Kirkeudvalget 2012-13
L 29 Bilag 1
Offentligt
1164974_0001.png
Notat
Høringsnotat vedr. revideret forslag om ændring af lov om ansæt-
telse i stillinger i folkekirken m.v. og lov om folkekirkens økonomi
(L 29).
Dato: 9. oktober 2012
Dokument nr. 105462/12
Sagsbehandler
Christa Hector Knudsen
Høringen
Med brev af 6. juli 2012 sendte Ministeriet for Ligestilling og Kirke det revide-
rede forslag om ændring af lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v. og
lov om folkekirkens økonomi i høring hos biskopperne, Landsforeningen af
menighedsråd, alle provstier, alle menighedsråd, de faglige organisationer samt
en række kirkelige interesseorganisationer.
På baggrund af de indkomne høringssvar i forbindelse med høringen af be-
tænkning 1527 er det oprindelige lovforslag blevet justeret på et par punkter:
I betænkningen blev der lagt op til en udvidelse af antallet af læge med-
lemmer i provstiudvalget. Dette indgik ikke i det oprindelige lovforslag.
Hovedparten af høringssvarene støttede en udvidelse, således at antal-
let af læge medlemmer af provstiudvalget fremover udgør 4-8 læge
medlemmer og ikke som i dag 4-6 medlemmer.
I det oprindelige lovforslag var der endvidere foreslået en ændring af
provstiudvalgenes funktionsperiode, hvilket hovedparten af hørings-
svarene støttede. Nogle bemærkede imidlertid, at valg til provstiudval-
get burde foregå efter sommerferien og ikke som anført inden udgan-
gen af marts. Bestemmelsen herom er derfor ændret, således at ordi-
nært valg til provstiudvalg skal foretages inden udgangen af oktober
måned i året efter, at ordinært valg til menighedsråd har fundet sted.
Høringsbrev, høringsliste og udkastet til lovforslag blev offentliggjort på hø-
ringsportalen og på
www.km.dk
(nu
www.miliki.dk).
Høringsfristen var fastsat til udgangen af august måned 2012.
Ved høringsfristens udløb havde ministeriet modtaget i alt 43 høringssvar,
herunder høringssvar fra 9 ud af 10 biskopper, Landsforeningen af Menigheds-
råd, Danmarks Provsteforening, Præsteforeningen, Dansk Organist og Kantor
Samfund, Foreningen af Danske Kirkegårdsledere, Folkekirkens mellemkirkeli-
ge Råd, Grundtvigsk Forum, 8 stiftsråd, 13 provstiudvalg og 6 menighedsråd.
Høringssvarene fra biskopper, Landsforeningen af Menighedsråd samt de
faglige organisationer.
Biskoppen over Københavns Stift
bemærker i sit høringssvar, at han ønsker ind-
ført en bestemmelse i lovforslaget, hvorefter biskoppen, evt. efter forhandling
med menighedsrådet, kan genopslå stillingen, hvis biskoppen ikke finder nogle
af de af menighedsrådet foreslåede 3 kandidater egnede til stillingen som
provst.
L 29 - 2012-13 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra minister for ligestilling og kirke
1164974_0002.png
Notat
Side 2
Biskoppen bemærker endvidere med tilfredshed, at der ikke kan ske indstilling
til kgl. udnævnelse af en kandidat, som ikke er omfattet af biskoppens indstil-
ling uden, at ministeren, forinden indstillingen, drøfter dette med biskoppen.
Endelig har biskoppen bemærket, at det er biskoppen, der træffer afgørelse om
placeringen af en provstestilling.
Biskoppen over Helsingør Stift
indgik i arbejdsgruppen, som udformede det op-
rindelige lovforslag.
Biskoppen har ikke bemærkninger til det reviderede lovforslag.
Biskoppen over Roskilde Stift
indgik i arbejdsgruppen, som udformede det op-
rindelige lovforslag.
Biskoppen har generelt ingen bemærkninger til lovforslaget, men hilser dog de
to ændringer velkommen.
Biskoppen over Lolland-Falsters Stift
tilslutter sig de to ændringer i forhold til
det oprindelige lovforslag.
Biskoppen henviser endvidere til sine bemærkninger til det oprindelige lov-
forslag, hvor biskoppen understregede vigtigheden af biskoppens afgørende
indflydelse på, hvem der udpeges som provst og biskoppens opfattelse af, at
det forekommer unødigt bureaukratisk at skulle forholde sig til tre forskellige
modeller for ansættelsesprocedurer. Biskoppen foretrækker model 1.
