Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 229 Bilag 5, L 229 A Bilag 5, L 229 B Bilag 5
Offentligt
1259605_0001.png
1259605_0002.png
1259605_0003.png
BORGMESTEREN
Ullasvej 233700 RønneTlf.: 5692 0000Fax: 5692 0001E-mail: [email protected]
ErhvervsstyrelsenPostboks 6000900 København CAtt.: Området for frekvens, teknik og internetpå mail [email protected], cc. [email protected]
CVR: 26-69-63-48www.brk.dk
21. maj 2013

Høringssvar fra Bornholms Regionskommune vedr. forslag til ændring

af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester

På vegne af Kommunalbestyrelsen i Bornholms Regionskommune takker jegfor det fremsendte høringsmateriale vedr. forslag til ændring af lov om elek-troniske kommunikationsnet og –tjenester. Jeg skal for god ordens skyld be-de om, at Bornholms Regionskommune også kommer til at indgå i listenover høringsparter.Vores høringssvar vedrører den del af lovforslaget, der drejer sig om kom-munal etablering af bredbånd, § 60a.Forslaget skal ses i sammenhæng med, at der i Vækstplan DK er afsat 60mio. kr. i 2014 - 2015 til fremme af dækningen af højhastighedsbredbånd påBornholm. Koblingen mellem lovforslaget og de 60 mio. kr. er, at lovforsla-get giver Bornholms Regionskommune formel mulighed for at deltage i etstatsligt udbud igennem et kommunalt selskab.Det er Bornholms Regionskommunes vurdering, at det er afgørende forkommunens udvikling, at der hurtigst muligt bliver udrullet højhastigheds-bredbånd til flest muligt på Bornholm – og at der af hensyn til borgere ogvirksomheder på Bornholm bliver konkurrence om bredbåndstjenesterne.Der har i høringsperioden været afholdt et møde mellem Erhvervsstyrelsenog Bornholms Regionskommune, hvor indholdet af lovforslaget blev drøftet.På baggrund af dette møde og et eftersendt notat fra Erhvervsstyrelsen omlånemulighederne for et kommunalt bredbåndsselskab har kommunen for-stået, at lovforslaget åbner mulighed for,at kommunen kan etablere et kommercielt bredbåndsselskab,
J.nr.:24.00.00G01-0203
Side 2/2
at dette selskab kan deltage i det statslige udbud på linje med andrekommercielle virksomheder på markedetat det kommunale selskab, hvis det vinder opgaven, kan modtage de60 mio. kr. i tilskud fra staten til etablering af bredbåndsinfrastrukturuden at der sker modregning i det kommunale bloktilskud, samtat det kommunale bredbåndsselskab kan optage lån i almindeligepengeinstitutter, uden at det påvirker kommunens låneramme, oguden at låntagningen udløser krav om deponering for kommunen.
På denne baggrund er det kommunens opfattelse, at der med lovforslagetåbnes en mulighed for, at kommunen kan deltage i det statslige udbud.

Udbudsform

I udkastet til lovforslag har man forudsat en model med statsligt udbud og enkonkurrencebetinget udbudsprocedure, og altså fravalgt muligheden for atlade kommunen stå for infrastrukturen som kommunal opgave.Bornholms Regionskommune vurderer, at det er væsentligt at sikre, at denvalgte model ikke får negativ virkning på konkurrencen, men at udbudsvilkå-rene tager højde for, at den støttemodtager, der bliver valgt på grundlag afden konkurrencebetingede udvælgelsesprocedure, ikke kan blive en virksom-hed, der i forvejen har en dominerende stilling, hvilket vil føre til, at den nu-værende situation med reelt kun én udbyder afløses af en ny situation, hvorder kan være risiko for kun at være én udbyder; jfr. EU-statsstøtteretningslin-jerne for bredbånd pkt. 47.

Genbrug af infrastruktur

Bornholms Regionskommune vil gerne understrege vigtigheden af, at det idet statslige udbud sikres, at der sker genbrug af eksisterende bredbåndsinfra-struktur, så parallelle bredbåndsnet undgås, og der sikres mest muligt nytbredbånd for de afsatte midler.

Fremtidssikring af udbud

Bornholms Regionskommune skal anbefale, at et evt. kommende statsligtudbud fremtidssikres, så kravet til bredbåndsnet på Bornholm bliver NGA-net1med minimum 100 Mbits/download og 30 Mbits/upload fra starten.Graveomkostningerne er de største omkostninger ved etablering af bred-båndsinfrastruktur. Det må sikres, at statsstøtten anvendes til dette formål -og ikke til marginale investeringer, som opgradering af et eksisterende net, jfr.EU-statsstøtteretningslinjerne for bredbånd pkt. 51.
NGA: Next Generation Access-net. NGN: Next Generation Net. Begge dele er højhastig-hedsbredbånd.1
Side 3/3
Målet om NGA-net er i overensstemmelse med EU-Kommissionens anbefa-linger i Digital Europe2om udrulning af ultra hurtigt bredbånd i stedet forkobber eller kabel.Endvidere er 100 Mbits i overensstemmelse med regeringens udspil fra marts2013 Bedre bredbånd og mobildækning i hele Danmark3Sikringen af hurtige digitale løsninger er afgørende for øens videre udvikling.Det er en nødvendig rammebetingelse, erhvervslivet har påpeget gennemsnart flere år. Men behovet indgår også- i brugen af telemedicin,- når vores hjemmehjælpere skal ud til borgerne,- som forudsætning for anvendelse af intelligente el-aflæsere,- når tilflyttere eller pendlere skal kunne anvende deres hjemmearbejdspladser- i udrulningen af kommunale selvbetjeningsløsninger,- og når vores turister ønsker at være on-lineJeg skal afslutningsvis understrege, at Kommunalbestyrelsen i BornholmsRegionskommune er særdeles tilfredse med, at der er politisk vilje til at tagefat på problematikken med den ringe adgang til højhastighedsbredbånd påBornholm sammenlignet med resten af landet.Men det er afgørende, at der i udbudsbetingelserne fokuseres både påupload- og download-hastigheder – og ikke kun på download-hastigheder.Og endelig skal vi sikre, at vi får mest muligt for de afsatte midler.
Med venlig hilsen
Winni GrosbøllBorgmester
23
EU-Kommissionens anbefalingerBedre bredbånd og mobildækning marts 2013