Transportudvalget 2012-13
B 11
Offentligt
1215974_0001.png
1215974_0002.png
1215974_0003.png
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon 7221 8800Fax 7221 8888[email protected]www.trafikstyrelsen.dk
Dato: 24. september 2012
SPØRGESKEMA OM CABOTAGE
SPØRGSMÅL1. Har Deresland en vej-ledning omcabotage?2. KræverDeres landregistrering afcabotagekør-sel?3. Er det til-ladt - syste-matisk – atudføre 3 ca-botagetureinden for 7dage efter enindgåendeinternationaltransport?4. Har Deresland en ”ka-rensperiode”med max. 3ture inden for
JAFIN,S,UK, N,F
NEJB, NL,D
BEMÆRKNINGER
Alle
Alle (Nhar ik-ke af-kryd-set)
S:Har ikke en domstolsafgørelse om “midlerti-digt.”N:Cabotage må ikke være en permanent ellervedvarende aktivitet.
Alle
Side 1 (3)
NotatDato: 24. september 2012
7 dage i ste-det for atbruge denindgåendeinternationaletransport somskæringsdag?5. Hvilkesanktioneranvendes iforbindelsemed over-trædelse afcabotagereg-lerne?Bøder:AlleStørrelse af bøder?B:1.800 euro pr. ulovlig ca-botage, ellers optages der en official rapport, ogder skal stilles en sikkerhed på samme beløb,mens der afventes en retslig afgørelse.FIN:dagbøder eller op til 6 måneders fængsel.S:SEK3.000.UK:Euro 250 til Euro 6.000 (i tilfælde afdom – tror ikke, at det nogensinde er sket).NL:lov om økonomiske overtrædelser, den nøjagtigestørrelse af bøderne er endnu ikke fastsat.D:Optil Euro 5.000.F:Op til Euro 15.000.
Tilbagehol-delse af køre-tøj:
B, UK,NL, F
N, D
Tilbagehol-delse af trai-ler:
UK, NL,F
B, N, D
NTilbagehol-delse af gods:B, NLAndet:
B, UK,NL, D,FB:nødvendigt at returnere til læssestedet for ataflæsse godset eller nødvendigt at læsse godsetpå et andet køretøj for at fortsætte kørslen pålovlig vis.S:køretøjet gøres ikke-anvendeligt.NL:tilbageholdelse i 6 måneder er også muligt.
6. Hvem eransvarlig iforbindelsemed over-trædelse afcabotage reg-lerne?
Side 2 (3)
NotatDato: 24. september 2012
Fører:
B, S, N,D
UK, NL
B:Kunden, afsenderen og speditør kan blivestraffet ved en domstolsafgørelse på samme må-de som vognmanden.N:Det er understreget iVejledningen, at speditører kan være ansvarligeunder visse omstændigheder.
Vognmand:AlleUK:Operatøren er den ansvarlige.
Speditør:B, S, N,FAndre:B,7. Betragtesen tur medtom trailer –uden efterføl-gende last-ning – somen cabotage-tur?8. Har De enøvre grænsefor indtægterfra cabotage-aktivitet,f.eks. 50 %?B,S, UKFIN,UK, NL,N, D, FFIN:ikke for øjeblikket, men under overvejelseS:Spørgsmålet har ikke været rejst og er derforikke undersøgt.UK:En indenlandsk genplaceringaf en trailer KAN MÅSKE betragtes som et læs.Afhænger af omstændighederne.UK, NL
All
N:Alle operatører, der tjener mere end 50.000norske kroner pr. år, skal registreres i et moms-register og betale moms i overensstemmelsehermed.
Side 3 (3)