Tak for det.
Et væsentligt grundlag for, at en lov er god, er, at den med jævne mellemrum bliver gennemgået med kritiske øjne, for at man kan se, om den fortsat lever op til den ønskede standard og intentionen med loven, og om lovens funktionalitet er god nok, men også, at man får kigget på, om det er en lov, der udviser en rationel ramme for brug af tid og penge.
Det sker nu her med sundhedsloven og med apotekerloven.
Man ønsker at regelforenkle og sikre bedre udnyttelse af ressourcerne.
Indholdet angriber tre områder:
Først er det den kommunale tandpleje for børn og unge og omsorgsdelen i den kommunale tandpleje; så er det for det andet fjernelse af tilskud til visse pensionisters håndkøbsmedicin, uden at det ligesom er lægefagligt begrundet; og for det tredje er det apotekerudnævnelsen.
I forhold til den kommunale tandpleje er det sådan, at man vil gå ind og ændre frit valg-ordningen vedrørende privat tandlægepraksis for børn under 16 år, og man vil fjerne den mellemkommunale betaling i børne- og ungdomstandplejen, og det tredje, man vil gøre, er, at man vil fjerne frit valg-ordningen i forhold til privatpraktiserende tandlæger i omsorgsplejen.
Det her er et spørgsmål om, at man i ministeriet har været inde at kigge på, at rigtig, rigtig få gør brug af det her, og det står ikke i forhold til hinanden med de ressourcer, der bliver brugt, og de få personer, der gør brug af det.
KL bakker den her del af lovforslaget op, men jeg har også bemærket, at Ældre Sagen har stillet et par spørgsmål om det.
De mener, at det her måske kan være en svækkelse.
Hertil vil jeg blot sige, at jeg synes, at kvalitetskravene til omsorgstandplejen står meget, meget tydeligt udmøntet i lovgivningen, og det her er et spørgsmål om, at kommunerne har en forpligtigelse til at levere en høj kvalitet på det her område.
Derfor er der fra socialdemokratisk side ikke den store skepsis over for punktet omkring omsorgstandplejen.
Det andet punkt er pensionisternes køb af håndkøbsmedicin.
Hertil skal vi sige, at der altså eksisterer en særordning for pensionister, som har fået tilkendt deres pension før 2003.
Alle, der har fået pension tilkendt sidenhen, kan ikke gå på apoteket og købe deres håndkøbsmedicin og få tilskud.
Der synes vi at det er ret og rimeligt, at der bliver ens regelsæt, altså en ensretning af loven, så man naturligvis også fortsat kan gå ned og få tilskud til sin håndkøbsmedicin, hvis ens egen læge har sagt, at det er nødvendigt for behandlingen af de sygdomme, den enkelte borger og i det her tilfælde altså pensionisten måtte have.
Vi synes, det er rigtigt, at man yder støtte til syge borgere, men samtidig også tilgodeser borgere, der måtte have en meget lav indkomst, så de har mulighed for at få et tilskud.
Den ret og mulighed opretholdes stadig væk, ved at man kan gå til sin kommune, hvis man er i den situation, at man har en meget lav indkomst, og få et tilskud også til sin håndkøbsmedicin.
Jeg har her bemærket, at høringssvaret fra Ældre Sagen siger, at de faktisk bakker helt op om, at man laver en ensretning i forhold til håndkøbsmedicintilskuddet.
Det sidste og tredje punkt er apotekerudnævnelsen.
Der flytter man simpelt hen, kan man sige, myndigheden fra ministeren til Sundhedsstyrelsen.
Det er sådan, at det i forvejen er Sundhedsstyrelsen, der laver det store udredningsarbejde i forhold til de ansøgere, som søger om at blive apotekere.
Det ligger som sagt allerede i Sundhedsstyrelsen, hvorfor det giver rigtig god mening.
Vi kan se historisk, at det i meget, meget få tilfælde har været nødvendigt for ministeren at gribe ind.
Socialdemokratiet støtter de her ændringer, og vi glæder os over den forenkling, der bliver resultatet af lovændringen.
Vi ser også frem til, at der bliver frigivet nogle ressourcer, som er så hårdt tiltrængte på så mange andre områder og felter i sundhedsvæsenet.
Det er baggrunden for, at Socialdemokraterne synes, det her er et godt lovforslag, og derfor støtter det.