Transportudvalget 2012-13
B 11 Bilag 8
Offentligt
1255231_0001.png
1255231_0002.png
1255231_0003.png
1255231_0004.png
1255231_0005.png
Til beslutningsforslag nr.B 11
Folketinget 2012-13
Tilføjelse til betænkning afgivet af Transportudvalget den 28. maj 2013
Tilføjelse til betænkningover
Forslag til folketingsbeslutning om fortolkning af regler for cabotagekørsel[af Kim Christiansen (DF) m.fl.]1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 9. oktober 2012 ogvar til 1. behandling den 15. november 2012. Beslutnings-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling iTransportudvalget. Udvalget afgav betænkning den 9. april2013. Beslutningsforlsaget var til 2. behandling den 23. april2013, som blev afbrudt, hvorefter beslutningsforslaget blevhenvist til fornyet behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har, efter at have genoptaget behandlingen, be-handlet beslutningsforslaget i 2 møder.SpørgsmålUdvalget har, efter beslutningsforslaget blev henvist tilfornyet udvalgsbehandling, stillet 4 spørgsmål til transport-ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.Spørgsmålene og transportministerens svar herpå er optryktsom bilag til tilføjelse til betænkningen.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af DF ogEL) indstiller beslutningsforslaget tilforkastelse.Etmindretali udvalget (DF og EL) indstiller beslutnings-forslaget tilvedtagelse uændret.Dansk Folkeparti bemærker:Med beslutningsforslaget har Dansk Folkepartis medlem-mer af udvalget ønsket at skabe klarere regler for cabotage-kørsel ved at få præciseret, at der kun kan køres tre ture in-den for 7 dage. Det er beklageligt, at et flertal ikke ønskerdenne stramning af fortolkningen af cabotageforordningen.Der har, mens udvalgsbehandlingen har stået på, været sig-naler fra transportministeren om at indføre regler i stil medde finske regler, som netop er blevet strammet. Dansk Fol-keparti vil naturligvis følge op på, om ministeren indfrierdisse løfter.Der har under udvalgsbehandlingen været divergerendesvar fra transportministeren på det samme spørgsmål, hvor-for svarene på øvrige spørgsmål må tages med et vist forbe-hold. Denne forvirring i forhold til at svare korrekt anserDansk Folkeparti for et bevis på, hvor uklart cabotagefor-ordningen er fortolket, og at der er brug for en opstramning,hvis ikke det danske transporterhverv skal miste endnu flerevirksomheder.Enhedslisten bemærker:Enhedslistens medlemmer af udvalget henleder opmærk-somhenden på, at det med vedtagelsen af EU-forordning nr.1072/2009 blev tilladt vognmandsvirksomheder fra et EU-land at foretage tre nationale transporter i et andet EU-land –såkaldt cabotagekørsel. Tilladelsen gælder dog kun, hvisden finder sted i tilknytning til en international transport idet land, hvor cabotagekørslen efterfølgende finder sted.Den internationale transport må ikke have som sit primæ-re formål at skaffe sig adgang til at udføre cabotagekørsel ien anden medlemsstat. Ej heller må cabotagekørsel udførespå en sådan måde, at der skabes en permanent og løbendeaktivitet i en værtsmedlemsstat. Tværtimod skal kørslen ha-ve midlertidig karakter.Alligevel må det konstateres, at Trafikstyrelsens (ogEuropa- Kommisionens) fortolkning af reglen om de tre ca-botagekørsler i tilknytning en international transport netopfører til, at der skabes en permanent og løbende aktivitet, ataktiviteten ikke er af midlertidig karakter, og at de internati-onale transporter klart tilrettelægges med det formål at kun-ne gennemføre cabotagekørsel i Danmark – alt sammen istrid med EU-forordningen.Det er kritisabelt, at Trafikstyrelsen fortsætter med at for-tolke reglerne om cabotagekørsel i strid med EU-forordnin-gen. Det er åbenlyst, at forordningen er selvmodsigende.Dette beslutningsforslag vil rette op på en del af problemet,nemlig ved at indføre en karenstid, som gør det vanskeligereat systematisere internationale transporter og dermed mindreattraktivt at spekulere i cabotagekørsel.Enhedslisten tilkendegiver hermed, at Enhedslisten stem-mer for beslutningsforslaget. Enhedslisten henviser i øvrigt
AX015182
2
til sit betænkningsbidrag til beslutningsforslag nr. B 108fremsat af Enhedslisten.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for afgivelse af tilføjel-se til betænkning ikke repræsenteret med medlemmer i ud-
