Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
ERU Alm.del
Offentligt
1131714_0001.png
1131714_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato: 6. juni 2012
Folketingets Erhvervs, Vækst- og Eksportudvalg
Folketingets Erhvervs, Vækst- og Eksportudvalg har den 11. maj 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 190 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Gitte LillelundBech (V).Spørgsmål nr. 190:”Af samlenotat af 9. maj 2012 vedrørende ØKOFIN-rådsmødet den 15. maj2012 fremgår, at der i forbindelse med Kommissionens forslag til forordningvedrørende insiderhandel og kursmanipulation åbnes for, at medlemsstaternekan vælge at give finansielle incitamenter til personer, som forsyner kompeten-te myndigheder med vigtige oplysninger, der fører til administrative eller straf-feretlige sanktioner.Hvad er regeringens holdning til dette?”Svar:Kommissionen fremsatte sit forslag til forordning om insiderhandel og kursma-nipulation (markedsmisbrug) i oktober 2011 til erstatning af det gældende direk-tiv om markedsmisbrug. Hensigten med forordningen er som beskrevet i sam-lenotatet blandt andet at styrke de kompetente myndigheders tilsyn og sankti-onsmuligheder i markedsmisbrugssager.Der findes i forordningsforslaget en række bestemmelser, som skal implemen-teres i medlemsstaterne på samme måde som et direktiv. Disse bestemmelservedrører særligt Finanstilsynenes kompetencer og sanktionsmuligheder i mar-kedsmisbrugssager, herunder i forhold til bestemmelserne om den foreslåedesåkaldte whistleblower-ordning, som er en indberetningsordning vedr. formo-det markedsmisbrug.Det primære formål med whistleblower-ordningen er at sikre en tilstrækkeligbeskyttelse af anmelderens (whistleblowerens) identitet, så disse ordninger ihøjere grad tilskynder til, at personer med kendskab til formodet eller faktiskmarkedsmisbrug indberetter overtrædelserne til myndigheder. Herudover kanmedlemsstaterne vælge at indføre finansielle incitamenter til personer, somforsyner det finansielle tilsyn med valide informationer om mulige brud på reg-lerne.Finansielle incitamenter eksisterer ikke i de fleste EU-lande, og det er i for-handlingerne af forslaget blevet understreget, at det ikke er et krav, at den en-kelte medlemsstat indfører sådanne incitamenter. Det skal i den forbindelsebemærkes, at der med forslaget alene er mulighed for at give finansielle inci-tamenter til anmeldere, hvis disse ikke i forvejen har pligt til at anmelde så-danne overtrædelser i medfør af den overvågnings- og rapporteringsforpligti-
Side 2
gelse, som forordningen indebærer, og oplysningerne er nye og fører til admi-nistrative eller strafferetlige sanktioner.Der gælder ikke i dag i Danmark bestemmelser om whistle blower-ordningerpå det finansielle område, herunder vedr. markedsmisbrug, men det er imidler-tid erfaringen, at mange markedsdeltagere i dag anmelder mistanke om mar-kedsmisbrug til Finanstilsynet.Regeringen finder som udgangspunkt ikke, at der fra statens side bør gøresbrug af finansielle incitamenter for at tilskynde til indberetninger om formodetmarkedsmisbrug. Indberetninger bør først og fremmest ske ud fra anmelde-rens ønske om at imødegå markedsmisbrug og ikke for at opnå en økonomiskgevinst.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager