Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 36 Bilag 9
Offentligt
1189824_0001.png
1189824_0002.png
1189824_0003.png
1189824_0004.png
1189824_0005.png
1189824_0006.png
Til lovforslag nr.L 36
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser den 4. december 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om sammenlægningog spaltning af uddannelsesinstitutioner m.v. og om ophævelse af lov om DetInformationsvidenskabelige Akademi(Mulighed for sammenlægning og spaltning af universiteter, uddannelses- og forskningsinstitutioner m.v.)[af ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser (Morten Østergaard)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget af uddan-nelsesministeren.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 24. oktober 2012 og var til1. behandling den 1. november 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Forsk-ning, Innovation og Videregående UddannelserMøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser sendte den 10. august 2012 detteudkast til udvalget, jf. FIV alm. del – bilag 259, folketings-året 2011-12. Den 29. oktober 2012 sendte ministeren forforskning, innovation og videregående uddannelser de ind-komne høringssvar og et notat herom til udvalget. Ministe-ren for forskning, innovation og videregående uddannelsersendte den 25. oktober 2012 lovforslaget i supplerende hø-ring. Den 30. november 2012 sendte ministeren for forsk-ning, innovation og videregående uddannelser et suppleren-de kommenteret høringsoversigt til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 4 spørgsmål til ministeren for forsk-ning, innovation og videregående uddannelser til skriftligbesvarelse, som denne har besvaret.3. Udtalelse fra ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelserMinisteren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser har over for udvalget oplyst følgende:»Ministeren for forskning, innovation og videregåendeuddannelser har tilkendegivet, at den bevillingsmæssigehjemmel for at gennemføre sammenlægningen mellem Kø-benhavns Universitet og Det InformationsvidenskabeligeAkademi af tekniske årsager ikke er på plads før primo2013. Sammenlægningen af Københavns Universitet og DetInformationsvidenskabelige Akademi forventes derfor førstgennemført primo 2013, og ikke pr. 1. januar 2013, som detfremgår af lovforslagets specielle bemærkninger til § 8, stk.2.Ministeren har endvidere tilkendegivet, at der i tilknyt-ning til de bekendtgørelser, der er anført i de specielle be-mærkninger til lovforslagets § 8, stk. 4, skal tilføjes be-kendtgørelse nr. 557 af 21. august 1987 om censorvirksom-hed og klager over bedømmelser af eksaminationer vedDanmarks Biblioteksskole, idet bekendtgørelsen skal forbli-ve i kraft, indtil den ophæves eller ændres.«4. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertal(udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Venstres, Dansk Folkepartis, Enhedslistens, Liberal Alli-ances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af ud-valget noterer sig, at ministeren som svar på spm. 4 bekræf-ter, at sammenlægninger/spaltninger altid er at betragte somrelevante sager, og at udvalget derfor altid vil blive oriente-ret om sådanne sager og om ministerens vurdering af dissesager, jf. også bemærkningerne i pkt. 3 i lovforslaget.
AX014499
2
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-partis medlemmer af udvalget finder det væsentligt, at dennelov medfører muligheden for, at der kan tillades gennemfø-relse af sammenlægninger eller spaltninger af videregåendeuddannelsesinstitutioner, når det er besluttet på anden måde.Det er kun en hjemmel, som kan tages i anvendelse, når detsker efter anmodning fra bestyrelserne for de berørte institu-tioner. V, DF og KF ser ikke lovforslaget som en opfordringtil at foretage hverken sammenlægninger eller spaltninger.V, DF og KF har også noteret sig ministerens svar påspørgsmål 2 vedrørende ministerens mulighed for at fastsæt-te regler for obligatorisk benyttelse af et bestemt digitalt sy-stem til kommunikation mellem universitet og studerende.V, DF og KF konstaterer med tilfredshed, at ministeren ikkeagter at indføre fælles digitale systemer for kommunikatio-nen mellem universitet og studerende.