By- og Boligudvalget 2012-13, By- og Boligudvalget 2012-13, By- og Boligudvalget 2012-13, By- og Boligudvalget 2012-13
L 114 Bilag 1, L 114 A Bilag 1, L 114 B Bilag 1, L 114 C Bilag 1
Offentligt
1203294_0001.png
1203294_0002.png
1203294_0003.png
1203294_0004.png
1203294_0005.png
1203294_0006.png
1203294_0007.png
1203294_0008.png
1203294_0009.png
1203294_0010.png
1203294_0011.png
1203294_0012.png
1203294_0013.png
1203294_0014.png
1203294_0015.png
1203294_0016.png
1203294_0017.png
1203294_0018.png
1203294_0019.png
1203294_0020.png
1203294_0021.png
1203294_0022.png
1203294_0023.png
1203294_0024.png
1203294_0025.png
1203294_0026.png
Advokatrådet
Ministeriet For By, Bolig og LanddistrikterHolmens Kanal 221060 København K
KRONPRINSESSEGADE 281306 KØBENHAVN KTLF.FAX33 96 97 9833 36 97 50
DATO: 7. december 2012SAGSNR.: 2012 - 3851
[email protected]+[email protected]+[email protected]
ID NR.: 212725
Høring - over forslag til lov om ændring af lov om almene boliger mv., og lov omleje af almene boliger (Fremrykket underretning om boligsocialt anviste lejere,midlertidig genhusning, forenkling og tekniske ændringer)Ved e-mail af 23-11-2012 har Ministeriet For By, Bolig og Landdistrikter anmodetom Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte forslag.Indledningsvis bemærkes, at høringsmaterialet er fremsendt med en frist på 13 dagetil afgivelse af et svar.Advokatrådet skal hertil bemærke, at en sådan frist i realiteten udelukker en nærmerestillingtagen til de forslag, der er indeholdt i høringsmaterialet. Det må på denbaggrund påregnes, at en række myndigheder og organisationer reelt ikke harmulighed for at udfylde den funktion som høringspart, som det lovforberedendearbejde normalt trækker på som led i kvalitetssikringen af ny regulering og som led ien almindelig, demokratisk proces.Advokatrådet skal desuden henvise til, at regeringen i sit regeringsgrundlag underoverskriften ”god regeringsførelse” blandt andet har anført, at ” Regeringen vil i tætsamarbejde med Folketinget sikre høj lovkvalitet gennem rimelige høringsfrister, dersikrer, at organisationer og andre høringsparter har ordentlig tid til at gennemgålovforslag og udarbejde kommentarer. Samt at høringssvar og et høringsnotat medministeriets bemærkninger foreligger i god tid forud for førstebehandlingen”.Advokatrådet finder det på den anførte baggrund særdeles beklageligt, at man idenne sag har udsendt høringsmaterialet med en så kort frist.Advokatrådet har foretaget en summarisk gennemgang af det fremsendte og har ikkeumiddelbart indholdsmæssige bemærkninger til høringssagen.
[email protected]www.advokatsamfundet.dk1
Advokatrådet
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]www.advokatsamfundet.dk2
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
5. december 2012
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
[email protected][email protected][email protected][email protected]
J. nr. 2012-2652.
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov omalmene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (Frem-rykket underretning om boligsocialt anviste lejere, midlerti-dig genhusning, forenkling og tekniske ændringer)Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har sendt ovennævnte forslag i høring. BLDanmarksAlmene Boliger har følgende bemærkninger til forslaget:Fremrykket underretning om boligsocialt anviste lejereUdsættelse af lejere fra deres hjem kan medføre menneskelige tragedier, og samtidig er udsæt-telser bekostelige for de udsatte lejere, for kommunerne og for boligorganisationerne.Vi har derfor fokus på at nedbringe antallet af udsættelser. Boligorganisationerne er engageredei økonomisk rådgivning m.v. for at forebygge udsættelser, og i samarbejde med KL har BL ud-arbejdet materiale, som skal henlede opmærksomheden på, at alle eksisterende muligheder be-nyttes for at undgå udsættelser. Samtidig understreges det, at udsættelser også er et emne,der kan tages op i styringsdialogen.Ifølge Domstolsstyrelsens tal ser det nu ud til, at antallet af udsættelser falder.Regeringen og Enhedslisten har indgået en aftale, som giver kommunerne bedre muligheder forat yde hjælp til huslejebetaling i en midlertidig periode, hvis det kan forebygge en udsættelse(dette forslag udmøntes i L 85). Samtidig skal kommunerne forpligtes til at holde opfølgnings-samtaler med anviste borgere med restanceproblemer på baggrund af underretninger fra bolig-organisationerne.Vi hilser alle tiltag velkomne, som kan fastholde og understøtte de nuværende positive tenden-ser. Herudover er det væsentligt at sikre en smidig og omkostningseffektiv administration, og vibemærker i den forbindelse følgende:Efter forslaget skal boligorganisationen sende kopi til kommunen, når boligorganisationen sen-der 1. rykker til lejere, som er blevet anvist af kommunen inden for det sidste år. Det er imidler-
