By- og Boligudvalget 2012-13, By- og Boligudvalget 2012-13, By- og Boligudvalget 2012-13, By- og Boligudvalget 2012-13
L 114 Bilag 6, L 114 A Bilag 6, L 114 B Bilag 6, L 114 C Bilag 6
Offentligt
1221899_0001.png
1221899_0002.png
1221899_0003.png
1221899_0004.png
1221899_0005.png
1221899_0006.png
1221899_0007.png
Til lovforslag nr.L 114
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af By- og Boligudvalget den 26. februar 2013
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje afalmene boliger og lov om boligbyggeri(Fremrykket underretning om boligsocialt anviste lejere, midlertidig genhusning, forenkling vedrørende skillevægsarbejder ogudbetaling af ungdomsbidrag m.v.)[af ministeren for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget, herunderogså om deling af lovforslaget. Ministeren for by, bolig oglanddistrikter har stillet ændringsforslag nr. 2-6. Venstresmedlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 10. januar 2013 og var til1. behandling den 22. januar 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i By- og Boligudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for by, bolig og landdistriktersendte den 26. november 2012 dette udkast til udvalget, jf.BYB alm. del – bilag 20. Den 10. januar 2013 sendte mini-steren for by, bolig og landdistrikter de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget. Den 17. januar 2013sendte ministeren for by, bolig og landdistrikter supplerendehøringssvar og et notat herom.SpørgsmålUdvalget har stillet 20 spørgsmål til ministeren for by,bolig og landdistrikter til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3 af udvalgets spørgsmål til ministeren for by, bolig oglanddistrikter og ministerens svar herpå, er optrykt som bi-lag 2 i betænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, SF, EL og KF) vil stemmefor ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Flertal-let indstiller de under A og B nævnte lovforslag tilvedtagel-se uændretog det under C nævnte lovforslag tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (V, DF og LA) vil stemme forændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretalletindstiller det under B nævnte lovforslag tilvedtagelse uænd-retog det under C nævnte lovforslag tilvedtagelsemed destillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under Anævnte lovforslag tilforkastelseved 3. behandling.Venstres medlemmer af udvalget er tilfredse med, at lov-forslaget bliver delt, således at det afspejler de tre forskelli-ge elementer, som lovforslaget består af, dvs. udmøntning afregeringens finanslovaftale med Enhedslisten, udmøntningaf satspuljeforliget med alle Folketingets partier undtagenEnhedslisten samt en række små forslag. Det er almindeligeforligsregler, at når der indgås et forlig, så sikrer regeringen,at alle forligsparter kan være med i udmøntningen af forligettil lov. Derfor er det positivt, at lovforslaget nu bliver delt itre dele.Venstre støtter ikke skattestigninger og kan derfor ikkestemme for det under A nævnte lovforslag, der er udmønt-ningen af penge fra skattestigninger. Venstre stemmer fordet under B nævnte lovforslag, der er udmøntningen af sats-puljemidler til Center for Boligsocial Udvikling (CFBU),som Venstre selv har været med til at grundlægge. Venstrestemmer også for det under C nævnte lovforslag, der inde-holder øvrige initiativer angående regelforenkling.Efter Dansk Folkepartis opfattelse er flere af intentioner-ne i lovforslaget gode. DF vil meget gerne hjælpe borgere,der kan risikere udsættelse. DF har allerede taget en række
AX014763
2
