Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
AMU Alm.del Bilag 260
Offentligt
1025703_0001.png
1025703_0002.png
1025703_0003.png
1025703_0004.png
1025703_0005.png
1025703_0006.png
1025703_0007.png
1025703_0008.png
ArbejdsmarkedsstyrelsenJ.nr. 2011-0011843 Arbejdsmarkedsstyrelsen16-08-2011
Forslagtil
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven(Tillæg til unge under 25 år med psykiske lidelser, der modtager starthjælp og introduktionsydelse)
§1
I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, som senest ændret vedlov nr. 600 af 14. juni 2011, foretages følgende ændring:
1.§ 25, stk. 12, nr. 3,affattes således:” 3) 5.367 kr. for personer under 25 år, som ikke bor hos en eller begge forældre, og 6.472 kr. forenlige under 25 år, som ikke bor hos en eller begge forældre, og som har en dokumenteret psykisklidelse, som anført i stk. 2, nr. 2.”§2
I integrationsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1062 af 20. august 2010, som senest ændret ved lov nr.759 af 29. juni 2011, foretages følgende ændringer:1.I§ 28 a, stk. 1,indsættes efter ”2010”: ”-niveau”.2.I§ 28 a, stk. 1, nr. 3,udgår ”og”.3.I§ 28 a, stk. 1, nr. 4,ændres ”.” til: ”, og”.4.I§ 28 a, stk. 1,indsættes somnr. 5:”5) 6.371 kr. for enlige udlændinge under 25 år, som ikke bor hos en eller begge forældre, og somhar en dokumenteret psykisk lidelse, som nævnt i § 25, stk. 2, nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik.”
§3§ 3.Loven træder i kraft den 1. januar 2012.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Ændring af lov om aktiv socialpolitik om at psykisk syge starthjælpemodtagere under 25 årsættes op på voksensats såfremt de er udeboende.2.1. Gældende ret2.2. Den foreslåede ordning3. Voksensats til psykisk syge introduktionsydelsesmodtagere under 25 år3.1. Gældende ret3.2. Lovforslagets indhold4. Ligestillingsmæssige overvejelser5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.7. Administrative konsekvenser for borgerne8. Miljømæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-retten10. Hørte myndigheder og organisationer11. Sammenfattende skema1. IndledningLovforslaget udmønter Folketingsbeslutning (B 55), der blev vedtaget den 3. maj 2011. Folketingetpålagde ved vedtagelsen regeringen senest med virkning fra den 1. januar 2012 at fremsætte forslagtil lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og integrationsloven, således at unge under 25 årmed visse psykiske lidelser, og som modtager starthjælp eller introduktionsydelse på ungesats,fremover modtager hjælp efter reglerne for personer fyldt 25 år, der modtager starthjælp ellerintroduktionsydelse (voksensats). Lovforslaget skal sikre, at der skabes parallelitet til de regler i lovom aktiv socialpolitik, der giver unge kontanthjælpsmodtagere, der har en psykisk lidelse, der erangivet i loven, hjælp på niveau med kontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 25 år (voksensats).2. Ændring af lov om aktiv socialpolitik om at psykisk syge under 25 år sættes op på voksensats.2.1. Gældende ret
Efter de gældende regler modtager unge kontanthjælpsmodtagere under 25 år kontanthjælp påvoksensats, når de har en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni,skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand,skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabilpersonlighedsstruktur af borderlinetype.Psykisk syge starthjælpsmodtagere under 25 år er derimod ikke berettiget til at modtage hjælp påvoksenniveau.Reglerne fremgår af lov nr. 88 af 30. januar 2007, som var en udmøntning af beslutningsforslag nr.B 116 fra folketingsåret 2005-06, hvorved Folketinget vedtog at tildele unge under 25 år medpsykiske lidelser på nedsat kontanthjælpsydelse et særligt tillæg af hensyn til de unges mulighederfor at modtage behandling og for at forebygge en negativ udvikling af de unges lidelser.
2.2. Den foreslåede ordningFormålet med lovforslaget er at skabe parallelitet mellem de regler, der gælder for unge under 25 år,der har psykiske lidelser, og som modtager kontanthjælp og unge under 25, der har psykiskelidelser, og som modtager starthjælp.Det foreslås, at der skabes parallelitet til de regler i lov om aktiv socialpolitik, der giver ungekontanthjælpsmodtagere, der har en af de i loven angivne psykiske lidelser, hjælp på niveau medkontanthjælpsmodtagere, der er fyldt 25 år, jf. lov nr. 88 af 30. januar 2007. Med den foreslåedeordning vil unge starthjælpsmodtagere under 25 år med en af de nærmere angivne psykiskesygdomme, som er udeboende, kunne modtage hjælp på niveau med starthjælpsmodtagere, der erfyldt 25 år.Formålet med den foreslåede ordning er at sikre, at unge under 25 år med psykiske lidelser, dermodtager starthjælp, tildeles samme tillæg, således at de ligestilles med kontanthjælpsmodtagereunder 25 år, som har en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni,skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand,skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabilpersonlighedsstruktur af borderlinetype.Diagnosticering af tilstande af de nævnte psykiske sygdomme hviler på en grundig psykiatriskklinisk undersøgelse og er en specialistopgave. En højere starthjælpssats forudsætter en sådandiagnose.3. Voksensats til psykisk syge introduktionsydelsesmodtagere under 25 år3.1. Gældende retEfter gældende regler modtager udlændinge under 25 år, som er berettiget til introduktionsydelse,ydelse på de såkaldte ungesatser. Ungesatsen varierer alt efter om udlændingen er ude- ellerhjemmeboende.Unge introduktionsydelsesmodtagere med psykiske lidelser modtager efter gældende reglerderimod ikke et særligt tillæg til introduktionsydelsen.