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lov forslaget tilforkastelseved 3. behandling.Enhedslisten finder, at sammenlægninger og spaltningeraf uddannelsesinstitutioner er så vigtige og har så store kon-sekvenser for det samlede uddannelsessystem i Danmark, atdet ikke bør overlades til ministeren alene. Enhedslisten harnoteret sig, at ministerens beslutninger ifølge lovforslagetskal tages på baggrund af indstillinger fra institutionernesbestyrelser, og ønsker i den forbindelse at påpege, at institu-tionernes bestyrelser består af et eksternt flertal, som ikke errepræsentative for de studerende og for de ansatte, og at net-op disse to interne grupper har særlig indsigt i, hvordan denenkelte institution fungerer i dagligdagen. Institutionernesbestyrelser er efter Enhedslistens mening ikke demokratiskforankrede organer, og derfor vil lovforslagets vedtagelse,hvorefter Folketinget ikke længere inddrages, medføre, atsammenlægninger og spaltninger af uddannelsesinstitutionerkommer til ske uden demokratisk forankring. Dette finderEnhedslisten stærkt uheldigt og kan derfor ikke støtte lov-forslaget.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfministeren for forskning, innovation og videregående ud-dannelser,tiltrådt af etflertal(udvalget med undtagelseaf EL):Til § 21)I det undernr. 15foreslåede§ 67, stk. 3,indsættes i2.pkt.efter »staten«: », jf. dog stk. 10 og 11«.[Indsættelse af henvisning med henblik på præcisering]2)Efternr. 17indsættes som nyt nummer:»01.I§ 67, stk. 7,der bliverstk. 9,ændres »stk. 8 og 9« til:»stk. 10 og 11«.«[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 2, nr. 15]BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget indsættes i den foreslåede affat-telse af lov om professionshøjskoler for videregående ud-dannelser § 67, stk. 3, 2. pkt., en henvisning til lovens § 67,stk. 10 og 11, så det præciseres, at der i visse tilfælde er sær-lige bestemmelser om betalingen af pensionsudgifter.Til nr. 2Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvensændringsom følge af lovforslagets § 2, nr. 15.
Daniel Toft Jakobsen (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S)fmd.Simon Kollerup (S)Sophie Hæstorp Andersen (S) Trine Bramsen (S) Sofie Carsten Nielsen (RV) Hans Vestager (RV) Andreas Steenberg (RV)Jonas Dahl (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL)Bertel Haarder (V) Birthe Rønn Hornbech (V) Karen Ellemann (V)nfmd.Esben Lunde Larsen (V) Tina Nedergaard (V)Mads Rørvig (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF)Alex Ahrendtsen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Merete Riisager (LA) Villum Christensen (LA) Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)
474422
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)
981
3
Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
171612
Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 36Bilagsnr. Titel1Orientering om høring over udkast til lov om ændring af forskelligeuddannelsesinstitutionslove og lov om energipolitiske foranstaltninger(Hjemmel til sammenlægning og spaltning af institutioner m.v.)2Høringsbrev og høringsliste, fra ministeren for forskning, innovationog videregående uddannelser3Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5Udkast til betænkning6Supplerende kommenteret høringsoversigt, fra ministeren for forsk-ning, innovation og videregående uddannelser7Ændringsforslag og ministerens udtalelse, fra ministeren for forsk-ning, innovation og videregående uddannelser82. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 36Spm.nr.1TitelSpm., om ministeren i særlig god tid vil orientere udvalget, hvis mini-steren overvejer at træffe afgørelse i sammenlægnings- eller spalt-ningssager, hvor parterne ikke selv har kunnet enes fuldstændig omorganisationsændringen, til ministeren for forskning, innovation og vi-deregående uddannelser, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan fastsætte regler for obligatorisk benyttelse afet bestemt digitalt system til kommunikation mellem universitet ogstuderende, til ministeren for forskning, innovation og videregåendeuddannelser, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren forud for en beslutning om sammenlægning ellerspaltning vil orientere udvalget om overvejelserne, herunder vurderin-gen af kriterierne nævnt under pkt. 3 i bemærkningerne til lovforsla-get, til ministeren for forskning, innovation og videregående uddan-nelser, og ministerens svar herpåSpm. om, at sammenlægninger/spaltninger altid er at betragte som re-levante sager, til ministeren for forskning, innovation og videregåendeuddannelser, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
