Kommunaludvalget 2012-13
L 25 Bilag 6
Offentligt
1189145_0001.png
1189145_0002.png
1189145_0003.png
1189145_0004.png
Til lovforslag nr.L 25
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den 29. november 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse, regionsloven, lovom valg til Folketinget, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet og lov om kommunale og regionale valg(Særligt vederlag til næstformand i udvalg, diæter ved valg og folkeafstemninger samt frihed til senere frist for ansøgning omafstemning i hjemmet m.v.)[af økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)]1. ÆndringsforslagØkonomi- og indenrigsministeren har stillet 1 ændrings-forslag.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 10. oktober 2012 og var til1. behandling den 2. november 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og økonomi- og indenrigsministeren sendteden 22. august 2012 dette udkast til udvalget, jf. KOU alm.del – bilag 159 (2011-12). Den 11. oktober 2012 sendte øko-nomi- og indenrigsministeren de indkomne høringssvar oget notat herom til udvalget, jf. L 25 – bilag 1.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed detstillede ændringsforslag.Socialdemokratiets, Radikale Venstres og SocialistiskFolkepartis medlemmer af udvalget mener, at lovforslaget eret skridt på vejen henimod at give kommunerne større fri-hedsgrader. Med lovforslaget får kommunalbestyrelserne påflere punkter mulighed for at indrette sig i overensstemmel-se med de behov, der er lokalt i forhold til struktur, organi-sationsform og opgavefordeling.S, RV og SF vurderer endvidere, at lovforslagets initiati-ver på valgområdet bør støttes, bl.a. for at øge valghandlin-gens kvalitet og sikkerhed og for at tilskynde til en merehensigtsmæssig ressourceanvendelse i kommunernes hånd-tering af brevstemmemateriale.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforlslag med bemærkningerÆndringsforslagAføkonomi- og indenrigsministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 34, stk. 2,indsættes i1. pkt.efter »næstformand«:»(næstformænd)«, og2.og3. pkt.ophæves.«[Mulighed for vederlæggelse af kommunalbestyrelsens an-den næstformand]BemærkningerTil nr. 1Efter lov om kommunernes styrelse § 6, stk. 5, kan det ikommunens styrelsesvedtægt bestemmes, at kommunalbe-styrelsen blandt sine medlemmer vælger en første og en an-
AX014487
2
den næstformand til i den nævnte rækkefølge at fungere iformandens forfald.Efter lov om kommunernes styrelse § 34, stk. 2, 1. pkt.,fastsætter økonomi- og indenrigsministeren regler om ydelseaf vederlag til kommunalbestyrelsens næstformand. Er dervalgt flere næstformænd, kan vederlag kun ydes til førstenæstformand, jf. § 34, stk. 2, 2. pkt. I Københavns Kommu-ne kan vederlag dog tillige ydes til anden næstformand, jf. §34, stk. 2, 3. pkt.Det fremgår af forarbejderne til § 34, stk. 2, 3. pkt., derblev indsat ved lov nr. 231 af 2. april 1997, at baggrundenfor at skabe hjemmel til, at også anden næstformand i Kø-benhavns Kommune kan vederlægges, var, at næstformæn-dene for Københavns Borgerrepræsentation bl.a. vil skullevaretage en række repræsentative forpligtelser, der er særeg-ne for kommunen, herunder modtagelse af ambassadører ogandre officielle pligter m.v.Bemyndigelsen i § 34, stk. 2, er udmøntet i § 12 i be-kendtgørelse nr. 1461 af 19. december 2005 om vederlag,diæter, pension m.v. for varetagelsen af kommunale hverv(vederlagsbekendtgørelsen).Efter vederlagsbekendtgørelsens § 12, stk. 1, kan kom-munalbestyrelsen træffe beslutning om, at kommunalbesty-relsens næstformand skal oppebære et vederlag på indtil 10pct. af formandens vederlag. Er der valgt flere næstfor-mænd, kan vederlaget kun ydes til første næstformand. Afvederlagsbekendtgørelsens § 12, stk. 2, fremgår, at Køben-havns Borgerrepræsentations beslutninger efter stk. 1 kanomfatte første og anden næstformand, der hver kan tillæggesvederlag på indtil 15 pct. af formandens vederlag.Det foreslås, at der skabes adgang for økonomi- og in-denrigsministeren til at fastsætte regler, der giver alle kom-muner mulighed for, inden for den eksisterende økonomiskeramme for vederlæggelse af kommunalbestyrelsens næstfor-mand, at beslutte at yde vederlag til kommunalbestyrelsensførste og anden næstformand.I de kommuner, hvor der er valgt både en første og en an-den næstformand for kommunalbestyrelsen, og hvor kom-
munalbestyrelsen ud fra de lokale forhold finder, at de for-pligtelser, der følger af hvervet som kommunalbestyrelsensanden næstformand, berettiger til et fast årligt vederlag, vilkommunalbestyrelsen således med forslaget få frihed til attræffe beslutning om et sådant vederlag.De nærmere regler om adgangen til at vederlægge bådekommunalbestyrelsens første og anden næstformand, vil bli-ve udmøntet i vederlagsbekendtgørelsen.Vederlæggelsen forudsættes som nævnt at ske inden forde eksisterende økonomiske rammer for vederlæggelse afkommunalbestyrelsens næstformand. Det betyder, at der foralle andre kommuner end Københavns Kommune vil bliveadgang til at beslutte at yde et samlet vederlag til kommu-nalbestyrelsens første og anden næstformand på indtil 10pct. af formandens vederlag. Det vil være op til den enkeltekommunalbestyrelse at beslutte, om der lokalt er ønske omog behov for at vederlægge kommunalbestyrelsens andennæstformand, og i givet fald, hvordan den samlede rammepå 10 pct. af formandsvederlaget skal fordeles mellem de tonæstformand.Der vil ikke som følge af lovforslaget ske nogen ændringaf bestemmelsen i vederlagsbekendtgørelsen om, at Borger-repræsentationen i Københavns Kommune kan beslutte atvederlægge både første og anden næstformand med et ve-derlag til hver på indtil 15 pct. af formandens vederlag.Der vil endvidere ikke som følge af lovforslaget ske no-gen ændring af bestemmelsen i den kommunale styrelses-lovs § 34, stk. 5. Vælger en kommunalbestyrelse at veder-lægge sin anden næstformand med et fast vederlag, kan denpågældende – ligesom det gælder for en vederlagt førstenæstformand – ikke samtidig modtage funktionsvederlag ihenhold til § 34, stk. 3 (ved formandens forfald eller væg-ring) eller § 34, stk. 4 (for varetagelse af konkrete formands-opgaver), medmindre vedkommende har varetaget de på-gældende formandsopgaver i mere end 5 uger inden for etregnskabsår.
Simon Kollerup (S) Annette Lind (S) Jan Johansen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) Liv Holm Andersen (RV)fmd.Hans Vestager (RV) Nadeem Farooq (RV)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Stine Brix (EL) Erling Bonnesen (V)Michael Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen (V) Jacob Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V) Sophie Løhde (V)Anni Matthiesen (V) Hans Christian Thoning (V) Morten Marinus (DF) Mikkel Dencker (DF) Dennis Flydtkjær (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA) Mike Legarth (KF)nfmd.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)
474422
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)
981
3
Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
171612
Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 25Bilagsnr.12345TitelHøringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og indenrigsministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetUdkast til betænkningÆndringsforslag fra økonomi- og indenrigsministeren2. udkast til betænkning