Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
L 130 Bilag 8
Offentligt
1234419_0001.png
1234419_0002.png
1234419_0003.png
1234419_0004.png
1234419_0005.png
1234419_0006.png
1234419_0007.png
1234419_0008.png
1234419_0009.png
Til lovforslag nr.L 130
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 9. april 2013
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, kildeskatteloven ogintegrationsloven(Adgang for asylansøgere til at arbejde og bo uden for asylcentre m.v. samt overdragelse af en del af politiets sagsbehandling iden indledende fase af asylprocessen til Udlændingestyrelsen)[af justitsministeren (Morten Bødskov)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 30. januar 2013 og var til1. behandling den 8. februar 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændin-ge- og Integrationspolitik.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og justitsministeren sendte den 19. december2012 dette udkast til udvalget, UUI alm. del - bilag 50. Den30. januar 2013 sendte justitsministeren de indkomne hø-ringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Bedsteforældre for AsylAdvokat Helge Nørrung, KøbenhavnRøde KorsSOS mod Racisme ogTrampolinhuset, København[Justitsministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget. ]DeputationerEndvidere har Bedsteforældre for Asyl og Trampolinhu-set over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforsla-get.SamrådUdvalget har stillet 1 spørgsmål til justitsministeren tilmundtlig besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmålet iet åbent samråd den 4. april 2013.SpørgsmålUdvalget har stillet 39 spørgsmål til justitsministeren tilskriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, SF, EL og LA) indstiller lov-forslaget tilvedtagelseved 3. behandling.Etmindretali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovfor-slaget tilforkastelseved 3. behandling.Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer afudvalget mener, at lovforslaget er endnu en lempelse af ud-lændingepolitikken. V og KF ønsker ikke at sætte ligheds-tegn mellem at søge asyl og få opholds- og arbejdstilladelsei Danmark, hvilket de facto er konsekvensen af at give asyl-ansøgerne ret til at bo og arbejde uden for asylcentrene.Det danske asylsystem er i forvejen hårdt presset, og Vog KF er derfor imod yderligere lempelser, der vil medføreen øget tilstrømning af asylansøgere. V og KF stiller siguforstående over for den manglende anerkendelse fra rege-
DokumentIdJournalnummer
2
ringen af, at lempelser af den nuværende asyllovgivning ogudlændingepolitik vil medføre et øget pres på asylsystemet.Endvidere mener V og KF ikke, at det er værdigt over forasylansøgere at stille dem en fremtid i Danmark i sigte, forderefter at hive hverdagen væk fra dem igen, såfremt deresasylansøgning ikke bliver godkendt. Det er dybt skadeligtfor både voksne og børn, der i sidste ende kan ende med atskulle forlade landet. I stedet for ønsker Venstre og V og KFen hurtig og effektiv behandling af asylsager, så sagernehurtigt kan blive afgjort.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker snarestmuligt at gennemføre politiske tiltag, som begrænser til-strømningen af asylansøgere til Danmark via asylsystemet,idet en for stor tilstrømning skaber dårlige betingelser forgod integration, skaber splittelse i det danske samfund oghar en negativ indflydelse på dansk økonomi. DF beklager,at ingen andre partier i Folketinget ønsker at forpligte sig iforhold til at begrænse tilstrømningen via asylsystemet.Efter DF’s opfattelse fører regeringen, Enhedslisten ogLiberal Alliance en dybt uansvarlig asyl- og udlændingepo-litik, og dette lovforslag viderefører og videreudvikler des-værre en politik, der skader Danmark. DF har dog noteretsig, at det fremgår af lovforslaget, at indsatsen for frivillighjemrejse for de asylansøgere, der får afslag på asyl, og somderfor skal udrejse, forstærkes. DF mener, at tiltaget børsuppleres med bedre muligheder for tvangshjemsendelse afafviste asylansøgere og i det hele taget tiltag, der kan sikreen så hurtig asylbehandling som muligt. DF hilser detvelkommen, at regeringen i lovforslaget skriver, at der skalsættes effektivt ind mod forsøg på misbrug af asylsystemet,men efterlyser dog, at det bliver konkretiseret, hvordan rege-ringen i praksis agter at bekæmpe