initiativer gennem boligaftalen for 2010 (omkring boligsoci-al indsats) og satspuljeaftaler og om forebyggelse af udsæt-telser af lejere, hvor formålet er at nedbringe antallet af ud-sættelser af lejere, der ikke betaler deres husleje. Der tilsig-tes en varig positiv ændring af lejernes økonomiske og inogle tilfælde personlige forhold. Samtidig er løbedageneogså blevet ændret.I marts 2011 blev der sat gang i en fremskudt og forebyg-gende indsats for at nedbringe antallet af lejere, der sættesud af deres bolig, fordi huslejen ikke er betalt. Det sketemed tildeling af støtte til fire konkrete rådgivningsprojekter.I 2012 er der af satspuljen afsat yderligere 38,8 mio. kr.over 4 år til en ansøgningspulje med henblik på at igangsæt-te forsøg med fremskudt rådgivning af udsættelsestruede le-jere i udvalgte almene boligområder.Forsøget er af forebyggende karakter, og det skal gen-nemføres i tæt samarbejde med kommunerne, så chancenfor, at hjælpen kommer tidsnok, forbedres. Indsatsen skalfortrinsvis ske ved etablering af mulighed for rådgivning iområder, der er belastet af forholdsvis mange lejere i husle-jerestance samt udsættelsesforretninger.DF er skeptisk med hensyn til over borgernes retssikker-hed. Vi henviser til høringsvaret fra Lejernes Landsorgani-sation: »Lejernes LO kan ikke støtte de foreslåede tilføjelsertil § 59. Der er tale om en uheldig indgriben i den personligefrihed og en sammenblanding af et udlejer/lejerforhold ogen persons forhold til kommunens interesser. Forslaget inde-bærer, at lejeren i tilfælde af huslejerestance skal stå standretved kommunen.«I ministerens lovforslag var dele af regeringens finanslovmed Enhedslisten blandet sammen med en del af udmønt-ningen af satspuljen, som DF er med i et bredt forlig om ogderfor gerne vil stemme for.Ministeren ønskede ikke at dele lovforslaget op, hvilketer stærkt beklageligt. Regeringen lever bestemt ikke op tilgod regeringsførelse, som der står i regeringsgrundlaget, atden vil. DF er tilfreds med, at udvalget vil stemme for en de-ling af lovforslaget. Efter ønske fra DF er ministerens svarpå spørgsmål nr. 5, 9 og 10 optrykt i betænkningen.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(V), tiltrådt af etflertal(det øvrige udvalg):aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titlerog indhold:
A.»Forslag til lov om ændring af lov om almene boligerm.v. (Fremrykket underretning om boligsocialt anviste le-jere)« omfattende § 1, nr. 10 og 11, og § 4, stk. 1.B.»Forslag til lov om ændring af lov om almene boligerm.v. (Landsbyggefondens medfinansiering af Center for Bo-ligsocial Udvikling)« omfattende § 1, nr. 19, og § 4, stk. 1.C.»Forslag til lov om ændring af lov om almene boligerm.v., lov om leje af almene boliger og lov om boligbyggeri(Midlertidig genhusning, forenkling vedrørende skillevægs-arbejder og udbetaling af ungdomsboligbidrag m.v.)« omfat-tende § 1, indledningen, nr. 1-9, 12-18 og 20-27, og §§ 2-4.[Forslag om deling af lovforslaget]bÆndringsforslag til det under C nævnte lovforslagTil § 1Afministeren for by, bolig og landdistrikter,tiltrådt afud-valget:2)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 20, stk. 5,ændres »§ 86, stk. 1« til: »§ 86, stk. 2«.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]Afministeren for by-, bolig- og landdistrikter,tiltrådt afud-valget:3)I den undernr. 7foreslåede ændring af§ 51, stk. 7,æn-dres »1 og 2« til: »1-3«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]4)I den undernr. 21foreslåede affattelse af§ 115, stk. 7,ændres »samt ungdomsboliger tilhørende« til: »og ledigeungdomsboliger tilhørende«.[Præcisering af opgørelsesgrundlaget]Til § 25)I den undernr. 1foreslåede ændring af§ 23, stk. 2,æn-dres »stk. 3 og 4« til: »stk. 5 og 6«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]6)Nr. 3-5udgår, og i stedet indsættes:»3.§ 86, stk. 1,ophæves, og i stedet indsættes:»Kan en lejer opsiges efter § 85, stk. 1, nr. 1, skal udleje-ren tilbyde lejeren en erstatningsbolig. Udlejer og lejer kanaftale, om erstatningsboligen skal være permanent, jf. stk. 2,eller midlertidig, jf. stk. 3. I tilfælde af uenighed træffer ud-lejer dog beslutning herom.Stk. 2.Har udlejeren efter stk. 1 besluttet, at genhusnin-gen skal være permanent, skal udlejeren opsige lejeren. Ud-lejeren skal herefter uden unødigt ophold tilbyde lejeren atleje en anden bolig i kommunen. Boligen skal være af pas-sende størrelse, beliggenhed og kvalitet og med passendeudstyr. Boligen har en passende størrelse, når den enten haret værelse mere end antallet af husstandsmedlemmer eller
