Kulturudvalget 2012-13
L 24 Bilag 16
Offentligt
1196257_0001.png
1196257_0002.png
1196257_0003.png
1196257_0004.png
1196257_0005.png
1196257_0006.png
1196257_0007.png
Til lovforslag nr.L 24
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 14. december 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af museumsloven(Udvikling af museumsområdet m.v.)[af kulturministeren (Uffe Elbæk)]1. ÆndringsforslagKulturministeren har stillet 3 ændringsforslag.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 10. oktober 2012 og var til1. behandling den 25. oktober 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og kulturministeren sendte den 28. juni 2012dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2011-12) KUUalm. del – bilag 214. Den 28. september 2012 sendte kultur-ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Danmarks Tekniske Museum,Helsingør Kommune ogHolstebro Kommune.Kulturministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 21 spørgsmål til kulturministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Politisk aftaleDer er indgået en aftale mellem kulturministeren ogsamtlige partier i Folketinget, som er optrykt som bilag 2 tilbetænkningen.4. IndstillingUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stil-lede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfkulturministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 11, stk. 2,indsættes efter »genstande«: », kunstvær-ker og anden dokumentation«.«[Konsekvensrettelse som følge af forslaget om bl.a. præcise-ring af og betegnelse for de genstandstyper, som museernebenytter i dag]2)I den undernr. 8foreslåede§ 13 aindsættes somstk.7:»Stk. 7.Kulturministeren kan fravige bestemmelsen i stk.3, for så vidt angår museer med forhøjet statsligt tilskud.«[Dispensationsadgang til at fravige hovedreglen om, at stats-ligt driftstilskud forudsætter, at museets ikkestatslige tilskudskal udgøre det minimumsbeløb, der årligt fastsættes på fi-nansloven]3)Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
AX014629
2
»02.I§ 14, stk. 1, nr. 9,der bliver nr. 8, indsættes efter»genstande«: », kunstværker og anden dokumentation«.«[Konsekvensrettelse som følge af forslaget om bl.a. præcise-ring af og betegnelse for de genstandstyper, som museernebenytter i dag]BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en ajourføring af den gældende bestem-melse med henblik på at præcisere og betegne de genstands-typer, som benyttes af museerne i dag, og som de statsligemuseer under Kulturministeriet – efter godkendelse af kul-turministeren – kan udskille fra samlingerne. Ændringsfor-slaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets ændring afmuseumslovens § 11, stk. 1, § 14, stk. 1, nr. 10, og § 39,hvor der er foretaget en tilsvarende præcisering af gen-standstyper.Til nr. 2Bestemmelsen skal give mulighed for, at kulturministe-ren kan fravige bestemmelsen i museumslovens § 13 a, stk.3, om, at statsligt driftstilskud efter stk. 1 forudsætter, at mu-seets ikkestatslige tilskud skal udgøre det minimumsbeløb,der årligt fastsættes på finansloven.Museumsudredningen anbefaler, at alle statsanerkendtemuseer fremover bør have et tilskudsgrundlag på minimum3 mio. kr. En forhøjelse af minimumskravet til ikkestatsligttilskud kombineret med en forhøjelse af det statslige drifts-tilskud skal sikre dette.Dette kan imidlertid have negative konsekvenser for enrække museer, der i dag modtager tilskud efter museumslo-vens § 16, stk. 1, og således har et højt statsligt tilskud, mensom ikke nødvendigvis har et tilstrækkeligt ikkestatsligt til-skud. Hertil kommer de § 16-museer, hvis statslige tilskudikke tidligere har været betinget af et ikkestatsligt tilskud(det vil sige museer, der hidtil alene har modtaget tilskud ef-ter museumslovens § 16, stk. 1). Disse museer kan såledesfå problemer i forhold til det nye minimumskrav.Det er hensigten med det foreliggende ændringsforslag tillovforslaget, at de hidtidige § 16-museer skal kunne opnådispensation fra minimumskravet til ikkestatsligt tilskud, så-fremt de i kraft af deres statslige tilskud alligevel er økono-misk bæredygtige. Det vil sige, at museets statslige og ikke-statslige tilskud tilsammen udgør minimum 3 mio. kr.
