversærligt hårdt ramt – det peger erfaringerne fra Østrig på – vil fx en 1-2 procent prisstigning betyde ekstra udgift forforbrugere på godt 1-2 mia. kr. alene på fødevarer. Forbrugerne kan altså let komme til at betale for afgiften flere gange iform af stigende forbrugerpriser. Mht. arbejdspladser viser analysen, at 120-180 arbejdspladser inden for produktion,tryk og distribution af reklameaviser vil forsvinde og yderligere 200 grafikere og trykkeriarbejdere kan miste deres jobs tiludlandet.DRRB finder det problematisk, at der pålægges en særkilt skat på dele af erhvervslivet, når vi i økonomisk svære tiderkæmper for fremgang og vækst.DRRB anmoder derfor om foretræde for Skatteudvalget, hvor problemstillingerne vil blive uddybet.Med venlig hilsenTine Aurvig-HuggenbergerDirektør
Danske Reklame- og Relationsbureauers BrancheforeningBørsen | Slotsholmsgade 1 | 1217 København K | Danmark