Biskoppen over Fyens Stift
har ikke andre bemærkninger til ændringen vedr.
sammensætningen af provstiudvalget end, at han forudsætter, at der fastsættes
særlige habilitetsregler for præsternes deltagelse i provstiudvalgsarbejdet sva-
rende til reglerne i menighedsrådsloven.
Biskoppen forudsætter, at ændringen vedrørende valg- og funktionsperioden
betyder et sammenfald med reglerne om valg- og funktionsperiode for stiftsrå-
det.
Biskoppen forudsætter endvidere, at ansættelsesproceduren fastlægges, såle-
des at den, der udnævnes til provst, kan samarbejde med biskoppen.
Endelig giver biskoppen udtryk for, at han finder det unødigt bureaukratisk, at
der etableres 3 forskellige udnævnelsesgrupper til en gruppe på 100 ansatte.
Biskoppen over Aalborg Stift
har ikke bemærkninger til det reviderede lov-
forslag.
Biskoppen over Viborg Stift
henholder sig til bemærkninger fra biskoppen over
Københavns Stift vedrørende genopslag af stillingen.
Dokument nr. 105462/12
L 29 - 2012-13 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra minister for ligestilling og kirke
1164974_0003.png
Notat
Biskoppen finder det endvidere formålstjenligt, at det i § 14 b i ansættelseslo-
ven anføres, hvor mange ansøgere menighedsrådet skal afgive udtalelse om.
Endelig finder biskoppen det formålstjenligt, hvis det af § 17 a i økonomiloven
fremgår, at der desuden vælges en suppleant for repræsentanten for præster-
ne.
Biskoppen over Århus Stift
har ikke bemærkninger til det reviderede lovforslag.
Biskoppen over Haderslev Stift
har ikke fremsendt bemærkninger til det revide-
rede lovforslag, men biskoppens høringssvar til det oprindelige lovforslag var
blandt dem, der foreslog de to ændringer.
Biskoppen over Ribe Stift
deler biskoppen over Københavns Stifts bekymringer
vedrørende § 14 a.
Biskoppen understreger desuden, at det er vigtigt, at biskoppen får afgørende
indflydelse på valget af provst, uanset stillingens omfang og antallet af præster,
og foreslår derfor, at § 14 a sløjfes, og at alle provstestillinger, hvor provstear-
bejdet udgør 50 % eller derunder indføjes under § 14.
Landsforeningen
konstaterer med tilfredshed, at provstens opgaver og rolle nu
er tydeligt beskrevet, samt at menighedsrådene via provstiudvalget får indfly-
delse på ansættelse af provsten.
Landforeningen finder det imidlertid uambitiøst, at man kun forholder sig til
presserende problemstillinger vedrørende rekruttering af provster og undla-
der at forholde sig til den del af betænkningen, som omhandler provstiudval-
gets kompetence.
Landsforeningen finder det desuden uheldigt, at lovforslaget kun forholder sig
til ændringer i provstens forhold, mens provstiudvalget kun er inddraget i lov-
forslaget for så vidt angår den mulige udvidelse af medlemstallet og tilføjelsen
af et valgt præstemedlem. Det er Landsforeningens opfattelse, at mange me-
nighedsrådsmedlemmer vil opfatte det som en ændring af balancen mellem
læg og gejstlig indflydelse på arbejdet i provstiet.
Landsforeningen ønsker desuden ikke, at repræsentanten for præsterne skal
kunne vælges som formand.
Endvidere foreslår Landsforeningen, at der sker en konsekvensrettelse af øko-
nomilovens § 17 e, således at antallet af læge medlemmer i fælles provstiudvalg
i kommuner med to provstier også skal være 4-8.
Endelig foreslår Landsforeningen, at præsterne i to provstier med fælles prov-
stiudvalg sammen skal vælge én præst til udvalget.
Danmarks Provsteforening
kan meget anbefale det reviderede lovforslag.
Præsteforeningen
kan fuldt ud tilslutte sig det reviderede lovforslag.
Side 3
Dokument nr. 105462/12
L 29 - 2012-13 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra minister for ligestilling og kirke
1164974_0004.png
Notat
Foreningen af Danske Kirkegårdsledere
har ingen bemærkninger til det revide-
rede lovforslag.
