Retsudvalget 2012-13
L 165 Bilag 3
Offentligt
1228251_0001.png
1228251_0002.png
1228251_0003.png
1228251_0004.png
1228251_0005.png
1228251_0006.png
Høringssvar i anledning af lovforslag om oprettelse af en dansk offerfond
RESUME1) De afsatte midler vil betyde et stort løft til området ”ofre for forbrydelser ogtrafikofre”2) Udformingen af indsatsen bør tænkes strategisk igennem for at optimereudbyttet3) Offerfonden bør organiseres som et videnscenter for at løfte sin opgave bedstmuligt4) En bredere bestyrelse samt et sekretariatetplaceret fx på et universitetfremfor hos Civilstyrelsen vil give mulighed for større gennemslagskraft5) Videnscenter for Psykotraumatologi på SDU har mange forudsætninger ogkompetencer som gør det oplagt at placere Offerfonden i et strategisksamarbejde med VfP
1
Politisk og forskningsmæssig baggrundI Danmark har man igennem flere år haft meget fokus på vold og kriminalitet. I de senere år er derogså kommet mere fokus på ofrene for volden. På trods af dette politiske fokus er det dog stadigbegrænset hvor meget dansk forskning der findes om emnet. Især er der enmangel på forskningsom fokuserer på offerets individuelle oplevelse af at være voldsoffer og forskning om de psykiske,fysiske og sociale følgevirkningerfor voldsofrene. Traditionelt har samfundet interesseret sig megetfor gerningsmanden, dette ses bl.a. ved at meget forskning har haft fokus på gerningsmandsprofilerog behandling af voldsudøvere. Samtidig behandles mange voldofre som en marginaliseret gruppe isamfundet. Forslaget om en offerfond er en mulighed for at vende fokus imod ofrene og søge mereviden om denne gruppe. Dette er både til direkte gavn for voldofrene, hvis historie nu bliver hørt ogtil gavn for behandlingsinitiativer for voldsofre, der kan indføre systematiske metoder, derforskningsmæssigt har vist sig valide.
Det svenske forbilledeI Sverige har man siden 1994 haft en fond for voldsofre, Brottsofferfonden. Formålet med dennefond er at yde økonomisk støtte til virksomhed, der gavner voldofre og/eller som kan bidrage tilvidensudvikling indenfor området. Den finansielle støtte uddeles indenfor områderne forskning,uddannelse, informationsarbejde, forsøgs-og udviklingsarbejde og evaluering af eksisterendeindsatser. Midlerne kan gives til forskere, organisationer og virksomheder i både offentligt og privatregi. Omkring en tredjedel af Brottsofferfondens midler går til formidling af information til og omvoldsofre.Disse aktiviteter udføres i regi af et videnscenter.Omkring en tredjedel af de svenskemidler går direkte til forskning. Og den resterende tredjedel går til at støtte organisationer, dervaretager den direkte kontakt med voldsofre. Midlerne deles ud 2 gange årligt ogforskningsansøgningerne vurderes af Rådet for Brottsofferfonden. Fordelen ved denne tredeling afmidlerne er ifølge de svenske erfaringer at nogle penge kommer direkte ud til organisationer, dervaretager kontakten med voldsofre, men de resterende midler bruges til forskning, udvikling oginformationsarbejde der indirekte kommer disse organisationer til gavn ved at understøtte ensystematisk og evidensbaserettilgang til voldsofferområdet.
Brottsofferfonden ledes af Rådet for Brottsofferfonden som er et overordnet organ der står forprøvning af erstatningssager og uddeling forskningsmidler. Rådet består af generaldirektøren for2
offerfonden og 7 andre medlemmer som er repræsentanter fra organisationer der arbejder medvoldsofre, forskningsinstitutioner samt professorer fra relevante universitetsinstitutter. Rådetsmedlemmer udpeges af regeringen.