Bilag 22 af udvalgets spørgsmål til ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser ogdennes svar herpåSpørgsmålene og ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers svar er optrykt ef-ter ønske fra Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.Spørgsmål 2:Der er i lovforslaget en paragraf som siger, at ministeren kan fastsætte regler for obligatorisk benyttelseaf et bestemt digitalt system til kommunikation mellem universitet og studerende. De enkelte universiteterhar i dag deres egne systemer til kommunikation mellem universitet og studerende. Hvordan vil ministe-ren sikre, at eventuelle fællessystemer etableres i et konstruktivt samarbejde mellem universiteterne ogkun på områder, som de eksisterende systemer ikke kan løse.Svar:Jeg går ud fra, at spørgeren her henviser til lovforslagets § 1, nr. 3. om indsættelse af et nyt stk. 3 iuniversitetslovens § 8 a.Regeringen ønsker med denne bestemmelse at understøtte den størst mulige digitalisering af kommuni-kationen mellem universiteter og studerende og ansøgere til uddannelser, der udbydes af universiteterne.Bestemmelsen supplerer den nuværende hjemmel til at fastsætte regler om obligatorisk digital kommu-nikation for universiteterne og giver mig mulighed for at bemyndige universiteterne til at kræve, at deranvendes et bestemt digitalt system ved kommunikation med ansøgere og studerende. Dermed kan digita-liseringen af universiteternes kommunikation blive både mere enkel og mere effektiv.For så vidt angår kommunikation mellem universitetet og studerende og mellem universitetet og ansø-gere til de uddannelser, hvor optagelsen ikke koordineres af Den Koordinerede Tilmelding, har jeg ingenplaner om at indføre et fælles, centralt digitalt system. Ikke mindst fordi – som spørgeren også henviser til– at universiteterne allerede i dag har etableret sådanne systemer.Universitetet vælger dermed selv, om der skal være et bestemt system, og hvilket system det i givet faldskal være. Det kan i princippet være et system, som universitetet selv udvikler, et system som universite-tet køber eller en kombination heraf.Jeg kan i øvrigt henvise til, at Folketinget den 24. maj 2012 enstemmigt vedtog lov nr. 560 af 18. juni2012 om ændring af lov om adgangsregulering ved videregående uddannelser. Loven tager sigte på enkommende fuld digitalisering af ansøgningsprocessen til de videregående uddannelser, hvor optagelsenkoordineres af Den Koordinerede Tilmelding. Med den nærværende bestemmelse i universitetsloven skerder en ensretning af reglerne om digital kommunikation for de videregående uddannelser.Spørgsmål 4:Ministeren har i svar på L 36 – spm. 3 skrevet, at udvalget vil blive orienteret i relevante sager. Spørge-ren ønsker bekræftet, at sammenlægninger/spaltninger altid er at betragte som relevante sager, og at ud-valget derfor altid vil blive orienteret om sådanne sager samt om ministerens vurdering af disse sager (og-så jf. bemærkningerne i pkt. 3 i lovforslaget), og ministeren bedes også bekræfte, at udvalget således ikkealene vil blive orienteret om de sager, som ministeriet vurderer er væsentlige sager.Svar:Jeg må indledningsvis bemærke, at det ikke er nyt, at ministeren efter anmodning fra de berørte institu-tioner kan godkende ønsker om spaltninger og sammenlægninger. Der er allerede i den eksisterende lov-givning en række hjemler til at godkende sådanne ønsker.
6
Det nye er, at der med lovforslaget følges op på samlingen af de videregående uddannelser i ét ministe-rium, og at der med lovforslaget skabes en generel hjemmel til, at der på ensartede vilkår kan godkendesspaltninger og sammenlægninger på hele Uddannelsesministeriets område.Jeg vil, som det også fremgår af lovforslaget, være opmærksom på eventuelle forlig og aftaler på områ-det. Som eksempel herpå kan nævnes den proces, som p.t. er i gang vedrørende en sammenlægning afDanmarks Tekniske Universitet og Ingeniørhøjskolen i København. Denne proces har været drøftet medden samlede forligskreds.Det er min intention, at også kommende sager om spaltning og sammenlægning som hidtil skal foregå iåbenhed. Jeg kan bekræfte, at sager om spaltning og sammenlægning må opfattes som værende af uddan-nelsespolitisk væsentlighed, og jeg agter derfor som udgangspunkt, som det også fremgår af svarene påspørgsmål 1 og 3, naturligvis at orientere udvalget på et relevant tidspunkt i processen.