Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 137 Bilag 6
Offentligt
979404_0001.png
979404_0002.png
979404_0003.png
Notat til Folketingets RetsudvalgI forbindelse med foretræde af Danmarks Knallert-Union (DKU) den 7. april 2011.____________________________________________________________Bemærkninger og input til behandlingen af L 137 (knallertkørsel m.v.)
Danmarks Knallert-Union (DKU) ønsker at anerkende de væsentlige skridt, som Folketinget er i færd med attage i forhold til en modernisering af knallertlovgivningen.Samtidig ønsker vi at bidrage med en række anbefalinger til, hvorledes den fremadrettede lovgivning kanforbedres endnu mere.PROBLEM:Folketinget skal i foråret 2011 vedtage en ny knallertlovgivning i Danmark. Lovarbejdet rummer ændringer ifærdselsloven og lov om ungdomsskoler, og sigter mod at implementere dele af Europa-Parlamentets ogRådets direktiv 2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort for så vidt angår knallerter.L 137 blev 1. behandlet i folketingssalen den 1. marts 2011.BAGGRUND:Den gældende danske lovgivning om knallertkørsel er den mest restriktive i EU. Se nedenstående skema,der sammenligner den gældende danske lovgivning med ”knallertpakken” og regelsættet i øvrige EU-lande.

Gældende dansk

lovgivning

AldersgrænserUddannelseKnallert 30: fra 16 årKnallert 45: fra 18 årKnallert 30: bevis tagespå ungdomsskolen.Hvis kører er over 18 år,er bevis ikke påkrævetKnallert 45: Kører skalhave bil- ellermotorcykelkørekortAlle lovovertrædelsersanktioneres med bøder.Bøderne stiger efter hverforseelse. Efter 2.lovovertrædelse kanknallerten konfiskeres

Knallertpakken

Knallert 25/30: fra 15 årKnallert 45: fra 16 årKnallert 25/30:Køreundervisning ogskærpet prøveKnallert 45: Yderligerekøreundervisning ogskærpet prøveAlle lovovertrædelsersanktioneres medforhøjede bøder.Yderligere kan bevisetinddrages, knallerten kankonfiskeres efter førstelovovertrædelse ogkørers mulighed forførerbevis til K30/K45/bilkan udsættes

