Tak for de faldne bemærkninger fra ordførerne her under debatten.
Tak for den megen sympati, som man jo bekendt kan blive kvalt i, hvis det skal være.
Det er helt klart, at når hr.
Kim Christiansen under debatten siger, at vi ligesom sparker åbne døre ind, skal der ikke herske nogen som helst tvivl om, at vi med det her beslutningsforslag selvfølgelig har forsøgt at skubbe til udviklingen.
Når det sådan meget siges fra de forskellige ordførere, som jo er med i den store forligskreds, at det jo er noget, der hører hjemme der, så er et af formålene med at fremsætte det her beslutningsforslag i Folketingssalen selvfølgelig at sige til forligskredsen:
Så tag jer dog sammen og kom i gang.
Og så henviser man så selvfølgelig til, at vi er i gang, vi har bevilget 10 mio.
kr.
Jamen det er en kendsgerning.
Og det er også en kendsgerning, hvis man spørger på Hirtshals Havn, at der ikke rigtig sker noget, og at det beløb heller ikke rækker ret langt.
Så det er selvfølgelig et af formålene.
Det skal der slet ikke herske nogen som helst tvivl om.
Derfor forsøger vi sådan set ikke at overhale indenom.
Vi gør det helt åbent, vi kommer på ydersiden og siger:
Kom så, venner, følg så med, gør nu noget, hvis I absolut vil have, at det skal foregå i forligskredsen; så gør det dog.
Som sagt, som jeg tidligere har været inde på i et af mine spørgsmål eller mine indlæg, betyder det ikke noget for Enhedslisten, hvor tingene bliver besluttet henne.
Forslaget er blevet meget aktuelt, kan man sige, efter at regeringen jo helt uforståeligt har aflyst eller skrottet kørselsafgifterne på lastbiler.
Det var jo en miljøafgift, og et af formålene med det her forslag med at begynde at sætte gang i udviklingen af godstransport på jernbane er jo netop at få den miljøgevinst, der skal til, og som transportsektoren jo altså skal til at levere.
Som bekendt udgør CO
2
-udledningerne fra transportsektoren en fjerdedel af alle udledninger i EU, og heraf udgør vejtransporten og herunder altså lastbiltransporten 70 pct.
af CO
2
-udledningerne, hvor jernbanen udgør 2 pct.
af disse 25 pct.
Så det er først og fremmest af miljøhensyn.
Jernbanen er en bæredygtig form for transport.
Der er da ingen tvivl om, at miljøafgifterne på lastbiler fint kunne have finansieret – og ville have været gået som hånd i handske med dem – investeringer i godstransport på jernbane, og så ville det jo samtidig kunne være med til at afhjælpe den trængsel, som nu giver anledning til, at man diskuterer i forhold til E 45 og i det hele taget udeomkring i Europa og herhjemme, at nu skal man have hærværksmotorvej, og vi skal have udbygning af E 45, med jeg ved ikke hvor mange spor, og det indgår tilsyneladende ikke i diskussionerne at satse på at lette trængslen i form af en langsigtet strategi for gods på bane.
Vi har jo også i bemærkningerne henvist til, hvor godt det går på Hirtshals Havn.
Jeg var også selv inde på det, den socialdemokratiske ordfører var inde på det.
Der kommer rigtig, rigtig meget gods til og fra Norge via Hirtshals Havn, og de satte rekord i 2012 med 137.000 overførte lastbilenheder, løstrailere osv.
osv.
Der mangler kombifaciliteter, i øvrigt i modsætning til i den anden ende af kæden, altså i Kristiansand f.eks., og forslaget er jo også i god overensstemmelse med EU's anbefalinger, hvor man jo netop anbefaler togtransport på lange strækninger og anbefaler, at ved alt over 350 km skal man i virkeligheden prøve at kigge på, om der ikke er mulighed for at flytte gods over på tog.
Nu har vi så på initiativ af transportministeren set – og ros for det – at vi har fået et svar tilbage fra EU og fra Siim Kallas om, at man er indstillet på at indstille, at Aarhus-Hirtshals-Frederikshavn bliver godkendt som en del af TEN-T-hovednetværket, og det er rigtig godt.
Man kan sige, at det er lidt paradoksalt, at det i høj grad var EU's krav om liberalisering tilbage i 1997, som gjorde, at de indenlandske godsruter led en krank skæbne.
Og så har de skiftende regeringer jo da bestemt også gjort deres til ikke at have fokus på det og ikke syntes, at det var særlig vigtigt, for vi havde jo trods alt lastbilerne til at køre vores gods her i landet.
Man kan sige, at det faktisk først er med trafikaftalen af 2009, altså det store transportforlig med den store forligskreds – kom nu, venner!
– at man gjorde noget ved det her og afsatte en pulje på 200 mio.
kr., hvoraf de 10 mio.
kr.
går til Hirtshals.
Jeg har redegjort for, at det efter vores bedste overbevisning ikke er nok.
Rambøll har lavet en rapport, der siger 31,5 mio.
kr.
Vi synes ikke, at det er noget stort beløb, men det er trods alt større end de 10 mio.
kr., der foreløbig er afsat.
Vi har også i forslaget medtaget, at der selvfølgelig skal ske noget i baglandet.
Linjen Hirtshals-Hjørring-Aalborg skal nok sine steder ændres, og der skal gøres plads til godstogene, så vi ikke får en kollision, om jeg så må sige, en karambolage mellem passager- og godstogstrafik.
Godstog er lange, og dem skal der gøres plads til ved vigespor osv.
osv.
Det samme kommer jo nok til at gælde hen ad vejen for Frederikshavn-Hjørring-Aalborg, og det må man jo så til den tid tage stilling til.
Vi skal nok komme med et beslutningsforslag dér også, det kan jeg love.
Det er klart, at Enhedslisten med det her forslag gerne vil markere, at det er på tide, at vi får indledt en udvikling, hvor vi flytter godset på bane.
Det har fået et tilbageslag nu, i og med at man har fjernet kørselsafgifterne på lastbiler, men det får os ikke til at helme.
Vi mener, at man må udbygge faciliteterne rundtomkring.
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at der også vil være godstransportører til det, hvis ellers faciliteterne er til det, hvis de kan komme til på skinnerne, og det vil i hvert fald knibe nogle steder.
Vi vil også med det her forslag markere, at det er begyndelsen på en stribe af forslag fra Enhedslisten – med i forligskredsen eller ej – hvor vi indleder den der udvikling med at flytte gods til jernbane, fordi det er en miljøvenlig og bæredygtig transportform.
Når hr.
Kim Christiansen siger, at vi sparker en åben dør ind, har jeg sådan set været lidt inde på det.
Vi mener ikke, at det, der er bevilget, er nok, og vi vil også sætte spørgsmålstegn ved, om man synes, at det her er mange penge.
Vi synes ikke, at 31,5 mio.
kr.
er ret mange penge.
Men alt i alt vil jeg gerne takke for debatten, takke for de positive indstillinger og håbe, at man så i forligskredsen tager sig sammen og tager det her alvorligt og begynder at gøre projektet i Hirtshals konkret.
Det er jo altså nu og her, det sker i Hirtshals, så det er jo ikke sådan noget, man kan gå og vente på i 5 år.
Det er nu, at lastbiler og trailere vælter over med færgen mellem Norge og Hirtshals.