side 2
tid væsentligt, at der ikke stilles krav om kopi af hvert enkelt påkrav, men at f.eks. en liste medoplysninger om navn, adresse og restance er tilstrækkeligt. Der bør være en vis metodefrihedfor leverancen af de relevante oplysninger, så fordelene ved moderne IT-løsninger kan anvendestil gavn for det administrative samarbejde mellem boligorganisationer og kommuner, og denmest effektive sagsbehandling sikres.Vi lægger vægt på, at invitationen til møde med kommunen som nævnt i bemærkningerne tilforslaget er et tilbud til lejeren, og at det ikke i øvrigt har processuelle konsekvenser, hvis til-buddet af en eller anden grund ikke kommer frem til lejeren.Rigtig mange lejere betaler deres restance, når de får den første rykker. Andre indgår afdrags-ordninger. Vi går ud fra, at det kommer til at fremgå af kommunens henvendelse til lejeren, atdenne kan se bort fra henvendelsen, hvis restancen er betalt, eller der er indgået en afdrags-ordning.Til illustration kan vi oplyse nogle tal fra et par af de store boligorganisationer:Boligorganisation A:20.268 påkrav førte i 2011 til 317 ophævelser. Heraf vedrørte 1.866 rykkere og 54 ophævelserpersoner, der var anvist inden for det seneste år.Boligorganisation B19.790 påkrav førte i 2011 til 497 udsættelser. Af de udsatte var 185 anvist af kommunen. Deter ikke opgjort, hvor mange af disse, der var anvist inden for det sidste år, og heller ikke hvormange af rykkerne, der blev sendt til personer, der er anvist inden for det sidste år.Boligorganisation CSender gennemsnitligt 24.000 påkrav årligt, som bliver til 315 udsættelser. Tallene er ikke op-gjort på antal anviste.Boligorganisation DHar i 2012 sendt 6.883 påkrav, hvoraf boligorganisationen skønner at ca. 60 pct. er anvist afkommunen. I 2011 havde denne boligorganisation 90 udsættelser, hvoraf 67 var kommunaltanviste (men det er ikke opgjort hvornår).Endelig vil vi pege på, at de nye regler foreslås at finde anvendelse umiddelbart efter lovensikrafttrædelse den 1. april, og det giver meget kort tid til at få tilrettet it-systemer til de nyekrav.Midlertidig genhusningI dag findes kun lovregler om permanent genhusning, når ombygning gør det nødvendigt at fra-flytte boligen. Disse regler er i mange år blevet suppleret af en praksis for midlertidig genhus-ning i visse situationerså det f.eks. sikres, at lejerne også har mulighed for at komme tilbageefter en renovering, som de selv har været med til at beslutte.
side 3
Det er positivt, at disse regler nu foreslås lovfæstet, så lejernes rettigheder ved midlertidig gen-husning er sikret.Vi vil dog gøre opmærksom på, at praksis for midlertidig genhusning også omfatter situationer,hvor en kortere fraflytning er nødvendig pga. en reparation i boligen. Denne situation synes ikkeat være omfattet af de nye regler.Endelig vil vi pege på, at det i nogle situationer ikke er hensigtsmæssigt at flytte alle lejerensmøbler for en kortere periode, og i andre tilfælde, f.eks. ved afrensning for skimmelsvamp, kander være tale om, at lejerens indbo også skal afrenses. I sådanne tilfælde er det praktisk, atboligorganisationen har møbler, der kan stilles til rådighed for lejeren i genhusningsboligen. Vigår ud fra, at en sådan situation kan rummes inden for forslaget.Ændring af 2 pct.’s reglenEfter gældende regler kan en kommune ikke give tilsagn om støtte til opførelse af nyt almentbyggeri, hvis antallet af ledige familieboliger, ungdomsboliger og ældreboliger overstiger 2. pct.Det foreslås, at ældreboliger udgår af statistikken, og at kommunen altid kan give tilsagn til æl-dreboliger, så kommunen kan opfylde sin forsyningsforpligtelse.For familieboliger og ungdomsboliger lempes reglen, så kommunalbestyrelsen, når det er velbe-grundet, kan give tilsagn til nye boliger, selvom ledigheden overstiger 2 pct. Samtidig skalkommunen underrette ministeriet om de ledige boliger.Som hovedregel er det stadig ikke hensigten, at der skal bygges, når ledigheden overstiger 2pct.. Dette bestyrkes af, at kommunerne skal medfinansiere nye almene boliger, og derfor haret økonomisk incitament til at sikre, at der kun bygges boliger, som der er behov for.Efter BL’s opfattelse erder behov for at styrke de handlemuligheder, kommunen kan anvendesideløbende med iværksættelsen af en strategi for de ledige boliger. Der