Den i lovforslaget foreslåede ændring af tilskudsbestem-melserne har også betydning for museer, der modtager for-højet statstilskud som følge af tidligere amtslige tilskud.Dette tilskud har hidtil indgået i det ikkestatslige tilskud-sgrundlag, hvilket ikke længere bliver muligt efter den nyetilskudsstruktur. Dette betyder, at en række museer kan fåproblemer med at leve op til det forhøjede minimumskrav,selv om de i kraft af deres statstilskud er økonomisk bære-dygtige.Det er bl.a. på den baggrund tillige hensigten med detforeliggende ændringsforslag til lovforslaget, at hidtidige §15-museer også skal kunne opnå dispensation fra mini-mumskravet til ikkestatsligt tilskud, såfremt de i kraft af de-res statslige tilskud alligevel er økonomisk bæredygtige. Detvil sige, at museets statslige og ikkestatslige tilskud tilsam-men udgør minimum 3 mio. kr.Dispensation kan gives for 3 år ad gangen. Der forudsæt-tes dog ikke en øvre grænse for, hvor mange gange et givetmuseum kan opnå dispensation.Der vil ikke kunne gives dispensation til museer, der ef-ter lovens ikrafttræden falder under minimumsgrænsen forikkestatsligt tilskud på grund af bortfald af kommunale til-skud.Det skal understreges, at ophævelsen af museumslovens§§ 15 og 16 ikke har betydning for museernes ansvarsområ-der, opgaver eller tilskud. Lovforslaget skal understøtte enudvikling af den eksisterende praksis, hvorefter museernesansvarsområder løbende bliver afstemt og koordineret. Dervil fortsat være statsanerkendte museer med landsdækkendeog specialiserede opgaver. Endelig vil alle statsanerkendtemuseer i udgangspunktet opretholde mindst det eksisterendeniveau for det statslige driftstilskud.Til nr. 3Der er tale om en ajourføring af den gældende bestem-melse med henblik på at præcisere og betegne de genstands-typer, der benyttes af museerne i dag, og som de statsaner-kendte museer – efter godkendelse af kulturministeren – kanudskille fra samlingerne. Ændringsforslaget skal ses i sam-menhæng med lovforslagets ændring af museumslovens §11, stk. 1, § 14, stk. 1, nr. 10, og § 39, hvor der er foretageten tilsvarende præcisering af genstandstyper.
Flemming Møller Mortensen (S)fmd.Jan Johansen (S) Benny Engelbrecht (S) Leif Lahn Jensen (S) Troels Ravn (S)Mogens Jensen (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Marlene Borst Hansen (RV) Lone Loklindt (RV) Linda Kristiansen (RV)Pernille Vigsø Bagge (SF) Ole Sohn (SF) Jonas Dahl (SF) Rosa Lund (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Kim Andersen (V)Martin Geertsen (V)nfmd.Eva Kjer Hansen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)Ellen Trane Nørby (V) Eyvind Vesselbo (V) Alex Ahrendtsen (DF) Morten Marinus (DF) Karin Nødgaard (DF)Pia Kjærsgaard (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Lars Barfoed (KF) Brian Mikkelsen (KF)
3
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 24Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra kulturministeren2Redegørelse i forlængelse af svar på KUU alm. del – spm. 151-237(2011-12) om statsanerkendte museer, fra kulturministeren3Henvendelse af 22/10-12 fra Helsingør Kommune4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5ULØ alm. del – svar på spm. 4, fra kulturministeren6Henvendelse af 22/11-12 fra Danmarks Tekniske Museum7Notat om forskningsmidler på museumsområdet, fra kulturministeren8Ændringsforslag, fra kulturministeren91. udkast til betænkning10Notat om forskerkvalifikationer hos museernes medarbejdere, fra kul-turministeren11Beslutningsreferat fra møde den 22/11-12 i Kulturministeriet om mu-seumsloven, fra kulturministeren122. udkast til betænkning13Henvendelse af 5/12-12 fra Holstebro Kommune143. udkast til betænkning15Stemmeaftale, fra kulturministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 24Spm.nr.12TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 22/10-12 fra Helsingør Kom-mune, til kulturministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om lovforslagets konsekvenser for vilkårene for og udvik-lingen i landdistrikter og på øerne, til ministeren for by, bolig og land-distrikter og til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke konsekvenser de ændrede krav til museumslederneskompetencer vil få i forhold til sammensætningen af museernes besty-relser, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange og hvilke museer der konkret får problemermed at leve op til de nye foreslåede tilskudsregler, til kulturministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvad kravet om ph.d.-niveau betyder i praksis, til kulturmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til kulturministeren, ogministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til kulturministeren, ogministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til kulturministeren, ogministerens svar herpåSpm. om de faglige råds rådgivningsrolle, og om de får en indstil-lingsret til Kulturstyrelsen fremover, til kulturministeren, og ministe-rens svar herpå
3
4
56789
5
10
1112
1314
15
1617
1819
20
21
Spm. om, hvilke konsekvenser det får for den fremtidige konserveringaf museumsgenstande, når det særlige tilskud til konserveringscentre-ne fjernes, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ophævelse af § 16 i lovforslaget, til kulturministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om uddannelsen mag.art. kan betragtes som værende på ph.d.-niveau, og om det derfor bør nævnes eksplicit i lovbemærkningerne,til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at udvide antallet medlemmer i Kulturministeriets Forsk-ningsudvalg, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpørgsmål om, hvorfor lovforslaget ikke indeholder et krav om, at derskal være en repræsentant for de lokale tilskudsgivende myndigheder ibestyrelsen, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor lovforslaget fjerner forbuddet mod, at bestyrelsenkan være selvsupplerende, til kulturministeren, og ministerens svarherpåSpm. om holdning til at opgive ph.d.-kravet, til kulturministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at se bort fra kravet om, at museernes kommunale og ikke-offentlige tilskud tilsammen skal være minimum 2 mio. kr. for at ud-løse grundtilskuddet fra staten, til kulturministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 22/11-12 fra Danmarks Tek-niske Museum, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at tage initiativ til en undersøgelse af, hvorvidt der kan ud-vikles en anden model som alternativ til den i lovforslagets bemærk-ninger beskrevne for samling af puljer til tilskud for udvikling af mu-seumsområdet, til kulturministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes ministeren fortolker en passus i bemærkningernetil lovforslaget om Kulturstyrelsen, til kulturministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 5/12-12 fra Holstebro Kom-mune, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
6
Bilag 2Politisk aftaleDen politiske aftale er optrykt efter ønske fra udvalget.STEMMETAFTALE14. december 2012Til Folketingets KulturudvalgStemmeaftale vedrørende forslag til lov om ændring af museumslovenAftalens parter er kulturministeren og Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. Aftalen har statusaf en stemmeaftale.Der er enighed mellem aftalens parter om at indstille, at forslaget til ændring af museumsloven (L 24)vedtages med de af kulturministeren fremsatte ændringermed følgende præciseringer:1. Kulturministeriet vil sikre, at ingen museer afskæres fra muligheden for at søge forskningsmidler vedat lave en deling af puljen, så en del af midlerne fordeles af Kulturministeriets Forskningsudvalg og endel af puljen som hidtil fordeles af Kulturstyrelsen efter indstilling fra styrelsens faglige råd. I de første årvil en del af midlerne desuden være reserveret til forskerbedømmelser af museernes medarbejdere.Kulturministeriet foretager som udgangspunkt for delingen en nærmere undersøgelse af museernes mu-ligheder for at opfylde krav, der svarer til ph.d.