Det Udenrigspolitiske Nævn 2009-10
Bilag 9
Offentligt
1277396_0001.png
1277396_0002.png
1277396_0003.png
UDENRIGSMINISTERIETCenter for Europa

REFERAT

EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 26. februar 2010
Rådsmøde (almindelige anliggen-der og udenrigsanliggender) den22.-23. februar 2010.

1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25.-26. marts 2010

Det spanske formandskab præsenterede den foreløbige kommenterede dagsorden for DER-mødet den 25.-26. marts 2010. Punkterne på dagsordenen var ny EU-strategi for vækst ogbeskæftigelse (Europa 2020-strategien) og klimaforandringer. Vedr. Europa 2020 var der ge-nerel tilslutning til Van Rompuys forslag om en top down-tilgang. Vigtigheden af at sikre ejer-skab for strategien i de enkelte medlemsstater blev understreget. Derudover blev vigtighedenaf, at de relevante sektorråd kom med bidrag til strategien understreget, samt at Det GenerelleRåd spillede en koordinerende rolle i forberedelsen og opfølgningen på DER-møderne, un-derstreget. Vedr. selve substansen på Europa2020 var der generelt enighed om et behov forfokus på få udvalgte områder i strategien, herunder inddragelse af kravene i vækst- og stabili-tetspakken, handlingsplanen for energi, samhørighedspolitikken, kønsligestilling samt arbejds-løshedsbekæmpelse.Vedr. klimaforhandlingerne fremhævede Kommissionen behovet for en bedre koordination afEU’s position. For så vidt angår det videre arbejde, udtrykte den faste DER-formand forhåb-ning om, at klimakommissærens kommende rundrejse ville bidrage til at skabe et klarere bille-de af mulighederne. Også i det lys så DER-formanden frem til drøftelsen på DER i marts.

2. (Evt.) Iran

På mødet drøftede udenrigsministrene situationen i Iran, herunder udviklingen af det iranskeatomprogram og de internationale forhandlinger herom. Der var bred enighed om, at Iransmanglende engagement og forhandlingsvilje måtte have konsekvenser, i første omgang gen-nem vedtagelse af sanktioner fra FN’s Sikkerhedsråd. Der var til mødet ligeledes bred enighedom en fortsat aktiv EU-profil over for den bekymrende menneskerettighedssituation i landet.

3. Ukraine

Under frokosten drøftedes EU´s forhold til Ukraine i lyset af det nyligt afviklede præsident-valg. Vigtigheden af, at Ukraine kom tilbage på sporet i forhold til samarbejdet med IMF ogudviste reformvilje, blev understreget. Der var enighed om, at det var vigtigt at fastholdeUkraines engagement i EU-samarbejdet. Den nye ukrainske præsident virkede oprigtig i sitønske om fortsat tilnærmelse til EU. Dette kom bl.a. til udtryk i og med, at den ukrainske præ-sident planlagde at aflægge sit første udenlandsbesøg i Bruxelles den 1. marts.
2

4. Zimbabwe

Rådet vedtog den foreslåede begrænsede lempelse af sanktionsregimet i forhold til Zimbabweog udsendte rådskonklusioner, der bl.a. understregede, at man var rede til at se på yderligerejusteringer i lyset af konkrete reformfremskridt på væsentlige områder.

5. Sri Lanka

Punktet var ikke på dagsordenen på dette rådsmøde, men blev vedtaget uden debat på råds-mødet (uddannelse, ungdom og kultur) den 15. februar 2010.