kan i en situation medmere end 2 pct.s ledighed være behov for at blande eksisterende bebyggelser med nybyggeri,eller der kan være brug for flere boliger i andre dele af kommunen, der f.eks. kan understøtteerhvervs- eller andre udviklingsmuligheder. Denne tendens er forstærket efter kommunesam-menlægningen.Vi er derfor enige i den foreslåede smidiggørelse af reglen.Ophævelse af kravet om kommunal godkendelse af skillevægsarbejderForslaget ersammen med ophævelsen af kravet om anmeldelse eller tilladelse af skillevægs-arbejder efter bygningsreglementeten betydelig forenkling, som vil gøre det nemmere for be-boerne at tilpasse boligen til deres aktuelle behov.Tab ved lejernes fraflytning afholdes af dispositionsfondenUdgifter til lejetab mv. i forbindelse med fraflytning er steget meget i de senere år. Forslagetom, at dispositionsfondene fremover skal finansiere lejetab kan derfor betyde, at nogle disposi-
side 4
tionsfonde vil blive nødlidende. Derfor henstiller BL, at den nuværende ordning bibeholdes, ellerat mulighederne for at henlægge til dispositionsfondene ændres, så disse i forbindelse med fxsærligt store lejetab har en mulighed for at bidrage.CFBUSom udmøntning af satspuljeaftalen for 2013 afsættes der midler til fortsat drift af CFBU fra2013-2016, hvilket BL er tilfredse med. Det er således væsentligt, at der løbende udarbejdesanvisninger på at udføre det boligsociale arbejde med størst mulig effekt baseret på et kvalifice-ret vidensgrundlag.BL har ikke bemærkninger til de øvrige elementer i forslaget.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Til:Fra:Emne:
Almene boliger, Nynne Horn (Sagsbehandler, Boliglovgivning), Eva Berthram (Sagsbehandler, Almene boliger)Danmarks Lejerforeninger [[email protected]]
Sendt:04-12-2012 17:25:36
Hermed sender jeg Danmarks LejerforeningersVi har ikke foretaget nogen
1) Fremrykket underretning om boligsocialt anviste lejere.Vi kan tilslutte os dette forslagefter lejeforholdets begyndelse.2)Vi kan tilslutte os den overordnede hensigt med dette forslag.3)-reglen ved tilsagn til nyt alment boligbyggeri.
Vi kan tilslutte os dette forslag4)Vi har ingen kommentarer til dette forslag.
5) Forenkling af processen for udbetaling af ungdomsboligbidrag.Vi har ingen kommentarer til dette forslag.6)fraflytning og ved fraflyttede lejeres manglende huslejebetaling.Vi kan tilslutte os dette forslag.7)
Vi kan tilslutte os dette forslag.8) ReguleringVi har ingen kommentarer til dette forslag.9)Vi har ingen kommentarer hertil.Med venlig hilsenJakob Lindberg
Til Ministeriet for By, Bolig og LanddistrikterVedrørende j. nr. 2012-2652.
10-12-2012Sag nr. 10/2488Dokumentnr. 53969/12Mette Holm SørensenTel. 35298325/22222157E-mail: [email protected]
Høring om ændring af lov om almene boliger og lov om leje af almeneboliger mv.Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har den 23. november bedt omDanske Regioners bemærkninger til forsalg om ændring af lov om almeneboliger og lov om leje af almene boliger.Som følge af lovforslagene ændres regionernes forpligtelser på få områder.Disse ændringer bringer lov om almene boliger m.v. og lov om leje af al-mene boliger i overensstemmelse med de ”korresponderende bestemmel-ser” i lov om social service og lov om retssikkerhedog administration pådet sociale område.Danske Regioner har kun få tekniske bemærkninger til lovforslagene.Med lovforslaget følger regler om tab ved lejeledighed og manglende hus-lejebetaling (§ 20, stk. 2). Reglen gælder almene boligorganisationer, somifølge forslaget skal dække tab ved træk på dispositionsfonden. Det fremgårikke klart hvorledes tabet tænkes dækket i de afdelinger, som regionerneejer. I mangel af præcise regler har en region fulgt den praksis, at udgifterneikke dækkes af de tilbageblivende beboere via huslejen, men via driften afdet pågældende sociale botilbud, og dermed via taksten af de anbringendekommuner. Såfremt en afdeling, som ejes af en almen boligorganisation,skal følge forslaget, vil det sandsynligvis betyde, at boligorganisationen vilsøge udgiften overvæltet på beboernes husleje.Reglerne om beboerindskud kan umiddelbart betragtes som en forenkling,idet det foreslås, at det fremover alene er kommunerne, som yder beløb til
dækning af beboerindskud. Forslaget vil betyde, at det er endnu mindresandsynligt, at regionerne fremover vil opføre almene ældreboliger, idetdenne boform vil blive endnu dyrere for de anbringende kommuner. Ende-lig forstås overgangsreglen i § 3, stk. 3 således, at den alene gælder for nu-værende beboere i regionale almene ældreboliger.