Øvrige EU-lande

Knallert 25: 13-16 årKnallert 45: 13-16 årDer gælder forskelligeregler
Sanktioner
Der gælder forskelligeregler
Kilde: New Insight
Skemaet er hentet fra rapporten ”Vurdering af Knallertpakkens effekter” side 9, New Insight, august 2010.
I L 137, der netop nu er til behandling i Folketinget, fastholdes de høje (og ensidigt danske) aldersgrænserfor så vidt angår stor knallert. NB: På den anden side af Øresund – i nabolandet Sverige– gælder følgendealdersgrænser:Lille knallert: 15 årStor knallert: 15 årSkærpede sanktioner, mere uddannelse, en øget trafikal bevidsthed, mere oplysning og styrkede krav tilsikkerhed har i de senere år medført en positiv udvikling i antallet af ulykker, hvor knallertkørere erinvolveret. Denne udvikling kan yderligere styrkes gennem ”knallertpakken”.Om knallerter og ulykker i tal:Der var i Danmark i 2009 indregistreret 166.335 knallert 30 (lille knallert) og 61.224 knallert 45 (storknallert). Det er i alt en lille kvart million knallerter (227.559 knallerter). Antallet af knallerter på dedanske veje er steget med ca. 80.000 siden år 2000.Forholdet mellem ulykker og antallet af knallerter på vejene (uheldsfrekvensen) viser, at det i dager væsentligt sikrere at køre på knallerter end for otte år siden.Antallet af dræbte og tilskadekomne på knallert 30 er det laveste i ti år.Knallert 45 er det transportmiddel, som har været involveret i færrest drabsulykker i 2009 (3 stk.).Tallene fra Sverige ligger endnu lavere, hvor man opererer på baggrund af en lovgivning, der pålange stræk minder om ”knallertpakken”.70 procent af alle ulykkerne sker for lovbrydere – folk der kører påvirket, for hurtigt eller udenhjelm.De 15-17-årige er ikke oftere implicerede i dødsulykker på knallert (knallert 30) end de 35-54-årige.Tværtimod er den unge gruppe underrepræsenteret, når man medregner, hvor stor en del af densamlede bestand, som køres af de helt unge.
LØSNING:Der foreslås en ny knallertlovgivning, der baserer sig på ”knallertpakken”. Hovedformålene med pakken er:At styrke trafiksikkerheden gennem mere uddannelse, skrappere sanktioner og positiveadfærdsændringer.At forbedre transportmulighederne for lovlydige unge – ikke mindst i udkantsområderne, hvorbehovet og bestanden af knallerter er størst.At sænke den reelle gennemsnitshastighed for knallertkørsel.
Elementerne i ”knallertpakken” er:Unge på 15 år får adgang til at køre på lille knallert, hvis de tager køreundervisning og består enskærpet prøve.Unge på 16 år, som i dag maksimalt må køre 30 km/t på lille knallert får adgang til at køre på storknallert (knallert 45), hvis de følger yderligere køreundervisning og består en skærpet prøve.
Sanktioner ved tuning af knallerter strammes markant. Knallertkørekortet kan inddrages, bøderneforhøjes og kørekort til bil udsættes i kombination med konfiskation af knallerten.
Med forslaget om at nedsætte de gældende aldersgrænser for knallertkørsel ønskes i højere grad entilnærmelse til den lovgivning, der er gældende i langt de fleste andre EU-lande – hvorved dog bemærkes,at selv med de i knallertpakken foreslåede aldersgrænser vil lovgivningen i Danmark være blandt de mestrestriktive i EU.Lavere aldersgrænser har – i kombination med øget uddannelse og skrappere sanktioner ved lovbrud – detsigte at frembringe bedre trafikanter og dermed på sigt øge den generelle trafiksikkerhed. Underkontrollerede former går de 15-årige i en trafikadfærdsmæssig ”kravlegård”, og får lejlighed til (efter endtuddannelse og prøve) at bevæge sig på lille knallert i trafiksikre stisystemer. De yngres trafikale læringstyrkes og knallertkørslen ruster dermed deres mobilitetsforståelse og trafiksikkerheden. Ikke mindst iforbindelse med senere bilkørsel.Det er udtryk for et både klogt, ansvarligt og logisk skridt. Henholdsvis cykel, lille knallert og stor knallerter gradvist med til at bibringe børn og unge en bedre trafikforståelse og -adfærd. Disse rolige skridtbygger unge op til at blive endnu bedre trafikanter, når de som 18-årige har mulighed for at tagekørekort til bil.Der henvises i øvrigt til analyserapporten”Vurdering af knallertpakkens effekter”,New Insight, august 2010(Vedlagt)
Danmarks Knallert-Union ønsker tillige konkret at understrege en række forhold, som vi mener børindarbejdes i den endelige udformning af lovteksten – vi ser frem til at uddybe forslagene og besvarespørgsmål:Stor knallert fra det 16. årDKU foreslår, at aldersgrænsen for stor knallert ændres fra 18 til 16 år.Færdselsrelateret førstehjælpsuddannelseUddannelsen bør være en integreret det af uddannelsen på ungdomsskolen og indgå i det beløb, som etlille kørekort skal koste. Ellers vil et lille kørekort i nogle tilfælde koste mere end kr. 1.000,-.Den teoretiske og praktiske prøveLovgivningen bør flugte med minimumskravene i EU for AM kørekort (45 km/t). I lovteksten børfremhæves, at man lægger sig fast på en sværhedsgrad, der tilstræber en beståelsesprocent på 90%. Dethandler i al væsentlighed om at øge de trafikale kompetencer.Tidspunkt for start af uddannelseDen enkelte bør kunne tage fat på uddannelsesforløbet seks måneder før det fyldte 15. årTrailer til knallertDette er ikke omtalt i lovforslaget, men der bør åbnes for dette. Alle køretøjer – herunder cykler,motorcykler, biler m.v. – tillades at have en trailer monteret. Men i lovgivningsmæssig forstand erknallerten ene undtagelse. DKU foreslår, at montering af trailer tydeliggøres i den endelige lovtekst.