Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 150 Bilag 5
Offentligt
1237505_0001.png
1237505_0002.png
1237505_0003.png
1237505_0004.png
Til lovforslag nr.L 150
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 0. april 2013
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af byggeloven og lov om bygnings- ogboligregistrering(Indførelse af mål for sagsbehandlingstiden for byggesager (servicemål), indførelse af en certificeringsordning fortransportable konstruktioner, øget mulighed for indhentning af oplysninger i forhold til forebyggelse af ulykker i bygningerm.v. og udvidet registrering af varmeinstallationer m.v. i medfør af lov om bygnings- og boligregistrering)[af klima-, energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)]1. ÆndringsforslagKlima-, energi- og bygningsministeren har stillet 4 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 20. februar 2013 og var til1. behandling den 28. februar 2013. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- ogBygningsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministerensendte den 28. november 2012 dette udkast til udvalget, jf.KEB alm. del – bilag 69. Den 20. februar 2013 sendte kli-ma-, energi- og bygningsministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 4 spørgsmål til klima-, energi- ogbygningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]Etflertali udvalget ( ) indstiller lovforslaget tilvedtagel-semed de stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfklima-, energi- og bygningsministeren,tiltrådt af<>:Til § 11)Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:»01.§ 28, stk. 1,affattes således:»Gebyrer for kommunalbestyrelsens behandling af an-søgninger i henhold til loven skal opkræves efter tidsfor-brug. Undtaget fra dette krav er dog mindre bygninger, her-under carporte, garager, udhuse, drivhuse m.v. og tilbygnin-ger hertil. Klima-, energi- og bygningsministeren kan fast-sætte nærmere regler om opkrævning af gebyrer for kommu-
DokumentIdJournalnummer
2
nalbestyrelsens behandling af ansøgninger i henhold til lo-ven eller regler fastsat i medfør af loven.««[Krav om, at byggesagsgebyrer skal opkræves efter tidsfor-brug]2)Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 29, stk. 1,ændres »§ 28, stk. 1 og 3« til: »§ 28, stk.1 og 4«.«[Konsekvensændring som følge af indsættelse af nyt stk. 3 i§ 28]Til § 23)Nr. 1udgår.[Fortsat forbud mod at anvende Bygnings- og Boligregist-rets energiforbrugsdata til kontrol med energiforbrug]Til § 34)Paragraffen affattes således:»§ 3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2013, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 1, nr. 01, træder i kraft den 1. januar 2015.«[Ikrafttrædelsesbestemmelse til kravet om opkrævning afbyggesagsgebyrer efter tidsforbrug]BemærkningerTil nr. 1Regeringens Vækstplan DK, som skal fremme vækst ogbeskæftigelse i den private sektor gennem blandt andet for-bedrede rammevilkår for virksomhederne, indeholder et ini-tiativ, der skal sikre en hurtigere og mere effektiv bygge-sagsbehandling og ensartethed i opkrævningen af bygge-sagsgebyrer. Kommunerne har en uensartet praksis i op-krævningen af byggesagsgebyrer, hvorfor virksomheder ogborgere oplever store forskelle i størrelserne af byggesags-gebyrerne. Regeringen ønsker derfor at ændre byggelovensgebyrbestemmelse, således at der stilles krav om, at kommu-nerne fremover skal opkræve gebyrer for byggesagbehand-lingen efter tidsforbrug med henblik på at fremme en meregennemskuelig og ensartet gebyropkrævning.Efter den gældende byggelovs § 28, stk. 1, fastsætter kli-ma-, energi- og bygningsministeren nærmere regler om ge-byrer for kommunalbestyrelsens behandling af ansøgninger ihenhold til loven. Efter de gældende regler kan kommuner-ne selv bestemme, om omkostningerne til byggesagsbehand-lingen skal finansieres gennem opkrævningen af byggesags-gebyrer, eller om omkostningerne helt eller delvis skal dæk-kes via skatteindtægter.Ved ændringen af byggeloven ved lov nr. 514 af 17. juni2008 blev det i bemærkningerne anført, at der for at sikregennemsigtighed og øget ensartethed i kommunernes res-sourceforbrug ville blive udarbejdet en bekendtgørelse, somskulle angive, hvordan byggesagerne skulle kategoriseres, sådet blev muligt for kommunerne at fastlægge rammerne for
udredningen af ressourceforbruget inden for de enkelte byg-ningstyper.Med bemærkningerne til lov nr. 514 af 17. juni 2008 blevder således foretaget en ændring af den hidtidige praksis forkommunernes opkrævning af byggesagsgebyrer med denhensigt at hindre, at der ikke systematisk blev opkrævet ethøjere gebyr for enkelte typer af byggeri, end den enkeltekommunes omkostninger for sagsbehandlingen af den på-gældende type byggeri. Udmøntningen skete i bygningsreg-lementet 2008, kapitel 1.12, stk. 4, hvor der blev indført fembebyggelseskategorier, som kommunerne efter ændringenskulle opdele opkrævningen af byggesagsgebyrer efter. Ef-ter indførelsen af de fem bebyggelseskategorier har det ikkeværet muligt for kommunerne at krydsfinansiere byggesags-behandlingen på tværs af bebyggelseskategorierne.Den foreslåede ændring af byggelovens i § 28, stk. 1,medfører, at der indføres regler, som i videre udstrækningskal sikre gennemsigtighed og større ensartethed i kommu-nernes måde at opgøre byggesagsgebyrerne på. Dette opnåsved, at der fastsættes bestemmelse om, at gebyrer for kom-munalbestyrelsens behandling af byggeansøgninger skal op-kræves efter