Aktiviteter ifølge lovforslagetDen danske regering har nu fremlagt et lovforslag om Offerfonden,der i modsætning til Sverigeogså omfatter trafikofre.Lovforslaget beskriver de aktiviteter, som der skal ydes støtte til:1)Offerrådgivning2)Forskning,3)Uddannelsesindsatser4)Seminarer5)Informationsmateriale6)Forsøgs- og udviklingsaktiviteter, og7)Lignende projekter og aktiviteterAktiviteterne 3) - 5) er centrale aktiviteter på ethvert videnscenter og organiseringen af det svenskeBrottsofferfonden er et godt forbillede. I det følgende vil vi skitsere de mangeartede opgaver, somvi mener en Offerfondbør varetage og kun kan varetage, hvis det opbygges som et videnscenter.
Hvilke opgaver skal et videnscenter løse?1) At samle og sprede information og forskningsresultater for at bidrage til en bedrekontakt til og behandling af volds- og trafikofre
Aktiviteter:Videregive informationsmateriale til andre myndigheder, foreninger og organisationer ogofrene selv.Arrangere konferencer, temadage og videreuddannelse – især for ansatte indenfor politiet,retsvæsenet, social- og sundhedsvæsenet samt de frivillige organisationer.Skabe og vedligeholde en hjemmeside, som giver hurtig, præcis og dybtgående vejledning,
3
til ofre, deres hjælpere, pårørende og interesserede.Tilbyde den væsentligste information på en række sprog.Muliggøre at informationsmateriale og rapporter kan downloades og bestilles påhjemmesiden.Udsende et elektronisk nyhedsbrev regelmæssigt (seks gange om året).Huse et velfungerende specialbibliotek med dansk og international litteratur om volds- ogtrafikofre med studiemuligheder for studerende og forskere.Afholde en årlig konference, der sætter spot på et vigtigt emne, evt. belyst med udenlandskeeksperter.Etablere et veludbygget netværk til udenlandske forskere og frivillige organisationer i andrelande.Udvikle et netbaseret undervisningsmateriale i emner som ”stigmatisering”,”traumereaktioner”, ”retssag” og ”erstatning”, som forklarer de grundlæggende principperpå en forståelig måde.Lægge særlig vægt på at sprede forskningsresultater, som har relevans for voldsofre og forderes behandling, og de praktiske erfaringer, som gøres i offerrådgivningerne.Oparbejde en særlig ekspertise og tilbyde undervisning i emner som fx økonomiskkompensation til volds- og trafikofre, vold i nære relationer, børn, der oplever vold,samfundets støtte til volds- og trafikofre oa.Tilbyde gratis undervisningeni samarbejde med lokale partnere.
2) Offerfonden i form af et videnscenter vil have myndighedsbetjeningDen svenske regering har fra tid til anden valgt områder ud, som Brottsofferfondenefterfølgende har arbejdet med. Det første område, der blev prioriteret, var vold modkvinder; siden er områder som udsatte børn og unge, racistisk eller religiøs motiveret vold oghomofobisk motiveret vold kommet til.Offerfonden bør indgå naturligt indgå i det forebyggende arbejde, som udgår fra ministerier,styrelser og andre instanser, på volds- og trafikoffer områderne.
3)Offerfonden skal selv kunne initiere projekter, udviklingsarbejde og forskning.
4
En dansk offerfond bør efter svensk forbillede støtte forskning på danske universiteter i depsykologiske, fysiske og sociale følgevirkninger af vold.Derudover bør fonden støtte forskning i nye behandlingsformer for voldsofre samtsystematisk evaluering af eksisterende behandlingsformer.Fonden bør støtte såvel korte som længere forskningsprojekter, forskningsseminarer ogforskningsnetværk.Offerfonden kan udlyse opgaver, som trænger til at blive belyst, som forsknings- ellerbehandlingsprojekter og har kompetence til at vurdere kvaliteten af ansøgninger.Offerfonden har også kompetence til at støtte nye projekter gennem en design- ogudviklingsfase frem til en endelig afprøvning.Den centrale forskning vil dreje sig om de psykologiske følgevirkninger efter vold ogbehandling af disse.Forskningen bør omfatte såvel grundforskning som anvendt forskning.Tværvidenskabelige projekter er lige så vigtige som ’monofaglige’ projekter.Forskning bør have en kvalitet, der gør, at denogså kan publiceres i engelsksprogedetidsskrifter, så de danske erfaringer udbredes til gavn for voldsofre i andre lande.Forskningen bør udføres af kvalificerede forskere med dokumenteret forskningserfaring.For at opbygge en bred kundskabsbase omkring psykiske følgevirkninger af vold bør isærnye forskningsprojekter støttes og derfor bør en dansk offerfond ligesom den svenske ogsåstøtte ph.d. projekter under vejledning af en erfaren forsker indenfor området..
