Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen 2011-12
UUF Alm.del
Offentligt
1148984_0001.png
1148984_0002.png
1148984_0003.png
Dok. 904915

Kommissorium for lovforberedende udvalg til opfølgning på Farum-

Kommissionens anbefalinger

Baggrund for nedsættelsen af udvalget

Farum-Kommissionen, der blev nedsat den 6. august 2003, afgav den 12. april2012 sin beretning til justitsministeren. Farum-kommissionen har haft til op-gave at undersøge og redegøre for det samlede begivenhedsforløb, som knyt-ter sig til de beskrivelser og påstande, der er fremkommet i medierne og denoffentlige debat, om en lang række kritisable forhold vedrørende FarumKommune i perioden 1. januar 1990 til kommissionens nedsættelse den 6. au-gust 2003. Farum-kommissionen har endvidere haft til opgave at komme medforslag til sådanne ændringer af love, administrative bestemmelser eller admi-nistrativ praksis, som undersøgelsen af det samlede begivenhedsforløb kanbegrunde.Farum-Kommissionen er bl.a. fremkommet med anbefalinger i forhold tilkommunestyrelseslovens § 8, stk. 4, 1. pkt., og stk. 5, om udsendelse af dags-orden og sagsmaterialets tilgængelighed, henholdsvis sagsmaterialets eventuel-le udsendelse til kommunalbestyrelsesmedlemmerne. Følgende fremgår såle-des af kommissionens beretning:”Kommissionen bemærker, at formuleringen ”så vidt muligt” i styrelseslovens § 8, stk. 4,giver mulighed for at fravige fristerne henset til, at der på møderne så kan medtages ha-stende sager og sager, hvortil der umiddelbart kan tages stilling, ligesom der fortsat er mu-lighed for at indkalde til ekstraordinært møde med kortere frist end 4 dage. Med det formålat sikre byrådsmedlemmerne forsvarlige arbejdsbetingelser anbefaler kommissionen enregel, hvorefter tidsfristerne for udsendelse af dagsorden og mødemateriale kun kan fravi-ges, såfremt samtlige mødedeltagere er enige herom, eller at borgmesteren finder det åben-bart, at der umiddelbart kan tages stilling til sagen, eller at borgmesteren ikke finder, sagenkan tåle udsættelse. I sidste situation må det nærmere begrundes hvorfor. Herved givesbyrådsmedlemmerne allerede efter dagsordenudkastet anledning til at overveje, om de vilgøre indsigelse mod, at dagsordenpunktet behandles i mødet.” (Beretningens sammenfat-ning, bind 1, side 85).
Særligt i forhold til bevillingssager fremgår følgende af beretningen:”Det kunne derfor overvejes, at præcisere tidsfristerne for udsendelse af dagsorden ”så vidtmuligt senest 4 hverdage” inden byrådsmødet og adgang til materialet til bedømmelse afsager på dagsordenen ”så vidt muligt mindst 3 hverdage inden mødet” således at de gøresufravigelige, når byrådet skal træffe afgørelser om bevillinger (af nogen rækkevidde), ogsåledes at behandling i økonomiudvalget i sådanne sager skal ske senest fire hverdage førbehandlingen i byrådet. Det kan endvidere overvejes at præcisere styrelseslovens § 8, stk. 5,således at der i disse sager skal sendes materiale til byrådsmedlemmerne sammen meddagsordenen og med et indholdsmæssigt minimum […]. Derved sikres det, at byrådsmed-
2
lemmerne også tidsmæssigt faktisk får mulighed for at sætte sig ind i sagerne og stille rele-vante spørgsmål.” (Beretningens afsnit 4.4.7.2., bind 3, side 305 f.).
Endvidere er Farum-Kommissionen fremkommet med følgende anbefalingvedrørende kommunestyrelseslovens § 66 om suspension af borgmesteren:”Det er kommissionens opfattelse, at der er god grund til at overveje, om styrelseslovens §66 vedrørende borgmesterens ”vægring” kan og bør tydeliggøres. Overskriften er fortsatbåde hensynet til det kommunale folkestyre og borgmesterens retssikkerhed. I den forbin-delse kan der være grund til at overveje, hvorledes byrådet kan sikres den fornødne og pas-sende juridiske bistand, herunder evt. ekstern bistand.” (Beretningens sammenfatning, bind1, side 145).
For så vidt angår spørgsmålet om bl.a. midlertidig suspension, mens en borg-mesters forhold undersøges, finder kommissionen, at overvejelser om gen-nemførelse af sådanne meget vidtrækkende forslag i forhold til det kommuna-le selvstyre og dets virkemåde bør afvente evt. sagkyndigt lovforberedendearbejde. (Beretningens afsnit 2.5.3.3., bind 15, side 259 f.).

Udvalgets opgaver

På den baggrund har regeringen besluttet at nedsætte et lovforberedende ud-valg, der får følgende opgaver:Udvalget skal vurdere, hvorvidt der er behov for at søge gennemførtændringer i reglerne for udsendelse og tilgængeliggørelse af dagsordenfor og sagsmateriale til kommunalbestyrelsesmøder og indkaldelse tilekstraordinære møder. Udvalget skal inddrage, om særlige sagskatego-rier kan begrunde særlige regler herom. Udvalget skal endvidere vurde-re, hvorvidt der eventuelt er behov for at søge gennemført ændringer ireglerne for udvalgene om disse forhold.Udvalget skal vurdere behovet for at tydeliggøre de gældende regler for,under hvilke betingelser en borgmester kan suspenderes, ad hoc ellergenerelt, og eventuelt afsættes, samt hvorvidt proceduren herfor børændres.Udvalget skal endvidere vurdere, om der i øvrigt er behov for at søgegennemført regler, der gør det muligt at suspendere en borgmester, derer sigtet for et strafbart forhold, samt i givet fald proceduren herfor.Udvalget skal i bekræftende fald udarbejde lovudkast til den relevantelovgivning.

Udvalgets sammensætning og sekretariatsbetjening

3
Økonomi- og indenrigsministeren udpeger udvalgets formand. Udvalgetsammensættes herudover med én repræsentant fra hver af følgende: Økono-mi- og Indenrigsministeriet, Justitsministeriet, KL og Danske Regioner.Udvalget sekretariatsbetjenes af Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Tidsplan

Udvalget skal afslutte sit arbejde medio 2013.