Tak, og tak til transportministeren for de løfter der blev givet her.
I Dansk Folkeparti er vi selvfølgelig også lidt spændte på, hvordan det vil komme til at se ud, når det hele skal udmøntes til sin tid, og om transportministeren kommer i konflikt med EU-reglerne.
Men det kan være, at transportministeren kan forklare lidt om det, når ministeren skal op igen, altså om det er undersøgt, at vi ikke kommer i konflikt.
Det er vi sådan set ligeglade med i Dansk Folkeparti, men det ved jeg at regeringen ikke er, så det kan være, det er undersøgt, hvordan det forholder sig, og det kan være, at ministeren kan forklare lidt om det til sidst.
Grunden til, at den her forespørgsel er rejst, er, at det har været sådan lidt svært at finde en balancegang og finde ud af, hvordan det her med, at vi skal sende tingene i udbud, og at alle i Europa frit skal kunne byde ind på det, skal tackles.
Hvordan skal det sikres, at der ikke lige pludselig er nogen, der går til 30 kr.
i timen og tager alle jobbene i Danmark?
Man kan jo sige, at transportministeren måske er lidt af en foregangsmand i det her tilfælde, hvor der bliver lavet arbejdsklausuler.
Hvis det kan gennemføres på den måde, som ministeren har læst op her, så vil det være et stort skridt i den rigtige retning.
For vi er virkelig kede af det, og det tror jeg gælder alle i Folketinget, når det ses, at nogle udenlandske udbydere render med det hele, og der ikke bliver skabt danske job, og vi egentlig bare har udgifterne til de folk, der kommer til at være ledige, fordi de ikke kan få et job på de store investeringer til flere milliarder kroner.
Hvis man kigger på Metroringen, så kan man se, at der er 14 nationaliteter, der arbejder.
Når der er store projekter, skulle man tro, at ledigheden virkelig ville gå ned, når de går i gang, men viser det sig, at ledigheden stadig væk stiger.
Det er sådan lidt mærkeligt at se på.
Jeg synes, det er fint, at ministeren siger, at det skal være under ordnede forhold.
Debatten om Femernforbindelsen er jo også blevet fornyet lidt, fordi der er kommet oplysninger fra det statsejede kinesiske entreprenørselskab CCCC om, at de vil byde ind på en stor opgave.
Og det ville være skrækkeligt, hvis et kinesisk selskab kom med 3.000 kinesiske arbejdere, der vil arbejde til 20-30 kr.
i timen.
Det ville slet ikke være til at styre herhjemme.
Men om det er noget, der kan frygtes, eller om ministeren kan lægge det scenarie i graven, tør jeg selvfølgelig ikke byde ind med en forklaring på.
Det er også muligt, at man kan sige, at det skal være europæiske virksomheder, der får lov at byde ind.
Det tør jeg heller ikke sige noget om, men det kan være, at ministeren kan forklare, om man kan sætte en grænse for, hvem der vil få lov til at byde ind på de store opgaver.
Hvis man kigger på Femern Bælt, der skulle give 15.000 arbejdspladser til Lolland, ser man, at det er klart, at det ikke vil være alle arbejdspladser, der vil blive danske.
Sådan er det ved de store projekter.
Det er også et spørgsmål om ekspertise, og det er ikke sikkert, at vi kan klare det hele i Danmark.
Men hvis man så bare kunne sikre, at halvdelen af arbejderne var danske, ville det være et stort skridt i den rigtige retning, og det ville det også være, hvis resten så ikke skal føle, at de bliver underbudt af udenlandske virksomheder, der byder ind på opgaven.
Alene på elementfabrikken skal der være 2.000-3.000 mand.
Man kan ikke rigtig forestille sig, at det skulle være nødvendigt at hente arbejdskraft fra udlandet for at få de opgaver udført.
Der må absolut være en hele del danske virksomheder, der kan løfte de opgaver.
Men ministeren er kommet med rigtig mange løfter vedrørende det her, og i DF håber vi virkelig, at ministeren kan holde de løfter, og at ministeren ikke bagefter skal stå på talerstolen og beklage, at det ikke blev til noget alligevel.
DF vil selvfølgelig holde godt øje med, at de udtalelser og løfter, ministeren er kommet med, også bliver overholdt, når projektet bliver sat i gang.
Her til sidst vil jeg på vegne af V, S, DF, R, SF, EL og KF fremsætte følgende
Forslag til vedtagelse
»Folketinget noterer sig med tilfredshed, at Femern A/S er blevet pålagt at overholde ILO-konvention nr.
94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter – en konvention, som Danmark tilsluttede sig allerede i 1955.
Folketinget noterer endvidere, at der med finansloven er afsat midler til overholdelse af disse konventioner samt til bekæmpelse af social dumping.
Det betyder, at Femern A/S i forbindelse med de kommende anlægsarbejder på den faste forbindelse over Femern Bælt vil indføje en betingelse i udbudsdokumenterne, der pålægger både entreprenører og deres underentreprenører at sikre, at ansatte, der arbejder i Danmark, skal sikres vilkår, der ikke er mindre gunstige end dem, der bl.a.
gælder i henhold til kollektiv overenskomst for arbejde af samme art, hvor arbejdet udføres.
Folketinget er enig i, at samme fremgangsmetode anvendes ved fremtidige offentlige udbud«.
(Forslag til vedtagelse nr.
V 12)
Det var forslaget til vedtagelse, og jeg må sige, at det er dejligt at stå her og se, at det er et samlet Folketing, der stort set mere eller mindre er enige om det.
Det sætter jeg stor pris på.