Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
B 122
Offentligt
1254142_0001.png
1254142_0002.png
1254142_0003.png
1254142_0004.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 29. maj 2013Sagsnr.: 20434Dok.nr.: 534782
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 22.05.2013 stilletfølgende spørgsmål 1 vedrørende beslutningsforslag B 122, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF)

Spørgsmål 1:

”Kan ministeren oplyse, hvordan man sikrer, at de betjente, som sendes ud tilen dyreværnssag, har den nødvendige viden og kompetence til at tage sig afsagerne?”

Svar:

Fødevareministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodetJustitsministeriet om bidrag til svaret. Justitsministeriet oplyser følgende:Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålene indhentet udtalelser fraRigspolitiet og Rigsadvokaten.Rigspolitiet har vedrørende spørgsmål 1 oplyst følgende:”Rigspolitiet anmodede allerede i 2007 på baggrund af flerårsaftalen forpolitiet og anklagemyndigheden 2007-2010, hvoraf det bl.a. fremgik, atdyrevelfærdslovgivningen skulle håndhæves effektivt og ensartet over helelandet, politikredsene om at oprette specielle dyrevelfærdsenheder.I forlængelse heraf afholdt Rigspolitiet i samarbejde med Rigsadvokaten ogFødevarestyrelsenkurserforpersonaletipolitikredsenesdyrevelfærdsenheder.Rigspolitiet planlægger i øjeblikket i samarbejde med Rigsadvokaten ogFødevarestyrelsen en revision af kurserne om behandling af dyreværnssager.Disse kurser har til formål at opdatere og styrke den i forvejen eksisterendeviden hos personalet i politikredsenes dyrevelfærdsenheder. Kurserne vil
bl.a. omfatte (ny) lovgivning på området, samarbejdet med andremyndigheder, konkret sagsbehandling, herunder efterforskning samt denstrafferetlige behandling af dyreværnssager.Dyreværnssager er således som udgangspunkt forankret hos de specielledyrevelfærdsenheder i politiet eller specialiseret personale i politiet, der –såvel erfaringsmæssigt som uddannelsesmæssigt – søges holdt opdateret vederfaringsudveksling og kurser.Derudover kan det oplyses, at politiets behandling af sager i medfør afdyreværnslovgivningen som oftest sker i samarbejde med veterinærfagligemyndigheder. Politiet kan således i forbindelse med efterforskningen af, omder foreligger overtrædelser af dyreværnslovgivningen få bistand fradyrlæger i den lokale fødevareregion, ligesom der ved behandlingen afkonkrete straffesager kan indhentes en sagkyndig udtalelse om veterinærespørgsmål fra Fødevarestyrelsen eller Det Veterinære Sundhedsråd.Om undervisning i emnet på politiets grunduddannelse kan det oplyses, atPolitiskolen er i gang med at implementere en ny grunduddannelse ipolitivirksomhed, hvorfor der for tiden på Politiskolen er politielever ogpolitistuderende på såvel den hidtidige PG-uddannelse som på den nyemoduluddannelse.For politieleverne på PG-uddannelsen gælder som hidtil, at de alleundervises i emnet dyrevelfærd i sammenhæng med en række andre emnerog fagområder. Som eksempel kan nævnes undervisning i politietssamarbejde med andre myndigheder, herunder fødevaremyndighederne,samt i hvorledes politiet assisterer dyrlægen i forbindelse med tilsyn meddyrehold. Herudover undervises blandt andet i, hvordan politiet skal drageomsorg for kæledyr eller dyrehold i sager om dødfundne personer mv.,ligesom politieleverne i forbindelse med undervisning om jagtloven blandtundervises i opsporing af anskudt og undløbet vildt. Der indgår endvidere enrække temadage, hvor et anbefalet tema er dyrevelfærd og samarbejdet medfødevareregionen.For så vidt angår den nye moduluddannelse i politivirksomhed, er dennestadig under udvikling og gradvis opstart. Politiskolen har i den forbindelsenøje overvejet, hvorledes de nævnte emner kan indgå. Uddannelsenindeholder i alt fem moduler, og på hver af de tre skolemoduler indgår enemneuge om et tema, som Politiskolen vurderer har politisk eller politifagligrelevans og aktualitet. Det er i den forbindelse planen, at dyreværn ogdyrevelfærd kommer til at udgøre temaet for emneugen på modul 5, derafvikles for første gang i 2014.De nævnte tiltag alle har til formål at sikre, at de politiansatte, som skalbehandle dyreværnssager, har særlig viden og erfaring inden for området.”Rigsadvokaten har oplyst følgende:
