Det Udenrigspolitiske Nævn 2009-10
Bilag 13
Offentligt
849915_0001.png
849915_0002.png
849915_0003.png
UDENRIGSMINISTERIETCenter for Europa

REFERAT

EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 19. maj 2010
Rådsmøde (almindelige anliggen-der og udenrigsanliggender) den10.-11. maj 2010.

1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 17.-18. juni 2010

Det spanske formandskab præsenterede den foreløbige kommenterede dagsorden for DetEuropæiske Råd i juni 2010. I forhold til Europa 2020 var der en drøftelse af målsætningerne,herunder målet for social inklusion. Kommissionen informerede om, at den arbejder på flereindikatorer blandt andet arbejdsmarkedsdeltagelse. For så vidt angår udvidelsen ønskedeKommissionen, Danmark og flere medlemslande, at Islands medlemskabsforhandlinger kompå dagsordenen. Formandskabet tog opfordringen til efterretning og ville videreformidle med-lemsstaternes bemærkninger til den faste formand for Det Europæiske Råd.

2. Etablering af den Fælles Udenrigstjeneste

Udenrigsrepræsentant Catherine Ashton orienterede udviklingsministrene om etableringen afden Fælles Udenrigstjeneste. Udenrigsrepræsentant Catherine Ashton fremhævede erfaringer-ne fra indsatsen i Haiti som et eksempel på etablering af sammenhæng mellem udenrigspoli-tikken, nødhjælpen og udviklingssamarbejdet. Ambitionen om at skabe sammenhæng indebardog ikke at udviklingspolitikken dermed var underlagt den fælles udenrigspolitik.

3. Kommissionens forslag til forordning vedr. etablering af Borgerinitiativet

Punktet blev ikke behandlet på rådsmødet. Det ventes vedtaget på et senere rådsmøde.

4. Somalia

Rådets drøftelse fokuserede på retsforfølgelsesmuligheder i forhold til mistænkte pirater. Derblev peget på, at EU burde følge en fælles linje, som sigter mod bæredygtige, regionale løsnin-ger. I den forbindelse ville Kommissionen undersøge mulighederne for at finansiere regionalkapacitetsopbygning af retsvæsenet gennem stabilitetsinstrumentet. Rådet var desuden enigeom behovet for en bred tilgang til pirateriproblemet, der også sigtede mod genopbygning iSomalia, herunder at adressere de dybereliggende, socioøkonomiske årsager til problemet.

5. Gennemgangskonference for ikke-spredningstraktaten (NPT) 2010

Udenrigsministrene udtrykte støtte til, at EU spillede en aktiv rolle under den igangværendegennemgangskonference for NPT-traktaten med henblik på opnåelse af et afbalanceret resul-tat inden for alle tre søjler af traktaten. Et succesfuldt resultat af konferencen afhænger dogikke af EU alene, men også af blandt andet gruppen af alliancefri lande. Flere lande beklagedesplittelsen blandt EU-landene i forbindelse med udvandringen under den iranske præsidentAhmadinejads tale.
2

6. Forberedelse af EU/Rusland-topmøde

Drøftelsen af Rusland fokuserede på mulige elementer i et EU-Rusland moderniseringspart-nerskab og mulige yderligere skridt i retning af visumliberalisering i forhold til Rusland. Dervar generelt enighed om fortsat at arbejde for russisk WTO-medlemskab og at arbejde for, atRusland afvikler protektionistiske tiltag.

7. (Evt.) Iran

Udenrigsministrene drøftede situationen i Iran, herunder udviklingen af det iranske atompro-gram og de internationale forhandlinger herom. Irans manglende engagement og forhand-lingsvilje måtte have konsekvenser, i første omgang gennem vedtagelse af sanktioner fra FN’sSikkerhedsråd.

8. Strategiske partnere, herunder Kina

Udenrigsministrene drøftede under frokosten muligheden for at etablere strategiske partner-skaber med de nye globale aktører. Drøftelsen fokuserede på Kina. Der var bred enighed om,at der var behov for at styrke samarbejdet mellem Kina og EU, ikke mindst i lyset af Lissa-bon-traktatens ikrafttræden.