3.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at enlige introduktionsydelsesmodtagere under 25 år – i lighed med det ovenfor underafsnit 2 nævnte forslag vedrørende starthjælpsmodtagere – fremover skal modtageintroduktionsydelse på voksensats, dvs. på samme niveau som introduktionsydelsesmodtagere, somer fyldt 25 år, hvis de lider af en eller flere nærmere bestemte psykiske lidelser, som i medfør af §25, stk. 2, nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik kan udløse et tillæg til en ung psykisk sygkontanthjælpsmodtager.Introduktionsydelsesmodtageren skal kunne dokumentere at lide af en af de nævnte diagnoser i §25, stk. 2, nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik.For at modtage introduktionsydelse på voksensats er det en betingelse, at udlændingen er enlig ogikke bor hos en eller begge forældre. Forslaget omfatter således ikke hjemmeboende udlændinge,ligesom en psykisk syg udlænding, som er gift eller samlevende, ikke er omfattet af forslaget ogderfor fortsat vil modtage introduktionsydelse med de lavere ungesatser.4. Ligestillingsmæssige overvejelserDer er ikke forskel i mænd og kvinders muligheder for at blive omfattet af lovforslagets virkning.Lovforslaget vurderes derfor ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget skønnes at medføre en offentlig merudgift på 0,8 mio. kr. til starthjælp samt særlig støtteefter § 34 i lov om aktiv socialpolitik.Der skønnes på grundlag af data fra hhv. Sundhedsstyrelsen og Arbejdsmarkedsstyrelsen at være ca.40 helårspersoner på starthjælp, som bliver omfattet af forslaget. Antal personer påintroduktionsydelse med de psykiske lidelser som anført i § 25 stk. 2, nr. 2, i lov om aktivsocialpolitik skønnes at være så få, at merudgiften til introduktionsydelse skønnes at væreubetydelig.Lovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for kommunerne.Udgifter til starthjælp og særlig støtte er omfattet af budgetgaranti.Det er forudsat i fordelingen af udgifterne mellem stat og kommune, at staten finansierer 30 procentaf udgifterne.De økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.Tabel 1 Forslagets samlede offentlige udgifter, fordelt på stat og kommune - mio. kr.2012201320142015Statens udg.0,20,20,20,2Kommunale udg.0,60,60,60,6I alt0,80,80,80,86. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.8. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.9. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.10. Hørte myndigheder og organisationerForslaget har været i høring hos følgende:Advokatrådet, Amnesty International, Ankestyrelsen, Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Centerfor ligebehandling af Handicappede, Dannerhuset, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv,Dansk Flygtningehjælp, Dansk Industri, Danske Regioner, Dansk Retspolitisk Forening, DanskRøde Kors, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, DanskSocialrådgiverforening, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd, FOA –Foreningen af Offentligt Ansatte, Foreningen af socialchefer i Danmark, Foreningen afStatsforvaltningsdirektører, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, ForsvarsarbejdernesLandsorganisation, FrivilligRådet, Institut for Menneskerettigheder, Indvandrerrådgivningen,Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening, Landsorganisationen i Danmark, Ministeriet forFlygtninge Indvandrere og Integration, Rehabiliterings- og Forskningscentret for Torturofre,Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, Økonomi – ogErhvervsministeriet, Rådet for Etniske Minoriteter og UNHCR.
11. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser /mindreudgifter0,0 mio. kr.Negative konsekvenser /merudgifter0,8 mio. kr.