misbrug af asylsystemet.DF finder det udmærket, at der etableres nogle særligeudrejsecentre, hvor f.eks. afviste kriminelle asylansøgerekan sendes hen, mens man forbereder deres hjemrejse, fordette tiltag kan skabe bedre betingelser for de fredelige asyl-ansøgere, som stadig er ved at få behandlet deres sag. Menda regeringen overordnet ikke ønsker at stramme asyl- ogudlændingepolitikken, tværtimod, og ikke ønsker at brugeen større grad af frihedsberøvelse over for kriminelle asylan-søgere, stiller DF sig tvivlende overfor, hvor stor effekt tilta-get vil have.DF er imod, at udlændinge, som faktisk ikke har nogetopholdsgrundlag i Danmark, får adgang til det danske ar-bejdsmarked. DF kan heller ikke støtte den del af lovforsla-get, som giver mulighed for, at man i øget omfang kan flytteud af asylcentrene. Samlet set er disse tiltag med til at gøredet mere attraktivt at søge og få asyl i Danmark, og man kanmed rette frygte, at antallet af asylansøgere i Danmark vilstige yderligere som en konsekvens af dette lovforslag.Dertil kommer, at det er uhensigtsmæssigt, at udlændin-ge, der måske kommer til at stå over for tvangshjemsendel-se, kan have opbygget en tilværelse i Danmark med bolig,arbejde, netværk mm. Dette vil vanskeliggøre hjemsendelseaf asylansøgerne, når de bliver afvist, og det kan dermed påsigt virke undergravende for hele asylsystemet, fordi for-skellene på dem, der er her i landet lovligt, og dem, der erher ulovligt, vil blive mindsket. Derudover er det heller ikke
hensigtsmæssigt for den enkelte udlænding, at den danskestat giver ham eller hende falske forhåbninger. Myndighe-derne bør ikke komme i en situation, hvor man risikerer atgive afviste asylansøgere det fejlagtige indtryk, at de trodsen afvisning af deres asylsag har en fremtid i Danmark.Regeringen har desuden påstået, at de forbedrede forholdfor asylansøgere, som følger af lovforslaget, ingen betyd-ning vil få for tilstrømningen af asylansøgere her til landet.Det er DF ganske uenig i. Det er indlysende, at rygterne omde forbedrede muligheder for asylansøgere i Danmark lyn-hurtigt vil sprede sig, så menneskesmuglere og potentielleasylansøgere kan få et indgående kendskab til de danskeregler. Der findes adskillige hjemmesider, som på arabiskforklarer de økonomiske vilkår for asylansøgere i forskelligeeuropæiske lande, så de mennesker, der overvejer en andentilværelse i Europa, systematisk kan undersøge hvilket land,der tilbyder de bedste vilkår (»Man kan bo i fjerne lande ogvære ekspert i danske asylregler«, bragt påwww.denkorte-avis.dk den 12. februar 2013). På grund af denne informati-onsstrøm er det indlysende, at regeringen med lovforslagetgør det endnu mere attraktivt at søge asyl i Danmark. Folke-tinget kan naturligvis ikke forbyde disse hjemmesider, detgiver sig selv. Men justitsministeren og regeringen kan hel-ler ikke påstå, at hjemmesiderne ikke netop har den funktionat oplyse folk om, hvor man kan få de bedste betingelser,mens man søger asyl. DF opfordrer derfor på det kraftigsteregeringen til at genoverveje sin politik og til at undersøge, ihvor stor udstrækning disse informationer på internationale-hjemmesider har betydning for tilstrømningen af asylansø-gere til Danmark via asylsystemet.Antallet af asylansøgere, der kommer til Danmark, er ste-get markant. I 2012 kom der over 6.000 asylansøgere, hvil-ket er det højeste antal asylansøgere i 10 år. Og de foreløbi-ge tal for 2013 tyder på en fortsat stigning i tilstrømningen.Dette er problematisk af flere årsager. F.eks. er der meget,der peger på, at en markant del af disse asylansøgere ogsåbegår kriminalitet, mens de opholder sig i Danmark.Det bestyrker indtrykket af, at en del asylansøgere ikkekommer, fordi de har behov for asyl, men for at misbruge etgodt asylsystem. DF mener, at regeringen ikke formår at le-ve op til sit ansvar, når den fremlægger et lovforslag, somikke tager hånd om problemerne med kriminalitet i asylsy-stemet. Tværtimod lægger regeringen med dette lovforslagop til at sprede problemerne, i og med at asylansøgere i stør-re omfang får mulighed for at flytte ud af centrene. Regerin-gens forsikringer om, at kriminelle asylansøgere ikke får ad-gang til disse nye og forbedrede tilbud, giver DF ikke megetfor, da det i forvejen er vanskeligt for politiet at følge med i,hvor mange asylansøgere der begår kriminalitet af den simp-le årsag, at der kommer rigtig mange asylansøgere til Dan-mark.At der er alvorlige problemer med kriminelle asylansøge-re kunne man få et alarmerende indblik i TV2 Nyhederne,som blandt andet i december 2012 sendte en række indslagom kriminaliteten blandt asylansøgere i asylcentret »CenterSandholm«. I et af TV2’s indslag dokumenterede en journa-list med skjult kamera blandt andet, at der sælges både hero-in og kokain i asylcentret, ligesom der kan købes hash i de