tidsforbrug.Den foreslåede ændring indebærer, at klima-, energi- ogbygningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, atkommunalbestyrelsen skal opkræve gebyr for hver byggesagi forhold til den tid, kommunen har brugt på at behandlebyggesagen, således at størrelsen af gebyret vil afspejle,hvor lang tid kommunen har brugt på at behandle ansøge-rens byggesag. Da den foreslåede ændring medfører, at byg-gesagsgebyrer skal opkræves efter tidsforbrug, vil det ikkeblive muligt for kommunerne at opkræve et fast grundgebyreller et »opstartsgebyr« ved siden af timebetalingen.Ved udmøntningen af bestemmelsen vil det være op tilden enkelte kommune at bestemme, om omkostningerne tilbyggesagsbehandlingen skal finansieres gennem opkrævnin-gen af byggesagsgebyrer, eller om omkostningerne helt ellerdelvis skal dækkes via skatteindtægter.Den foreslåede ændring af byggelovens § 28, stk. 1, æn-drer ikke i principperne for kommunernes opkrævning af ge-byrer. Kommunerne må således fortsat ikke opkræve geby-rer, der overstiger omkostningerne til byggesagsbehandlin-gen.Ved udmøntningen af den foreslåede ændring vil den en-kelte kommune selv skulle fastsætte sin timepris under hen-syntagen til de almindelige regler for gebyropkrævning, her-under at gebyrindtægterne ikke må overstige de omkostnin-ger, som kommunen har haft i forbindelse med byggesags-behandlingen. Den enkelte kommune vil skulle opkrævesamme timepris i alle byggesager.Den foreslåede ændring undtager mindre bygninger sås-om carporte, garager, udhuse, drivhuse og tilbygninger hertilm.v. fra kravet om, at byggesagsgebyrer skal opkræves eftertidsforbrug. Årsagen til dette er, at et antal kommuner alle-rede efter de gældende regler opkræver byggesagsgebyrerefter tidsforbrug, og erfaringerne herfra viser, at opkrævningefter tidsforbrug ved disse nævnte mindre bygninger kanmedføre gebyrer, der ikke står i forhold til ansøgerens inve-stering i byggeprojektet.
3
Ved udmøntningen af den foreslåede ændring vil den en-kelte kommune derfor få mulighed for selv at vælge, omkommunen vil fastsætte et fast gebyr for byggesagsbehand-lingen af mindre bygninger, eller om kommunen også fordisse typer bygninger vil opkræve byggesagsgebyrer eftertidsforbrug.Vælger en kommune at fastsætte et fast gebyr for bygge-sagsbehandlingen af mindre bygninger, må indtægterne frade faste gebyrer samlet set ikke overstige de omkostninger,som kommunen har i forbindelse med byggesagsbehandlin-gen af de mindre bygninger, for hvilke kommunen opkræveret fast byggesagsgebyr.Den foreslåede ændring vil blive udmøntet i bekendtgø-relsesform.Til nr. 2Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets§ 1, nr. 9, hvor der foreslås et nyt stk. 3 indsat i § 28. Dengældende § 28, stk. 3, bliver med lovforslaget rykket til stk.
4, hvorfor henvisningen til stykket som konsekvens herafforeslås ændret.Til nr. 3Med ændringsforslaget udgår adgangen for myndigheder-ne til at anvende Bygnings- og Boligregistrets energifor-brugsdata til kontrol, der ligger inden for det oplysnings-,planlægnings- og energieffektiviseringsformål, som energi-forbrugsoplysningerne er indsamlet til. Bestemmelsen ud-går, da der på nuværende tidspunkt ikke er politisk opbak-ning til at lade energiforbrugsdata i BBR udgøre grundlagetfor at målrette oplysningsaktiviteter til forbrugere med etsærligt højt energiforbrug.Til nr. 4Den foreslåede ændring af byggelovens § 28, stk. 1,hvorefter kommunerne skal opkræve byggesagsgebyrer eftertidsforbrug, skal træde i kraft den 1. januar 2015, således atkommunerne får rimelig tid til at indrette sig på de nye krav.
Julie Skovsby (S) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Jesper Petersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jeppe Kofod (S)Flemming Møller Mortensen (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)fmd.Jonas Dahl (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)nfmd.Henrik Høegh (V)Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane Nørby (V) Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V)Mikkel Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Kim Christiansen (DF)Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Vivi Kier (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 150Bilagsnr.1234TitelHøringsnotat og høringsvar, fra klima-, energi- og bygningsministerenTidplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 150Spm.nr.1TitelSpm. om afgrænsning af hjemmelen »til opfyldelse af forpligtelser afteknisk karakter i forhold til EU-retten«, til klima-, energi- og byg-ningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en uddybning af, hvorledes BBR-oplysninger skal anvendesved implementeringen af artikel 14 i direktivet om bygningers energi-mæssige ydeevne, til klima-, energi- og bygningsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om borgernes beskyttelse imod, at oplysninger om deres energi-forbrug, som er registreret i BBR, videregives til uvedkommende ek-sempelvis i forbindelse med, at oplysningerne videregives til forsk-ningsbrug, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om – som teknisk bistand – at udarbejde et ændringsforslag, derdeler lovforslaget, således at bestemmelserne i BBR-loven, der givermyndigheder mulighed for at indsamle borgernes personlige energio-plysninger for at fremme satsninger på energieffektiviseringer, udgårtil et selvstændigt lovforslag, til klima-, energi- og bygningsministe-ren, og ministerens svar herpå
2
3
4