Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del Bilag 266
Offentligt
1026815_0001.png
1026815_0002.png
1026815_0003.png
1026815_0004.png
1026815_0005.png
ArbejdstilsynetJ.nr. 20110065263OOL

GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL

FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens forslag til Europa Parlamentets og Rådets direktiv om minimumsforskrifter

for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici på grund

af fysiske agenser (elektromagnetiske felter) (”EMF-direktivet”) - KOM(2011) 348 endelig

1. Resumé

Arbejdstagere kan udsættes for høje niveauer af elektromagnetiske felter ved arbejdsprocesser somfx:Arbejde med MR-skannere til billeddiagnostik i sundhedssektoren,arbejde ifm svejseanlæg og induktionsovne til smeltning af metal,arbejde nær radiosendere og radaranlæg.Området er reguleret af EMF-direktiv 2004/40/EF, som har implementeringsfrist den 30. april2012. Direktivet er endnu ikke implementeret i Danmark.Kommissionen foreslår lempelser i forhold til det gældende EMF-direktiv indenimplementeringsfristens udløb. De foreslåede lempelser har til formål at medføre tekniske ogøkonomiske lettelser for virksomhederne uden at sætte arbejdstagerens sikkerhed og sundhed i fare.En række af de foreslåede lempelser har baggrund i nye videnskabelige vurderinger, som erindarbejdet i forslagets orienterings-, aktions- og grænseværdier. For en række arbejdsprocesser,som foregår under kontrollerede omstændigheder, er der desuden foreslået delvis undtagelse fradirektivets krav, herunder direktivets grænseværdier.

2. Baggrund

Den 29. april 2004 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet direktiv om minimumsforskrifter forsikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici på grund af fysiskeagenser (elektromagnetiske felter) (2004/40/EF). Direktivet er endnu ikke implementeret iDanmark.Den 23. april 2008 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet direktiv 2008/46/EF om ændring afdirektiv 2004/40/EF om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse medarbejdstagernes eksponering for risici på grund af fysiske agenser (elektromagnetiske felter), somforlængede implementeringsfristen for direktiv 2004/40/EF til den 30. april 2012. Denmellemliggende periode skulle anvendes til at tilvejebringe nye oplysninger samt udarbejde ogvedtage et nyt direktiv.
1
Den 22. juni 2011 har Kommissionen foreslået et nyt direktiv om minimumsforskrifter forsikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes eksponering for risici på grund af fysiskeagenser (elektromagnetiske felter) (KOM(2011) 348 endelig). Den 18. juli 2011 forelå forslaget i endansk sprogversion.Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 153, og forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal efterden almindelige lovgivningsprocedure i traktatens artikel 294.Forslaget er et særdirektiv i henhold til artikel 16 i Rådets direktiv 89/391/EØF om iværksættelse afforanstaltninger til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet(rammedirektivet). Der er således tale om et minimumsdirektiv, der tillader de enkelte lande atfastlægge et højere beskyttelsesniveau end foreskrevet.

3. Formål og indhold

Forslaget har til formål at beskytte arbejdstagerne mod de akutte risici, der er forbundet medudsættelse for elektromagnetiske felter, eller som opstår som en indirekte effekt af felterne. Disserisici er fx, at statiske magnetfelter kan medføre svimmelhed, og ved radiofrekvente felter afsættesvarme i vævet, som kan forårsage varmeskader. Der er yderst få anmeldelser af arbejdsskader medrelation til elektromagnetiske felter i Danmark. Med hensyn til de potentielle langtidspåvirkningersom følge af elektromagnetiske felter - som fx risikoen for kræft - findes der i dag ikkevidenskabeligt baserede normer, og direktivet omhandler derfor ikke disse.Høje niveauer af elektromagnetiske felter findes især ved følgende arbejdsprocesser:Arbejde med MR-skannere til billeddiagnostik i sundhedssektoren,arbejde ved elektrokemiske processer,arbejde ved svejseanlæg og induktionsovne til smeltning af metal,produktion og distribution af elektricitet,højfrekvenssvejsning af PVC-plast,limhærdning af limtræ samt faconpresset finér til møbler,arbejde nær radiosendere og radaranlæg.Ved de ovenfor nævnte arbejdsprocesser er der ikke nødvendigvis tale om overskridelser af deorienterings-, aktions- og grænseværdier, som foreslås i direktivet.Direktivforslagets grænseværdier er ajourført i henhold til de nyeste internationale normer, og derindføres for lavfrekvente felter to sæt separate grænseværdier, som sikrer mod henholdsvissikkerheds- og sundhedsmæssige risici.I direktivforslaget indføres der som noget nyt orienteringsværdier. Overholdelse aforienteringsværdierne beskytter i henhold til internationale normer alle personer, som ikke tilhøreren særlig risikogruppe, mod sikkerheds- og sundhedsrisici ifm eksponering for elektromagnetiskefelter.Der er foreslået reviderede aktionsværdier for lavfrekvente felter, som er nemmere endgrænseværdierne at anvende i forbindelse med risikovurdering. Overholdelse af aktionsværdiernesikrer mod sundhedsskader i samme omfang som overholdelse af grænseværdierne for
2
sundhedsmæssige risici, men aktionsværdierne sikrer ikke fuldt ud mod sikkerhedsrisici1. Demsikres der som nævnt imod ved overholdelse af orienteringsværdien, og hvis denne overskrides, skalder træffes forholdsregler for at sikre, at grænseværdien for sikkerhedsmæssige risici overholdes.Direktivforslaget indeholder undtagelser, så nogle brancher og arbejdsprocesser under kontrolleredeomstændigheder delvist kan undtages for regulering iht direktivet - det vedrører:Arbejde med MR-skannere til billeddiagnostik i sundhedssektoren, som undtages fordirektivets grænseværdier,militært arbejde, som helt undtages fra direktivets krav, ogarbejde, som foregår under kontrollerede forhold, hvor grænseværdien kan overskridesmidlertidigt.Som begrundelse for undtagelserne anfører Kommissionen:At uden undtagelsen vedrørende MR-skannere vil 5 – 8 % af MR-skanninger bliveumuliggjort,at sikkerheden ifm militærpersonels eksponering for elektromagnetiske felter reguleres viaen NATO-standard, hvis sikkerhedsniveau kan anses for ækvivalent med direktivforslagets,at nogle helbredseffekter af forbigående karakter (nervestimuleringer) under kontrolleredeforhold kan være acceptable.Som en hjælp til virksomhedernes arbejde med risikovurderingen indeholder direktivforslagetoversigter, som indplacerer en række arbejdsprocesser i forhold til orienterings-, aktions-, oggrænseværdierne.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.