3
uofficielle kiosker, der drives på centrets område. TV2’sdækning tegnede et tydeligt og foruroligende billede af, atkriminelle udlændinge markerer sig som en tydelig del afhverdagslivet i asylcentret, og at de skaber utryghed for deøvrige beboere. I et andet af TV2’s indslag fulgte en journa-list med skjult kamera en beboer på asylcentret, som hvermorgen tog fra Center Sandholm til Vesterbro for at tjenestore penge på at sælge narko. Om aftenen tog han tilbage tilSandholmlejren, hvor han havde fast bopæl.Desværre begrænser problemet med kriminelle asylansø-gere sig ikke til enkelte beboere i Center Sandholm. Tal fraKriminalregistret og Danmarks Statistik viser, at asylansø-gere som gruppe er langt mere kriminelle end danskernesom helhed. Ser man udelukkende på overtrædelser af straf-feloven, er asylansøgerne som gruppe 23 gange så kriminel-le som danskerne. (»Hver femte asylansøger begår krimina-litet«, 25. februar 2013, tv2. dk). Der er kort og godt taleom, at svar til Folketinget og flere medier, bl.a. Den KorteAvis og TV2, har afdækket, at regeringens kurs er katastro-fal for Danmark.DF er også bekymret for, hvilke konsekvenser det får forkvaliteten i sagsbehandlingen, at en række opgaver fjernes
fra politiet med dette lovforslag. I værste fald kan det bety-de, at en del af den ekspertise, som er opbygget igennemårene hos politiet, når det handler om f.eks. at kontrollereægtheden af de forklaringer, asylansøgere afgiver, vil blivesvækket. Dette vil DF følge nøje i forbindelse med imple-menteringen af lovforslaget.Regeringens udlændingepolitik er undergravende forsammenhængskraften i samfundet. Og sandheden er desvær-re, at det vil blive meget værre, medmindre regeringen æn-drer kurs. Grundlæggende frygter DF, at det samlede resul-tat af lovforslaget vil have vidtrækkende negative konse-kvenser for Danmark mange årtier frem.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Trine Bramsen (S)fmd.Jacob Bjerregaard (S) Karen J. Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S)Ole Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Sofie Carsten Nielsen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Nadeem Farooq (RV)Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Anne Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Gitte Lillelund Bech (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V)Fatma Øktem (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen (DF)Peter Skaarup (DF)nfmd.Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 130Bilagsnr.1234567TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenHenvendelse af 8/2-13 fra Røde KorsTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 3/4-13 fra TrampolinhusetHenvendelse af 4/4-13 fra SOS mod RacismeHenvendelse af 4/4-13 fra Advokat Helge NørrungHenvendelse af 8/4-13 fra Bedsteforældre for AsylOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 130Spm.nr.1234567TitelSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 8/2-13 fra RødeKors, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om lovforslaget på sigt vil medføre en udgift for staten, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke opgaver Udlændingemyndighederne skal overtagefra politiet, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om mulighederne for at frihedsberøve kriminelle asylansøgere,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke former for kriminalitet der kan medføre udvisning foren asylansøger, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange asylansøgere ministeren forventer, der vil kom-me til Danmark i 2013, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til artiklen ”Man kan bo i fjerne lande og væreekspert i danske asylregler”, bragt på www.denkorteavis.dk den 12.februar 2013, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange hjemmesider som videreformidler