Side 2
Med venlig hilsenTommy Kjelsgaard
Ministeriet for By-, Bolig og LanddistrikterKontoret for almene boligerE-mail:[email protected][email protected]og[email protected]
3. december 2012
Høring over forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om lejeaf almene boliger (Fremrykket underretning om boligsocialt anviste lejere,midlertidig genhusning, forenkling og tekniske ændringer)Ministeriets sagsnr.: 2012-2652DANSKE ÆLDRERÅD takker for muligheden for at afgive høringssvar på det fremsendtelovforslag.DANSKE ÆLDRERÅD finder ministeriets forslag særdeles positivt, og kan varmt støtteinitiativet, der har til hensigt at rydde op i konstaterede uhensigtsmæssige regler.Lovforslaget kan efter DANSKE ÆLDRERÅDs opfattelse medføre nogle forbedringer foralle lejere, men især for den mest udsatte del af gruppen af lejere.Med venlig hilsen
Marianne LundsgaardSekretariatsleder
Ministeriet for By, Bolig og LanddistrikterGammel Mønt 41117 København KSendt til:[email protected],[email protected]og[email protected]
5. december 2012
Vedrørende høring over forslag til lov om ændring af lov om almene bo-liger m.v. og lov om leje af almene boligerVed e-post af 23. november 2012 har Ministeriet for By, Bolig og Landdi-strikter fremsendt udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boli-ger m.v. og lov om leje af almene boliger og anmodet om Datatilsynets be-mærkninger hertil.Det fremgår af lovforslagets § 1 nr. 11, at der i lov om almene boligers § 59indsættes som stk. 11 og 12:”Stk. 11. Fremsender boligorganisationen påkrav efter § 90, stk. 2,i lov om leje af almeneboliger til lejere af almene familie- og ungdomsboliger anvist af kommunalbestyrelsen indenfor det første år efter lejeforholdets påbegyndelse, skal boligorganisationen samtidig hermedunderrette kommunalbestyrelsen om påkravet ved at fremsende kopi af påkravet.Stk. 12. Kommunalbestyrelsen skal efter modtagelsen af den underretning, som er nævnt istk. 11, indkalde lejeren til et møde med henblik på drøftelse af den restance, som er grundlagfor boligorganisationens påkrav, og den fremtidige betaling af huslejen og andre pligtigepengeydelser i lejeforholdet. Mødet skal fastsættes til at finde sted inden udløbet af påkravs-fristen.”
DatatilsynetBorgergade 28, 5.1300 København KCVR-nr. 11-88-37-29Telefon 3319 3200Fax 3319 3218E-mail[email protected]www.datatilsynet.dkJ.nr. 2012-112-0147SagsbehandlerChristian VinterHagstrømDirekte 3319 3232
Datatilsynet lægger i den forbindelse til grund, at den i bestemmelserne om-talte underretning indeholder almindelige, ikke-følsomme personoplysninger,omfattet af databeskyttelsesdirektivets artikel 7, som er implementeret i per-sondatalovens § 61.Datatilsynet går ud fra, at databeskyttelsesdirektivet er blevet overvejet i for-bindelse med lovforslaget og forudsætter, at persondatalovens bestemmelservil blive iagttaget i forbindelse med de behandlinger af personoplysninger, dervil ske som følge af lovforslagets bestemmelser.Kopi af Datatilsynets høringssvar er sendt til Justitsministeriet til orientering.Med venlig hilsenChristian Vinter Hagstrøm1
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer
Sendt pr. e-mail til:[email protected], [email protected], [email protected]Ministeriet for By, Bolig og landdistrikterBoliglovgivningGl. Mønt 41117 København K
Dato 5. december 2012Jour. nr.: 20-01-006-12Ref: PEVJuridisk konsulentPeter VetlovTelefon +45 33 12 03 30[email protected]
