Kommunaludvalget 2012-13
B 76 Bilag 3
Offentligt
1255516_0001.png
1255516_0002.png
1255516_0003.png
Til beslutningsforslag nr.B 76
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den 30. maj 2013
Betænkningover
Forslag til folketingsbeslutning om afskaffelse af stillerlister i forbindelse medkommunale og regionale valg[af Morten Marinus (DF) m.fl.]1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 12. marts 2013 ogvar til 1. behandling den 16. maj 2013. Beslutningsforslagetblev efter 1. behandling henvist til behandling i Kommunal-udvalget.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, EL og SF) indstiller beslut-ningsforslaget tilforkastelse.Socialdemokratiets, Radikale Venstres, Socialistisk Fol-kepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalgets udgangs-punkt er, at den nuværende ordning samlet set er en enkel ogdemokratisk måde at afgøre kandidaternes opstillingsret på.Uanset at en afskaffelse af stillerlister for partier og lister,der allerede er repræsenteret i kommunalbestyrelsen eller re-gionsrådet, isoleret set vil lette de administrative byrder for-bundet med indsamling af stillere for de pågældende partier/lister og det arbejde, som er forbundet med valgbestyrelsensefterfølgende kontrol af stillerne, vil en afskaffelse af stiller-listerne medføre, dels at der i en række tilfælde kan opståtvivlsspørgsmål og forskelsbehandling, og dels at der skalanvendes ressourcer på at administrere en alternativ proced-ure for at sikre godkendelse af kandidaterne:– I praksis kan der i nogle situationer opstå tvivl om, hvemder har ret til at tegne et parti eller en liste, og valgbesty-relserne vil dermed få en vanskelig opgave med at afgø-re dette.– Der kan opstå urimelig forskelsbehandling af lister, somhar indgået listeforbund, i tilfælde, hvor kun den ene li-ste bliver repræsenteret, bl.a. på grundlag af den andenlistes stemmer.– Det vil være nødvendigt at indføre en alternativ proced-ure for at sikre, at hver enkelt af de opstillede kandidaterhar godkendt deres egen opstilling og samtidig er blevetgodkendt af det parti eller den liste, de stiller op for. Ensådan procedure findes ved folketingsvalg for de partier,som er opstillingsberettigede til folketingsvalg.S, RV, SF og EL finder det af disse grunde ikke hensigts-mæssigt på nuværende tidspunkt at indføre samme proced-ure som ved folketingsvalg, hvor allerede repræsenteredepartier automatisk er opstillingsberettigede ved det efterføl-gende folketingsvalg. Der er betydelige forskelle mellem dekommunale og regionale valg på den ene side og folketings-valg på den anden side, bl.a. er proceduren for at blive god-kendt som nyt parti til opstilling til folketingsvalg langt me-re omfattende end proceduren for at blive opstillingsberetti-get som kandidatliste til et kommunalt eller regionalt valg.Etmindretali udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller be-slutningsforslaget tilvedtagelse uændret.Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og DetKonservative Folkepartis medlemmer af udvalget mener, atforslaget om at fjerne kravet om stillerlister ved kommunal-og regionsvalg for de partier og lister, der allerede er repræ-senteret i kommunalbestyrelsen eller i regionsrådet, grund-læggende er en god idé. V, DF, LA og KF vurderer, at enfjernelse af kravet om stillerlister i de nævnte tilfælde vilfjerne en unødvendig administrativ byrde for disse partier.Samtidig vil de enkelte valgbestyrelser i kommuner og re-gioner også opleve en administrativ lettelse.V, DF, LA og KF finder, at tiden er løbet fra behovet forstillerlister, da de førnævnte partier allerede i forvejen harden nødvendige organisation, der tegner partiet. V, DF, LAog KF finder altså, at der med afskaffelsen af stillerlisternefor de førnævnte partier hverken vil opstå et problem med attegne partiet eller listen. I de tilfælde, hvor der kunne opståtvivl om, hvem der repræsenterer det enkelte parti, vil det letkunne undersøges ved at kontakte det pågældendes partis or-ganisation. Ydermere skal det bemærkes, at det kun er mu-
AX015210
2
ligt for to lister at repræsentere det samme parti, hvis det ergodkendt af partiet selv. Det betyder i praksis, at udbryderefra eksisterende partier eller ekskluderede byrådsmedlem-mer vil skulle repræsentere et nyt parti. Til dette parti vil dersåledes være krav om en stillerliste.Under debatten ved beslutningsforslagets 1. behandlingfremhævede økonomi- og indenrigsministeren bl.a., at af-skaffelsen af stillerlister skulle medføre en urimelig for-skelsbehandling. Forskelsbehandlingen ville ifølge ministe-ren opstå, såfremt to lister har indgået et valgforbund, ogkun den ene liste blev repræsenteret. Så ville den repræsen-terede liste ikke skulle hente underskrifter fra stillere ved etefterfølgende valg – det ville den anden liste stadig skulle.V, DF, LA og KF mener ikke, at dette udgør et problem, dader er tale om en saglig forskelsbehandling, hvor listen medflest stemmer fritages for kravet om stillerlister. Forslagetindeholder også en demokratisk retfærdighed over for de
partier, som er valgt, idet allerede valgte partier i kommunerog regioner – ligesom valgte partier i Folketinget – med det-te forslag ikke skal ud at samle underskrifter for at stille optil det efterfølgende valg.V, DF, LA og KF ønsker fortsat, at partier og lister, derer valgt og ønsker at stille op igen, indleverer en kandidatli-ste til kommunen, hvor de opstillede kandidater bliver god-kendt efter de regler, der gælder i dag.V, DF, LA og KF mener, at forslaget samlet set vil føretil en lille, men nødvendig modernisering af valgloven.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Simon Kollerup (S) Karen J. Klint (S) Jan Johansen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) Liv Holm Andersen (RV) Marlene Borst Hansen (RV)fmd.Nadeem Farooq (RV)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Finn Sørensen (EL)Erling Bonnesen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Martin Geertsen (V) Jacob Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)Sophie Løhde (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Thoning (V) Morten Marinus (DF) Mikkel Dencker (DF)Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA) Mike Legarth (KF)nfmd.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Bilagsnr. Titel1Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget2Udkast til betænkning