Dansk Organist og Kantor Samfund
tilslutter sig, at der er behov for et øget
rekrutteringsgrundlag til provstestillinger.
Det er endvidere foreningens opfattelse, at behovet for medarbejderrepræsen-
tation i provstiudvalget er blevet aktualiseret af udviklingen af provstiudvalge-
nes opgaver. Foreningen opfordrer derfor til, at der indledes overvejelser om,
hvorledes medarbejderrepræsentationen kan etableres.
Høringssvarene fra stiftsråd, provstiudvalg, menighedsråd og interesse-
organisationer.
8
stiftsråd
har fremsendt høringssvar. Heraf kan de 6 med få bemærkninger om
afklarende spørgsmål tilslutte sig det reviderede lovforslag.
1 stiftsråd (Fyens) kan umiddelbart tilslutte sig det reviderede lovforslag, men
ønsker at sikre sig, at der er sammenfald mellem valg- og funktionsperioderne
for hhv. provstiudvalg og stiftsråd.
1 stiftsråd (Lolland-Falsters) henholder sig til biskoppens bemærkninger.
Endelig er der efter høringsfristens udløb indkommet et høringssvar fra 1
stiftsråd (København), som hilser de foreslåede ændringer i proceduren for
provsteansættelse med tilfredshed, og som heller ingen indvendinger har imod
den påtænkte udvidelse af provstiudvalgene med en repræsentant for præ-
sterne i provstiet.
Københavns Stiftsråd finder det imidlertid beklageligt, at man ikke har medta-
get flere af betænkning 1527’s forslag vedrørende mulighed for at give provsti-
udvalgene større kompetence.
13
provstiudvalgt
har fremsendt høringssvar. Heraf kan de 5 med få bemærk-
ninger om afklarende spørgsmål tilslutte sig det reviderede lovforslag.
3 provstiudvalg kan ikke tilslutte sig en udvidelse af antallet af læge medlem-
mer til 4-8.
5 provstiudvalg kan ikke tilslutte sig en udvidelse af provstiudvalget med en
repræsentant for præsterne.
1 provstiudvalg foretrækker model 2.
3 provstiudvalg ønsker valgperioden udskudt til november med tiltrædelse 1.
søndag i advent året efter ordinært valg til menighedsrådet.
5
menighedsråd
har fremsendt høringssvar. Høringssvarene har ingen fælles-
nævner, idet 1 menighedsråd ønsker et fast provstesogn med fast provstekon-
tor, 1 menighedsråd ønsker at medlemmerne til provstiudvalget kun kan re-
krutteres blandt menighedsrådsmedlemmerne, 1 menighedsråd ønsker ikke at
Side 4
Dokument nr. 105462/12
L 29 - 2012-13 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra minister for ligestilling og kirke
1164974_0005.png
Notat
der flyttes kompetence fra menighedsrådene til provstiudvalgene, 1 menig-
hedsråd foretrækker model 1, og 1 menighedsråd ønsker minimum 6 læge
medlemmer og valg til provstiudvalget før budgetforhandlingerne i august.
2
interesseorganisationer
har fremsendt høringssvar.
Folkekirkens mellemkirkelige Råd har ingen bemærkninger til det reviderede
lovforslag.
Grundtvigsk Forum støtter det reviderede lovforslag, og foreslår desuden, at
det overvejes at indarbejde stillingsbeskrivelsen i lovforslaget.
Bemærkninger til høringssvarene.
ad. genopslag.
Det må antages at være en del af ledelsesretten, at en stilling kan
genopslås, hvis ingen af ansøgerne kan anses for egnede.
Den oprindelige for-
mulering er fastholdt i lovforslagets § 1.
ad. unødigt bureaukrati og reduktion i antallet af modeller.
Det skal i den for-
bindelse bemærkes, at de 3 modeller er valgt for at sikre menighedsrådenes
indflydelse i de tilfælde, hvor provstestillingen udgør en væsentlig del af den
gejstlige betjening i det pågældende sogn. Samtidig er provstiudvalgene blevet
tillagt mere kompetence i de tilfælde, hvor provstestillingen kun udgør en min-
dre del af den gejstlige betjening af sognet. Endelig er der beskrevet særlige
regler i de tilfælde, hvor der er tale om en stilling, hvor provstearbejdet udgøre
mere end 50 % af stillingens indhold.