2
”Anklagemyndigheden i politikredsene er efter gennemførelsen afpolitireformen opdelt i et antal advokaturer (afdelinger), der behandler sagerpå hvert sit fagområde. Dette bidrager til, at anklagerne i de pågældendeadvokaturer opnår en særlig viden om og erfaring med bestemte sags-områder.Rigsadvokaten har for de enkelte fagområder etableret landsdækkende fag-udvalg, herunder Fagudvalget om Særlovskriminalitet. Fagudvalget omSærlovskriminalitet består af advokaturcheferne fra særlovsadvokaturerne ipolitikredsene samt af repræsentanter for de to regionale statsadvokater ogfor Rigsadvokaten. Fagudvalget behandler bl.a. spørgsmål om dyreværn ogudveksler erfaringer om behandlingen af sagerne. Endvidere drøfterudvalget bl.a. samarbejdet med særmyndigheder, den generelle udvikling påområdet og særlige fokusområder.Rigspolitiet udbyder efter behov kurser i sager om overtrædelse af dyre-værnslovgivningen, hvor både ansatte i politiet og jurister ianklagemyndigheden har mulighed for at deltage. Kurserne udvikles ogudbydes i samarbejde med de veterinære myndigheder og Rigsadvokaten.Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Rigsadvokaten i øjeblikket i samarbejdemed Rigspolitiet og Fødevarestyrelsen planlægger en revision af kurserneom behandling af dyreværnssager.For så vidt angår den konkrete behandling af dyreværnssager harRigsadvokaten i Rigsadvokatens Meddelelse nr. 2/2008 fastsat retningslinjerfor behandlingen af sager om overtrædelse af dyreværnslovgivningen.Meddelelsen indeholder retningslinjer for anklagemyndighedens behandlingafsagerne,herunderretningslinjeromstrafpåstandeogrettighedsfrakendelse. Endvidere har politiet, anklagemyndigheden ogveterinærmyndighederne i samarbejde udarbejdet en manual til støtte forpolitiets behandling af dyreværnssager. I anklagemyndighedens elektroniskevidensbase er der desuden opbygget en særlig vidensbase bestående afkonkrete afgørelser vedrørende overtrædelser af dyreværnslovgivningen.Anklagere i hele landet har således på denne måde en let og hurtig adgangtil relevant og opdateret viden på området.I forbindelse med behandlingen af sager om overtrædelse afdyreværnslovgivningen kan politiet og anklagemyndigheden få bistand ogrådgivning fradeveterinære myndigheder.Endviderekananklagemyndigheden som led i behandlingen af straffesager omovertrædelse af dyreværnsloven forelægge konkrete veterinærfagligespørgsmål og sager af principiel karakter for de veterinære myndigheder, jf.§ 1 i bekendtgørelse af nr. 120 af 28. februar 2005. De veterinæremyndigheder anmodes navnlig om vejledende udtalelser i sager omuforsvarlig behandling eller mishandling af dyr med henblik påanklagemyndighedens vurdering af, hvilken straffebestemmelse i
3
dyreværnsloven der i givet fald bør anvendes, og om der bør nedlæggespåstand om rettighedsfrakendelse efter reglerne i dyreværnsloven.Som det fremgår, er der taget en række initiativer med hensyn til, at der ipolitiet og anklagemyndigheden er den fornødne viden og kompetence irelation til behandlingen af dyreværnssager, herunder ved et løbendesamarbejde med de veterinære myndigheder.”Jeg henholder mig til Justitsministeriets svar.
Mette Gjerskov
/Kim Lemming
4