3
samme værelsesantal som husstandens tidligere bolig. Boli-gen kan være beliggende uden for kommunen, hvis lejerener indforstået hermed. Udlejeren skal samtidig tilbyde atdække lejerens rimelige og dokumenterede flytteudgifter iforbindelse med flytning til en anden bolig. Udlejeren ogkommunalbestyrelsen kan aftale, at kommunalbestyrelsenovertager udlejerens forpligtelser efter 2. pkt.Stk. 3.Har udlejer efter stk. 1 besluttet, at genhusningenskal være midlertidig, skal udlejer uden unødigt ophold til-byde lejeren, at lejeren midlertidigt kan overtage en andenbolig. Varer ombygningen i mere end 12 måneder, har lejer-en dog ret til genhusning efter stk. 2. Hvis lejeren er midler-tidigt genhuset, og hvis lejemålet ikke bliver beboeligt se-nest efter 12 måneder, kan lejeren vælge enten at få anvistden midlertidige erstatningsbolig som permanent erstat-ningsbolig, at få anvist en anden permanent erstatningsboligeller at fortsætte den midlertidige genhusning. Udlejeren ogkommunalbestyrelsen kan aftale, at kommunalbestyrelsenovertager udlejerens forpligtelser efter 1. pkt.«Stk. 2-6 bliver herefter stk. 4-8.4.I§ 86, stk. 4,der bliver stk. 6, ændres »stk. 2 og 3« til:»stk. 4 og 5«.«[Præcisering vedrørende genhusningsform]BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget foreslås en opdeling af lovforsla-get, sådan at den del af lovforslaget, der vedrører fremrykketunderretning til kommunen om boligsocialt anviste lejeresrestancer udskilles som selvstændigt lovforslag (del A). Det-te lovforslag er en konsekvens af finanslovsaftalen med EL.Den del af lovforslaget, der vedrører Landsbyggefondensmedfinansiering af Center for Boligsocial Udvikling, udskil-les ligeledes som et selvstændigt lovforslag (del B). Dettelovforslag hænger sammen med satspuljeaftalen for 2013.Den sidste del af lovforslaget (del C), omfatter de elementer,der ikke indgår i et af de to ovenfor nævnte selvstændigelovforslag, og som ikke er forligsbundne.Til nr. 2 og 3Ændringerne vedrører tekniske konsekvenser af de fore-slåede ændringer i ændringsforslag nr. 6 til § 2.
Til nr. 4Der er tale om en sproglig ændring. Efter den formule-ring, der findes i lovforslaget, skal der ved opgørelsen af le-dige boliger indgå »det samlede antal ledige almene familie-og ungdomsboliger samt ungdomsboliger tilhørende en selv-ejende institution, hvortil der er meddelt tilsagn om offentligstøtte efter denne lovs eller tidligere love om boligbyggeri.«Med den foreslåede ændring sker der en præcisering af, atogså ungdomsboliger tilhørende selvejende institutioner skalvære ledige for at indgå i opgørelsen.Til nr. 5Ændringerne vedrører tekniske konsekvenser af de fore-slåede ændringer i ændringsforslag nr. 6.Til nr. 6Det præciseres i det foreslåede § 86, stk. 1, at udlejer, nårbetingelserne for opsigelse af lejemålet efter § 85, stk. 1, nr.1, er opfyldt, men før lejeren er opsagt, skal tage stilling til,om lejeren skal anvises midlertidig eller permanent erstat-ningsbolig.Udlejeren og den enkelte lejer skal efter forslaget kunneaftale enten permanent eller midlertidig genhusning uansetden forventede længde af ombygningsperioden. Udlejerenmå i forbindelse med forhandlingerne med lejerne orienteredem om, hvor lang tid ombygningsperioden forventes at bli-ve, så lejerne får et rimeligt grundlag for deres stillingtagen.Kan parterne ikke blive enige, beslutter udlejeren efterforslaget – under hensyntagen til afdelingens økonomi m.v.– om lejeren skal genhuses midlertidigt eller opsiges og gen-huses permanent.Det præciseres i det foreslåede § 86, stk. 2, at udlejerenskal opsige lejeren i de tilfælde, hvor lejeren skal anvises enpermanent erstatningsbolig.Det præciseres i det foreslåede § 86, stk. 3, at udlejerenikke skal opsige lejeren i de tilfælde, hvor lejeren skal anvi-ses en midlertidig erstatningsbolig.Den foreslåede ændring af § 86, stk. 4, er en konsekvensaf henvisninger.
