Retsudvalget 2012-13
L 141
Offentligt
1223964_0001.png
1223964_0002.png
1223964_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
11. marts 2013StrafferetskontoretKetilbjørn Hertz2013-0037-0033701166
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov omændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud ogbortvisning og lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.(Seksualforbrydelser) (L 141), som Folketingets Retsudvalg har stillet tiljustitsministeren den 22. februar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Tom Behnke (KF).
Morten Bødskov/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af ændring af

straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvis-

ning og lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.

(Seksualforbrydelser) (L 141):

”Hvilke kriterier skal lægges til grund for gradueringen afstrafudmålingen inden for strafferammerne på hhv. 12 år, 10år, 8 år, 6 år og 4 år?”

Svar:

Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at det ønskes oplyst, ef-ter hvilke kriterier strafudmålingen skal foretages inden for de strafferam-mer, som der lægges op til med lovforslaget.Justitsministeriet kan i den anledning oplyse, at straffelovens §§ 80, 81 og82 indeholder regler om straffens fastsættelse inden for den strafferamme,der er fastsat for en given forbrydelse.Efter straffelovens § 80 skal der ved straffens fastsættelse under hensynta-gen til ensartethed i retsanvendelsen lægges vægt på lovovertrædelsensgrovhed og på oplysninger om gerningsmanden. Ved vurderingen af lov-overtrædelsens grovhed skal der tages hensyn til den med lovovertrædel-sen forbundne skade, fare og krænkelse samt til, hvad gerningsmandenindså eller burde have indset herom. Ved vurderingen af oplysninger omgerningsmanden skal der tages hensyn til dennes almindelige personligeog sociale forhold, dennes forhold før og efter gerningen samt dennes be-væggrunde til gerningen.Straffelovens § 81 indeholder en opregning af forhold, der i almindelighedskal indgå som en skærpende omstændighed ved straffens fastsættelse, ogstraffelovens § 82 indeholder en opregning af forhold, der i almindelighedskal indgå som en formildende omstændighed ved straffens fastsættelse.Disse bestemmelser foreslås ikke ændret ved lovforslaget og vil finde an-vendelse ved strafudmålingen inden for de strafferammer, som der læggesop til med lovforslaget.Herudover foreslås det med lovforslaget at lovfæste, at det ved fastsættel-sen af straffen for voldtægt i almindelighed skal indgå som en skærpendeomstændighed, at forurettede er offer for menneskehandel, jf. det foreslåe-de § 216, stk. 4 (lovforslagets § 1, nr. 8).2
Endvidere foreslås det at videreføre den gældende bestemmelse om, at detved fastsættelse af straffen for samleje med barn under 15 år skal indgåsom en skærpende omstændighed, at gerningsmanden har skaffet sig sam-lejet ved udnyttelse af sin fysiske eller psykiske overlegenhed, jf. det fore-slåede § 222, stk. 1, 2. pkt. (lovforslagets § 1, nr. 17), som svarer til detgældende § 222, stk. 3.Inden for de retningslinjer, som straffelovens §§ 80, 81 og 82 og de fore-slåede § 216, stk. 4, og § 222, stk. 1, 2. pkt., giver, vil det være op til dom-stolene – under hensyntagen til de angivelser vedrørende strafudmålingen,som lovforslagets bemærkninger indeholder – at fastsætte straffen i kon-krete sager inden for de strafferammer, som der lægges op til med lovfor-slaget.Det bemærkes herved, at lovforslaget med enkelte undtagelser ikke inde-holder angivelser vedrørende den strafudmåling, som forventes, hvis lov-forslaget vedtages. Dette skyldes, at lovforslaget – med enkelte undtagel-ser – ikke lægger op til generelle ændringer i strafudmålingen. Der henvi-ses herom nærmere til den samtidige besvarelse af Retsudvalgets spørgs-mål nr. 2 vedrørende lovforslaget.
3