9. EU-Sydkorea rammeaftale og frihandelsaftale

EU-Sydkorea rammeaftalen blev vedtaget uden debat. Spørgsmålet om indgåelse af en frihan-delsaftale med Sydkorea i forbindelse med rammeaftalen vil blive drøftet i Rådet på et seneretidspunkt.

10. Situationen i Haiti

Udviklingsministrene blev orienteret om status for EU’s indsats i Haiti og drøftede blandtandet koordineringen og synligheden af EU’s bidrag. Erfaringen fra Haiti-indsatsen var, at dervar behov for etablering af et særligt beredskab ved store katastrofer som jordskælvet i Haiti.Situationen i Haiti var klart forbedret med hensyn til vand, sanitet og fødevarebistand, mender var fortsat store udfordringer, bl.a. i forhold til håndteringen af regntiden i flygtningelejre-ne.

11. Orienteringsdebat om MDG’erne (2015-målene)

Formålet med Rådets drøftelse var at identificere hovedelementerne til EU’s position på FN’shøjniveaumøde om status for 2015-målene i New York i september, som forventes fastlagt pårådsmødet (almindelige anliggender og udenrigsanliggender) den 14.-15. juni 2010.Kommissionen anførte bl.a. behovet for opfyldelse af EU’s bistandsforpligtelser samt bi-standseffektivitet, men påpegede også, at man på baggrund af EU’s solide bidrag har en godbasis for at tale byrdefordeling med andre aktører.Der var enighed om, at EU måtte efterleve sine bistandsforpligtelser, men en række lande ud-trykte også bekymring om mulighederne herfor i lyset af den aktuelle finansielle situation.

12. Fødevaresikkerhed i udviklingslandene

Punktet blev vedtaget uden debat.
3

13. EU’s rolle vedr. global sundhed

Rådskonklusionerne blev vedtaget uden debat. Se i øvrigt dagsordenspunkt 14.

14. Lige muligheder for kvinder og mænd

Der var en generel drøftelse af betydningen af at fremme ligestilling og kvinders muligheder iudviklingssamarbejdet. Fra dansk side lagde man vægt på, at kommende rådskonklusionerfokuserede på kvinders rettigheder, økonomiske udfoldelsesmuligheder og politiske deltagelsesamt seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder (SRSR). I forhold til sundhedskonklusio-nerne, som tidligere var blevet vedtaget uden debat, udtrykte Danmark stærk bekymring overkonklusionernes uambitiøse sprogbrug om SRSR og fremhævede, at Danmark alene havdeaccepteret teksten under den forudsætning, at den ikke finder anvendelse ud over disserådskonklusioner. SRSR er afgørende for at bekæmpe mødredødelighed og fremme ligestil-ling, og Danmark håbede fortsat, at EU ville påtage sig at spille en progressiv rolle på detteområde.

15. EPA-udviklingsprogrammet PAPED

Punktet blev vedtaget uden debat.

16. EU’s humanitære fødevarebistand

Kommissionens meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om Humanitær Fødevarebistandblev tiltrådt af Rådet.

17. Eventuelt

- EU-LAC-topmøde/MercosurRådet drøftede genåbningen af forhandlingerne om en associeringsaftale med Mercosur, samtEU/LAC-topmødet den 17. -18. maj 2010, herunder udkastet til fælleserklæring fra topmødet,som fortsat var under forhandling mellem EU og de latinamerikanske og caribiske lande.- MadagaskarEt enkelt medlemsland nævnte kort, at der under et nyligt møde i EU/AVS regi var blevetopfordret til, at EU bakkede aktivt op om Den Afrikanske Unions tiltag med det formål atlægge pres på for at finde en løsning på den forfatningsstridige magtovertagelse i Madagaskar i2009. Der opfordredes i forlængelse heraf til, at EU arbejdede så tæt sammen med Den Afri-kanske Union som muligt.