4) Uddeling af forskningsmidler forberedes af Offerfonden og besluttes af et fagligtkompetent råd ligesom i SverigeDerfor bør rådet udvides fra tre til mindst fem personer med særligt indsigt i volds- ogtrafikofres forhold samt viden om forskning og formidling5) Tildeling af støtte til organisationer, der hjælper volds- og trafikofre, gives efteransøgning ud fra de principper, der er omtalt i lovforslaget, og administreres afOfferfondenIfølge lovforslaget gives midlerne ikke til løn til de frivillige, men til uddannelse, kurser ogsupervision.
5
Strategiske overvejelserHvis den succesrige svenske model følges, så vil der blive afsat omkring 1/3 til envidenscenterfunktion, 1/3 til forskning og 1/3 til uddannelse og supervision af offerrådgivningerne.Opbygningen af enhver ny institution er en krævende opgave og der går ofte nogle år førresultaterne indfinder sig. Derfor vil SDU foreslå, at den nye Offerfond bliver placeret isammenhæng med et eksisterende videnscenter med kompetencer indenfor området. Dette er medstort held forsøgt i Norge, hvor man i 2003 etablerede ”Nasjonalt kunnskapssenter om vold ogtraumatisk stress” (www.NKVTS.no). Baggrunden for oprettelsen af NKVTS var en erkendelse afde fire mindre videnscentre til sammen generede alt for lidt ny viden og meget sjældent bidrog tilmetodeudvikling. Dannelsen af NKVTS har vist, at der er opstået en stor synergi effekt og centrethar en fremtrædende plads internationalt indenfor for metodeudvikling og udfører højt kvalificeretforskning af de psykologiske og sociale følger af vold og traumer samt behandling af disse.EfterBreivik massakren er NKVTS i gang med at udføre en række lang vigtige forsknings- ogudredningsopgaver.Et videnscenter, som er placeret på et universitet og arbejder sammen med et etableret søstercenter,vil kunne løfte opgaven, som den her er skitseret, på en fuld forsvarlig måde og medvirke til at deropstår en stærk synergi effekt. Eller sagt på en anden måde, at man vil få meget for pengene.Videnscentret for Psykotraumatologi (VfP) på SDU har lavet mange undersøgelser af bådevoldofre og trafikofre og deres behandling gennem en årerække (se forretningsplan). VfP hararbejdet med voldoffer forskning siden 1993 og har i 2009 etableret sig på SDU og har et godtsamarbejde med en de vigtigste aktører på volds- og trafikoffer områderne,som de for øjeblikketlaver en række forskellige undersøgelser for eller sammen med:Mødrehjælpen, Dialog mod Vold,Familiehus Tarup i Odense, Krisecenter Odense, Det kriminalpræventive Råd, CBO Skejby, Centerfor Voldtægtsofre, Østjyllands Politi, Retsmedicinsk Institut i Århus, Polio, Trafik og Ulykkesramte(Rødovre), LOKK, Mødrerådet og Dansk Antistalkerforening, samt Socialstyrelsen.Da både voldoffer og trafikoffer forskning er et af VfP’s kompetenceområder og da VfP er stærkemetodemæssigt,vil vi foreslå Justitsministeriet/regeringen, at den nye Offerfond placeres i Odensei tilknytning til SDU og Videnscenter for Psykotraumatologi.Hermed bliver det også muligt, attilgodese de tilbagevendende politiske krav om regionalisering af akademiske arbejdspladser.
6