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Mette Reissmann (S)fmd.Simon Kollerup (S)Sophie Hæstorp Andersen (S) Thomas Jensen (S) Liv Holm Andersen (RV) Lone Loklindt (RV) Linda Kristiansen (RV)Sanne Rubinke (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL)Louise Schack Elholm (V) Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Preben Bang Henriksen (V) Michael Aastrup Jensen (V)Karen Jespersen (V)nfmd.Karsten Lauritzen (V) Kim Andersen (V) Karina Adsbøl (DF) Alex Ahrendtsen (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Joachim B. Olsen (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
4
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 114Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for by, bolig og landdi-strikter2Supplerende høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for by, boligog landdistrikter3Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget4Ændringsforslag fra ministeren for by, bolig og landdistrikter51. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 114Spm.nr.1TitelSpm. om, hvordan det sikres, at retssikkerhedsloven og persondatalo-ven overholdes i de situationer, der omhandler fremrykket underret-ning til kommunerne om boligsocialt anviste, til ministeren for by, bo-lig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor det registreres, hvis en beboer ikke betaler sin husleje,og hvordan en sådan oplysning behandles, og hvor længe oplysningenopbevares, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren har overvejet, om der burde være et register overudlejere, som ikke lever op til deres forpligtelser som udlejer, til mini-steren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke overvejelser ministeren har gjort sig mht. Ejendoms-foreningen Danmarks høringssvar, til ministeren for by, bolig og land-distrikter, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at Kommunalbestyrelsen straksskal behandle spørgsmål om hjælp, jf. § 5, når kommunen modtagerfogedrettens underretning om, at en borger udsættes af et lejemål, ogder er børn eller unge under 18 år i husstanden, eller kommunen er ibesiddelse af oplysninger om borgeren, som sandsynliggør, at borge-ren har behov for hjælp, til ministeren for by, bolig og landdistrikter,og ministerens svar herpåSpm., om lovforslaget betyder, at der kan gives tilsagn om nye almeneboliger i en kommune, hvor boligledigheden overstiger 2 pct., og i gi-vet fald, under hvilke betingelser 2-procentsreglen kan fraviges, til mi-nisteren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm., om lejerne i en boligafdeling har nogen garanti for, at huslejenikke øges, samtidig med at der trækkes på dispositionsfonden, til mini-steren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke ændringer der helt nøjagtig er tale om, og herunderom det kun er starthjælp samt introduktionsydelse, der skal udgå afbestemmelsen, og om det ændrer på noget indholdsmæssigt fremover,til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
6
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
1920
Spm. om, hvorledes de meromkostninger, lovforslaget medfører forkommunerne, skal finansieres, til ministeren for by, bolig og landdi-strikter, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil tage initiativ til en opdeling af lovforslaget ien del, som indeholder udmøntning af den seneste finanslovaftale medEnhedslisten, og en del, der omfatter elementerne fra den seneste afta-le om satspuljen, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvorfor loven skal træde i kraft den 1. april, i lyset af at BL ideres høringssvar oplyser, at de ikke vil have det computersystem, derskal benyttes ved indberetninger om boligsocialt anviste lejere, klar tilden 1. april, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvor stor en andel af de lejere, der modtager en første ryk-ker for manglende huslejebetaling, der rent faktisk vil være i risiko forat blive sat ud af deres bolig, til ministeren for by, bolig og landdi-strikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad baggrunden er for at sætte grænsen for, hvornår derskal tilbydes permanent genhusning, til 12 måneder, til ministeren