6. Haiti

Drøftelserne af situationen i Haiti fokuserede dels på den konkrete situation i Haiti, hvor dersærligt var behov for husly til de hjemløse efter jordskælvet, transportstøtte, vand og sanitet,genetablering af regeringsbygninger samt kritisk infrastruktur. Desuden drøftedes erfaringernefra EU-indsatsen i forhold til jordskælvskatastrofen i landet den 14. januar, og på hvordanerfaringerne kan indarbejdes i fremtidige krisestyringsindsatser. Blandt andet blev behovet forstyrket koordination og arbejdsdeling drøftet. Der vil blive udarbejdet et nyt strategisk kon-cept for EU’s katastrofebistand. Frem mod den internationale donorkonference den 31. marts2010 i New York skal der arbejdes med etablering af rammer for EU’s tilgang til den viderebistand til Haiti.

7. Krisestyringsmekanisme

Punktet blev taget af dagsordenen.

8. (Evt.) Mellemøsten

Punktet blev taget af dagsordenen.

9. Klimaændringer

Der var generelt støtte til Kommissionens ønske om en stærk fælles tilgang, så EU stod stærktudadtil, når man skulle identificere strategiske partnere. Herudover var der behov for en meretaktisk tilgang i forhandlingerne. En stærk fælles tilgang krævede bl.a. en strømligning af deforskellige sektorpolitikker. Forud for marts-DER ville der være rådsmøder på ECOFIN, mil-jø og konkurrenceevne, hvor der ville være mulighed for at komme med bidrag til DER.I indlæggene fra medlemsstaterne var der generel enighed om, at resultatet i København ikkevar så godt som forventet, men der var dog delte meninger om, hvor stort problemet var, oghvad konsekvenserne heraf ville være.Der var ligeledes diskussion om fremfærden i de internationale klimaforhandlinger. Noglelande frygtede, at det næppe var realistisk at få en samlet og endelig aftale på plads underCOP16, mens flere andre medlemsstater fandt, at man fortsat skulle gå efter en bindende juri-disk aftale under COP16.Mens flere lande argumenterede for, at EU skulle holde fast i 20 %-målet og måske endda gåefter 30 %, hvis der var tilstrækkeligt momentum herfor, mente andre lande, at man først skul-le afklare de økonomiske konsekvenser, inden man endeligt forpligtigede sig til en 30 %-reduktion.
3

10. (Evt.) Kroatien

Punktet blev taget af dagsordenen.

11. Forslag fra Kommissionen til Rådets afgørelse om indførelse af visse specifikke

restriktive foranstaltninger mod Eritrea på grund af landets støtte til bevæbnede grup-

per i Somalia og dets grænsestrid med Djibouti

Rådet vedtog beslutning om at indføre visse specifikke restriktive foranstaltninger mod Eritreapå grund af landets støtte til bevæbnede grupper i Somalia og dets grænsestrid med Djibouti.

12. Kommissionens forslag om nedsættelse af et dommerudvalg iht. TEUF art. 255

Punktet blev taget af dagsordenen.

13. Eventuelt

Libyens visumrestriktioner

Rådet behandlede den verserende bilaterale konflikt mellem Libyen og Schweiz. På mødetdrøftede man forskellige løsninger på konflikten og konkluderede, at visumrestriktionerne iforhold til EU-borgere var disproportionale og måtte ophøre. Schweiz måtte desuden engage-res i de videre diplomatiske bestræbelser. Der arbejdes fra EU’s side på at få løst sagen bilate-ralt.

Afghanistan

EU’s Høje Repræsentant for udenrigsanliggender, Catherine Ashton, oplyste, at den tidligerelitauiske udenrigsminister, Vygaudas Usackas, er udpeget til EU’s nye særlige repræsentant forAfghanistan og EU-delegationschef i Kabul med virkning fra den 1. april 2010.

Drabet på Mahmoud al-Mabhouh

Sagen om svindel med EU-pas i forbindelse med drabet på Mahmoud al-Mabhouh i Dubaiblev drøftet under eventuelt, og Rådet vedtog en erklæring herom.

Hviderusland

Der var en kort drøftelse af situationen for det polske mindretal i Hviderusland. Der udtryktesbekymring over situation, og det konkluderes, at Rådet ville vende tilbage til sagen.