oplysningerom danske asylforhold til potentielle asylansøgere og menneskesmug-lere, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om lovforslaget vil øge eller begrænse tilstrømningen af asylan-søgere, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren mener, at det store antal asylansøgere vil få enpositiv eller negativ indflydelse på det danske samfund, til justitsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren mener, at de foreslåede ændringer er i Danmarksinteresse, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at Enhedslisten har modarbejdetforbedret udsendelsesmuligheder, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om Liberal Alliance under forhandlingerne stillede krav om bed-re muligheder for at udvise bl.a. kriminelle asylansøgere, til justitsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om udviklingen i fremtiden forværre integrations- og kriminali-tetsproblemerne i samfundet , til justitsministeren, og ministerens svarherpå
8
910
1112
13
14
5
15
1617
18
19
2021
22
23
24
25
26
27
28
29
Spm. om, hvorfor ministeren ikke har indkaldt Dansk Folkeparti tilforhandlinger om den førte asyl- og udlændingepolitik, til justitsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan vil ministeren forhindre misbrug af asylsystemet,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan vil ministeren sikre, at politiet har ressourcer til atgribe ind over for kriminelle asylansøgere, til justitsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvilke tekniske, juridiske problemstillinger kan det medføre,at udlændinge får adgang til det danske arbejdsmarked, til justitsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om en asylansøger, der får adgang til det danske arbejdsmarked,skattemæssigt vil være bedre stillet end en typisk dansk lønmodtager,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke udfordringer det efter ministerens vurdering vil givepå sigt, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke muligheder der er, og i hvor stor udstrækning dissebliver benyttet, for at foretage administrative udvisninger i forhold tilf.eks. kriminelle asylansøgere, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke muligheder der er, og i hvor stor udstrækning dissebliver benyttet, for at foretage administrative frihedsberøvelser i for-hold til f.eks. afviste og/eller kriminelle asylansøgere, til justitsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken form for samarbejde det er, man som afvist asylan-søger skal udvise for at være berettiget til at flytte uden for asylcente-ret og bosætte sig og arbejde, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvor længe man som afvist asylansøger kan bo og arbejdeuden for asylcentret og stadig påstå, at man samarbejder om sin egenhjemsendelse, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om man kan bo og arbejde uden for asylcenteret, hvis man somafvist asylansøger siger, at man gerne vil samarbejde, men fastholder,at man ikke vil udrejse frivilligt, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke initiativer regeringen vil iværksætte for at indfri asyl-aftalens målsætning om at halvere sagsbehandlingstiden i løbet af2013, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange asylansøgerne der forventes at benytte sig afdet nye tilbud om at bo og arbejde uden for asylcentrene, til justitsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken betydning det vil have for familier, der ender med atfå afslag på asyl, at de skal afbryde en påbegyndt integrationsprocesuden for asylcentrene, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan garantere, at asylansøgerne, der flytter udenfor asylcentrene, ikke bosætter sig i 0-kvote kommuner og kommuner,der i forvejen har massive integrationsproblemer, til justitsministeren,og ministerens svar herpå
6
3031
3233343536373839
