Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
S 572
Offentligt
779764_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Folketingsmedlem Margrethe Vestager (RV) har den 4. december 2009 stillet mig
følgende spørgsmål nr. S 572, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 572:
"Hvordan forholder ministeren sig til de oplysninger, Ekstrabladet bragte den 1.
december 2009 om momssvindel med CO
2
-kvoter?"
Svar:
Jeg har den 8. december 2009 besvaret spørgsmålene S 525, S 526 og S 527, som
alle relaterer sig til de i spørgsmålet nævnte oplysninger i Ekstra Bladet.
Jeg har ud over nærværende spørgsmål modtaget en række yderligere spørgsmål
fra medlemmer af Folketinget om momssvindel i forbindelse med handel med CO2-
kvoter samt om det danske CO2-kvoteregister. Det drejer sig om spørgsmålene nr. S
573-578, S 613, S 622 samt EPU alm. del spørgsmålene nr. 26, 27 og 29-31. Den 9.
december 2009 bragte Europol en pressemeddelelse om omfanget af momssvindel
med CO2-kvoter i Europa. Ifølge Europol andrager omfanget af momssvindel med
CO2-kvoter omkring 5 mia. euro. Europol oplyser ikke, hvordan momstabene fordeler
sig mellem de enkelte lande endsige gennem hvilke registre, momssvindelen har
fundet sted.
Jeg skal i den forbindelse understrege, at momssvindel henhører under skattemini-
sterens ressort, og jeg har derfor også for så vidt angår omfanget af momssvindel og
den indsats, som regeringen gør for at minimere og optrævle momssvindel, i mine
tidligere besvarelser til Folketinget henvist til og skal fortsat henvise til Skatteministe-
riet.
For så vidt angår spørgsmålet om det danske kvoteregister og dennes administrati-
on, har Energistyrelsen oplyst følgende:
"Kvoteregisterets to primære formål er at holde regnskab med, at de virksomheder,
der er omfattet af kvoteloven, overholder deres forpligtelser, samt at opfylde de krav i
Kyotoprotokollen, der kræver at alle lande med en reduktionsforpligtelse har et kvote-
register, hvor landets samlede kvote- og kreditbeholdning står.
Kvoteregisteret overfører kvoter til de virksomheder, der er omfattet af kvoteloven, og
overvåger, at virksomhederne returnerer kvoter svarende til deres CO2-udledninger.
Dato
23. december 2009
J.nr. 1001-0271
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA- OG
ENERGIMINISTERIET
Side 2
Kvoteregisteret registrerer endvidere kontohavere, som ønsker at handle med CO2-
kvoter på markedet, disses ejerskab til kvoter samt handler med kvoter.
Kvoteregistrene er alle koblet sammen igennem et elektronisk netværk og både FN
og EU har et ”hovedregister”, hvorigennem alle handler sker, og hvor det blandt an-
det bliver kontrolleret, at kvoterne er ægte.
Det danske CO
2
-kvoteregister er underlagt EU’s registerforordning, (EF 2216/2004)
der er direkte gældende i medlemslandene, samt FN’s regler for drift af kvoteregistre.
Både Europa-Kommissionen og FN kontrollerer løbende registrene i det
internationale kvotehandelssystem.
Registeret indeholder både konti for virksomheder, der er underlagt EU´s kvoteord-
ning, og konti fra personer, der alene ønsker at handle med kvoter. Enhver person el-
ler virksomhed i hele verden har ret til at få oprettet en konto i et hvilket som helst
EU-land, hvis kravene til ansøgning opfyldes.
Betingelserne for at kunne få oprettet en konto i kvoteregisteret er angivet i EU´s re-
gisterforordning. Reglerne suppleres af national lovgivning og krav angivet på det
danske kvoteregisters hjemmeside. Udgangspunktet er, at ansøgeren skal frem-
komme med en række oplysninger og dokumentation til identifikation af kontohave-
ren. Når de fornødne oplysninger er modtaget i kvoteregisteret, har kvoteregisteret
efter registerforordningen pligt til inden 10 dage at oprette konto til den pågældende.