forby, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke instanser lejer kan indbringe klager over genhus-ningsboligens kvalitet til, til ministeren for by, bolig og landdistrikter,og ministerens svar herpåSpm., om beboerklagenævnet er kompetent til at behandle klager overgenhusningsboligens kvalitet, til ministeren for by, bolig og landdi-strikter, og ministerens svar herpåSpm. om opsigelsesmulighederne for udlejer i forbindelse med om-bygning, og genhusningsforpligtelsen, til ministeren for by-, bolig- oglanddistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om, i hvilket omfang almene boligafdelingers udgifter til tab pålejere, som misligholder forpligtelse ved fraflytning og som ikke beta-ler huslejen ved fraflytning, stammer fra forhold, som vedrører denboligsociale forpligtelse i de almene boliger, til ministeren for by, bo-lig og landdistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens tekniske bistand til udarbejdelse af et ændrings-forslag, der deler lovforslaget i tre dele, til ministeren for by, bolig oglanddistrikter, og ministerens svar herpåSpm. om finansieringen af L 114, til ministeren for by, bolig og land-distrikter, og ministerens svar herpåSpm. om oversendelse af korrespondancen mellem Datatilsynet ogministeriet i forhold til, at lovforslaget ikke strider mod dataloven, tilministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
7
Bilag 23 af udvalgets spørgsmål til ministeren for by, bolig og landdistrikter og dennes svar herpåSpørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra DF.Spørgsmål nr. 5:Kan ministeren bekræfte, at Kommunalbestyrelsen straks skal behandle spørgsmål om hjælp, jf. § 5, nårkommunen modtager fogedrettens underretning om, at en borger udsættes af et lejemål, og der er børneller unge under 18 år i husstanden, eller kommunen er i besiddelse af oplysninger om borgeren, somsandsynliggør, at borgeren har behov for hjælp. Tilsvarende gælder, når kommunen modtager en boligor-ganisations underretning om, at en anmodning om en borgers udsættelse af et lejemål på grund af beta-lingsmisligholdelse indgives til fogedretten, jf. reglerne om udlejerens underretning til kommunen i lovom leje af almene boliger?Svar:Jeg kan bekræfte, at kommunalbestyrelsen efter retssikkerhedslovens § 5 a straks skal vurdere lejerensbehov for hjælp, når kommunen modtager en underretning som beskrevet.Spørgsmål nr. 9:Ministeren bedes uddybe, hvorledes de meromkostninger, lovforslaget medfører for kommunerne, skalfinansieres.Svar:De forventede kommunale merudgifter på 5,3 mio. kr. i 2013 og 7,0 mio. kr. i 2014 og de efterfølgendeår vedrører boligorganisationernes underretning af kommunerne om boligsocialt anviste lejere i restancesamt kommunernes opfølgende samtaler med disse lejere. Der er på finansloven afsat midler til finansie-ring heraf.Spørgsmål nr. 10:Idet lovforslaget udmønter 2 forskellige politiske aftaler med forskellige aftaler parter bedes ministerenoplyse, om han vil tage initiativ til en opdeling af lovforslaget i en del, som indeholder udmøntning af denseneste finanslovaftale med Enhedslisten og en del, der omfatter elementerne fra den seneste aftale omsatspuljen.Svar:Jeg finder ikke grundlag for at foretage en opdeling af lovforslaget.Finansieringen af centerets drift har hidtil været delt ligeligt mellem staten og Landsbyggefonden.Ved aftale af 26. oktober 2012 om satspuljen på det social- og integrationspolitiske område 2013-2016blev der af satspuljen afsat 19,5 mio. kr. til dækning af statens andel af finansieringen af CFBU's fortsattedrift i perioden 2013-2016. Den fornyede statslige bevilling til centeret er hjemlet på finansloven, jf. kon-to 14.51.50. Der er afsat 2,7 mio. kr. i 2013 og 5,6 mio. kr. (2013-PL) i årene 2014-2016.I forlængelse heraf foreslås i lovforslagets § 1, nr. 19, at give Landsbyggefonden mulighed for en tilsva-rende medfinansiering af CFBU.Der er tale om en lille ændring af almenboligloven. Jeg har derfor vurderet, at forslaget ikke kunne bæreet selvstændigt lovforslag. I betragtning af, at der samtidigt skulle fremsættes forslag til en række andreændringer af almenboligloven, er forslaget derfor indarbejdet i L 114.