Spm., om asylansøgere fremover får mulighed for at bosætte sig i lan-dets ghettoer, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det vil være muligt for en asylansøger, der bor og arbejderuden for asylcentret, at skifte job, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om asylansøgerne primært vil bosætte sig i de større byer, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om forholdene for asylansøgere i hhv. Sverige, England, Tysk-land og Holland, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 3/4-13 fra Trampolinhuset, tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 4/4-13 fra SOS mod Racisme,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 4/4-13 vedr. L130, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 4/4-13 fra Advokat HelgeNørrung, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om konkrete politiske strategier for, hvordan man kan begrænsetilstrømningen af asylansøgere til Danmark, til justitsministerenSpm. om kommentar til henvendelse af 8/4-13 fra Bedsteforældre forAsyl, til justitsministeren, og ministerens svar herpåOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 130
Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm. om udenlandske hjemmesider, der over for udlændinge,som er potentielle asylansøgere i Danmark, og over for menneske-smuglere beskriver de kommende ændringer af vilkårene for asylansø-gere, til justitsministeren
7
Bilag 2Nogle af udvalgets spørgsmål til justitsministeren og dennes svar herpåSpørgsmål 3, 7 og 9 og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra DF.Spørgsmål 3:Ministeren bedes oplyse, hvilke opgaver Udlændingemyndighederne skal overtage fra politiet, og hvilkeovervejelser der ligger til grund for forslaget. Herudover bedes ministeren oplyse, om ministeren ikkesom en følge heraf frygter en svækkelse af kvaliteten i sagsbehandlingen.Svar:Lovforslaget har til formål at overføre visse opgaver i den indledende asylsagsbehandlingen fra politiettil Udlændingestyrelsen navnlig med henblik på at opnå en effektiviseringsgevinst.Hidtil har sagsbehandlingen været fordelt ud fra den grundtanke, at politiet skulle forestå oplysningen afsagen, mens Udlændingestyrelsen har truffet afgørelserne. Efter forslaget bliver snittet ændret, således atpolitiets opgaver begrænses til det politifaglige.Konkret betyder det, at Udlændingestyrelsen til brug for styrelsens afgørelse om, hvorvidt en asylansøg-ning skal realitetsbehandles her i landet, foretager en undersøgelse med henblik på at fastlægge udlændin-gens identitet, nationalitet og rejserute og indhente andre nødvendige oplysninger, jf. forslagets § 48 e,stk. 3. Denne opgave er hidtil blevet varetaget af politiet.Undersøgelsen efter § 48 e, stk. 3, indebærer, at Udlændingestyrelsen afholder en samtale med asylan-søgeren og til brug for identitetsfastlæggelsen med udlændingens samtykke iværksætter nødvendige per-sonundersøgelser, herunder aldersundersøgelse, sprogtest eller DNA-test, hvis det skønnes nødvendigt.Partshøring over resultaterne af undersøgelserne vil ligeledes skulle foretages af Udlændingestyrelsen.Afgørelser om ændring af alder, nationalitet mv. vil som hidtil blive truffet af Udlændingestyrelsen.Forslaget indebærer desuden, at Udlændingestyrelsen lige som politiet gives adgang til at tage doku-menter eller genstande i bevaring, idet behovet herfor ofte vil opstå i forbindelse med den samtale medudlændingen, som det efter forslaget påhviler Udlændingestyrelsen at afholde.Den foreslåede opgavefordeling vil efter Justitsministeriets opfattelse ikke medføre forringelse af sags-behandlingen.Spørgsmål 7:Ministeren bedes kommentere artiklen »Man kan bo i fjerne lande og være ekspert i danske asylregler«,bragt på www.denkorteavis.dk den 12. februar 2013, hvoraf det fremgår, at nyheden om de ændrede ogforbedrede vilkår for asylansøgere tilsyneladende rygtes hurtigt, så menneskesmuglere og potentielleasylansøgere kan indsamle informationer om, hvor det er mest fordelagtigt at søge asyl, og rejser dette,efter ministerens opfattelse, problemer i forhold til det konkrete lovforslag? Herudover bedes ministerenoplyse, om ministeren mener, at det giver anledning til at trække lovforslaget, samt om ministeren vil for-anledige, at fænomenet undersøges nærmere, inden en eventuel vedtagelse af lovforslaget. Endelig bedesministeren undersøge og oversætte de nævnte sider til dansk inden lovforslaget 3. behandles, så Folketin-gets medlemmer kan træffe deres beslutning på et så oplyst grundlag som muligt. http://denkorteavis.dk/2013/asylansogere-kender-de-lempede-danske-regler-fra-nettet/.Svar:Det er ikke muligt at hindre information om tiltag på udlændingeområdet i at spredes internationalt. Detvæsentlige er derfor at indrette reglerne således, at der ikke kan ske misbrug af systemet.