Kvotehandlen foregår enten direkte mellem to kontohavere eller via en kvotebørs. Al-
le aftaler om kvotehandel og vilkårene i forbindelse med handelen – herunder pris,
leveringstidspunkt, bod ved manglende levering, momsafregning mv. er ukendt for
kvoteregisteret, da det alene er registerets opgave at registrere ejerskabet til kvoter-
ne. Det danske kvoteregister er ikke tilknyttet nogen bestemt kvotebørs, og der er in-
tet til hindrer for, at kvoter i forbindelse med private parters handler flyttes fra det
danske kvoteregister til et andet lands register.
Kvoteregisteret har således heller ikke generelt nogen forudsætninger for at opdage
eller vurdere omfanget af momssvindel i Danmark eller EU endsige det omfang, hvor
momssvindel er foretaget af eller via kontohavere i det danske kvoteregister.
I det danske kvoteregister krævedes indtil sommeren 2009 navn, adresse, telefon-
nummer og e-mail adresse for den virksomhed eller person, der ejer kontoen samt de
personer, der skal have adgang til den.
I løbet af 2009 blev man i EU opmærksom på problemstillingen omkring momssvin-
del i forbindelse med handel med CO2-kvoter. På baggrund af drøftelser mellem
SKAT, politi og Energistyrelsen blev det besluttet med hjemmel i kvoteloven at give
SKAT direkte adgang til enhver oplysning i det danske kvoteregister. Endvidere blev
oplysnings- og dokumentationskravene skærpet i forbindelse med kontooprettelser.
Der blev således fra midten af juli 2009 indført regler om, at virksomheder i forbindel-
se med kontooprettelser skal levere kopi af dokumentation for deres virksomhedsre-
gistrering i det land, hvor virksomheden er oprettet. Hvis virksomheden er moms-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA- OG
ENERGIMINISTERIET
Side 3
registreret i et EU-land, skal momsnummeret tillige oplyses. Der skal endvidere leve-
res kopi af pas fra kontohaver og de personer, som skal have adgang til kontoen.
Kravene om kopi af pas blev indført efter henvendelse i juli 2009 fra en medarbejder i
Europa-Kommissionen, som var i gang med at gennemgå alle kvoteregistrenes pro-
cedurer for kontooprettelser som forberedelse af en kommende revision af register-
forordningen. Kvoteregisteret blev i den forbindelse gjort opmærksom på, at det var
et krav i et bilag til registerforordningen, at der forelå dokumentation for kontohaveres
identitet, f.eks. i form af kopi af pas, hvilket man fra dansk side i en periode fra medio
2007 og frem til sommeren 2009 ikke havde opkrævet i det danske kvoteregister som
følge af en beslutning i 2007 om forenkling af procedurerne. Man var i forbindelse
med denne beslutning ikke opmærksom på, at man derved frafaldt et krav i register-
forordningen.
Det skal i den sammenhæng bemærkes, at det gennemsnitlige månedlige antal an-
modninger om kontooprettelser i det danske kvoteregister i 2009 i henholdsvis perio-
den før og efter indførelsen af skærpede oplysnings- og dokumentationskrav har væ-
ret uændret.
I begyndelsen af september 2009 blev dokumentationskravene yderligere skærpet
med krav om, at virksomhedsdokumentationen skal være certificeret af en kompetent
myndighed i det pågældende land.