Den oprindelige formulering er fastholdt i
lovforslagets § 1.
ad. habilitetsregler.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at de almindelige ha-
bilitetsregler finder anvendelse.
Spørgsmålet om særlige habilitetsregler for
præsternes repræsentanter påvirker imidlertid ikke fremsættelse af lovforslaget.
ad. ansættelseslovens § 14 b.
Det bemærkes, at der ikke er sat en begrænsning
på antallet af ansøgere, som menighedsrådet udtaler sig om. Dels må det anta-
ges, at der også fremover vil være et overskueligt antal ansøgere til provstestil-
lingen, så det ikke bliver uoverkommeligt for menighedsrådet at udtale sig om
alle, dels er der ved denne model ikke tale om særlige beskyttelseshensyn i
forhold til menighedsrådet, som taler for, at provstiudvalgets valgfrihed skal
indskrænkes.
Den oprindelige formulering er fastholdt i lovforslagets § 1 (§ 14
b).
ad. sammensætningen af provstiudvalget.
Det bemærkes, at arbejdsgruppen
oprindeligt behandlede dette spørgsmål indgående. Ved at hæve antallet af
læge medlemmer fra 4-6 til 4-8 gives provstiudvalgene større frihed mht. at
fastsætte det optimale antal medlemmer, ikke mindst i forbindelse med fælles
menighedsråd, hvor en begrænsning på 6 læge medlemmer kan give en skæv
geografisk fordeling. Hensigten med at udvide provstiudvalget med en repræ-
sentant for de fastansatte præster er dels at sikre præsterne indflydelse i for-
bindelse med valg af deres nærmeste overordnede, dels at skabe og sikre præ-
Side 5
Dokument nr. 105462/12
L 29 - 2012-13 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra minister for ligestilling og kirke
1164974_0006.png
Notat
sterne interesse for provstiudvalgets opgaver, herunder bl.a. de økonomiske
rammer i provstiet.
Den oprindelige formulering er fastholdt i lovforslagets § 2,
nr. 1-4.
ad. præsten som formand.
Det bemærkes, at der ingen begrænsninger er i for-
hold til menighedsrådenes valg af formand, og at der ikke findes anledning til at
indføre en sådan begrænsning i forhold til provstiudvalgene.
Der er ikke indført
begrænsning for provstiudvalgene til at vælge præsterepræsentanten som for-
mand i lovforslaget.
ad. konsekvensrettelse af økonomilovens § 17 e.
Det bemærkes, at der er behov
for en konsekvensrettelse af bestemmelsen vedr. antallet af læge medlemmer i
fælles provstiudvalg.
Forslaget er indskrevet i lovforslagets § 2, nr. 7.
ad. antal af repræsentanter for præsterne i fælles provstiudvalg.
Det bemærkes,
at der kan være behov for en præcisering af samme tekst i økonomilovens § 17
e, således at det tydeligt fremgår, at såvel sammensætningen som balancen
mellem læge og gejstlige medlemmer i fælles provstiudvalg er den samme som
i almindelige provstiudvalg.
Forslaget er indskrevet i lovforslagets § 2, nr. 7.
ad. anden medarbejderrepræsentation.
Det bemærkes, at der ikke ses at være
behov for, at alle ansatte ved provstiets menighedsråd tildeles den samme ind-
flydelse som præsterne.
Der er ikke taget initiativ til yderligere medarbejderre-
præsentation i lovforslaget.
ad. yderligere udskydelse af valg- og funktionsperioden.
Det bemærkes, at den
eksisterende ændring i lovforslaget er gennemført for at give de nye menig-
hedsrådsmedlemmer øget kendskab til opgaverne i provstiudvalget, inden der
gennemføres valg hertil. Samtidig er det hensigten, at perioden med overlap
mellem de nye menighedsråd og det gamle provstiudvalg skal være kortest
muligt.
Der er ikke indført yderligere udskydelse af valg- og funktionsperioden for
provstiudvalget i lovforslaget.
ad. stillingsbeskrivelse i lovforslaget.
Det bemærkes, at ansættelsesloven ikke er
velegnet til at fastsætte regler om opslag af stillinger, herunder krav om stil-
lingsbeskrivelser. Sådanne regler hører rettelig hjemme i et tilhørende cirkulæ-
re eller vejledning.
Der er ikke indført yderligere om stillingsbeskrivelser i lov-
forslaget.
Side 6
Dokument nr. 105462/12