valget og havde dermed ikke adgang til at komme med ind-stillinger eller politiske udtalelser i tilføjelsen til betænk-ning.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti tilføjelsen til betænkning.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Jesper Petersen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Anne Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende B 11 omdelt efter afgivelse af betænkningBilagsnr. Titel6Betænkning afgivet den 9. april 201371. udkast til tilføjelse til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 11 omdelt efter afgivelse af betænkningSpm.nr. Titel4Spm., om ministeren vil redegøre for de centrale aspekter i den af Fin-land netop vedtagne lov vedrørende cabotagekørsel, til transportmini-steren, og ministerens svar herpå5Spm., om der er tiltag i den finske lov om cabotagekørsel, der medfordel vil kunne overføres til dansk lovgivning, til transportministeren,og ministerens svar herpå6Spm. om en redegørelse for konklusionerne på den minihøring, somEuropa-Parlamentet afholdt om cabotagekørsel og dens sociale konse-kvenser, til transportministeren, og ministerens svar herpå7Spm., om ministeren kan oplyse, om ministeren fastholder sin besva-relse af B 11 – spm. 4, hvoraf det fremgår, at det skulle være udgået afde finske regler, at »Som lejlighedsvise transporter betragtes ikketransporter, som udføres i henhold til en aftale, der gælder indtil vide-re eller længere end en uge, og heller ikke transporter med et køretøj,som har udført mere end 10 transporter i Finland inden for de senestetre måneder«, til transportministeren, og ministerens svar herpå
4
Bilag 2Nogle af udvalgets spørgsmål til transportministeren og dennes svar herpåSpørgsmål 4-7 og transportministeres svar herpå er optrykt efter ønske fra DF.Spørgsmål 4:Ministeren bedes redegøre for de centrale aspekter i den af Finland netop vedtagne lov vedrørende ca-botagekørsel, herunder de benyttede virkemidler for at komme ulovlig cabotagekørsel til livs, og kommemed en vurdering af, om den vedtagne lovgivning efter ministerens opfattelse er i overensstemmelser medEU-forordningen på området?Svar:Trafikstyrelsen har over for mig oplyst, at styrelsen har gennemgået de nye finske regler og har forståetdem, som følger:»Den finske godskørselslov er ændret for så vidt angår cabotagekørsel med virkning fra den 25. april2013 på følgende områder:Der er indført krav om, at transportkøberen eller dennes stedfortræder inden indgåelse af aftale omtransport skal undersøge, om transportøren har ret til at udføre transporten som cabotagekørsel, og omtransportøren er registreret i momsregistret.Desuden er definitionen af en cabotagetur blevet præciseret. Efter den finske definition af en cabotage-tur slutter den første cabotagetur, når lasten losses første gang, den anden cabotagetur slutter, når lastenlosses anden gang, og den tredje cabotagetur slutter, når lasten losses tredje gang. Det er nu præciseret, atsom losning anses også frakobling af en lastet trailer fra den trækkende enhed, uden at lasten losses, und-tagen hvis det drejer sig om at flytte traileren inden for et parkerings- eller lagerområde. Samtidig synesfølgende sætninger at være udgået af de finske regler: »De i stk. 1, omhandlede transporter [cabotagekør-sel] må kun udføres lejlighedsvist. Som lejlighedsvise transporter betragtes ikke transporter, som udføres ihenhold til en aftale, der gælder indtil videre eller længere end en uge, og heller ikke transporter med etkøretøj, som har udført mere end 10 transporter i Finland inden for de seneste tre måneder.Endvidere er der indført krav om, at køretøjer fra andre EU-lande, der udfører cabotagekørsel i Finland,skal anmeldes til køretøjsregistret inden syv døgn efter, at køretøjet er kommet ind i Finland.Endelig er der indført krav om, at der ved udførelse af cabotagekørsel i Finland skal medføres et CMR-fragtbrev enten i papir- eller elektronisk form.«Spørgsmålet om tiltagenes overensstemmelse med EU-retten kan være vanskeligt at bedømme. Den fin-ske definition af en cabotagetur strider mod den fortolkning, som EU-Kommissionen har givet, hvorefteren cabotagetur kan omfatte flere af- og/eller pålæsninger. EU-kommissionen har dog ikke for nærværenderejst en sag mod Finland for overtrædelse af reglerne. Der må endvidere stilles spørgsmålstegn ved kravetom registrering. Det vil i sidste ende være EU-domstolen, der afgør om de finske regler er i overensstem-melse med EU-retten.«Spørgsmål 5:Ministeren bedes vurdere, om der er tiltag i den finske lov om cabotagekørsel, der med fordel vil kunneoverføres til dansk lovgivning?Svar:Cabotageudvalget, hvis opgave har været at undersøge, hvordan den ulovlige cabotage kan elimineresmest effektivt, er i færd med at afslutte sit arbejde, og vil i løbet af få dage sende en rapport til mig.