Økonomiske konsekvenser for stat,regioner og kommunerAdministrative konsekvenser for stat,regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
0,0 mio. kr.IngenIngenIngenIngenIngen
0,0 mio. kr.IngenIngenIngenIngenIngen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Til nr. 1Efter gældende regler modtager kontanthjælpsmodtagere, som er under 25 år, og som har en af dedokumenterede lidelser, der er opregnet i § 25, stk. 2, nr. 2, dvs. lidelser, der er diagnosticeret somskizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisktilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabilpersonlighedsstruktur af borderlinetype, kontanthjælp på niveau med kontanthjælpsmodtagere, derer over 25 år.Starthjælpsmodtagere, der er under 25 år, og som har en af de nævnte psykiske sygdomme har i dagikke mulighed for at få en højere ydelse, men forbliver på ungesatsen.Det foreslås, at starthjælpsmodtagere under 25 år, der er diagnosticeret med en af de lidelser, som erangivet i § 25, stk. 2, nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik, kan modtage starthjælp efter reglerne forpersoner, der er fyldt 25 år, dvs. voksensats. Det forudsættes, at diagnosticeringen i lighed medhvad der gælder for unge kontanthjælpsmodtagere med en psykisk sygdom hviler på en grundigpsykiatrisk klinisk undersøgelse og er en specialistopgave.Det er således en betingelse, at starthjælpsmodtageren kan dokumentere at lide af en psykisk lidelsesom nævnt i § 25, stk. 2, nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik. Det drejer sig om diagnosticeretskizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisktilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabilpersonlighedsstruktur af borderlinetypeDen højere sats skal ydes til udeboende unge, da hjemmeboende unge med en psykisk sygdomnormalt ikke vil være dårligere stillet end andre hjemmeboende unge.Satserne i bestemmelsen er angivet efter satserne i 2011.Til § 2Til nr. 1Den foreslåede ændring har til formål at tydeliggøre, at beløbene i integrationslovens § 28 a erfastsat i 2010-niveau. Beløbene reguleres én gang årligt pr. 1. januar med satsreguleringsprocentenefter lov om en satsreguleringsprocent, jf. integrationslovens § 48, stk. 2.Til nr. 2 og 3Der er tale om konsekvensrettelser som følge af den foreslåede ændring under § 2, nr. 4.Til nr. 4Efter de gældende bestemmelser i integrationslovens § 28 a, stk. 3 og 4, udgør den månedligeintroduktionsydelse til udlændinge under 25 år i 2010-niveau hhv. 5.267 kr. for udeboende og 2.618kr. for hjemmeboende.Der ydes ikke noget særskilt tillæg til unge med psykiske lidelser.
Efter den foreslåede bestemmelse iintegrationslovens § 28 a, stk. 1, nr. 5,vil enlige udlændingeunder 25 år, som ikke bor hos en eller begge forældre, og som har en dokumenteret psykisk lidelse,som nævnt i § 25, stk. 2, nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik, fremover modtage 6.351 kr. ommåneden i 2010- niveau, hvilket svarer til satsen for enlig udlændinge over 25 år.Det bemærkes, at beløbet i 2011-niveau udgør 6.472 kr. Beløbet svarer derfor til den foreslåedesatsændring for starthjælpsmodtagere med psykiske lidelser under § 1, nr. 1.Det er en betingelse, at det dokumenteres, at udlændingen lider af en psykisk lidelse som nævnt i §25, stk. 2, nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik. Det drejer sig om diagnosticeret skizofreni, skizotypisksindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse,uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil personlighedsstruktur afborderlinetype.Herudover er det en betingelse, at udlændingen er enlig og ikke bor hos en eller begge forældre.Til § 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2012, og har således virkning for personer, der allerede modtagerstarthjælp den 1. januar 2012 og senere.
Lovforslaget sammenholdt med gældende reglerGældende formuleringLovforslaget§1I lov om aktiv socialpolitik, jf.lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009,som senest ændret ved lov nr. 600 af 14/6/2011,foretages følgende ændring:
§ 25.----------Stk. 12.------3) 4.231 kr. for personer under 25 år, som ikkebor hos en eller begge forældre, og
1.I§ 25indsættes som et nytstk. 12, nr. 3:” 5.367 kr. for personer under 25 år, som ikkebor hos en eller begge forældre, og 6.472 kr. forenlige under 25 år, som ikke bor hos en ellerbegge forældre, og har en dokumenteret psykisklidelse, som anført i § 25, stk. 2, nr. 2..”
§2I integrationsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.1062 af 20. august 2010, som senest ændret vedlov nr. 759 af 29. juni 2011, foretages følgendeændringer:
1.I§ 28 a, stk. 1,indsættes efter ”2010”: ”-niveau”.28 a.Den månedlige introduktionsydelsesvarer til satserne for starthjælp efter lov omaktiv socialpolitik og udgør i 20101) 5.267 kr. for gifte og samlevende, der erfyldt 25 år,2) 6.351 kr. for enlige, der er fyldt 25 år,3) 5.267 kr. for udlændinge under 25 år, somikke bor hos en eller begge forældre, og4) 2.618 kr. for udlændinge under 25 år, sombor hos en eller begge forældre.2.I§ 28 a, stk. 1, nr. 3,udgår ”og”.3.I§ 28 a, stk. 1, nr. 4,ændres ”.” til: ”, og”.
4.I§ 28 a, stk. 1,indsættes somnr. 5:”5) 6.371 kr. for enlige udlændinge under 25 år,som ikke bor hos en eller begge forældre, ogsom har en dokumenteret psykisk lidelse, somnævnt i § 25, stk. 2, nr. 2, i lov om aktivsocialpolitik.”
§3Loven træder i kraft den 1. januar 2012.