Deres j. nr. 2012-2652.Høringssvar over forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.og lov om leje af almene boliger (Fremrykket underretning om boligsocialtanviste lejere, midlertidig genhusning, forenkling og tekniske ændringer)Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har den 23. november 2012 sendt lovforslag tillov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (frem-rykket underretning om boligsocialt anviste lejere, midlertidig genhusning, forenkling ogtekniske ændringer) i høring.Det skal indledningsvist bemærkes, at Ejendomsforeningen Danmark støtter initiativer,der kan medvirke til at minimere antallet af lejere, der udsættes at deres lejemål, som føl-ge af manglende betaling af husleje eller anden pligtig pengeydelse.Ejendomsforeningen Danmark finder således lovforslagets § 1, nr. 11 om boligorganisa-tionernes underretningspligt positivt. For at forslaget får den tiltænkte effekt, bør forslagetdog følges op af en mulighed for kommunen til at foretage betaling af restancerne. For deprivate boligudlejningsejendomme har Ejendomsforeningen Danmark den erfaring, atkommunerne ikke reagerer på henvendelser fra de private udlejere, når henvendelsen skersom følge af, at en familie har undladt at betale husleje. Det vil være hensigtsmæssigt, omkommunerne også får en initiativforpligtelse i de situationer, hvor private udlejere frivil-ligt giver meddelelse til kommunen om en lejer i restance.For så vidt angår lovforslagets § 1, nr. 23 er Ejendomsforeningen Danmark betænkeligved den foreslåede lempelse af 2 % - reglen, således at der kan gives tilsagn til nye alme-ne familieboliger eller ungdomsboliger, uanset det samlede antal ledige boliger i kommu-nen, som medfører lejetab, overstiger 2 %. Selv om reglen er tænkt som en undtagelses-
bestemmelse, der skal fortolkes snævert, er det Ejendomsforeningen Danmarks opfattelse,at det må sikres, at kommunernes adgang til at godkende nye almene boliger ikke medfø-rer, at der bliver flere ledige boliger i de berørte lokalområder.Med venlig hilsen
Torben ChristensenDirektør
2
Til:Cc:Fra:Emne:
Almene boligerNynne Horn (Sagsbehandler, Boliglovgivning), Eva Berthram (Sagsbehandler, Almene boliger)Tine Aabye [[email protected]]- j.nr. 2012-2652
Sendt:28-11-2012 14:25:05Bilag:
Med venlig hilsenTine AabyeForsikring & PensionSkadesforsikringTine AabyeTlf. direkte 41 91 91 51[email protected]Forsikring & Pension2900 HellerupTlf. 41 91 91 91Fax 41 91 91 92www.forsikringogpension.dk
Fra:Christina Mette Nielsen [mailto:[email protected]]Sendt:23. november 2012 11:53Til:[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; aa@aa---,- og-Boligforeningerne Sammenslutning i Danmark; Byggeskadefonden; Danmarks Lejerforeninger; Datatilsynet;
Emne:
Til:Cc:Fra:Emne:
Almene boligerNynne Horn (Sagsbehandler, Boliglovgivning), Eva Berthram (Sagsbehandler, Almene boliger)Hans Henrik Edlund, professor [[email protected]]
Sendt:26-11-2012 14:48:53Bilag:image001.png;
Husleje-Med venlig hilsenHans Henrik EdlundformandProfessor, lic.jur.Aarhus UniversitetBusiness and Social SciencesJuridisk Institut8000 Aarhus C
M:[email protected]W:http://pure.au.dk/portal/da/[email protected]
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter[email protected][email protected][email protected]STRANDGADE 56DK-1401 KØBENHAVN KTEL. +45 32 69 88 88FAX +45 32 69 88 00[email protected]WWW.MENNESKERET.DKWWW.HUMANRIGHTS.DK
Dato: 28. november 2012540.10/28171/SWG
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje afalmene boliger (Fremrykket underretning om boligsocialt anviste lejere, midlertidig genhusning,forenkling og tekniske ændringer)
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har ved mail af 23. november 2012 anmodet om Institutfor Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til ovennævnte.Institut for Menneskerettigheder har ikke bemærkninger til udkastet.Der henvises til sagsnr. 2012-2652.
Med venlig hilsen
Sara W. Guldagger
INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER ER OPRETTET VED LOV AF 6.6.2002 OM ETABLERING AF DANSK CENTER FOR INTERNATIONALE STUDIER OGMENNESKERETTIGHEDER. INSTITUTTET ER ETABLERET SOM NATIONAL MENNESKERETTIGHEDSINSTITUTION I HENHOLD TIL FN'S PARIS PRINCIPPER.INSTITUTTET VIDEREFØRER DE AKTIVITETER, DER SIDEN 1987 BLEV VARETAGET AF DET DANSKE CENTER FOR MENNESKERETTIGHEDER.INSTITUTTET VARETAGER FORSKNING, INFORMATION, UNDERVISNING, DOKUMENTATION OG INTERNATIONALE PROGRAMMER.