5
Jeg er bekendt med, at der i rapporten er forslag, der er inspireret af den finske lovgivning. Jeg ser fremtil at gennemgå rapportens forslag og vil herefter vurdere, hvilke forslag der skal til for at komme denulovlige cabotagekørsel til livs.Jeg skal i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmål 4.Spørgsmål 6:Ministeren bedes redegøre for konklusionerne på den mini-høring, som Europaparlamentet afholdt d.23. april 2013 vedrørende cabotagekørsel og dens sociale konsekvenser.Svar:Der foreligger ikke et officielt mødereferat, men i et nyhedsbrev fra Europa-Parlamentets Komite forTransport og Turisme fra den 26. april 2013 er der en kort beskrivelse af høringen.Det fremgår af nyhedsbrevet, at der på høringen blev præsenteret to undersøgelser, Sociale og arbejds-mæssige forhold for vognmænd og Udvikling og udførelse af cabotage ad vej i EU.Cabotagekørsel udgør ifølge nyhedsbrevet kun 1,2 pct. af transporter udført af vejtransportvirksomhederi EU.Der er i de seneste år sket to væsentlig ting på området. Den første er en ændring af reglerne vedrørendecabotagekørsel på midlertidig basis. Den anden er EU's udvidelser.Undersøgelserne viser, at der er få beviser på et effektivt internationalt samarbejde i håndhævelsen af denuværende regler. Undersøgelserne konkluderer også, at liberaliseringsprocessen siden 1990’erne har bi-draget til at forringe arbejdsmiljøet for både hjemmehørende og ikke-hjemmehørende chauffører. I denefterfølgende debat var både de fleste eksperter og mange parlamentsmedlemmer af den opfattelse, at ti-den ikke var moden til yderligere åbning af markedet. I stedet for skulle vægten lægges på styrkelse afhåndhævelse af de eksisterende regler.At der ikke skal ske yderligere liberalisering af cabotagekørsel på nuværende tidspunkt, og at der skalske en styrkelse af håndhævelsen af de eksisterende regler, er i overensstemmelse med den erklæring,som fem lande, herunder Danmark, gav på rådsmødet den 11. marts i år.Spørgsmål 7:Ministeren bedes oplyse, om han fastholder sin besvarelse af B 11 – spm. 4, hvoraf det fremgår, at detskulle være udgået af de finske regler, at »Som lejlighedsvise transporter betragtes ikke transporter, somudføres i henhold til en aftale, der gælder indtil videre eller længere end en uge, og heller ikke transportermed et køretøj, som har udført mere end 10 transporter i Finland inden for de seneste tre måneder«. Derhenvises i den forbindelse til, at 2. afsnit i § 6 a i den finske lov tilsyneladende er uændret, jf. http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2006/20060693: »De transporter som avses i 1 mom. får utföras endast til-lfälligt. Som tillfälliga transporter betraktas inte transporter som utförts med stöd av ett avtal som gällertills vidare eller längre än en vecka och inte heller transporter med ett fordon som har utfört mer än 10transporter i trafik inom Finland under de senaste tre månaderna.«Svar:Trafikstyrelsen har over for mig oplyst, at styrelsen har rettet henvendelse til det finske transportmini-sterium, der har oplyst, at den pågældende bestemmelse fortsat er gældende.