5. Nærhedsprincippet

Ved vedtagelsen af EMF-direktivet i 2004 var Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet af denopfattelse, at fælles regler var nødvendige til beskyttelse af arbejdstagere. Kommissionen anfører iforbindelse med det nye forslag, at udviklingen siden 2004 ikke har ændret ved forudsætningernefor denne vurdering.Kommissionen anfører videre, at det videnskabelige grundlag for flere af grænseværdierne i EMF-direktivet fra 2004 nu er ændret, og at bl.a. indarbejdelsen af nye, mere lempelige internationalesikkerhedsnormer fra 2009 og 2010 vil lette mange af de forventede implementeringsproblemer vedEMF-direktivet, - problemer som især er blevet påpeget af sundhedssektoren og dele af industrien.Regeringen er enig i Kommissionens vurdering, som tager hensyn til, at der er tale om ændring af eteksisterende direktiv, hvorfor de nye regler også skal fastsættes på EU-niveau.
Sikkerhedsrisici kan fx opstå ifm magnetophosphener, som er tilsyneladende lysglimt i øjnene forårsaget af kraftigemagnetfelters påvirkning af synsnerverne. Magnetophosphener regnes ikke i sig selv for en sundhedsskadeligpåvirkning, men magnetophosphener kan virke generende og forstyrrende, og de kan, især hvis de opstår uvarslet, inogle arbejdssituationer medføre en øget sikkerhedsrisiko.
1
3

6. Gældende dansk ret

Der findes ikke på arbejdsmiljølovens område specifikke regler eller grænseværdier. Områdetreguleres efter bekendtgørelsen om tekniske hjælpemidler og bekendtgørelsen om arbejdetsudførelse. Reguleringen suppleres med internationale standarder samt diverse vejledningsmateriale,herunder særligt At-vejledning D.6.1.1 om ikke-ioniserende stråling.For søfart og fiskeri findes arbejdsmiljøreglerne i lov om skibes sikkerhed m.v. For offshoresektoren gælder lov om visse havanlæg. For luftfartsområdet gælder lov om luftfart.

7. Konsekvenser

Lovmæssige konsekvenserDet vurderes, at forslaget ikke vil kræve ændringer i arbejdsmiljøloven for så vidt angår arbejde pålandjorden, og at direktivet kan gennemføres ved udarbejdelse af en særlig bekendtgørelse.Direktivet skal for søfart, fiskeri og offshore implementeres særskilt med hjemmel i de under afsnit6 nævnte love.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserDer skønnes ikke at være statsfinansielle konsekvenser.Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsmæssige konsekvenser set i forhold til detgældende direktiv. Forslaget vurderes at indebære en mindre økonomisk lettelse forvirksomhederne.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.

8. Høring

Forslaget er sendt i høring i Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er foreløbig positiv overfor forslaget. EMF-direktivets aktions- og grænseværdier kanmed fordel ajourføres inden implementeringsfristens udløb, så virksomhedernes arbejde med detforebyggende arbejde ikke belastes af unødigt skærpede krav.Regeringen finder det vigtigt, at definitioner, grænseværdier mv. i videst muligt omfang svarer tilinternationale normer, men mindre afvigelser kan om nødvendigt accepteres, forudsat at detoverordnede mål om et sikkert og sundt arbejdsmiljø fastholdes.
4

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5