Til:Fra:Emne:
Almene boliger, Landsbyggefonden, Nynne Horn (Sagsbehandler, Boliglovgivning), Eva Berthram (Sagsbehandler, Almene boliger)Birger Kristensen, Landsbyggefonden ([email protected]) [[email protected]]
Sendt:07-12-2012 10:57:19Bilag:image001.jpg;
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikterj.nr. 2012-2652
Med venlig hilsenBirger R. KristensenSekretariatschefDirektionLandsbyggefonden
Telefon: 3376 2000Telefax: 3376 2005Direkte telefon: 3376 2112Mail: [email protected]
Fra:Christina Mette Nielsen [mailto:[email protected]]Sendt:23. november 2012 11:53Til:[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected][email protected];ABF; AE -[email protected];Bygge-,- og-Boligforeningerne Sammenslutning i Danmark; Byggeskadefonden; Danmarks Lejerforeninger; Datatilsynet;[email protected];Byggeriets Evaluerings Center; Byggesocietetet; Bygherreforeningen; Dansk Byggeri;[email protected][email protected]Emne:
Lejernes LandsorganisationSekretariatet jl/ToxDeres ref. sagsnr.: 2012-2652Dato 7. december 2012
MINISTERIET FOR BY, BOLIG OG LANDDISTRIKTERBoliglovgivningGl. Mønt 41117 København K[email protected] med kopi til [email protected] og [email protected]4171 7775
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om fremrykket underretning omboligsocialt anviste lejere, midlertidig genhusning, samt forenkling og tekniskeændringer.Udkastet omfatter 9 forslag:1. Fremrykket underretning om boligsocialt anviste lejere.2. Indførelse af regler om midlertidig genhusning ved omfattende ombygninger afalmene boliger.3. Ændring af 2 pct.-reglen ved tilsagn til nyt alment boligbyggeri.4. Ophævelse af kravet om kommunal godkendelse af skillevægsarbejder, somudføres efter den individuelle råderet.5. Forenkling af processen for udbetaling af ungdomsboligbidrag.6. Ændrede regler om afholdelse af tabet ved lejeres manglende opfyldelse af deresforpligtelse til istandsættelse ved fraflytning og ved fraflyttede lejeres manglendehuslejebetaling.7. Ændring af regler om kommunens og regionens forpligtelser til i visse situationerat yde et beløb til dækning af beboerindskud i almene ældreboliger.8. Regulering af tilbagebetaling af støtte ved opløsning af støttede privateandelsboligforeninger.9. Forskellige småændringer og præciseringer.Ministeriet har anmodet om, at eventuelle bemærkninger til udkastet, der blev modtagetd. 23. november 2012, er ministeriet i hænde senest onsdag den 5. december 2012, kl.12.00.Indledningsvis skal Lejernes LO beklage den korte høringsfrist, samt at ministeren iforbindelse med udarbejdelse af høringsforslag til justering lovgivningen for den almeneudlejningssektor ikke har fundet anledning til at indkalde organisationen med henblik påat høre, hvilke lovgivningsændringer, vi kunne ønske os. I stedet har man ensidigtkonsulteret udlejersiden, repræsenteret ved Boligselskabernes Landsforening. Vi vil ikkeundlade at gøre opmærksom på, at VK regeringen i det mindste nedsatte et udvalg medhenblik på at høre parternes synspunkter ifm. ændring af almenlovgivningen..Lejernes LO har igennem årene udarbejdet mange forslag til styrkelse afbeboerdemokratiet, til forbedring af beboernes indflydelse og til styrkelse af den almeneudlejningssektor. Senest har vi f.eks. tilsendt ministeren vores kongresberetning medvores arbejdsprogram, og et øjebliks kik i det almene afsnit ville have givet ministeren enlang række forslag, som umiddelbart ville forbedre forholdene for lejerne.
Adresse
Telefon
Bank
Telefax
Email
Reventlowsgade 1441651 København V
33 86 09 10
5301 0381423
33 86 09 20
[email protected]
www.lejerneslo.dk
2
LO har følgende bemærkninger til enkelte af de ovenstående foreslåede ændringer:Ad 1. Fremrykket underretning om boligsocialt anviste lejere.Lejernes LO kan ikke støtte de foreslåede tilføjelser til § 59. Der er tale om en uheldigindgriben i den personlige frihed og en sammenblanding af et udlejer/lejerforhold og enpersons forhold til kommunens interesser. Forslaget indebære, at lejeren i tilfælde afhuslejerestance skal stå standret ved kommunen.