8
Personer med et åbenbart grundløst asylmotiv vil ikke få adgang til at bo og arbejde uden for asylcentre-ne, fordi det efter forslaget er en betingelse, at asylsagen ikke behandles som åbenbart grundløs, jf. deforeslåede bestemmelser i § 14 a, stk. 2, nr. 5, § 42 k, stk. 2, nr. 5, § 42 l, stk. 2, nr. 5, og § 42 a, stk. 8.Desuden er det en betingelse for at få adgang til de foreslåede ordninger, at asylansøgeren medvirker tiloplysningen af sin sag og – i tilfælde af afslag på asyl – til sin udrejse.Det bemærkes i øvrigt, at der med asylaftalen er afsat midler til styrkelse af sagsbehandlingstiden på detsamlede asylområde. Midlerne vil kunne bidrage til at halvere den nuværende gennemsnitlige sagsbe-handlingstid i Udlændingestyrelsens realitetsbehandling, Flygtningenævnet og sager om humanitær op-holdstilladelse i løbet af 2013. Dette vil betyde, at de, der ikke får opholdstilladelse i Danmark, vil væreher i kortere tid.Justitsministeriet finder i øvrigt ikke, at det påhviler ministeriet at undersøge og oversætte den pågæl-dende hjemmeside, hvortil der henvises i artiklen, ligesom ministeriet ikke finder behov for at undersøgefænomenet nærmere.Spørgsmål 9:Ministeren bedes oplyse, om lovforslaget vil øge eller begrænse tilstrømningen af asylansøgere.Svar:Embedsmandsudvalgets rapport om asylansøgeres mulighed for at få adgang til arbejdsmarkedet og bouden for asylcentrene fra juni 2012, som ligger til grund for asylaftalen, behandler i afsnit 7.2.3. spørgs-målet om, hvorvidt de forslåede forbedringer vil have betydning for den asylrelaterede indvandring.Bl.a. følgende fremgår heraf:”I det omfang en udlænding, der ønsker at søge om asyl, kan påvirke valg af asylland, peges der endvi-dere generelt på en række faktorer, der kan have betydning for, i hvilket land en asylansøgning indgives.Generelt peges der på, at muligheden for at kunne opnå asyl (opholdstilladelse) i sagens natur kan spilleen afgørende rolle for valg af asylland.Andre faktorer end udsigten til at opnå asyl synes dog også at påvirke de faktiske asylstrømme. Histori-ske forbindelser f.eks. som følge af tidligere koloniale forbindelser kan spille en rolle for migrations-strømme. Tilsvarende kan det forhold, at der tales samme sprog i hjemlandet og i modtagelandet havebetydning, ligesom eksistensen af allerede etablerede indvandrersamfund i et bestemt land kan påvirkefremtidige indvandringsmønstre. Det pågældende lands generelle omdømme og vilkårene for asylansøge-re og udlændinge med opholdstilladelse kan også have betydning.(…)Udvalget finder generelt – som det fremgår af undersøgelserne – at spørgsmålet om betydningen af enadgang til arbejdsmarked og bolig uden for asylcentrene kan give anledning til tvivl. Udvalget finder dog,at det ikke kan afvises, at en adgang til arbejdsmarkedet og bedre muligheder for en bolig uden for asyl-centrene kan påvirke den asylrelaterede indvandring. ”Embedsmandsudvalget har altså ikke fundet belæg for at forudsige med sikkerhed, at indvandringen vilblive påvirket af forslaget.Det bemærkes endvidere, at forslaget ikke berører adgangen til at få asyl.Personer med et åbenbart grundløst asylmotiv vil ikke få adgang til at bo og arbejde uden for asylcentre-ne, fordi det efter forslaget er en betingelse, at asylsagen ikke behandles som åbenbart grundløs, jf. deforeslåede bestemmelser i § 14 a, stk. 2, nr. 5, § 42 k, stk. 2, nr. 5, § 42 l, stk. 2, nr. 5, og § 42 a, stk. 8.Endelig er der med asylaftalen »Øget fokus på udrejse – nye muligheder for asylansøgere« mellem re-geringen, Enhedslisten og Liberal Alliance afsat midler til styrkelse af sagsbehandlingstiden på det samle-de asylområde. Midlerne vil alt andet lige kunne bidrage til at halvere den nuværende gennemsnitlige
9
sagsbehandlingstid i Udlændingestyrelsens realitetsbehandling, Flygtningenævnet og sager om humanitæropholdstilladelse i løbet af 2013. Dette vil betyde, at de, der ikke får opholdstilladelse i Danmark, vil væreher i kortere tid.