Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
B 19 Bilag 4
Offentligt
1257096_0001.png
1257096_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dk

Undersøgelse af bonus-A-ordningen

Baggrund

Enhedslisten fremsatte 1. november 2012 forslag til folketingsbeslutning(B 19) om at ophæve reglen om, at studenter med gymnasiale uddannel-ser kan gange deres karaktergennemsnit med 1,03 for at gennemføre etekstra fag på A-niveau og med 1,06 for at gennemføre to eller flere fagekstra på A-niveau.I forbindelse med behandlingen i Børne- og Undervisningsudvalgetiværksatte børne- og undervisningsministeren en analyse af bonus A-ordningen med henblik på at undersøge, om bonus A-ordningen er soci-alt skæv, samt hvilken rolle ordningen spiller for elevernes valg af ekstrafag på A-niveau. Undersøgelsen er nu gennemført og er vedlagt dettebrev.

Konklusioner

Samlet set må det konkluderes, at der ikke er en klar og gennemgåendesammenhæng mellem social baggrund og opnåelse af bonus A. Analysenkonkluderer, at det mest udslagsgivende for opnåelse af bonus A er,hvilken uddannelse eleven gennemfører.Som følge af forskellene i andele med bonus A på de forskellige gymna-siale uddannelser fokuserer den socioøkonomiske del af analysen på ud-dannelserne hver for sig. Det må generelt konkluderes, at selv om noglesocioøkonomiske baggrundsvariable på nogle uddannelser er statistisksignifikante, så afslører estimater og tabelleringer, at der er tale om småforskelle i andele med bonus A på tværs af socioøkonomiske baggrunds-variable og til tider med modsatrettede mønstre på de forskellige uddan-nelser. Variationen i forhold til, om eleven opnår bonus A eller ej, forkla-res bedst med elevens karakterer fra grundskolens 9. klasse. At karaktererhar størst betydning indikerer, at elevens faglige niveau er et af de mestbetydende vilkår for, om eleven opnår bonus A eller ej.
06-06-2013
2Af analysen fremgår det, at antallet af A-niveaufag per dimittend er stegetsiden indførelse af bonus A. På baggrund af data kan det dog ikke direk-te konkluderes, at bonus A er udslagsgivende for stigningen i antallet afA-niveaufag, om end det synes sandsynligt, at indførelse af bonus A harpåvirket antallet af A-niveaufag. Det bemærkes som et generelt forbe-hold, at indførelse af bonus A-ordningen fandt sted parallelt med imple-menteringen af gymnasiereformen.På baggrund af undersøgelsen er det herudover ikke muligt at sige, hvil-ken rolle bonus A spiller for elevens valg af ekstra fag på A-niveau. Dethar ikke været muligt at inddrage valg af studieretning inden for ram-merne af undersøgelsen.Konklusionen i denne undersøgelse af bonus A er i høj grad lig EVA'skonklusion i en lignende undersøgelse. EVA undersøgte i rapportenBe-tydningen af studenternes sociale baggrund før og efter reformen(november 2012)også sammenhængen mellem bonus A og karaktergennemsnittet. EVAfinder, at"mønsteret på htx og stx er, at studenter fra øverste socialgruppe i lidthøjere grad tager flere ekstra A-niveau-fag, hvorimod det på hhx forholder sig om-vendt. Her tager øverste socialgruppe færre ekstra A-niveau-fag.EVA konkluderer,at [bonus A] ikke ændrer nævneværdigt på karakterforskelle mellem soci-algrupperne (s. 28). EVA har planlagt en lignende undersøgelse i 2014for at undersøge betydningen af studenternes sociale baggrund (s. 40).Jeg offentliggør undersøgelsen på ministeriets hjemmeside fredag den 7.juni 2013.
Med venlig hilsen
Christine Antorini