Den 9. december 2009 udsendte Europol en pressemeddelelse om omfanget af
momssvindel med CO2-kvoter i Europa. Meddelelsen fra Europol om omfanget af
momssvindel i Europa samt Ekstra Bladets påpegning af, at der er fundet ukorrekte
oplysninger i det danske kvoteregister, har givet anledning til at granske administrati-
onsgrundlaget nøje, herunder også i forhold til allerede eksisterende kontohavere. I
den sammenhæng blev Energistyrelsen den 15. december 2009 opmærksom på, at
medarbejderen i Kommissionen i sommeren 2009 ligeledes havde opfordret til at
kræve kopi af pas bagudrettet for eksisterende kontohavere. Dette havde man bekla-
geligvis overset, da man i kvoteregisteret hastegennemførte de skærpede krav i juli
2009.
Energistyrelsen havde imidlertid på et møde den 14. december 2009 med blandt an-
det Kammeradvokaten bedt denne om at gennemgå procedurerne for oprettelse af
konti i det danske register og behovet for kontrol hermed, herunder give anbefalinger
i forhold til oplysnings- og dokumentationskrav i forhold til allerede eksisterende kon-
tohavere samt kortlægge muligheder for at lukke konti i forbindelse med konstatering
af uregelmæssigheder. Kammeradvokaten har den 17. december 2009 anbefalet, at
kvoteregisteret – om end det understreges, at kvoteregisteret ikke er omfattet af
hvidvasklovgivningen – i sine krav til oplysninger og dokumentation lægger sig tæt op
ad hvidvasklovens regler, som gælder for blandt andet banker og advokater. Disse
baserer sig på, at kunden, når denne ikke selv kan give fremmøde og legitimere sig
skal indsende en række virksomhedsoplysninger og personoplysninger, hvis ægthed
i vid udstrækning skal være bekræftet af en myndighed, en advokat, notar el. lign.
Der indhentes således bekræftede kopier af centrale selskabsdokumenter, registre-
ringsbeviser, rejsepas eller anden ID-kort. Kvoteregisteret har den 22. december
2009 gennemført disse regler for såvel nye som eksisterende kontohavere og har så-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA- OG
ENERGIMINISTERIET
Side 4
ledes orienteret samtlige kontohavere om de nye regler samt fristen inden for hvilken,
de krævede oplysninger samt dokumentation herfor skal være modtaget i registeret.”
Jeg forventer på baggrund af ovenstående, at kvoteregisteret inden for en rimelig
tidshorisont vil ligge inde med fuldt opdaterede oplysninger samt dokumentation fra
kontohaverne for rigtigheden af de afgivne oplysninger. Danmark vil endvidere delta-
ge aktivt i det europæiske samarbejde om at revidere registerforordningen, herunder
i relation til skærpelse af kravene til kontohavere, som ønsker at deltage i forbindelse
med handel med CO2-kvoter i Europa.
Der kan dog i den forbindelse være grund til at erindre, at en række former for inter-
national økonomisk kriminalitet, som nu sættes i forbindelse med de europæiske kvo-
teregistre, tidligere er set i forbindelse med andre produkter, f.eks. mobiltelefoner.
Uanset hvilke krav, man måtte opstille til oplysninger og kontrol med kvoteregisteret
såvel som andre registre, vil det næppe være muligt helt at komme disse former for
økonomisk kriminalitet til livs. Kravet om at kvotehandel skal ske via offentlige kvote-
registre giver dog netop på dette område skatte- og politimyndighederne elektroniske
spor, som kan vise sig nyttige ved optrævling af eventuel kriminalitet.
Selvom kvoteregisteret ikke i sig selv har til formål at forhindre momssvig og hvid-
vaskning af penge, er det naturligvis beklageligt, dels at dokumentationskravene i
forbindelse med kontooprettelse i det danske register i en periode ikke har været i
overensstemmelse med forordningens regler, dels at Energistyrelsen først sent i for-
løbet er blevet opmærksom på opfordringen til også at kræve kopi af pas bagudrettet
for eksisterende kontohavere. I forlængelse heraf, kan jeg oplyse, at jeg har bedt
Energistyrelsen om en uddybende redegørelse om forløbet i sagen.
Med venlig hilsen
Lykke Friis