-niveau i forbindelse med ansøgning om forskningsmidler.Undersøgelsen færdiggøres medio 2013. Undersøgelsen danner efter en drøftelse mellem aftalens partergrundlag for fordelingen af midlerne i 2014. Udviklingen i museernes mulighed for at opfylde krav, dersvarer til ph.d.-niveau, vil løbende blive fulgt i aftalekredsen med henblik på justering af fordelingen afmidlerne.Der lægges desuden vægt, at systemet er ubureaukratisk for museerne, og at bedømmelserne gennemfø-res efter de almindelige regler for forskningsbedømmelser.2. Kulturministeriet foretager en evaluering af det forhøjede minimumskrav til ikke-statsligt tilskud,som efterfølgende drøftes mellem aftalens parter med henblik på evt. at indføre etablere en dispensations-ordning. Dette skal ske forud for udløbet af den treårige overgangsordning for forhøjelsens ikrafttræden.3. Kulturministeriet undersøger, hvorledes bestyrelser hensigtsmæssigt kan indføres på Nationalmuseetog Statens Museum for Kunst, og fremlægger på den baggrund lovforslag i efteråret 2013. Kulturministe-riet undersøger tillige, hvorledes bestyrelser hensigtsmæssigt kan indføres på de øvrige statslige museerunder Kulturministeriet, der ikke direkte er benævnt i museumsloven. Bestyrelsesspørgsmålet drøftes påbaggrund af Kulturministeriets undersøgelse i aftalekredsen.4. Kulturministeriet vil påse, at omlægningen af tidligere amtslige tilskud til konserveringscentrene tildirekte tilskud til museerne ikke betyder en nedprioritering af konserveringsindsatsen. Dette vil ske gen-nem en skærpet opmærksomhed på området i kvalitetsvurderingerne af de statsanerkendte museer. Om-lægningen sker over en treårig periode fra lovens ikrafttræden.5. Kulturministeriet vil fortsat arbejde for, at de statsanerkendte museer med landsdækkende specialerfastholder og udvikler deres bidrag til det samlede museumsvæsen. Det understreges i den forbindelse, atder ikke sker nogen økonomisk nedprioritering af disse museer, og at de ikke afgiver ansvarsområder tilde statslige museer som følge af ændringerne i museumsloven. Det understreges endvidere, at der fortsatvil kunne godkendes museer med nye landsdækkende ansvarsområder og at der er hjemmel til at forøgede relevante museers bevillinger i forbindelse hermed.
7
6. Kulturministeriet vil i fastlæggelsen af de statsanerkendte museers tilskud efter de nye tilskudsreglervidereføre museernes eksisterende tilskud, således at tilskudsniveauet fastholdes i forbindelse med over-gangen til ny tilskudsordning. Det skal bemærkes, at dette aftalepunkt må tage forbehold for den samledeafsatte bevilling til de statsanerkendte museer på fremtidige finanslove og for at museerne lever op til mu-seumslovens øvrige krav.7. Kulturministeriet vil udarbejde en vejledning vedrørende ansøgning om statsanerkendelse, der præci-serer kriterierne for vurderingen af ansøgninger og fastslår, at indstilling om statsanerkendelse afgives afet sagkyndigt udvalg. Aftalepartierne er enige om, at såvel vejledningen som statsanerkendelsesprocedu-ren i sin helhed skal sikre størst mulig objektivitet og gennemsigtighed i tildelingen af nye statsanerken-delser.8. Aftalepartierne vil primo 2015 drøfte opfølgningen på museumsudredningens anbefalinger om klareog skærpede konsekvenser af kvalitetsvurderingerne samt spørgsmålet om tildeling af statsanerkendelseog opretholdelse af statsanerkendelse. Aftalepartierne noterer sig i den forbindelse også rigsrevisionenskonklusioner om kvalitetsvurderingerne af de statsanerkendte museer.9. Aftalepartierne indkaldes til et møde, hvor de bekendtgørelser, der følger af L 24 endeligt aftales,således at de stemmer overens med stemmeaftalen.