Ad 2. Indførelse af regler om midlertidig genhusning ved omfattende ombygninger afalmene boligerLejernes LO kan støtte den foreslåede ændring, med den ændring, at det præciseres, atdet er lejeren, der vælger, om lejeren ønsker permanent eller midlertidig genhusning.Derudover bør reglerne ændres sådan at lejeren ved ombygning ikke kan opsiges, og detbør sikres, at lejeren altid tilbydes en erstatningsbolig, uanset ejendommen ombygges tilen almen ældrebolig eller en almen ungdomsbolig.Lejernes LO kan ikke støtte ændringen af § 86 stk. 1, hvorefter erstatningsboligen kanvære beliggende uden for kommunen. Uanset det er præciseret, at lejeren skal væreindforstået hermed, vil det indebære, at lejeren i en række situationer presses til at flytteud af kommunen, fordi man vælger kun at tilbyde boliger i kommunen med så dårligkvalitet og beliggenhed, at lejeren reelt ikke har et frit valg.Det bør jf. ændringsforslaget til § 86 nyt stk. 5 også sikres, at lejerens ret til at få dækketflytteudgifter også gælder, såfremt lejeren selv tilbyder at fremskaffe en bolig.
Ad 4. Ophævelse af kravet om kommunal godkendelse af skillevægsarbejder, somudføres efter den individuelle råderet.Organisationen kan støtte den foreslåede ændring. Organisationen havde gerne set, atråderetten generelt forbedredes, således at lejere fik samme ret som andelshavere,nemlig ret til at indregne værdien af eget arbejde, når forbedringen blev værdisat.
Ad 6. Ændrede regler om afholdelse af tabet ved lejeres manglende opfyldelse af deresforpligtelse til istandsættelse ved fraflytning og ved fraflyttede lejeres manglendehuslejebetaling.Organisationen kan ikke støtte den foreslåede ændring, hvorefter dispositionsfonden skaldække en afdelings tab som følge af lejeledighed, tab ved fraflytning, samt manglendehuslejebetaling. Den almene sektor bliver i stigende grad misbrugt ensidigt til at varetageden boligsociale opgave. Anvisningsretten er snævert reguleret og kommunerne har engratis boligsocial anvisningsret. Det er kun rimeligt, at det er samfundet, der bærer deomkostninger, der følger af at beboerne i den almene sektor varetager den boligsocialeopgave. Organisationen er bekendt med, at flere mener, at dette er ganske rimeligt atsamfundet uden betaling tiltager sig anvisningsret, fordi byggeri og drift er kraftigt offentligsubsidieret. Vi skal her gøre opmærksom på, at dette argument er uholdbart, fordi bådevismændenes analyseaf boligsubsidierne og OECD’s analyse af samme dokumenterer,at ejerboligsektoren endda i højere grad er subsidieret af skatterabatter ogskattefritagelse. Der er derfor ikke grundlag for en gratis anvisningsret.Organisationen skal i den forbindelse foreslå, at udgifter for afdelingen, som skyldes fejl iadministrationen, dækkes af dispositionsfonden eller af arbejdskapitalen. Den enkelteafdeling kan ikke uden om boligorganisationen vælge administration, det er derfor
3
rimeligt, at det er boligorganisationen, der indestår for dækning af tab som følge af fejl iadministrationen, og at det i den årlige beretning skal anføres, at der har været tale omdækning af denne art.
9. Forskellige småændringer og præciseringer.I forbindelse med ændringen af kommunalbestyrelsens oplysningspligt § 104 stk. 2 skal viforslå, at kommunalbestyrelsen årligt skal redegøre situationen på det lokale boligmarkedog behovet for nyt støttet boligbyggeri i kommunen, kommunens brug af anvisningsretteni de enkelt boligafdelinger, samt antallet af og arten af tvister i beboerklagenævnene,eksempelvis fordelt på boligorganisationer.I forbindelse med ændringen af § 91 c, stk. 1 vedrørende finansiering af Center forBoligsocial Udvikling ændres reglerne for udpegning af bestyrelse, således atSocialministeren udpeger formanden, 2 uafhængige sagkyndige og 1 medlem.Socialministeren udpeger derudover de resterende 4 medlemmer efter indstilling fraMinisteriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, KL, BoligselskabernesLandsforening og Landsbyggefonden. De resterende 4 ændres til udpegning af 5medlemmer, hvor den sidste kommer fra LLO. Organisationen mener, at det er rimeligt, atden største landsdækkende lejerorganisation har en repræsentant i bestyrelsen.
