Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 150 Bilag 8
Offentligt
1243738_0001.png
1243738_0002.png
Til Klima-, Energi- og BygningsudvalgetSet i lyset af, at ændringsforslaget til L 150 ikke har været sendt i faglig høring forud for fremsættelse aflovforslaget, fremsendes hermed til udvalgets videre foranstaltning KLs sekretariats høringssvar, der erfremsendt til Energistyrelsens samme dag, som ændringsforslaget blev fremsat
KLs sekretariat finder overordnet set, at konsekvensen med det nu fremsatte lovforsalg vil være, atgebyrbetaling ikke er forudsigelig. Eksempelvis vil en sammenlignelig byggesag kunne koste forskelligtafhængig af, om der foreligger en lokalplan, om der skal foretages nabohøringer, og om sagen skaldrøftes politisk mv.Vi har brug i fællesskab at finde en model, der er holdbar over en længere periode. Det er nemlig ikkelænge siden, at den nuværende gebyrstruktur blev indført, og hver gang Folketinget ændrergebyrreglerne, skal kommunernes administration af opkrævningssystemet mv. ændres – og den tidtages fra den reelle sagsbehandlingstid.I forhold til den konkrete lovforslag foreslår KLs sekretariat, ministeren bemyndiges til at beslutte,hvornår ikrafttrædelse kan ske. Ministerens beslutning kan så træffes, når der foreligger klarebestemmelser i bekendtgørelses og en vejledning. Når vi fra KLs sekretariat lægger vægt herpå er detfordi vi har dyrekøbte erfaringer om, hvad manglende vejledning i, hvordan man beregnergebyrstørrelser bidrager til at miskreditere den kommunale indsats. Tilbage i 2009 blev dergennemført en analyse af kommunale byggesagsgebyrer. Konklusionen var, at kommunerne ikkeopkræver for store byggesagsgebyrer, og at store dele af indsatsen med byggesagsgebyrer finansieresover skatten. En anden konklusion, som den tidligere regerings ressortminister konkluderede, var atder skulle laves en vejledning, der skulle sikre, en mere ensartet gebyrberegningsmetode – envejledning, som kommunerne dengang og stadig efterspørger. Vejledningen er aldrig blevetudarbejdet.Derudover foreslår KLs sekretariat følgende ændringer:TimeprisDet forekommer uheldigt, at der alene kan bestemmes én gennemsnitlig timepris for alle gebyrer uansethvad der bygges. Det indebærer, at bygherre med byggesager, der er ukomplicerede, betaler for ydelser, derkræver spidskompetencer i komplicerede byggesager. Herved lægges der op til krydsfinansiering.GebyrkategorierKLs sekretariat har forstået på Energistyrelsen, at gebyropkrævning ikke længere skal opdeles i kategorier.Det bør klarere fremgå af lovforslaget, såfremt det er tilfældet.Vi ønsker mulighed for at opkræve et grundbeløbDet vil være hensigtsmæssigt, at der åbnes mulighed for at kombinere gebyrafregning efter medgået tid medet grundbeløb, der dækker de indledende omkostninger ved modtagelse, evt. scanning, sagsoprettelse,screening, kvitterings- og mangelskrivelser. Dette er en omkostning, der skal dækkes for allebyggeansøgninger uanset kompleksitet.Faste gebyrer for hvilke bygninger?KLs sekretariat går ud fra, at det i bekendtgørelse og vejledning konkret afklares, hvilke typer af byggerier,der kan bruges faste/ens gebyrer for, og her sikre at lovforslaget giver rammer for plads til ubureaukratiskemodeller, evt. også for andet end carporte mv.
Hvilke timer kan medregnes?Lovforslaget rejser i øvrigt generelt en lang række konkrete spørgsmål om fortolkningen af reglerne, f.eks.om naboklagers betydning for tidsforbruget og dermed for gebyrets størrelse. Her er også brug for enafklaring af, hvordan timeberegning kan medtages for de dele af byggesagsbehandlingen, der vedrører andenlovgivning.I øvrigt henvises til vedlagte høringssvar.Mvh
Anni Kær PedersenchefkonsulentKontoret for Teknik og MiljøWeidekampsgade 102300 København SMail:[email protected]Direkte telefon: 33 70 32 41Mobil 22 15 86 78KLs omstilling: 33 70 33 70
Print ikke denne e-mail med mindre det er nødvendigt.