Socialudvalget 2012-13
L 103
Offentligt
1217110_0001.png
1217110_0002.png
1217110_0003.png
1217110_0004.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Dato: 19. februar 2013
J.nr. 2012-6247
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 12. februar2013 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål 4 ad L 103
Spørgsmål 4:”Vil ministeren – som teknisk bistand – udarbejde ændringsforslag, der inde-holder følgende:Ændring i § 5 stk. 2, hvor ordene: ’på hvert sit myndighedsområde’skal udgå. Indholdet skal være at alle pensionister, som konkret an-moder om at overgå til førtidspension efter lov om social pension,skal tilbydes vejledning og rådgivning, og at de pensionister, deranmoder om vejledning før de beslutter sig, skal vejledes og rådgi-ves.Der skal tilføjes en tekst om, at vejledningen udover UdbetalingDanmarks vejledning skal bestå af et tilbud om en personlig vejled-nings- og rådgivningssamtale med en sagsbehandler i kommunen.Sidste punktum skal ændres. Indholdet skal være, at vejledningenbåde skal gives på baggrund af pensionistens konkrete, aktuelle for-hold, og at der i vejledningen og rådgivningen skal tages højde forhvilke konsekvenser, som mulige ændringer i pensionistens fremti-dige helbredsforhold, boligforhold, samlivsforhold, økonomiske for-hold m.v. kan have for det valg, som pensionisten træffer.
Følgende bemærkninger skal indgå:Det kan have store konsekvenser for den enkelte pensionist, hvis han ellerhun vælger forkert, da beslutningen er bindende og ikke kan fortrydes. Der-for er det vigtigt, at alle pensionister, der enten anmoder om eller overvejerat overgå til førtidspension efter lov om social pension, bliver tilbudt en grun-
2
dig og fyldestgørende rådgivning og vejledning. Tilbuddet om rådgivning ogvejledning skal udover den skriftlige vejledning fra Udbetaling Danmark in-deholde en personlig samtale med kommunens sagsbehandler, hvor pensi-onisten og sagsbehandleren kan drøfte fordele og ulemper ved at overgå tilden ny pension. Da pensionistens fremtidige forhold som f.eks. ændredeboligforhold, helbredsforhold og samlivsforhold kan have stor betydning for,hvilken pension der er mest fordelagtig for pensionisten, skal fremtidige for-hold inddrages i rådgivningen og vejledningen.”
Svar:Hermed vedlægges udkast til ændringsforslag til L 103, som udvalget haranmodet om.Det skal bemærkes, at det naturligvis er meget ønskværdigt, at førtidspensi-onisterne får et så solidt grundlag som muligt for at træffe beslutning om,hvorvidt de vil anmode om overgang til førtidspension efter lov om socialpension. Derfor er der også væsentligt fokus på information og vejledning idet fremsatte lovforslag.Det fremgår af det fremsatte lovforslag, at Udbetaling Danmark og kommu-nerne efter pensionistens anmodning skal vejlede førtidspensionisterne omkonsekvenserne ved at overgå til førtidspension efter reglerne i lov om socialpension. Det forudsættes, at førtidspensionisten får en grundig vejledning påbaggrund af pensionistens konkrete og aktuelle forhold. Udbetaling Danmarkvejleder og stiller pensionsberegner til rådighed i forhold til forsørgelsesydel-ser, boligstøtte og varmetillæg, mens kommunen vejleder om muligheden forhjælp efter aktivloven og hjælp efter lov om social service.Endvidere forudsættes det i det fremsatte lovforslag, at Udbetaling Danmarkog kommunen inden for hver deres myndighedsområde giver pensionistenen overordnet generel vejledning om, hvilke muligheder for tillæg og ydelserpensionisten i fremtiden vil blive omfattet af ved at overgå til førtidspensionefter lov om social pension.Det fremgår herudover af det fremsatte lovforslag, at Udbetaling Danmark ogkommunen ikke har mulighed for at give egentlig rådgivning eller individuelkonkret vejledning, der tager højde for mulige fremtidige forhold. Førtidspen-sionisten må selv vurdere de fremtidige individuelle forhold og selv tagebeslutning om overgang til førtidspension, og hverken Udbetaling Danmarkeller den enkelte kommune kan pålægges erstatningsansvar som følge af, atførtidspensionisten fortryder sit valg.
3
Kommunen og Udbetaling Danmark kan således med det fremsatte lovfors-lag ikke ”rådgive”, og hermed menes ”anbefale”, hvilket valg den enkeltepensionist med fordel kan træffe, hverken på kort eller på længere sigt.Det fremgår af de økonomiske bemærkninger til L 103, at de foreslåedeaktiviteter i forhold til vejledning – herunder informationsbrev, personlig vej-ledning, sagsbehandling mv. og digital pensionsberegner skønnes at medfø-re administrative merudgifter i 2013 på i alt 18 mio. kr.Ændringsforslaget vil medføre medudgifter i forhold til det forudsatte, hvorder ikke er afsat midler til en egentlig rådgivningsopgave i den forstand, atborgeren kan forvente at modtage en vurdering og anbefaling af, hvilket valgder er bedst for den enkelte pensionist. Såfremt en sådan opgave ligeledesforudsættes varetaget i kommunerne, der kun har myndighedsopgaven foren række af de supplerende ydelser, vil der skulle indhentes oplysninger iUdbetaling Danmark. F.eks. vil en times rådgivning af en socialrådgiver tilhalvdelen af førtidspensionisterne på den gamle ordning beløbe sig til yderli-gere godt 20 mio. kr. Dertil kommer forberedelse og merarbejde i UdbetalingDanmark. De samlede økonomiske konsekvenser vil skulle forhandles medkommunerne.Det skal desuden understreges, at det ikke vil være muligt at give pensioni-sterne en kvalificeret rådgivning om hypotetiske ændringer i pensionisternesfremtidige forhold vedrørende bolig, helbred, samliv, økonomi mv., der kanfå indflydelse på de sociale ydelser, ligesom der heller ikke er garanti for, atde aktuelt gældende regler fortsat vil gælde så længe pensionisten kunnevære berettiget til ydelser efter lov om højeste, mellemste, forhøjet alminde-lig og almindelig førtidspension m.v.Som det også fremgår af bemærkningerne til L 103, har Udbetaling Danmarkog kommunen ikke mulighed for at yde egentlig rådgivning eller individuelkonkret vejledning, der tager højde for mulige fremtidige forhold. Førtidspen-sionisten må således selv vurdere de fremtidige individuelle forhold, fx ved-rørende samliv, helbred, indtægt m.v., der kan have væsentlig betydning for,om det for den enkelte pensionist på sigt vil være en økonomisk fordel atovergå til førtidspension efter lov om social pension.Det fremgår endvidere af bemærkningerne til L 103, at det er den enkeltepensionist, der tager beslutningen om overgang til førtidspension efter lovom social pension, og hverken Udbetaling Danmark eller den enkelte kom-mune kan pålægges erstatningsansvar som følge af, at førtidspensionistenfortryder sit valg. Endelig må det bemærkes, at ændringsforslaget ikke tagerhøjde for den nye opgavefordeling mellem kommunerne og UdbetalingDanmark, da kommunerne fra 1. marts 2013 ikke længere har ansvaret foralle de regler, de efter forslaget bliver sat til at rådgive om.
4
Jeg kan derfor ikke anbefale, at vedlagte udkast til ændringsforslag til L 103fremsættes.
Karen Hækkerup
/Bent Nielsen
Bilag:Udkast til ændringsforslag til L 103