Med venlig hilsenHelene ToxværdFormand, Lejernes LO
Notat30. november 2012Brevid: 3263945Sagsnr.: 280099Lolland KommuneUdvikling- og ErhvervKontaktpersonCecilie BjørnUdvikling og Erhverv
Lolland Kommunes høringssvar ved høring over forslag til lov omændring af lov om almene boliger mv. og lov om leje af almene boliger(og regler i tilknytning til hertil)
Tlf.: 54676520[email protected]
Lolland Kommune skal indledningsvist problematisere den korte høringsproces,der betyder at forslag til lovændringerne ikke har kunnet nås politiskbehandlet. Når det er sagt, så byder kommunen det velkomment, at der påflere områder sker en forenkling af regelsættet på det almene boligområde.Kommunen vil benytte lejligheden til at beklage, at forslag til lovændringerikkeindbefatter:At Landsbyggefonden gives hjemmel til at støtte totalnedrivninger, menat der fortsat kun kan ydes driftsstøtte til en bestående afdeling. Vedboligreduktion sker deruagtet boligens geografi - således samtidigboligforbedring i den bestående del af afdelingen. Herved fordyreshuslejen (trods evt. huslejestøtte), hvilket er uhensigtsmæssigt på etpresset boligmarked, med stort boligoverskud i alle boligsektorer. Enhøj husleje forstærker udlejningsproblemerne og kan resultere i ensenere nedrivning. Lolland Kommune finder det samfundsøkonomiskuforsvarligt at Landsbyggefond, boligorganisation og kommune postermidler i en afdeling, der qua befolkningstilbagegang oguhensigtsmæssig beliggenhed ikke længere har eneksistensberettigelse.At det ikke gøres muligt at udleje almene boliger uden bopælspligt. Ikommunen er der almene boliger, der med strukturreform og denstigende urbanisering, har en mindre hensigtsmæssig beliggenhed. Detvil være hensigtsmæssigt at forsøge at udleje disse boliger som etsecond home, da en del af disse boliger grænser op til områder mednaturmæssige herlighedsværdier.At det ikke er muligt at yde indskudslån og boligstøtte til boliger opførtfør 1. april 1964. På et presset boligmarked med enbefolkningssammensætning præget af lavindkomstgrupper, er detuhensigtsmæssigt at afdelinger fra før skæringsdatoen gøres uattraktiveog uopnåelige for visse grupper. Herved vanskeliggøres regulering afbeboersammensætningen kommunalt og det kan medføre tomgangstabi de pågældende bebyggelser.
Lolland Kommunes respons på de foreslåede lovændringer:1/2
Notat1) Fremrykket underretning om boligsocialt anviste lejereKommunen finder det meget hensigtsmæssigt med tidlig advisering og opfølgendesamtale, men beklager at forslaget kun indbefatter lejere der har en boligsocialanvisning. Kommunen har grundet det store boligoverskud ikke indgået aftale omkommunal anvisningsret, men har udfordringer med et stort antal borgere derforsømmer huslejeindbetalingerne mv. Lolland Kommune anbefaler derfor atlovændringen skulle gælde alle nye lejere, for herved at kunne arbejde proaktivt fornedbringelsen af udsættelsessager.2) Midlertidig genhusningKommunen finder det hensigtsmæssigt at boligorganisationernes praksis omkringmidlertidige genhusninger formaliseres. I den forbindelse anbefaler kommunen enpræcisering af at der ligesom ved permanente genhusninger er tale om engenhusningsaftale mellem to parter og således ikke en kommunal anvisning, hvorformisligholdelser af de genhusede lejeres kontraktmæssige forpligtigelser påhviler dentidligere udlejer.3) Ændring af 2 pct.-reglenTil trods for at det i lovforslaget foreslås vanskeligt at opnå dispensation til at fravige dennuværende 2 pct., vil Lolland Kommune beklage, hvis en sådan åbning indarbejdes ialmenboligloven. Man kan forestille sig at det vil blive vanskeligt at administrereboligorganisationernes forventning om nybyggeri. Kommunen kan godt tilslutte sig atældreboliger ikke tæller med i ledighedsstatistikken og dermed undtages fra 2 pct.-reglen.6) Afholdelse af tab ved lejers manglende opfyldelse af forpligtigelse tilistandsættelse og lejebetaling efter fraflytningBoligorganisationerne i Lolland Kommune døjer med høje fraflytterregninger, og det vilhelt givet være hensigtsmæssigt at tab ikke afholdes af den enkelte afdeling, men afboligorganisationen. Udlejningssituationen i kommunen er dog så presset at samtligekommunens boligorganisationer er ramt på økonomien, hvorfor lovforslaget kan fører tilat hele selskaber går konkurs. Kommunen savner præcisering af om den enkelte afdelingfortsat vil kunne fritages for at det er selskabets dispositionsfond, der dækker lejetabsåvel som istandsættelsesomkostninger ved misligholdte lejemål.
senseVenlighilsehilsen
BjBjarne HansenDiDirektør
2/2